Pagina 13 van 13
Re: De rechtvaardigmaking voor God
Geplaatst: 23 mei 2009, 00:23
door Bert Mulder
PvS schreef:Bert Mulder schreef:PvS schreef:
Wat is een "kleine in de genade", Bert?
Bijbels onderbouwd graag.
Ge vraagt naar de bekende weg, mijn vriend, en stelt eisen die je niet aan jezelf stelt.
Het gekrookte riet, natuurlijk, de walmende vlaswiek. De zuigelingen in het geloof, die de vaste spijze nog niet kunnen verdragen.
Bert, ik vraag je eenvoudig wat een kleine in de genade is.
Genade gaat nooit zonder zekerheid.
Anders is genade geen genade en zekerheid geen zekerheid.
We moeten Bijbels blijven en eenvoudige taal gebruiken.
In het allerminste geloof is zekerheid.
In de Bijbel lezen wij van kleingelovige(n), daar moeten wij aan vasthouden.
Deze kleingelovigen hebben deel aan Christus, zij zijn Zijn weldaden deelachtig geworden.
Dat zij het er niet voor kunnen houden, dat ligt niet aan de genade Gods.
Paulus leert hen uitdrukkelijk in Romeinen 6: "Alzo ook gijlieden, houdt het daarvoor, dat gij wel der zonde dood zijt, maar Gode levend zijt in Christus Jezus, onzen Heere."
Paulus geeft hier de kleinen die in Christus geloven gedegen onderwijs.
Zij behoeven niet te twijfelen.
Doen zij dit wel, dan komt er een duisternis in de ziel.
Nee, ook de gelovigen zijn daar niet altijd van verzekerd. Met de woorden van onze belijdenis, uit de Dordtse Leerregels, I:
16 Die het levend geloof in Christus, of het zeker vertrouwen des harten, den vrede der consciëntie, de betrachting van de kinderlijke gehoorzaamheid, den roem in God door Christus, in zich nog niet krachtiglijk gevoelen, en nochtans de middelen gebruiken, door welke God beloofd heeft deze dingen in ons te werken, die moeten niet mismoedig worden wanneer zij van de verwerping horen gewagen, noch zichzelven onder de verworpenen rekenen, maar in het waarnemen der middelen vlijtig voortgaan, naar den tijd van overvloediger genade vuriglijk verlangen, en dien met eerbiedigheid en ootmoedigheid verwachten.
5:5 5
Met zodanige grove zonden vertoornen zij God zeer, vervallen in schuld des doods, bedroeven den Heiligen Geest, verbreken voor een tijd de oefening des geloofs, verwonden zwaarlijk hun consciëntie, en verliezen somwijlen voor een tijd het gevoel der genade; totdat hun, wanneer zij door ernstige boetvaardigheid op den weg wederkeren, het Vaderlijk aanschijn Gods opnieuw verschijnt.
5:11 11 Ondertussen getuigt de Schrift dat de gelovigen in dit leven tegen onderscheiden twijfelingen des vleses strijden, en in zware aanvechting gesteld zijnde, dit volle betrouwen des geloofs en deze zekerheid der volharding niet altijd gevoelen. Maar God, de Vader aller vertroosting, laat hen boven hetgeen zij vermogen niet verzocht worden, maar geeft met de verzoeking ook de uitkomst (1 Kor. 10:13); en wekt in hen de verzekerdheid der volharding door den Heiligen Geest wederom op.
Ook dwaling 5:5
5 Die leren: Dat men geen zekerheid van de toekomende volharding in dit leven kan hebben zonder bijzondere openbaring.
Want door deze leer wordt de vaste troost der ware gelovigen in dit leven weggenomen, en de twijfeling der pausgezinden in de Kerk weder ingevoerd; terwijl de Heilige Schrift deze zekerheid telkens afleidt, niet uit een bijzondere en buitengewone openbaring, maar uit de eigen merktekenen der kinderen Gods, en uit de zeer standvastige beloften Gods. Inzonderheid de apostel Paulus: Geen schepsel zal ons kunnen scheiden van de liefde Gods, welke is in Christus Jezus, onzen Heere (Rom. 8:39). En Johannes: Die Zijn geboden bewaart, blijft in Hem, en Hij in denzelven. En hieraan kennen wij dat Hij in ons blijft, namelijk uit den Geest, Dien Hij ons gegeven heeft (1 Joh. 3:24
hetwelk leert, dat we ons niet op een bekeringsgeschiedenis, of het ontbreken daarvan moeten doodstaren.
PvS, je moet hier te zaak niet zitten omdraaien! Het is gij, die komt met condities en kenmerken waaraan men zou moeten voldoen om tot Christus te komen, niet ik!
Het is gij, die de zaak moeilijk probeert te maken, en de kleingelovigen van troost berooft, door de mensen lasten op te leggen, niet ik!
Trek aub die grote laarzen maar uit, waarmee je de kleinen in de genade in de grond zit te trappen!
Zo ook de woorden van het formulier voor het Heilige Avondmaal des Heeren:
Maar dit wordt ons, geliefde broeders en zusters, niet voorgehouden om de verslagen harten der gelovigen kleinmoedig te maken, alsof niemand tot het Avondmaal des Heeren gaan mocht, dan die zonder enige zonde ware. Want wij komen niet tot dit Avondmaal om daarmede te betuigen dat wij in onszelven volkomen en rechtvaardig zijn; maar integendeel, aangezien wij ons leven buiten onszelven in Jezus Christus zoeken, zo bekennen wij daarmede dat wij midden in den dood liggen. Daarom, al is het dat wij nog vele gebreken en ellendigheid in ons bevinden, als namelijk: dat wij geen volkomen geloof hebben, dat wij ons ook met zulken ijver om God te dienen niet begeven, als wij schuldig zijn; maar dagelijks met de zwakheid onzes geloofs, en de boze lusten onzes vleses te strijden hebben; nochtans, desniettegenstaande, overmits ons (door de genade des Heiligen Geestes) zulke gebreken van harte leed zijn, en wij begeren tegen ons ongeloof te strijden en naar alle geboden Gods te leven; zo zullen wij gewis en zeker zijn dat geen zonde noch zwakheid, die nog (tegen onzen wil) in ons overgebleven is, ons kan hinderen dat ons God niet in genade zou aannemen, en alzo dezer hemelse spijze en drank waardig en deelachtig maken.
Bedenk even, dat zelfs de allerheiligsten nog maar een klein beginsel der nieuwe gehoorzaamheid hebben.
Dus, zie op Hem ALLEEN! Stel al uw vertrouwen op Hem, en niet op de bevinding of het gevoel!
Re: De rechtvaardigmaking voor God
Geplaatst: 23 mei 2009, 00:46
door PvS
.
Re: De rechtvaardigmaking voor God
Geplaatst: 23 mei 2009, 04:49
door Bert Mulder
PvS schreef:PvS schreef:
Bert, ik vraag je eenvoudig wat een kleine in de genade is.
Genade gaat nooit zonder zekerheid.
Anders is genade geen genade en zekerheid geen zekerheid.
We moeten Bijbels blijven en eenvoudige taal gebruiken.
In het allerminste geloof is zekerheid.
In de Bijbel lezen wij van kleingelovige(n), daar moeten wij aan vasthouden.
Deze kleingelovigen hebben deel aan Christus, zij zijn Zijn weldaden deelachtig geworden.
Dat zij het er niet voor kunnen houden, dat ligt niet aan de genade Gods.
Paulus leert hen uitdrukkelijk in Romeinen 6: "Alzo ook gijlieden, houdt het daarvoor, dat gij wel der zonde dood zijt, maar Gode levend zijt in Christus Jezus, onzen Heere."
Paulus geeft hier de kleinen die in Christus geloven gedegen onderwijs.
Zij behoeven niet te twijfelen.
Doen zij dit wel, dan komt er een duisternis in de ziel.
Beste Bert,
Heb je wel gelezen wat ik je schreef?
En waarom zulk een taalgebruik?
Je zit al op zo'n afstand, nu maak je de afstand alleen maar groter.
Geachte PvS, gij probeert de discussie die we hadden over de kleinen in de genade te vermijden, door allerlei andere opstakels op te werpen. Ook geef je er blijk van dat je het aangehaalde hoofdstuk van Brakel NIET gelezen hebt, het hoofdstuk waar Brakel ook aanhaald dat je de verzekerdheid niet met het geloof mag en kunt verwarren, zoals gij doet.
Goodbye, PvS, totdat je zinnig leert discussieren.
Re: De rechtvaardigmaking voor God
Geplaatst: 23 mei 2009, 08:22
door PvS
.
Re: De rechtvaardigmaking voor God
Geplaatst: 23 mei 2009, 08:49
door Luther
Bert Mulder schreef:Nee, ook de gelovigen zijn daar niet altijd van verzekerd. Met de woorden van onze belijdenis, uit de Dordtse Leerregels, I:
16 Die het levend geloof in Christus, of het zeker vertrouwen des harten, den vrede der consciëntie, de betrachting van de kinderlijke gehoorzaamheid, den roem in God door Christus, in zich nog niet krachtiglijk gevoelen, en nochtans de middelen gebruiken, door welke God beloofd heeft deze dingen in ons te werken, die moeten niet mismoedig worden wanneer zij van de verwerping horen gewagen, noch zichzelven onder de verworpenen rekenen, maar in het waarnemen der middelen vlijtig voortgaan, naar den tijd van overvloediger genade vuriglijk verlangen, en dien met eerbiedigheid en ootmoedigheid verwachten.
5:5 5 Met zodanige grove zonden vertoornen zij God zeer, vervallen in schuld des doods, bedroeven den Heiligen Geest, verbreken voor een tijd de oefening des geloofs, verwonden zwaarlijk hun consciëntie, en verliezen somwijlen voor een tijd het gevoel der genade; totdat hun, wanneer zij door ernstige boetvaardigheid op den weg wederkeren, het Vaderlijk aanschijn Gods opnieuw verschijnt.
5:11 11 Ondertussen getuigt de Schrift dat de gelovigen in dit leven tegen onderscheiden twijfelingen des vleses strijden, en in zware aanvechting gesteld zijnde, dit volle betrouwen des geloofs en deze zekerheid der volharding niet altijd gevoelen. Maar God, de Vader aller vertroosting, laat hen boven hetgeen zij vermogen niet verzocht worden, maar geeft met de verzoeking ook de uitkomst (1 Kor. 10:13); en wekt in hen de verzekerdheid der volharding door den Heiligen Geest wederom op.
Ook dwaling 5:5
5 Die leren: Dat men geen zekerheid van de toekomende volharding in dit leven kan hebben zonder bijzondere openbaring.
Want door deze leer wordt de vaste troost der ware gelovigen in dit leven weggenomen, en de twijfeling der pausgezinden in de Kerk weder ingevoerd; terwijl de Heilige Schrift deze zekerheid telkens afleidt, niet uit een bijzondere en buitengewone openbaring, maar uit de eigen merktekenen der kinderen Gods, en uit de zeer standvastige beloften Gods. Inzonderheid de apostel Paulus: Geen schepsel zal ons kunnen scheiden van de liefde Gods, welke is in Christus Jezus, onzen Heere (Rom. 8:39). En Johannes: Die Zijn geboden bewaart, blijft in Hem, en Hij in denzelven. En hieraan kennen wij dat Hij in ons blijft, namelijk uit den Geest, Dien Hij ons gegeven heeft (1 Joh. 3:24
hetwelk leert, dat we ons niet op een bekeringsgeschiedenis, of het ontbreken daarvan moeten doodstaren.
PvS, je moet hier te zaak niet zitten omdraaien! Het is gij, die komt met condities en kenmerken waaraan men zou moeten voldoen om tot Christus te komen, niet ik!
Het is gij, die de zaak moeilijk probeert te maken, en de kleingelovigen van troost berooft, door de mensen lasten op te leggen, niet ik!
Trek aub die grote laarzen maar uit, waarmee je de kleinen in de genade in de grond zit te trappen!
Zo ook de woorden van het formulier voor het Heilige Avondmaal des Heeren:
Maar dit wordt ons, geliefde broeders en zusters, niet voorgehouden om de verslagen harten der gelovigen kleinmoedig te maken, alsof niemand tot het Avondmaal des Heeren gaan mocht, dan die zonder enige zonde ware. Want wij komen niet tot dit Avondmaal om daarmede te betuigen dat wij in onszelven volkomen en rechtvaardig zijn; maar integendeel, aangezien wij ons leven buiten onszelven in Jezus Christus zoeken, zo bekennen wij daarmede dat wij midden in den dood liggen. Daarom, al is het dat wij nog vele gebreken en ellendigheid in ons bevinden, als namelijk: dat wij geen volkomen geloof hebben, dat wij ons ook met zulken ijver om God te dienen niet begeven, als wij schuldig zijn; maar dagelijks met de zwakheid onzes geloofs, en de boze lusten onzes vleses te strijden hebben; nochtans, desniettegenstaande, overmits ons (door de genade des Heiligen Geestes) zulke gebreken van harte leed zijn, en wij begeren tegen ons ongeloof te strijden en naar alle geboden Gods te leven; zo zullen wij gewis en zeker zijn dat geen zonde noch zwakheid, die nog (tegen onzen wil) in ons overgebleven is, ons kan hinderen dat ons God niet in genade zou aannemen, en alzo dezer hemelse spijze en drank waardig en deelachtig maken.
Bedenk even, dat zelfs de allerheiligsten nog maar een klein beginsel der nieuwe gehoorzaamheid hebben.
Dus, zie op Hem ALLEEN! Stel al uw vertrouwen op Hem, en niet op de bevinding of het gevoel!
Bert, ik ben het hiermee eens, afgezien van de verscherpte toon tussen ulieden!
Re: De rechtvaardigmaking voor God
Geplaatst: 23 mei 2009, 08:53
door Tiberius
Luther schreef:Bert, ik ben het hiermee eens, afgezien van de verscherpte toon tussen ulieden!
Ja, daar moeten jullie beslist eens wat aan doen!
Re: De rechtvaardigmaking voor God
Geplaatst: 23 mei 2009, 09:20
door PvS
.
Re: De rechtvaardigmaking voor God
Geplaatst: 25 mei 2009, 16:50
door Bert Mulder
Zullen we maar weer even naar het onderwerp terugkeren. Zoals Paulus schrijft aan de Galaten, hetwelk ook Luther als de meest belangrijke leerstelling zag in de reformatie. Waar wij ook gevaar lopen om van af te wijken:
Galaten 2:16
Doch wetende dat de mens niet gerechtvaardigd wordt uit de werken der wet, maar door het geloof van Jezus Christus, zo hebben wij ook in Christus Jezus geloofd, opdat wij zouden gerechtvaardigd worden uit het geloof van Christus en niet uit de werken der wet; daarom dat uit de werken der wet geen vlees zal gerechtvaardigd worden.
Christus alleen!
Uit genade alleen!
Al dit praat van 'hoe diep we moeten worden ingeleid, etc etc, is niets anders dan weer door onze werken gerechtvaardigd zien te worden.
Zo leert onze Heidelberger ook:
Zondag 23
59. Vr. Maar wat baat het u nu dat gij dit alles gelooft?
Antw. Dat ik in Christus voor God rechtvaardig ben, en een erfgenaam des eeuwigen levens (a).
a Hab. 2:4. Rom. 1:17. Joh. 3:36
--------------------------------------------------------------------------------
60. Vr. Hoe zijt gij rechtvaardig voor God?
Antw. Alleen door een waar geloof in Jezus Christus (a); alzo dat, al is het dat mij mijn consciëntie aanklaagt dat ik tegen al de geboden Gods zwaarlijk gezondigd en geen daarvan gehouden heb (b), en nog steeds tot alle boosheid geneigd ben (c), nochtans God, zonder enige verdienste mijnerzijds (d), uit louter genade (e) mij de volkomen genoegdoening (f), gerechtigheid en heiligheid van Christus (g) schenkt en toerekent (h), evenals had ik nooit zonde gehad noch gedaan, ja, als had ik zelf al de gehoorzaamheid volbracht die Christus voor mij volbracht heeft (i), zoverre ik zulke weldaad met een gelovig hart aanneem (k).
a Rom. 3:21, 22, 24 en 5:1, 2. Gal. 2:16. Ef. 2:8, 9. Filipp. 3:9. b Rom. 3:9. c Rom. 7:23. d Tit. 3:5. Deut. 9:6. Ez. 36:22. e Rom. 3:24. Ef. 2:8. f 1 Joh. 2:2. g 1 Joh. 2:1. h Rom. 4:4. 2 Kor. 5:19. i 2 Kor. 5:21. k Rom. 3:22. Joh. 3:18.
--------------------------------------------------------------------------------
61. Vr. Waarom zegt gij dat gij alleen door het geloof rechtvaardig zijt?
Antw. Niet dat ik vanwege de waardigheid mijns geloofs Gode aangenaam ben; maar daarom, dat alleen de genoegdoening, gerechtigheid en heiligheid van Christus mijn gerechtigheid voor God is (a), en dat ik die niet anders dan alleen door het geloof aannemen en mij toe-eigenen kan (b).
a 1 Kor. 1:30 en 2:2. b 1 Joh. 5:
Ook daar lees ik niet, dat we zelf weer voor onze zonden moeten sterven, of op 1 of andere ingewikkelde manier, voor de zuigelingen in de genade ondoorgrondelijke manier toch weer op de juiste manier boete moeten doen voor onze zonden. Nee, er staat dat ik door mijn waar geloof gerechtvaardigd wordt. Omdat Christus alles voldaan heeft!
En wat is dat waar geloof? Dat kun je in zondag 7 lezen: Een stellig weten of kennis, en een vast vertrouwen op Hem! Niks ingewikkeld. Wij mogen tot Hem komen zoals we zijn!
Hij geeft ons alles ter zaligheid nodig, van de levendmaking, door de rechtvaardigmaking, tot de verheerlijking!
Niet onze waardigheid, bereikt via een diepe doorleiding, maar, met de woorden van vraag 61, alleen de genoegdoening, gerechtigheid en heiligheid van Christus!
Re: De rechtvaardigmaking voor God
Geplaatst: 25 mei 2009, 17:03
door Bert Mulder
Avi schreef:Bert, dit heb ik nog nooit iemand horen zeggen.
"Verder is het zo, en ik meen dat het normaal is, dat voor degenen die uit gelovige ouders geboren zijn, en in het geloof grootgebracht zijn, dat die al in de prille jeugd wedergeboren worden, zodat ze niet op de dag en uur van hun bekering kunnen wijzen."

Waar heb je dat vandaan? Welke bronnen heb je daarvoor? Hij had een Godvrezende vader.
Avi, heb je ooit 'De gelovigen en hun zaad' gelezen, door Ds. Hoeksema?
Hier te vinden.
http://www.cprf.co.uk/languages/dutch_b ... dseed1.htm
Ik zou je het citaat uit het boekje kunnen geven, maar meen dat het meer profijtelijk is het in het verband te lezen
Re: De rechtvaardigmaking voor God
Geplaatst: 25 mei 2009, 17:14
door Luther
Bert Mulder schreef:Avi schreef:Bert, dit heb ik nog nooit iemand horen zeggen.
"Verder is het zo, en ik meen dat het normaal is, dat voor degenen die uit gelovige ouders geboren zijn, en in het geloof grootgebracht zijn, dat die al in de prille jeugd wedergeboren worden, zodat ze niet op de dag en uur van hun bekering kunnen wijzen."

Waar heb je dat vandaan? Welke bronnen heb je daarvoor? Hij had een Godvrezende vader.
Avi, heb je ooit 'De gelovigen en hun zaad' gelezen, door Ds. Hoeksema?
Hier te vinden.
http://www.cprf.co.uk/languages/dutch_b ... dseed1.htm
Ik zou je het citaat uit het boekje kunnen geven, maar meen dat het meer profijtelijk is het in het verband te lezen
Bert, ik zou erbij willen zeggen, dat ds. Hoeksema juist op de thema's verbond, belofte en prediking nogal eens een hypercalvinist genoemd wordt, o.a. door ds. C. Harinck in het boek 'Het aanbod van genade'. En m.i. niet helemaal zonder grond.
Re: De rechtvaardigmaking voor God
Geplaatst: 25 mei 2009, 17:21
door Bert Mulder
Luther schreef:Bert Mulder schreef:Avi schreef:Bert, dit heb ik nog nooit iemand horen zeggen.
"Verder is het zo, en ik meen dat het normaal is, dat voor degenen die uit gelovige ouders geboren zijn, en in het geloof grootgebracht zijn, dat die al in de prille jeugd wedergeboren worden, zodat ze niet op de dag en uur van hun bekering kunnen wijzen."

Waar heb je dat vandaan? Welke bronnen heb je daarvoor? Hij had een Godvrezende vader.
Avi, heb je ooit 'De gelovigen en hun zaad' gelezen, door Ds. Hoeksema?
Hier te vinden.
http://www.cprf.co.uk/languages/dutch_b ... dseed1.htm
Ik zou je het citaat uit het boekje kunnen geven, maar meen dat het meer profijtelijk is het in het verband te lezen
Bert, ik zou erbij willen zeggen, dat ds. Hoeksema juist op de thema's verbond, belofte en prediking nogal eens een hypercalvinist genoemd wordt, o.a. door ds. C. Harinck in het boek 'Het aanbod van genade'. En m.i. niet helemaal zonder grond.
Geachte broeder Luther, ik zou daar best op in willen gaan. Hij (en wij als Protestant Reformed) worden vaak namelijk hypercalvinist genoemd om onze visie omtrent het aanbod van genade.
Denk niet dat het stichtelijk weer op dat onderwerp te verzanden, en als er iemand is die onze positie graag wil weten, die kan het op dit forum, alsook op
http://www.cprf.co.uk/languages.htm#dutch uitvoerig behandeld zien.
Re: De rechtvaardigmaking voor God
Geplaatst: 25 mei 2009, 17:23
door Luther
Bert Mulder schreef:Luther schreef:Bert, ik zou erbij willen zeggen, dat ds. Hoeksema juist op de thema's verbond, belofte en prediking nogal eens een hypercalvinist genoemd wordt, o.a. door ds. C. Harinck in het boek 'Het aanbod van genade'. En m.i. niet helemaal zonder grond.
Geachte broeder Luther, ik zou daar best op in willen gaan. Hij (en wij als Protestant Reformed) worden vaak namelijk hypercalvinist genoemd om onze visie omtrent het aanbod van genade.
Denk niet dat het stichtelijk weer op dat onderwerp te verzanden, en als er iemand is die onze positie graag wil weten, die kan het op dit forum, alsook op
http://www.cprf.co.uk/languages.htm#dutch uitvoerig behandeld zien.
Klopt Bert, dat is de reden.
Nee hoor, wat mij betreft is het op dit forum genoegzaam bediscussieert en er blijven gewoon twee visies staan. Dat neemt niet weg dat we van beide kanten iets kunnen leren en met stichting geschriften kunnen lezen.