Re: Eerste liefde verlaten...
Geplaatst: 18 dec 2010, 23:10
Is ons Christus niet 2000 jaar geleden al gegeven?
Zoals Marnix al zegt ,de joden WILDEN Hem niet als koning.
Zoals Marnix al zegt ,de joden WILDEN Hem niet als koning.
Hoe zijn mensen in het Oude Testament dan zalig geworden?Joannah schreef:Is ons Christus niet 2000 jaar geleden al gegeven?
Zoals Marnix al zegt ,de joden WILDEN Hem niet als koning.
Al veel eerder is Hij gegeven!Joannah schreef:Is ons Christus niet 2000 jaar geleden al gegeven?
Jezus heeft het over Petrus en de Rots, op welke Hij Zijn Gemeente ZAL gaan bouwen.Dit is de bedeling die ons aangaat.eenvoudige schreef:Hoe zijn mensen in het Oude Testament dan zalig geworden?Joannah schreef:Is ons Christus niet 2000 jaar geleden al gegeven?
Zoals Marnix al zegt ,de joden WILDEN Hem niet als koning.
Matth. 16:18 "En Ik zeg u ook, dat gij zijt Petrus, en op deze petra(kantt.16) zal Ik Mijn gemeente bouwen, en de poorten der hel zullen haar niet overweldigen."Joannah schreef:Jezus heeft het over Petrus en de Rots, op welke Hij Zijn Gemeente ZAL gaan bouwen.Dit is de bedeling die ons aangaat.eenvoudige schreef:Hoe zijn mensen in het Oude Testament dan zalig geworden?Joannah schreef:Is ons Christus niet 2000 jaar geleden al gegeven?
Zoals Marnix al zegt ,de joden WILDEN Hem niet als koning.
het oude verbond was destijds al de verdwijning nabij.
Deze tekst is zoals je ook zelf kunt vaststellen een antwoord op de vraag van de discipelen van Johannes. Waarom doopt Jezus en gaat iedereen achter hem aan?Joannah schreef:Voor dat ik hier op in ga, vraag ik theoloog's visie, die beslist beter kan verwoorden hoe deze paradox opgehelderd kan worden.PvS schreef:..."Een mens kan geen ding aannemen, zo het hem uit den hemel niet gegeven is", Joh. 3: 27.Joannah schreef:Op geen enkele manier mag een mens zeggen dat God een welmenend aanbod van genade aanbiedt, wat vervolgens niet aan allen die het aannemen zou worden geschonken.
De context in Joh 3 lijkt me niet onbelangrijk.
Hier wordt met duidelijk met twee "woorden" gesproken. Er is sprake van aannemen door de anderen dan de Zijnen (hier het volk Israel) en er is sprake van dat God ons de autoriteit geeft om kinderen van God te worden. Wij waren eerst het eigendom van de duisternis=van Satan. Nu geeft Jezus Christus ons de autoriteit om Zijn kind te worden.Johannes 1:11-12 schreef: 11 Hij is gekomen tot het Zijne, en de Zijnen hebben Hem niet aangenomen.
12 Maar zovelen Hem aangenomen hebben, dien heeft Hij macht gegeven kinderen Gods te worden, namelijk die in Zijn Naam geloven;
13 Welke niet uit den bloede, noch uit den wil des vleses, noch uit den wil des mans, maar uit God geboren zijn.
Is het antwoord niet gewoon dat mensen in het OT hoopten op de openbaring van de Messias.eenvoudige schreef:Matth. 16:18 "En Ik zeg u ook, dat gij zijt Petrus, en op deze petra(kantt.16) zal Ik Mijn gemeente bouwen, en de poorten der hel zullen haar niet overweldigen."Joannah schreef:Jezus heeft het over Petrus en de Rots, op welke Hij Zijn Gemeente ZAL gaan bouwen.Dit is de bedeling die ons aangaat.eenvoudige schreef:Hoe zijn mensen in het Oude Testament dan zalig geworden?Joannah schreef:Is ons Christus niet 2000 jaar geleden al gegeven?
Zoals Marnix al zegt ,de joden WILDEN Hem niet als koning.
het oude verbond was destijds al de verdwijning nabij.
kantt.16: Dat is, steen, of steenrots; namelijk op deze belijdenis, die gij van Mij doet. Of, op Mij dien gij beleden hebt. Want Christus is alleen het fondament Zijner gemeente, 1 Cor. 13:11; hoewel ook Petrus en ook de andere apostelen, ten aanzien van hun leer, fondamenten der gemeente kunnen genaamd worden, gelijk te zien is Openb. 21:19.
Ook in het O.T. is Christus het Fondament waarop de mensen zalig zijn geworden.
Ef. 2:20 "Gebouwd op het fundament der apostelen en profeten, waarvan Jezus Christus is de uiterste Hoeksteen."
"1 Pe 1:10-11" schreef:10 Van welke zaligheid ondervraagd en onderzocht hebben de profeten, die geprofeteerd hebben van de genade, aan u geschied;
11 Onderzoekende, op welke of hoedanigen tijd de Geest van Christus, Die in hen was, beduidde en te voren getuigde, het lijden, dat op Christus komen zou, en de heerlijkheid daarna volgende.
Ze hebben de beloften die God deed, en de Beloofde, van verre gezien. Ze zijn niet zalig geworden door het brengen van offers, maar door hun geloof."Heb 11:13" schreef:13 Deze allen zijn in het geloof gestorven, de beloften niet verkregen hebbende, maar hebben dezelve van verre gezien, en geloofd, en omhelsd, en hebben beleden, dat zij gasten en vreemdelingen op de aarde waren.
Ik begrijp niet wat je met aangehaalde tekst wilt zeggen.Jongere schreef:Rom. 3:25 laat iets zien van de manier waarop mensen vóór Christus toch behouden werden.
Ik geloof dat zij (de OT-gelovigen) wél de vaste zekerheid hadden, hen in de moederbelofte (Gen. 3:15) gegeven.Jongere schreef:Zoals Marnix het zegt, PvS.
De zonden voor Christus is God voorbij gegaan in "verdraagzaamheid". Een rechtvaardig God kán zonden echter niet door de vingers zien of voorbij gaan, daarom is nu Zijn rechtvaardigheid voor goed met kracht geopenbaard: in het sterven van Christus heeft God betoond dat Hij een rechtvaardige God is Die zonden straft.
De tekst maakt wel duidelijk wat een groot verschil het is om ná Christus' komst te leven, met name als het gaat om geloofszekerheid. Voor de OT-gelovigen was er wel het geloof, maar niet de vaste zekerheid waarop ze konden zien: het eenmalige offer van Christus. Zij moesten (en mochten) zien op het terugkerende offer in de tempel. En geloofden wel vast dát God Zijn rechtvaardigheid zou betonen en verlossing zou geven. In Christus heeft God dat gedaan.
PvS schreef:Ik geloof dat zij (de OT-gelovigen) wél de vaste zekerheid hadden, hen in de moederbelofte (Gen. 3:15) gegeven.Jongere schreef:Zoals Marnix het zegt, PvS.
De zonden voor Christus is God voorbij gegaan in "verdraagzaamheid". Een rechtvaardig God kán zonden echter niet door de vingers zien of voorbij gaan, daarom is nu Zijn rechtvaardigheid voor goed met kracht geopenbaard: in het sterven van Christus heeft God betoond dat Hij een rechtvaardige God is Die zonden straft.
De tekst maakt wel duidelijk wat een groot verschil het is om ná Christus' komst te leven, met name als het gaat om geloofszekerheid. Voor de OT-gelovigen was er wel het geloof, maar niet de vaste zekerheid waarop ze konden zien: het eenmalige offer van Christus. Zij moesten (en mochten) zien op het terugkerende offer in de tempel. En geloofden wel vast dát God Zijn rechtvaardigheid zou betonen en verlossing zou geven. In Christus heeft God dat gedaan.
Zie ook hoe Jesaja er van schrijft: "Want een Kind is ons geboren, een Zoon is ons gegeven...(ziehier de zekerheid)
Er was bij de OT-gelovigen geen sprake dat Jezus niet zou komen, zoals voorgesteld door Marnix.Gods beloven is doen!
Helemaal mee eens!PvS schreef:Ik geloof dat zij (de OT-gelovigen) wél de vaste zekerheid hadden, hen in de moederbelofte (Gen. 3:15) gegeven.Jongere schreef:Zoals Marnix het zegt, PvS.
De zonden voor Christus is God voorbij gegaan in "verdraagzaamheid". Een rechtvaardig God kán zonden echter niet door de vingers zien of voorbij gaan, daarom is nu Zijn rechtvaardigheid voor goed met kracht geopenbaard: in het sterven van Christus heeft God betoond dat Hij een rechtvaardige God is Die zonden straft.
De tekst maakt wel duidelijk wat een groot verschil het is om ná Christus' komst te leven, met name als het gaat om geloofszekerheid. Voor de OT-gelovigen was er wel het geloof, maar niet de vaste zekerheid waarop ze konden zien: het eenmalige offer van Christus. Zij moesten (en mochten) zien op het terugkerende offer in de tempel. En geloofden wel vast dát God Zijn rechtvaardigheid zou betonen en verlossing zou geven. In Christus heeft God dat gedaan.
Zie ook hoe Jesaja er van schrijft: "Want een Kind is ons geboren, een Zoon is ons gegeven...(ziehier de zekerheid)
Er was bij de OT-gelovigen geen sprake dat Jezus niet zou komen, zoals voorgesteld door Marnix.
Gods beloven is doen!