jacob schreef:Breekijzertje schreef:Ik kom hier de opmerking "geen aanstoot geven" regelmatig tegen.
Hij wordt ook heel vaak onjuist gebruikt, om niet te zeggen uit zijn verband gerukt.
De opmerking van de apostel Paulus om gemeenteleden niet te ergeren, wordt vaak misbruikt voor tweede- en derderangs discussiepunten als gezangen, ritmisch zingen, broeken en hoeden. Dat is een verkeerde uitleg. Zulke opmerkingen hebben een verlammende invloed op de groei en de ontwikkeling van de gemeente. Dan kan er namelijk nooit iets buiten het gebruikelijke patroon worden gedaan. Het gaat Paulus in de brief aan de gemeente van Korinte om veel ernstiger zaken waarbij je voor mensen een struikelblok opwerpt op de weg naar de eeuwige zaligheid.
Dát is pas werkelijk aanstoot geven!
Ik zou hoeden niet een twee drie als tweede rangs of nog lager wegzetten. Volgens mij staat het er zwart op wit dat de vrouw "iets" op haar hoofd moet hebben. Of dat nu een hoed is van deze tijd, dat vraag ik me af, dat is meer een status symbool, en daar was het nou juist NIET voor bedoeld.
Verder zou ik wel eens een onderbouwing van deze stelling willen zien. Want hoewel paulus rustig offervlees zou eten, zou hij het om het geweten van zijn broeders in de eeuwigheid niet meer doen.
Voor Paulus was het dus ook maar een middelmatige zaak.
Hm inderdaad, het geen aanstoot geven komt ook in Romeinen (14 dacht ik) voor, en daar gaat het om het eten van offervlees. Aan de andere kant lag dat wel anders, gezien het heidens verleden van veel Romeinen, waardoor dat eten van offervlees dus moeite gaf. Bij kleding heeft het te maken met tradities.... Bij de Romeinen kon men niet met een rein geweten offervlees eten, bij veel bevindelijke christelijken wil men niet van tradities afstappen, ondanks dat ze niet uit de bijbel ontstaan zijn maar puur in de geschiedenis. Je mag daarom best mensen hierop wijzen, en ze duidelijk maken dat het dragen van broeken door vrouwen niet in strijd is met de bijbel, hooguit met oude tradities.
Wat de hoofdbedekking betreft, volgens mij is dit te herleiden tot de situatie in Korinthe, waarin kerkleden uit de prostitutie kwamen, en die werden kaalgeschoren. Daardoor waren er vrouwen met weinig haar in de gemeente, en om te zorgen dat dit niet voor ongelijkheid zou zorgen droeg gaf Paulus aan dat ze beter een hoofddeksel zouden kunnen dragen. Paulus geeft namelijk vervolgens aan dat lang haar een sieraad is voor de vrouw.... en dat lange haar had dus niet iedereen... het is maar een vermoeden, maar op wel aannemelijk.