Inderdaad, dat is de kernvraag. Het is een puur willekeurige (of zo je wilt: subjectieve) visie om de historiciteit al dan niet te geloven op basis van het feit dat er ooggetuigen geweest zijn.Afgewezen schreef:Zit er een verschil in de wijze waarop het is geschreven? Ja. Is er een verschil als het gaat om de historiciteit? Mogelijk, maar dat hoeft dan niets te maken te hebben met het al of niet aanwezig zijn van getuigen. Jij suggereert echter dat dit het is wat verschil maakt voor de historiciteit. En mijn vraag is nogmaals: waar baseer je dat op?jakobmarin schreef:Kijk nou wat je doet: je schuift me een aanname in de schoenen (nl. wel getuigen=geschiedenis, geen getuigen=geen geschiedenis) en vervolgens vraag je me waarop ik dat baseer.Dat lijkt me niet de bedoeling.
Het, nogmaals, gaat in deze discussie om gen1-3 versus de evangeliën (dus niet 'íets' uit de bijbel). Zit er een verschil in de wijze waarop dit is geschreven als het gaat om de historiciteit? Ja, bij de evangelien waren getuigen, nee bij gen1-3 waren er geen getuigen. That's it.
En mijn vraag is dan vervolgens: toon dan maar met argumenten vanuit de tekst de Schrift aan dat de letterlijke en historische exegese van het boek Genesis onjuist is. Dan hebben we de discussie waar ze eigenlijk om gaan moet.
En kom dan niet met verwijzingen naar personen uit de kerkgeschiedenis die Genesis 1-3 anders gelezen hebben. Dat is geen argument op basis van de Schrifttekst.