Pagina 13 van 33
Geplaatst: 08 sep 2006, 23:48
door Christiaan
wim schreef:Christiaan schreef:
Ja, maar dat lukt meestal niet maar dat heb ik met meer muziek die ik improviseer. Ik kan deze meestal niet noteren.
Met kennis van de toonsoorten en de notatieprincipes moet dat toch mogelijk zijn.
Ik heb wel verschillende werken geschreven (van zeer verschillend niveau) maar doe dit nooit met orgel. Hoe zo?
Je hebt deze genoteerd? Hoe doe je dat?
Gewoon schrijven, thema kiezen. Meestal een thema van een improvisatie en dan noteren. Maar heb de laatste tijd niet geschreven. Het lukt mij niet altijd iets te schrijven wat ook goed klinkt ik ben altijd erg kritisch op mijn werken. Als ze niet goed zijn gooi ik ze vaak weg maar als ze redelijk zijn meer om een ontwikkeling waar te nemen en terug te kunnen kijken toen schreeft ik dit of dat. Ik speel ze voor echt bijna niemand.
Geplaatst: 08 sep 2006, 23:49
door Hendrikus
Christiaan schreef:Ik heb wel verschillende werken geschreven (van zeer verschillend niveau) maar doe dit nooit met orgel. Hoe zo?
Wij zijn ook geïnteresseerd in werken voor andere instrumenten.
Waarom schrijf je werken van zeer verschillend niveau?
Geplaatst: 08 sep 2006, 23:52
door Christiaan
Hendrikus schreef:Christiaan schreef:Ik heb wel verschillende werken geschreven (van zeer verschillend niveau) maar doe dit nooit met orgel. Hoe zo?
Wij zijn ook geïnteresseerd in werken voor andere instrumenten.
Waarom schrijf je werken van zeer verschillend niveau?
Dat is geen bewuste keuze, ik schrijf (op dit moment beter gezegd schreef) het werk. En als het af was speelde ik het, en dan hoor je het en dan zeg je dat klinkt wel aardig of verassend.
Als dat niet zo is dan is het werk van laag niveau en dan gooi ik het meestal weg.
Geplaatst: 08 sep 2006, 23:54
door wim
Ja, ik wil wel wat zien. Dan zal waarschijnlijk heel snel duidelijk worden waarom je je toch wat meer zou moeten verdiepen in de theorie.
Geplaatst: 08 sep 2006, 23:59
door wim
Christiaan schreef:
Als dat niet zo is dan is het werk van laag niveau en dan gooi ik het meestal weg.
Als ik (sporadisch) iets schrijf, is het altijd van laag niveau. Omdat ik niet beter kan, bewaar ik het toch maar. Hoog niveau stukken schrijven is slechts weggelegd voor mensen die minimaal conservatorium hebben genoten (of dat niveau hebben). Jij en ik horen daar niet bij.
Geplaatst: 09 sep 2006, 00:01
door Hendrikus
OK, Huygens, je virtuele broer liet ons de Pathodia Sacra et Profana na. Nu willen we graag jou Opera omnia *eens zien. Scan even wat in en maak er een jpg'tje van dat je hier neerzet. We zijn benieuwd!
* nou ja, Omnia hoeft niet eens...
Geplaatst: 09 sep 2006, 00:05
door Christiaan
Hendrikus schreef:Christiaan schreef:Ondanks dat ik geen kennis heb van de kerktoonsoorten is het geen probleem een zetting te improviseren.
Ik weet wat ik heb, en dat is kennis van specifieke dingen, zoals erg onbekende orgelmuziek. Ik zie nog niet de waarde van kerktoonsoorten om dat ik er nog op geen enkele manier gemist heb.
En hoe zit het met je kennis van de harmonieleer? Je kunt een zetting improviseren, zeg je, maar beheers je het ambacht ook of grabbel je maar wat? Kijk, een zetting vol verboden parallellen bij elkaar grabbelen, dat kan m'n buurvrouw ook. Autodidact, weetjewel. Maar is dat improviseren, is dat harmoniseren? Welnee, dat is accoorden grabbelen.
Het is verbazingwekkend hoe je weet vol te houden aan je cirkelredenatie "ik zie de waarde niet in van X want ik heb het nog nooit gemist". Nee, logisch, dat probeert Wim je ook steeds duidelijk te maken: van sommige dingen ga je pas snappen wat je gemist hebt zodra je het je eigen hebt gemaakt.
Wat moet ik me voorstellen bij jouw specifieke kennis over erg onbekende orgelmuziek? Geef eens een voorbeeld? Of stel eens een vraag die wij vast niet kunnen beantwoorden, over erg onbekende orgelmuziek?
Die composities van jou, mogen we die eens zien en horen?
Wat betreft orgelmuziek noem de enige zweedse orgelmuziek geschreven door een zweed?
Kennen jullie oude duitse organisten/componisten als, Alberti, Armsdorff, de Neufville en Vetter. En kennen jullie de oude Poolse orgelmuziek, Jan v Lublin, M. Wartecki en anonieme 16de en 17de eeuwse orgelmuziek??
Kennen jullie de spaanse orgel muziek, Hernando de Cabezon, Jose Elias, Joaquin Oxinagas??
Waarom zou je mijn muziek een willen horen/hebben, ik laat die aan vrijwel niemand horen. Waarom??
Geplaatst: 09 sep 2006, 00:10
door wim
Christiaan schreef:Wat betrefft orgelmuziek noem de enige zweedse orgelmuziek geschreven door een zweed?
Kennen jullie oude duitse organisten/componisten als, Alberti, Armsdorff, de Neufville en Vetter. En kennen jullie de oude Poolse orgelmuziek, Jan v Lublin, M. Wartecki en anonieme 16de en 17de eeuwse orgelmuziek??
Kennen jullie de spaanse orgel muziek, Hernando de Cabezon, Jose Elias, Joaquin Oxinagas??
Is Brengt Hambraeus die zweed?
Ik snap hier de waarde niet van. Kun je door dit te weten beter muziek maken? Ik ben dit nog nooit tegengekomen, dus het zal wel niet nodig zijn om te weten. O sorry, nou zit ik in jouw redeneertrant.
Geplaatst: 09 sep 2006, 00:15
door Hendrikus
Christiaan schreef:Wat betrefft orgelmuziek noem de enige zweedse orgelmuziek geschreven door een zweed?
Ik speel graag Lindberg, Sjögren en Olsson.
Christiaan schreef:Kennen jullie oude duitse organisten/componisten als, Alberti, Armsdorff, de Neufville en Vetter.
Maar natuurlijk, wie kent ze niet? Sinds Ewald Kooiman hun muziek publiceerde in de serie Incognita Organo kent iedere boerenknecht deze heren toch?
Christiaan schreef:En kennen jullie de oude Poolse orgelmuziek, Jan v Lublin, M. Wartecki en anonieme 16de en 17de eeuwse orgelmuziek??
Vanzelf. Ik vind het trouwens niet terecht dat je Jan van Lublin hier noemt, want waarschijnlijk heeft hij geen noot zelf gecomponeerd. Zijn tabulatuur is gewoon een verzameling muziekstukken van uiteenlopende herkomst, net als dat befaamde Susanne van Soldt manuscript van jou.
Christiaan schreef:Kennen jullie de spaanse orgel muziek, Hernando de Cabezon, Jose Elias, Joaquin Oxinagas??
Natuurlijk, dat is allemaal gewoon in de winkel te koop en staat ook allemaal gewoon in m'n boekenkast.
Christiaan schreef:
Waarom zou je mijn muziek een willen horen/hebben, ik laat die aan vrijwel niemand horen. Waarom??
Om te horen en zien of je de volleerde kenner bent die je pretendeert te zijn.
Waar blijf je nou met je
erg onbekende orgelmuziek?
Ik zie alleen maar algemeen bekend spul voorbijkomen.
Geplaatst: 09 sep 2006, 00:15
door Christiaan
wim schreef:Christiaan schreef:Wat betrefft orgelmuziek noem de enige zweedse orgelmuziek geschreven door een zweed?
Kennen jullie oude duitse organisten/componisten als, Alberti, Armsdorff, de Neufville en Vetter. En kennen jullie de oude Poolse orgelmuziek, Jan v Lublin, M. Wartecki en anonieme 16de en 17de eeuwse orgelmuziek??
Kennen jullie de spaanse orgel muziek, Hernando de Cabezon, Jose Elias, Joaquin Oxinagas??
Is Brengt Hambraeus die zweed?
Ik snap hier de waarde niet van. Kun je door dit te weten beter muziek maken? Ik ben dit nog nooit tegengekomen, dus het zal wel niet nodig zijn om te weten. O sorry, nou zit ik in jouw redeneertrant.
Nee de Zwwedse orgel muziek is oude dus voor 1780,
Hendrikus vroeg of ik muziek wilde noemen zo dat het duidelijk werd of ik muziek ken die jij en hij niet kennen.
Waarom zou ik mijn muziek aan jullie bekend maken ik heb nooit gezegd dat deze muziek van hoog niveau is en als jullie het niets vinden krijg ik nogmaals de volle laag zo dat iedereen mij nog meer gaat waarderen mij niet heus.
Geplaatst: 09 sep 2006, 00:19
door Hendrikus
Christiaan schreef:[Nee de Zwwedse orgel muziek is oude dus voor 1780,
Na 1780 is in Zweden geen orgelmuziek meer gecomponeerd.
Zucht....
Geplaatst: 09 sep 2006, 00:26
door Christiaan
Hendrikus schreef:Christiaan schreef:Wat betrefft orgelmuziek noem de enige zweedse orgelmuziek geschreven door een zweed?
Ik speel graag Lindberg, Sjögren en Olsson.
Nee ik bedoel, oude
Christiaan schreef:Kennen jullie oude duitse organisten/componisten als, Alberti, Armsdorff, de Neufville en Vetter.
Maar natuurlijk, wie kent ze niet? Sinds Ewald Kooiman hun muziek publiceerde in de serie Incognita Organo kent iedere boerenknecht deze heren toch?
Ik bedoel al hun werken niet een enkel!!
Christiaan schreef:En kennen jullie de oude Poolse orgelmuziek, Jan v Lublin, M. Wartecki en anonieme 16de en 17de eeuwse orgelmuziek??
Vanzelf. Ik vind het trouwens niet terecht dat je Jan van Lublin hier noemt, want waarschijnlijk heeft hij geen noot zelf gecomponeerd. Zijn tabulatuur is gewoon een verzameling muziekstukken van uiteenlopende herkomst, net als dat befaamde Susanne van Soldt manuscript van jou.
Christiaan schreef:Kennen jullie de spaanse orgel muziek, Hernando de Cabezon, Jose Elias, Joaquin Oxinagas??
Natuurlijk, dat is allemaal gewoon in de winkel te koop en staat ook allemaal gewoon in m'n boekenkast.
En deze Sorge, Saxer, Monn, Archimbaud, Muschhausser, Estendorffer, Schlick, Nauss, Reutter, Justus, Rathgerber, Ohnesorg, Hans Leo Hassler, Jacob Hassler, Ascanio Mayone, J:U. Steigleder, C. Michael, J.Ximinez, Strunck, Luigi Battiferri, Galuppi....
Christiaan schreef:
Waarom zou je mijn muziek een willen horen/hebben, ik laat die aan vrijwel niemand horen. Waarom??
Om te horen en zien of je de volleerde kenner bent die je pretendeert te zijn.
Ik heb niet gezegd dat het meesterwerken zijn.
Waar blijj je nou met je
erg onbekende orgelmuziek?
Ik zie alleen maar algemeen bekend spul voorbijkomen.
Geplaatst: 09 sep 2006, 08:58
door wim
Nou, van orgelmuziek weet ik bitter weinig. Maar goed, ik heb op dat vlak ook geen onzinnige uitspraken gedaan (hoop ik).
Je zult mij niet horen beweren dat je niets weet. Maar je pretendeert dingen te weten op gebieden waar je geen sikkepit van weet.
Spui je kennis over de zaken die je wél weet, daar kunnen we nog wat van leren.
Geplaatst: 09 sep 2006, 11:36
door Tamarinde
Ook ik weet weinig van orgelspelen, ja met een paar accoorden kan ik nog wel uit de voeten, maar ik moet zeggen dat er aardig wat (orgel?) muziek in dit topic zit. :mrgreen:
Geplaatst: 09 sep 2006, 19:17
door Hendrikus
Christiaan schreef:maar toch zijn erg organsiten die wel het verschil horen. Ik heb zelfs een voorbeeld in Dronrijp, is al een tijdje geleden het Bader orgel uit de 17de eeuw gerestaureerd. Na deze restauratie werd het gestemd in middentoon. En het verschil was hoorbaar zo zegt men.
Speciaal voor Christiaan ben ik vandaag naar Dronrijp getogen om me te laten voorlichten over de gevolgen van de middentoonstemming voor de gemeentezang. Wel, het gemeentelid dat mij te woord stond, vertelde: "Er wordt hier goed gezongen, maar dat deden we ook al vóórdat het orgel gerestaureerd was".
Speciaal voor Christiaan heb ik even een foto gemaakt van het gerestaureerde orgel met daarnaast de uiteraard in middentoon gestemde monitor.
De rode knop is een waarschuwingslicht voor hongerige wolfskwinten.