Standen in het genadeleven

PvS
Inactief

Re: Standen in het genadeleven

Bericht door PvS »

huisman schreef:
Het gaat mij om de vragen maar vooral om de antwoorden die dhr S.D. Post (zelf GG) stelt in zijn artikel.
S.D.Post schreef:Standenleer

Het zou mooi zijn om hier eens dieper onderzoek naar te doen. Het is immers niet zo dat de Gereformeerde Gemeenten een soort officiële standenleer hebben. Er is vrijheid voor iedere predikant om vanuit Gods Woord te spreken over groei in de genade. Tegelijk mogen we de vragen van de hersteld hervormden best serieus nemen. Altijd bereid om verantwoording af te leggen en onze gedachten te spiegelen in de Schrift.

De eerste onderzoeksvraag: Is de verbazing van de hersteld hervormden terecht? Is de visie over standen in de genade, zoals hierboven omschreven, ontstaan na de Afscheiding of vinden we die in deze vorm ook terug bij de 17e- en de 18e-eeuwse theologen, bij Nederlandse oudvaders en bij puriteinen? Hoe schrijft Brakel in de ”Redelijke Godsdienst” over de aanneming tot kinderen? En hoe schrijft bijvoorbeeld Ralph Venning in zijn ”Learning in Christ’s School” over geestelijke groei? Als ze schrijven over ”de weg van de Borg is de weg van de Kerk” bedoelden de oudvaders in ieder geval dat gelovigen iedere dag en steeds meer met Christus gekruisigd moeten worden en opstaan in een nieuw, heilig leven. Maar vinden we er daar ook sporen van een chronologische en trapsgewijze koppeling aan heilsfeiten? Als deze gedachten over geestelijke groei na 1834 ontwikkeld zijn, is dat dan een voortbouwen op of breken met opvattingen uit het verleden? Is het een verrijking of een vervorming?
Of de verbazing van de hersteld hervormden terecht is hoeven wij hier niet uit te spelen. Het gaat om de leringen en niet om de kerkverbanden.
Bij de Reformatie vinden wij de vorm van standen in het genadeleven niet terug, evenmin bij de puriteinen.
"...dat gelovigen iedere dag en steeds meer met Christus gekruisigd moeten worden en opstaan in een nieuw, heilig leven", hierin stemmen zij overéén met de Heidelbergse Catechismus.
Bij de Reformatie zijn geen sporen van een chronologische en trapsgewijze koppeling aan heilsfeiten.
Deze ontwikkelde gedachten rond 1834 is een breken met opvattingen uit het verleden, het blijkt dus een vervorming.
S.D.Post schreef:Bijbelgedeelten

Een tweede serie vragen is nog belangrijker. Komt deze gedachte over trapsgewijze groei ook in die vorm in de Bijbel voor? Het allegorisch lezen van de levens van de discipelen is omstreden en kan moeilijk als enige grond of als uitgangspunt gelden. We moeten andere Bijbelgedeelten bij het onderzoek betrekken. Gedeelten over het onderwijs van de Heere Jezus en van de apostelen en gedeelten die expliciet gaan over geestelijke groei. Als groei verbonden is aan het kennen van de drie Personen, welke lessen moeten we dan trekken uit het feit dat de Heere Jezus God zo vaak voorstelt als ”hun Vader” aan Zijn discipelen? Hoe kan de standenleer verbonden worden met 1 Johannes 2:12-17, waar het gaat over de eigenschappen van kinderen, jongelingen en vaders?
De Heere Jezus zegt Zelf in Johannes 14:9; "Jezus zeide tot hem: Ben Ik zo langen tijd met ulieden, en hebt gij Mij niet gekend, Filippus? Die Mij gezien heeft, die heeft den Vader gezien; en hoe zegt gij: Toon ons den Vader?"
Zelf denk ik dat het gezien moet worden als een 'nadere verklaring' en niet als iets wat zij nog niet in bezit hadden.
De eigenschappen van kinderen, jongelingen en vaders uit 1 Johannes 2:12-17, zou ik niet de "standenleer" noemen, maar de "opwas in de genade", die er alléén is wanneer men kennis van Christus heeft.
Eén ding weet ik, dat ik blind ben en niet zie...
Marieke

Bericht door Marieke »

huisman schreef:
Marieke schreef:Verschilde ds. Moerkerken zoveel van prof. Wisse? Ik vraag het me af.
Dat is niet mijn vraag en ook niet van Dhr Post maar of de standenleer gevonden wordt in de Schrift,de confessie en bij de reformatoren/oudvaders/puriteinen. Ik denk dat de gestolde standenleer van ds Moerkerken goed bedoeld was maar niet kon bogen op Schriftuurlijk of theologisch bewijs.
Natuurlijk begrijp ik dat wel, maar de heer Post stelt de vraag of de verbazing van de HHK-ers (de verbazing over de standenleer die in de Ger.Gem. geleerd zou worden) terecht is. Daarom mijn antwoord, dat m.i. de standenleer (om dat woord te gebruiken, ik vind het niet echt een geschikt woord, want het is geen leer)niet specifiek een punt van de Ger.Gem. is, maar in alle kerkverbanden voorkomt.
Overigens stond er als reactie op dhr. Post ook een lezenswaardig stukje gisteren of eergisteren in het RD in de rubriek "opgemerkt" van een zekere heer Jobse.
huisman

Bericht door huisman »

Marieke schreef:
huisman schreef:
Marieke schreef:Verschilde ds. Moerkerken zoveel van prof. Wisse? Ik vraag het me af.
Dat is niet mijn vraag en ook niet van Dhr Post maar of de standenleer gevonden wordt in de Schrift,de confessie en bij de reformatoren/oudvaders/puriteinen. Ik denk dat de gestolde standenleer van ds Moerkerken goed bedoeld was maar niet kon bogen op Schriftuurlijk of theologisch bewijs.
Natuurlijk begrijp ik dat wel, maar de heer Post stelt de vraag of de verbazing van de HHK-ers (de verbazing over de standenleer die in de Ger.Gem. geleerd zou worden) terecht is. Daarom mijn antwoord, dat m.i. de standenleer niet specifiek een punt van de Ger.Gem. is, maar in alle kerkverbanden voorkomt.
Overigens stond er als reactie op dhr. Post ook een lezenswaardig stukje gisteren of eergisteren in het RD in de rubriek "opgemerkt" van een zekere heer Jobse.
Toch denk ik dat de "standenleer" in geen enkel kerkverband zo is ontwikkeld als in de GG. En daarmee hebben ze zich wat vervreemd van b.v. de HHK. Ik heb trouwens nooit de pastorale beweegredenen begrepen om de standen in het genadeleven (die ik en velen met mij niet ontken) zo in een structuur te dwingen. Als het geloof zich b.v. niet via de volgorde van de heilsfeiten beweegt is dat dan vals geloof? En als dat zo is waarom zwijgt onze confessie er dan over?
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Ander

Bericht door Ander »

Marieke schreef:Overigens stond er als reactie op dhr. Post ook een lezenswaardig stukje gisteren of eergisteren in het RD in de rubriek "opgemerkt" van een zekere heer Jobse.
:super
Ondanks dat hij wat negatief was over het stukje van Post, wat m.i. niet helemaal terecht is, was dat een mooie, evenwichtige reactie.
huisman

Bericht door huisman »

Ander schreef:
Marieke schreef:Overigens stond er als reactie op dhr. Post ook een lezenswaardig stukje gisteren of eergisteren in het RD in de rubriek "opgemerkt" van een zekere heer Jobse.
Ondanks dat hij wat negatief was over het stukje van Post, wat m.i. niet helemaal terecht is, was dat een mooie, evenwichtige reactie.
Evenwichtig...??????? Ik vond dat deze meneer wel erg snel over de terechte vragen van dhr Post heendenderde.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Marieke

Bericht door Marieke »

huisman schreef:
Marieke schreef:
huisman schreef:
Natuurlijk begrijp ik dat wel, maar de heer Post stelt de vraag of de verbazing van de HHK-ers (de verbazing over de standenleer die in de Ger.Gem. geleerd zou worden) terecht is. Daarom mijn antwoord, dat m.i. de standenleer niet specifiek een punt van de Ger.Gem. is, maar in alle kerkverbanden voorkomt.
Toch denk ik dat de "standenleer" in geen enkel kerkverband zo is ontwikkeld als in de GG. En daarmee hebben ze zich wat vervreemd van b.v. de HHK. Ik heb trouwens nooit de pastorale beweegredenen begrepen om de standen in het genadeleven (die ik en velen met mij niet ontken) zo in een structuur te dwingen. Als het geloof zich b.v. niet via de volgorde van de heilsfeiten beweegt is dat dan vals geloof? En als dat zo is waarom zwijgt onze confessie er dan over?
Daar heb je denk ik wel gelijk in dat het in de GG het meest "ontwikkeld" is. (overigens heb ik met Pasen onder het gehoor van een HHK-predikant gezeten die regelmatig de vraag stelde: "is het al Pasen voor uw ziel geworden"?, maar dat terzijde). Of het in een structuur GEDWONGEN is, waag ik te betwijfelen. Het bevindelijke leven wordt wel uitgedrukt in de heilsfeiten, maar m.i. niet gedwongen. Dat is wat anders. Je vraag of het vals geloof is als het geloof zich niet beweegt in volgorde van de heilsfeiten, kan ik niet helemaal volgen. Ik neem aan dat je weet wat er bedoeld wordt met bijv. "Kerst voor de ziel" en bijv. "Pasen voor de ziel". Dat hoef ik denk ik niet uit te leggen (zie ook "de heilsfeiten van prof. Wisse) Dan weet je ook dat het niet eerst "Pasen" kan worden en daarna "Kerst". Dus in een andere volgorde kan het niet bewegen. Natuurlijk begrijp ik dat je over deze "leer" (die een bevindelijke uitdrukking is van van de groei in de genade) op zich van mening kan verschillen maar niet over de volgorde. Wel kan de tijdsduur zeer verschillen.
Marieke

Bericht door Marieke »

huisman schreef:
Ander schreef:
Evenwichtig...??????? Ik vond dat deze meneer wel erg snel over de terechte vragen van dhr Post heendenderde.
dhr. Post stelt een aantal vragen: is de verbazing van de HHK-ers terecht dat dat in de GG geleerd wordt? dhr. Jobse geeft als antwoord (net als ik dat deed) dat dat in ieder kerkverband voorkomt. Dhr. Post stelt vervolgens de vraag of onze vaderen en de Bijbel dit ook leerden? Dhr. Jobse geeft als antwoord een aantal oudvaders weer waarin zijns inziens dit ook geleerd wordt op grond van de Bijbel.
Dendert hij dan over de terechte (dit is wel een toegevoegd, suggestief woord van Huisman :langue )vragen van Post heen?
huisman

Bericht door huisman »

Marieke schreef:
huisman schreef:
Ander schreef:
dhr. Post stelt een aantal vragen: is de verbazing van de HHK-ers terecht dat dat in de GG geleerd wordt? dhr. Jobse geeft als antwoord (net als ik dat deed) dat dat in ieder kerkverband voorkomt. Dhr. Post stelt vervolgens de vraag of onze vaderen en de Bijbel dit ook leerden? Dhr. Jobse geeft als antwoord een aantal oudvaders weer waarin zijns inziens dit ook geleerd wordt op grond van de Bijbel.
Dendert hij dan over de terechte (dit is wel een toegevoegd, suggestief woord van Huisman :langue )vragen van Post heen?
Ja, omdat bij de oudvaders wel groei/standen in het genadeleven voorkomen en ook bij b.v.Ds Wisse en Ds I Kievit. Maar die zijn absoluut onvergelijkbaar met de standenleer van Ds Moerkerken. (Ik zeg dus niet de standenleer van de GG omdat ik veel predikanten uit de GG nooit op de wijze van Ds Moerkerken de standen hoor bepreken. Eerder het tegendeel. )
Marieke

Bericht door Marieke »

huisman schreef:
Marieke schreef:
huisman schreef: Evenwichtig...??????? Ik vond dat deze meneer wel erg snel over de terechte vragen van dhr Post heendenderde.
Ja, omdat bij de oudvaders wel groei/standen in het genadeleven voorkomen en ook bij b.v.Ds Wisse en Ds I Kievit. Maar die zijn absoluut onvergelijkbaar met de standenleer van Ds Moerkerken. (Ik zeg dus niet de standenleer van de GG omdat ik veel predikanten uit de GG nooit op de wijze van Ds Moerkerken de standen hoor bepreken. Eerder het tegendeel. )
Ja, maar dendert dhr. Jobse dan over de vragen van Post heen? Zowel Post als Jobse heeft het niet over de standenleer van Ds. Moerkerken
huisman

Bericht door huisman »

Marieke schreef:
huisman schreef:
Marieke schreef:
huisman schreef: Evenwichtig...??????? Ik vond dat deze meneer wel erg snel over de terechte vragen van dhr Post heendenderde.
Ja, maar dendert dhr. Jobse dan over de vragen van Post heen? Zowel Post als Jobse heeft het niet over de standenleer van Ds. Moerkerken
Dhr Post heeft het over deze standenleer.
Waar gaat het trouwens over? Dat staat er verder niet bij. Ik vermoed dat het niet gaat over de vraag of er groei is in het geloof, of de Heere Jezus meer en meer gekend gaat worden, of er kleinen zijn en geoefenden. Mijn indruk is dat daarover wel overeenstemming bestaat. Het zou wel kunnen gaan over gedachten over een trapsgewijze groei in de genade, gekoppeld aan de heilsfeiten en de drie Personen. Wat de discipelen van de Heere Jezus in levenden lijve meemaakten, maken Gods kinderen in hun geestelijke groei in dezelfde volgorde mee: Advent, Kerst, Goede Vrijdag, Pasen, Hemelvaart, Pinksteren. Hieraan worden geestelijke weldaden verbonden: bijvoorbeeld aan Goede Vrijdag: rechtvaardigmaking; aan Hemelvaart: aanneming tot kinderen, weten dat God om Christus’ wil je Vader is. Vanuit die gedachte kan in een recente Saambinder de vraag gesteld worden: „Is het wel eens Pasen voor je geworden?”
Ik noem dat de standenleer van Ds Moerkerken maar deze leer is natuurlijk bij meer predikanten te vinden binnen de GG. Het gaat mij juist om de volgorde die verplicht word. Die vind je nauwelijks buiten de GG.
Desiree

Bericht door Desiree »

Toch praten we allemaal als kinderen van God, dezelfde taal. Oké, die persoon met dat accent en de ander weer met een ander accent. Maar toch, herkenbaar ook al ben je van de linkse hoek ipv de rechtse hoek in de Ger.gezindte.

Hoe kun je ooit weergeven wat in een mensenhart gebeurd als hij tot bekering komt? De vraag is ook: moet je dat weergeven? Toch ontkom je daar als predikant niet aan, denk ik. Als je de Bijbel uitlegt, herkennen kinderen van God zich automatisch in Davids denken etc.

Ik denk dat je niet de fout moet maken, je met een ander te vergelijken, vooraf.. wat schied je daarmee op. Achteraf herken je wel dingen, als je er dan al over wil praten, want de kans op hoogmoed is altijd zo ellendig aanwezig.. maar goed, het moet kunnen.

Ik vind het mooi, je kent elkaar niet, en toch spreek je dezelfde taal. Dat moet buiten ons met eerbied gezegd, ergens geleerd worden. En of je dan spreekt in NBV taal of SV taal, dat maakt niets uit, je snapt wat de ander bedoelt.

Toch zijn we broertjes en zusjes...
We moeten ons niet alleen in God verblijden om wat we van Hem ontvangen hebben en nog dagelijks ontvangen,
maar ook om wat Hij beloofd heeft en wat we nog van Hem hopen te ontvangen.

Matthew Henry

Erasmiaan

Bericht door Erasmiaan »

huisman schreef:
Marieke schreef:
huisman schreef:
Ander schreef: :super
Ja, omdat bij de oudvaders wel groei/standen in het genadeleven voorkomen en ook bij b.v.Ds Wisse en Ds I Kievit. Maar die zijn absoluut onvergelijkbaar met de standenleer van Ds Moerkerken.
Geloof je het zelf?!
Tiberius
Administrator

Bericht door Tiberius »

huisman schreef:Ja, omdat bij de oudvaders wel groei/standen in het genadeleven voorkomen en ook bij b.v.Ds Wisse en Ds I Kievit. Maar die zijn absoluut onvergelijkbaar met de standenleer van Ds Moerkerken.
Geloof je het zelf?![/quote]
Dit lees ik nu pas. In welk opzicht zie jij dan een verschil tussen wat je leest bij prof. Wisse en bij ds. Moerkerken?
Marieke

Bericht door Marieke »

Tiberius schreef:
huisman schreef:Ja, omdat bij de oudvaders wel groei/standen in het genadeleven voorkomen en ook bij b.v.Ds Wisse en Ds I Kievit. Maar die zijn absoluut onvergelijkbaar met de standenleer van Ds Moerkerken.
Geloof je het zelf?!
Dit lees ik nu pas. In welk opzicht zie jij dan een verschil tussen wat je leest bij prof. Wisse en bij ds. Moerkerken?[/quote]

Ik heb daar ook nog niet echt antwoord op gekregen of gelezen, evenals dat ik geen antwoord heb gekregen op deze posting die ik al eerder postte:
Daar heb je denk ik wel gelijk in dat het in de GG het meest "ontwikkeld" is. (overigens heb ik met Pasen onder het gehoor van een HHK-predikant gezeten die regelmatig de vraag stelde: "is het al Pasen voor uw ziel geworden"?, maar dat terzijde). Of het in een structuur GEDWONGEN is, waag ik te betwijfelen. Het bevindelijke leven wordt wel uitgedrukt in de heilsfeiten, maar m.i. niet gedwongen. Dat is wat anders. Je vraag of het vals geloof is als het geloof zich niet beweegt in volgorde van de heilsfeiten, kan ik niet helemaal volgen. Ik neem aan dat je weet wat er bedoeld wordt met bijv. "Kerst voor de ziel" en bijv. "Pasen voor de ziel". Dat hoef ik denk ik niet uit te leggen (zie ook "de heilsfeiten van prof. Wisse) Dan weet je ook dat het niet eerst "Pasen" kan worden en daarna "Kerst". Dus in een andere volgorde kan het niet bewegen. Natuurlijk begrijp ik dat je over deze "leer" (die een bevindelijke uitdrukking is van van de groei in de genade) op zich van mening kan verschillen maar niet over de volgorde. Wel kan de tijdsduur zeer verschillen
huisman

Bericht door huisman »

Marieke schreef:Ik heb daar ook nog niet echt antwoord op gekregen of gelezen, evenals dat ik geen antwoord heb gekregen op deze posting die ik al eerder postte:
Daar heb je denk ik wel gelijk in dat het in de GG het meest "ontwikkeld" is. (overigens heb ik met Pasen onder het gehoor van een HHK-predikant gezeten die regelmatig de vraag stelde: "is het al Pasen voor uw ziel geworden"?, maar dat terzijde). Of het in een structuur GEDWONGEN is, waag ik te betwijfelen. Het bevindelijke leven wordt wel uitgedrukt in de heilsfeiten, maar m.i. niet gedwongen. Dat is wat anders. Je vraag of het vals geloof is als het geloof zich niet beweegt in volgorde van de heilsfeiten, kan ik niet helemaal volgen. Ik neem aan dat je weet wat er bedoeld wordt met bijv. "Kerst voor de ziel" en bijv. "Pasen voor de ziel". Dat hoef ik denk ik niet uit te leggen (zie ook "de heilsfeiten van prof. Wisse) Dan weet je ook dat het niet eerst "Pasen" kan worden en daarna "Kerst". Dus in een andere volgorde kan het niet bewegen. Natuurlijk begrijp ik dat je over deze "leer" (die een bevindelijke uitdrukking is van van de groei in de genade) op zich van mening kan verschillen maar niet over de volgorde. Wel kan de tijdsduur zeer verschillen
Dat het Kerst voor je ziel moet worden kun je ook anders zeggen, de heilsfeiten moeten ook onderwerpelijk bevonden worden en daar ben ik het mee eens, dat is ook het verschil niet. Maar ik lees nergens een Schriftuurlijke onderbouwing dat de heilsfeiten op volgorde beleefd moeten worden. Wij mogen de Geest niet in een schema dwingen die niet in de Schrift gevonden wordt. De Geest is vrij en souverein en wil zich alleen binden aan de Schrift.
Plaats reactie