Geref. Gemeenten stellen kandidaat beroepbaar

Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33490
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Bericht door Tiberius »

refo schreef:Dat is-gelijkteken zou betekenen dat de kandidaatstelling per definitie foutloos is. De kerkenraad zou op dat punt onfeilbaar zijn.
Dat denk ik niet.
God roept ook wolven in schaapskleren tot het ambt.
Kijk maar naar Bileam, Hofni+Pinehas, Saul en Judas. Wettiglijk tot het ambt gekomen, soms veel betekend voor kerk of staat, toch persoonlijk haters Gods.

Juist die wolf in schaapskleren zal geen enkele moeite hebben om het ambt te aanvaarden en om een meineed te doen. Omdat het gewicht ervan niet op zijn ziel drukt.
Gebruikersavatar
Miscanthus
Berichten: 5306
Lid geworden op: 30 okt 2004, 14:38
Locatie: Heuvelrug

Bericht door Miscanthus »

Tiberius schreef:Juist die wolf in schaapskleren zal geen enkele moeite hebben om het ambt te aanvaarden en om een meineed te doen. Omdat het gewicht ervan niet op zijn ziel drukt.
mwah, dat is natuurlijk geen maatstaf.
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33490
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Bericht door Tiberius »

Miscanthus schreef:
Tiberius schreef:Juist die wolf in schaapskleren zal geen enkele moeite hebben om het ambt te aanvaarden en om een meineed te doen. Omdat het gewicht ervan niet op zijn ziel drukt.
mwah, dat is natuurlijk geen maatstaf.
Nee, maar wel praktijk.

Dat zijn nu precies die mensen die zich ontpoppen als de kalkoense hanen (misschien niet zo'n nette vergelijking, maar je zal het wel begrijpen), waar ik het in een ander topic over had. Ze worden door hun ambt hoogmoedig. Zie dat bijvoorbeeld aan koning Saul.
Klavier
Berichten: 1514
Lid geworden op: 14 apr 2006, 08:31

Bericht door Klavier »

refo schreef:
Tiberius schreef:In het oude formulier staat de vraag:
En eerstelijk (...) of gij niet gevoelt in uw harten dat gij wettiglijk van Gods gemeente, en mitsdien van God Zelven, tot deze heilgen dienst beroepen zijt?
Het woord mitsdien betekent gewoon daardoor.
Dus het zet a.h.w. een is-gelijk-teken tussen de wettige roeping van Gods gemeente en die van God Zelven.

Of zie ik het verkeerd?
Ja. Dat is-gelijkteken zou betekenen dat de kandidaatstelling per definitie foutloos is. De kerkenraad zou op dat punt onfeilbaar zijn.
De zgn wolf in schaapskleren kan onmogelijk voelen dat hij 'wettiglijk, mitsdien' gekozen is.
Het enige moment waarop deze 'waarheid' naar voren komt is in de eedzwering. Het automatisme 'gekozen door de gemeente, dus door God' komt verder niet aan de orde als een soort bemoediging.
Refo, als er een wolf in schaapskleren tussen zit, zul je niet de enige zijn die dat meent te zien.
Dat zul je concreet moeten maken en dan via dezelfde kerkorde die de verkiezing mogelijk heeft gemaakt moeten aanpakken.
Oftewel, via het kerkrecht aanklagen.
Vooral nuchter blijven als het om dit soort zaken gaat.
De DKO is een beheersingssysteem met zelfcorrigerende mogelijkheden waarvan ieder gemeentelid gebruik kan maken.
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33490
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Bericht door Tiberius »

Klavier schreef:Refo, als er een wolf in schaapskleren tussen zit, zul je niet de enige zijn die dat meent te zien.
Refo is, evenals ieder ander, geen hartenkenner.
Ook de discipelen konden Judas niet ontmaskeren, ondanks dat Jezus in een vroeg stadium al een hint gaf. Ze lieten zich zelfs door hem meeslepen toen hij Maria begon te bestraffen bij de zalving te Bethanie.
En Samuel gaf de voorkeur aan een grote, stevige kerel boven een man naar Gods hart.
Klavier schreef:Dat zul je concreet moeten maken
Dat zal nog niet eens meevallen.
Klavier schreef:Oftewel, via het kerkrecht aanklagen.
Zoals ik al eerder postte: je komt dan steeds dezelfde mensen tegen, of hun vriendjes.
Klavier
Berichten: 1514
Lid geworden op: 14 apr 2006, 08:31

Bericht door Klavier »

Tiberius schreef:
Klavier schreef:Refo, als er een wolf in schaapskleren tussen zit, zul je niet de enige zijn die dat meent te zien.
Refo is, evenals ieder ander, geen hartenkenner.
Ook de discipelen konden Judas niet ontmaskeren, ondanks dat Jezus in een vroeg stadium al een hint gaf. Ze lieten zich zelfs door hem meeslepen toen hij Maria begon te bestraffen bij de zalving te Bethanie.
En Samuel gaf de voorkeur aan een grote, stevige kerel boven een man naar Gods hart.
Klavier schreef:Dat zul je concreet moeten maken
Dat zal nog niet eens meevallen.
Klavier schreef:Oftewel, via het kerkrecht aanklagen.
Zoals ik al eerder postte: je komt dan steeds dezelfde mensen tegen, of hun vriendjes.
Tiberius,

Ik vind dat je dit niet in zijn algemeenheid kunt stellen zo.
Als er een incident plaats vindt, waarin niemand het probleem 'hard' kan maken, vraag ik me af of het probleem wel een probleem is.
Je kunt moeilijk gaan doen, en allerlei extreme voorbeelden verzinnen, maar laten even nuchter blijven.
De algemene lijn is de kerkorde. En het kerkrecht.
Als dat niet afdoende is, moet het een zeeeeeeeeeeeer uitzonderlijke situatie zijn.
Dan zul je naar de aard van het probleem, op basis van inhoudelijke punten een maatwerk aanpak moeten opstellen.
Maar op voorhand daar een algemene opmerking uit destileren dat er kerkpolitiek is en dat dit de rechtsgang belemmert, vind ik gewoonweg een te kort door de bocht redenatie.
Gebruikersavatar
Bert Mulder
Berichten: 9087
Lid geworden op: 28 aug 2006, 22:07
Locatie: Grace URC Leduc Alberta Canada
Contacteer:

Bericht door Bert Mulder »

Loyalus schreef:
Klavier schreef:
Christiaan schreef:
Gian schreef:Klavier,
Is het dan God die ons ambtsdragers onhoudt, of is het een wantoestand in de Gemeente?
Er zijn meerdere mensen die zich geroepen weten, en er oprecht van overtuid zijn dat God hen geroepen heeft en zouden erg graag predikant willen worden.
Maar worden door de sensuurcommisie, niet toegelaten.
Mogen wij of mensen in zo´n commisie bepalen of de persoon goed genoeg is om predikant te zijn op de voorwaarde dat hij kan uitleggen hoe het zit bij hem.
Ik zeg nee, en de schrift zegt dat ook.
Volgens mij is er geen enkel kerkverband die zonder toetsing door een kerkelijk orgaan mensen als predikant laat voorgaan.
Hetzij een examen aan een theologische universiteit, examen voor een classis etc.
Het ene kerkverband toets aan de instroom, zoals gebruikelijk bij veel opleidingen, het andere bij de uitstroom op basis van eindresultaat.
Curatoria hebben hun nut allang bewezen, dat is ook niet het probleem. Ik denk dat het tijdstip het probleem is. Ik heb al eens gepleit voor een soort van propadeuse jaar waarin docenten en cursisten elkaar én elkaars kwaliteiten leren kennen. pas daarna zou het curatorium in aktie kunnen komen met een aanbeveling vanhet docentenkorps. Ik heb nu wel eens het gevoel dat iemand die aangenomen is op een stichtelijk woord en een keurige bekeringsgeschiedenis hoe dan ook koste wat kost in de gemeente moet komen. Dat terwijl er voor evangelisten en zendelingen andere criteria aangelegd worden? Vreemd.
Bij ons is het zo dat een student met goedkeuring van zijn kerkeraad (attest van levenswandel) toegelaten wordt op het Seminary. Na dat hij 3 jaar gestudeerd heeft, krijgt hij toestemming om een stichtelijk woord te spreken in de gemeenten. Nadat hij klaar is met de studie wordt hij academisch onderzocht op de synode en als hij goedgekeurd is candidaat gesteld. Nadat hij geroepen is door een gemeente wordt hij eerst nog dan door de classis onderzocht, beide op kennis en dit keer ook op roeping.
Mijn enige troost is, dat ik niet mijn, maar Jezus Christus eigen ben, Die voor mijn zonden betaald heeft, en zo bewaart, dat alles tot mijn zaligheid dienen moet; waarom Hij mij ook door Zijn Heilige Geest van eeuwig leven verzekert, en Hem voortaan te leven van harte willig en bereid maakt.
Plaats reactie