Opwekking?? en ""Komen tot christus zoals je bent""

RvP

Bericht door RvP »

Oorspronkelijk gepost door england

Well, af en toe zou jet haast jammer vinden niet meer in Holland te wonen...:D

Even over het stukje over de opwekkingen. Ik weet niet meer wie het schreef, maar ik wilde graag even wat aanvullen met een ervaring die ik pas opdeed.

Ik was aan de telefoon met een hollander, en toen noemde ik de tijd van de opwekkingen in Wales, iets wat nog niet zo heel erg lang geleden gebeurde. Deze persoon vertelde mij toen dat opwekkingen maar gevaarlik waren, en dat het allemaal tijdgelovigen waren, met een enkele per ongelukkige uitzondering, die nou net een beetje dieper doorgeleid werd... Toen ik dat probeerde aan te vechten met voorbeelde uit de tijd van Whitefield en Jonathan Edwards (ondanks de commentaren van de Charismatische hoek!) werd dat onder tafel geveegd. Whitefoield was een arminiaan, en Wesley nog veel arminiaanser, en Edwards was een charismatic.... Ik probeerde aan te geven dat er ook in Nederland wel een opwekking was geweest, maar dat was allemaal geestdrijverij, te vergelijken met de EO jongerendag van nu...:# Je begrijpt dat ik daar niet vrolijker van werd, vooral daar het van een GerGemmer kwam, en de GerGem is me toch wel heel dierbaar, ondanks het feit dta ik er af en toe moe van wordt (om maar met een van de 'leiders' te spreken ;) )

Ik bid nog steeds elke dag dat er een opleving mag plaats vinden in de GerGem, en andere kerkverbanden, ennatuurlijk ook hier, want hier is alles ook niet perfect helaas. Tijdens de reactie op Blaauwendraat had ik een klein beetje hoop, omdat meer mensen moeilijke vragen gingen stellen, maar die hoop is alweer vervlogen, er schijnt niets verandert te zijn...:(

Is men niet heel bang voor een opwekking? Voor emoties? Raar hoor om zo maar in het openbaar in tranen uit te bartsten over je zonden..dat doe je toch niet? Als je je zonden zo erg voelt moet je maar gewoon in het zwart gaan, dan snappen we het ook, en dat is tenminste niet zo opzienbarend...
Of is dat te cynisch?
Ik hoop ook op een opwekking, met name binnen de GG, de kerk die mij ook zeer aan het hart ligt.

Greetings.

RvP
timo

Bericht door timo »

Oorspronkelijk gepost door roseline
Het is ONMOGELIJK om tot Christus te komen zonder dat je erkent: 'Ik ellendig mens.' En daarbij tegelijkertijd ook komt zoals je bent - want zó ben je, ookal erken je dat niet.

Je kunt vriendelijk zijn, uiterlijk een goede christen, je geloof met je mond belijden, naar de kerk gaan, zieken bezoeken - als je níet inziet dat je ondanks je 'goede' werken een ellendig mens bent, dan ben je NIET genaderd tot Christus.

Dus het is geen vraag - Christus is er alléén om de verlorenen, de zondaars, de verdwaalde lammeren te redden. Mensen die zichzelf rechtvaardig, goed of weet ik wat vinden en zichzelf hoog achten staan gelijk aan de farizeeën in Jezus' tijd. 'Adderengebroed' noemde Jezus ze. Voor hèn was Hij niet gekomen, maar voor de verslagenen en verbrokenen van geest. 'Komt tot Mij, allen die BELAST en VERMOEID zijt!' Die belasting en vermoeidheid - door het leven in de zonde - moet je voelen, alvorens je zijn roep hoort!

Groetjes, Rose.
De roeping staat los van de zonde kennis . Raar maar toch waar. Wij worden door God geroepen in de prediking (uitwendige roeping) Maar door de Heilige geest leren we onze zonde(n) herkennen en dor zijn werking er verdriet over hebben. (inwendige roeping) Dit is geen voorwaarde om tot christus te komen. Laat de kinderen tot mij komen staat er en niet Laat de kinderen met zonde kennis tot mij komen het is geen voorwaarde maar wel iets wat we moeten leren. Want wie gezond is heeft de Medicijn meester niet nodig.
timo

Bericht door timo »

Oorspronkelijk gepost door RvP
Oorspronkelijk gepost door england

Well, af en toe zou jet haast jammer vinden niet meer in Holland te wonen...:D

Even over het stukje over de opwekkingen. Ik weet niet meer wie het schreef, maar ik wilde graag even wat aanvullen met een ervaring die ik pas opdeed.

Ik was aan de telefoon met een hollander, en toen noemde ik de tijd van de opwekkingen in Wales, iets wat nog niet zo heel erg lang geleden gebeurde. Deze persoon vertelde mij toen dat opwekkingen maar gevaarlik waren, en dat het allemaal tijdgelovigen waren, met een enkele per ongelukkige uitzondering, die nou net een beetje dieper doorgeleid werd... Toen ik dat probeerde aan te vechten met voorbeelde uit de tijd van Whitefield en Jonathan Edwards (ondanks de commentaren van de Charismatische hoek!) werd dat onder tafel geveegd. Whitefoield was een arminiaan, en Wesley nog veel arminiaanser, en Edwards was een charismatic.... Ik probeerde aan te geven dat er ook in Nederland wel een opwekking was geweest, maar dat was allemaal geestdrijverij, te vergelijken met de EO jongerendag van nu...:# Je begrijpt dat ik daar niet vrolijker van werd, vooral daar het van een GerGemmer kwam, en de GerGem is me toch wel heel dierbaar, ondanks het feit dta ik er af en toe moe van wordt (om maar met een van de 'leiders' te spreken ;) )

Ik bid nog steeds elke dag dat er een opleving mag plaats vinden in de GerGem, en andere kerkverbanden, ennatuurlijk ook hier, want hier is alles ook niet perfect helaas. Tijdens de reactie op Blaauwendraat had ik een klein beetje hoop, omdat meer mensen moeilijke vragen gingen stellen, maar die hoop is alweer vervlogen, er schijnt niets verandert te zijn...:(

Is men niet heel bang voor een opwekking? Voor emoties? Raar hoor om zo maar in het openbaar in tranen uit te bartsten over je zonden..dat doe je toch niet? Als je je zonden zo erg voelt moet je maar gewoon in het zwart gaan, dan snappen we het ook, en dat is tenminste niet zo opzienbarend...
Of is dat te cynisch?
Ik hoop ook op een opwekking, met name binnen de GG, de kerk die mij ook zeer aan het hart ligt.

Greetings.

RvP
Laten we dat vooral doen. Kijk maar naar nehemia die vaste en bidde omdat jeruzalem in verval was. Hij en daniel verootmoedigde zich en zagen ook hun schuld in het verval. Ik hop dat er veel mensen en ik zo mogen bidden op een herleving
Gebruikersavatar
memento
Berichten: 11339
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:42

Bericht door memento »

Oorspronkelijk gepost door anemoon
Want wie gezond is heeft de Medicijn meester niet nodig.
na de val in het paradijs zijn er alleen nog zieke mensen
nadien is er nimmer een gezond mens meer ter wereld gekomen
(uitgezonderd God die mens werd)
Juist, en we hebben nu juist nodig dat we dat leren zien, want anders doen we nooit een beroep op die hemelse Dokter...
Andre
Berichten: 1164
Lid geworden op: 05 feb 2004, 17:19
Locatie: in de auto

Bericht door Andre »

Oorspronkelijk gepost door memento
Oorspronkelijk gepost door anemoon
Want wie gezond is heeft de Medicijn meester niet nodig.
na de val in het paradijs zijn er alleen nog zieke mensen
nadien is er nimmer een gezond mens meer ter wereld gekomen
(uitgezonderd God die mens werd)
Juist, en we hebben nu juist nodig dat we dat leren zien, want anders doen we nooit een beroep op die hemelse Dokter...
de grote troost is dat die Hemelse Dokter je nooit weg zal sturen.
Matthijs
Berichten: 2050
Lid geworden op: 07 okt 2002, 21:03

Bericht door Matthijs »

Oorspronkelijk gepost door anemoon
idd
ik moet bij deze vergelijking altijd denken aan de geschiedenis van mozes in de woestijn
hij moet op een gegeven moment een koperen slang maken en die hoog oprichten
waarom?
de mensen waren dodelijk gebeten en zodoende doodziek

allemaal

en ze mochten allemaal kijken naar die slang
en iedereen die keek werd daadwerkelijk genezen, hoe ziek hij ook was
al zou hij of zij maar met een laatste oogopslag kijken: genezing volgde

en wat is nu zo bijzonder?
dit:
in het nieuwe testament wordt deze geschiedenis opgerakeld
in de vorm van een bevel:
zoals mozes in de woestijn de slang oprichtte, ALZO MOET OOK DE CHRISTUS WORDEN VERHOOGD
nl: aan het kruis
maar ook: in de preken

HIJ moet hoog worden opgericht
waarom?
omdat de mensen dodelijk ziek zijn
en opdat die mensen, ook vandaag aan de dag, zouden kunnen kijken naar die opgeheven slang
en dan zal ook vandaag de genezing volgen

en dat is zo'n wonder
daarover zou je urenlang kunnen blijven doortypen
heb jij je wel eens dodelijk ziek gevoelt dan? Of moet je daar maar verstandelijk vanuit gaan, zonder de beleving?

Is de vergeving die je dan ontvangt ook verstandelijk? Of gaat dat dan wel met beleving?
Gebruikersavatar
Miscanthus
Berichten: 5306
Lid geworden op: 30 okt 2004, 14:38
Locatie: Heuvelrug

Bericht door Miscanthus »

Oorspronkelijk gepost door Matthijsheb jij je wel eens dodelijk ziek gevoelt dan? Of moet je daar maar verstandelijk vanuit gaan, zonder de beleving?

Is de vergeving die je dan ontvangt ook verstandelijk? Of gaat dat dan wel met beleving?
Het is niet van belang of en hoe ziek je je gevoeld hebt. Als je dorst hebt, mag je drinken, als je honger hebt, mag je eten, als je moe bent mag je rusten, als je afkerig bent, zal Hij je genezen.
Geloven is niet hetzelfde als voelen. Het verlichte verstand gaat voorop.

[Aangepast op 15/3/05 door Miscanthus]
Gebruikersavatar
memento
Berichten: 11339
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:42

Bericht door memento »

Oorspronkelijk gepost door Miscanthus
Oorspronkelijk gepost door Matthijsheb jij je wel eens dodelijk ziek gevoelt dan? Of moet je daar maar verstandelijk vanuit gaan, zonder de beleving?

Is de vergeving die je dan ontvangt ook verstandelijk? Of gaat dat dan wel met beleving?
Het is niet van belang of en hoe ziek je je gevoeld hebt. Als je dorst hebt, mag je drinken, als je honger hebt, mag je eten, als je moe bent mag je rusten, als je afkerig bent, zal Hij je genezen.
Geloven is niet hetzelfde als voelen. Het verlichte verstand gaat voorop.
En hoevaak niet denkt het verstand, in de arrogantie die we allen hebben meegekregen vanuit onze diepe val, dat het verlicht is, zonder dat daadwerkelijk te zijn. Hoe gemakkelijk is het te vluchten naar een Jezus, die niet de Jezus der Schriften is. Hoe licht hebben we niet een zelfgemaakt godsbeeld, wat niet overeenkomt met de God der Schriften. Nee, we hebben nodig om de hand van de Heilige Geest naar Jezus geleidt te worden. Door een weg die Hij nodig acht...
Gebruikersavatar
Miscanthus
Berichten: 5306
Lid geworden op: 30 okt 2004, 14:38
Locatie: Heuvelrug

Bericht door Miscanthus »

Oorspronkelijk gepost door memento
Oorspronkelijk gepost door Miscanthus
Oorspronkelijk gepost door Matthijsheb jij je wel eens dodelijk ziek gevoelt dan? Of moet je daar maar verstandelijk vanuit gaan, zonder de beleving?

Is de vergeving die je dan ontvangt ook verstandelijk? Of gaat dat dan wel met beleving?
Het is niet van belang of en hoe ziek je je gevoeld hebt. Als je dorst hebt, mag je drinken, als je honger hebt, mag je eten, als je moe bent mag je rusten, als je afkerig bent, zal Hij je genezen.
Geloven is niet hetzelfde als voelen. Het verlichte verstand gaat voorop.
En hoevaak niet denkt het verstand, in de arrogantie die we allen hebben meegekregen vanuit onze diepe val, dat het verlicht is, zonder dat daadwerkelijk te zijn. Hoe gemakkelijk is het te vluchten naar een Jezus, die niet de Jezus der Schriften is. Hoe licht hebben we niet een zelfgemaakt godsbeeld, wat niet overeenkomt met de God der Schriften. Nee, we hebben nodig om de hand van de Heilige Geest naar Jezus geleidt te worden. Door een weg die Hij nodig acht...
Ik bedoelde: het door Gods Geest verlichte verstand.
Ik ken geen andere Christus dan de Christus der schriften. (Ik zou ook niet weten waar ik die zoeken moest).
Matthijs
Berichten: 2050
Lid geworden op: 07 okt 2002, 21:03

Bericht door Matthijs »

Oorspronkelijk gepost door Miscanthus
Oorspronkelijk gepost door memento
Oorspronkelijk gepost door Miscanthus
Oorspronkelijk gepost door Matthijsheb jij je wel eens dodelijk ziek gevoelt dan? Of moet je daar maar verstandelijk vanuit gaan, zonder de beleving?

Is de vergeving die je dan ontvangt ook verstandelijk? Of gaat dat dan wel met beleving?
Het is niet van belang of en hoe ziek je je gevoeld hebt. Als je dorst hebt, mag je drinken, als je honger hebt, mag je eten, als je moe bent mag je rusten, als je afkerig bent, zal Hij je genezen.
Geloven is niet hetzelfde als voelen. Het verlichte verstand gaat voorop.
En hoevaak niet denkt het verstand, in de arrogantie die we allen hebben meegekregen vanuit onze diepe val, dat het verlicht is, zonder dat daadwerkelijk te zijn. Hoe gemakkelijk is het te vluchten naar een Jezus, die niet de Jezus der Schriften is. Hoe licht hebben we niet een zelfgemaakt godsbeeld, wat niet overeenkomt met de God der Schriften. Nee, we hebben nodig om de hand van de Heilige Geest naar Jezus geleidt te worden. Door een weg die Hij nodig acht...
Ik bedoelde: het door Gods Geest verlichte verstand.
Ik ken geen andere Christus dan de Christus der schriften. (Ik zou ook niet weten waar ik die zoeken moest).
Hij heeft over de Jezus der Schriften.

In de tijd van de Heere Jezus liepen er misschien duizend mensen met de naam Jezus rond.

De naam Christus staat voor Zijn ambtsnaam. Profeet, Priester en Koning. Zijn werk ín de mens door de Heilige Geest.
Lecram

Bericht door Lecram »

Oorspronkelijk gepost door memento
Oorspronkelijk gepost door Miscanthus
Oorspronkelijk gepost door Matthijsheb jij je wel eens dodelijk ziek gevoelt dan? Of moet je daar maar verstandelijk vanuit gaan, zonder de beleving?

Is de vergeving die je dan ontvangt ook verstandelijk? Of gaat dat dan wel met beleving?
Het is niet van belang of en hoe ziek je je gevoeld hebt. Als je dorst hebt, mag je drinken, als je honger hebt, mag je eten, als je moe bent mag je rusten, als je afkerig bent, zal Hij je genezen.
Geloven is niet hetzelfde als voelen. Het verlichte verstand gaat voorop.
En hoevaak niet denkt het verstand, in de arrogantie die we allen hebben meegekregen vanuit onze diepe val, dat het verlicht is, zonder dat daadwerkelijk te zijn. Hoe gemakkelijk is het te vluchten naar een Jezus, die niet de Jezus der Schriften is. Hoe licht hebben we niet een zelfgemaakt godsbeeld, wat niet overeenkomt met de God der Schriften. Nee, we hebben nodig om de hand van de Heilige Geest naar Jezus geleidt te worden. Door een weg die Hij nodig acht...
Beste vriend memento en Matthijs,

Hoe weet je dan of je jezelf wel/niet bedriegt? Is dat omdat je een bepaalde hoeveelheid ellende/zonde bij je bemerkt?

Als je nu écht gereformeerd bent, dan moet je erkennen dat de zekerheid niet wordt gevonden in het gevoel, maar in de beloften van het Evangelie en de vruchten van het geloof.

5-10. En dienvolgens spruit deze verzekerdheid niet uit enige bijzondere openbaring, zonder of buiten het Woord geschied, maar uit het geloof aan de beloften Gods, die Hij in Zijn Woord zeer overvloedig tot onzen troost geopenbaard heeft; uit het getuigenis des Heiligen Geestes, Die met onzen geest getuigt dat wij kinderen en erfgenamen Gods zijn (Rom. 8:16, 17); eindelijk, uit de ernstige en heilige oefening van een goede consciëntie en van goede werken. En zo de uitverkorenen Gods dezen vasten troost in deze wereld niet hadden, dat zij de overwinning behouden zullen, mitsgaders dit onbedrieglijk pand der eeuwige heerlijkheid, zo zouden zij de ellendigste van alle mensen zijn

Gal. 5:22 Maar de vrucht des Geestes is liefde, blijdschap, vrede, lankmoedigheid, goedertierenheid, goedheid, geloof, zachtmoedigheid, matigheid.

[Aangepast op 15/3/05 door Lecram]
Gebruikersavatar
memento
Berichten: 11339
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:42

Bericht door memento »

Oorspronkelijk gepost door Lecram
Oorspronkelijk gepost door memento
Oorspronkelijk gepost door Miscanthus
Oorspronkelijk gepost door Matthijsheb jij je wel eens dodelijk ziek gevoelt dan? Of moet je daar maar verstandelijk vanuit gaan, zonder de beleving?

Is de vergeving die je dan ontvangt ook verstandelijk? Of gaat dat dan wel met beleving?
Het is niet van belang of en hoe ziek je je gevoeld hebt. Als je dorst hebt, mag je drinken, als je honger hebt, mag je eten, als je moe bent mag je rusten, als je afkerig bent, zal Hij je genezen.
Geloven is niet hetzelfde als voelen. Het verlichte verstand gaat voorop.
En hoevaak niet denkt het verstand, in de arrogantie die we allen hebben meegekregen vanuit onze diepe val, dat het verlicht is, zonder dat daadwerkelijk te zijn. Hoe gemakkelijk is het te vluchten naar een Jezus, die niet de Jezus der Schriften is. Hoe licht hebben we niet een zelfgemaakt godsbeeld, wat niet overeenkomt met de God der Schriften. Nee, we hebben nodig om de hand van de Heilige Geest naar Jezus geleidt te worden. Door een weg die Hij nodig acht...
Beste vriend memento en Matthijs,

Hoe weet je dan of je jezelf wel/niet bedriegt? Is dat omdat je een bepaalde hoeveelheid ellende/zonde bij je bemerkt?

Als je nu écht gereformeerd bent, dan moet je erkennen dat de zekerheid niet wordt gevonden in het gevoel, maar in de beloften van het Evangelie en de vruchten van het geloof.

5-10. En dienvolgens spruit deze verzekerdheid niet uit enige bijzondere openbaring, zonder of buiten het Woord geschied, maar uit het geloof aan de beloften Gods, die Hij in Zijn Woord zeer overvloedig tot onzen troost geopenbaard heeft; uit het getuigenis des Heiligen Geestes, Die met onzen geest getuigt dat wij kinderen en erfgenamen Gods zijn (Rom. 8:16, 17); eindelijk, uit de ernstige en heilige oefening van een goede consciëntie en van goede werken. En zo de uitverkorenen Gods dezen vasten troost in deze wereld niet hadden, dat zij de overwinning behouden zullen, mitsgaders dit onbedrieglijk pand der eeuwige heerlijkheid, zo zouden zij de ellendigste van alle mensen zijn

Gal. 5:22 Maar de vrucht des Geestes is liefde, blijdschap, vrede, lankmoedigheid, goedertierenheid, goedheid, geloof, zachtmoedigheid, matigheid.
Absoluut Lecram, de zekerheid ligt niet in het gevoel. Maarr, we hadden het niet over de zekerheid, maar over het komen tot Christus, en de onmogelijkheid vanuit de mens om tot Christus te gaan, en de weg die de Heere gebruikt om de mens tot de Zaligmaker te brengen.

Oftwel: ik stel dat het onmogelijk is voor een mens om uit zichzelf tot Christus te gaan. Vanuit dat oogpunt ook mijn waarschuwing tegen mensen die menen dat hun verstand verlicht is, en die menen daarom tot Jezus te kunnen gaan, zonder dat zij Hem nodig hebben omdat zij zichzelve hebben leren zien als een zondaar, een zondaar die een Zaligmaker nodig heeft...
Plaats reactie