Situatie Iran

MGG

Re: Situatie Iran

Bericht door MGG »

ZWP schreef: Vandaag, 08:20
huisman schreef: Vandaag, 08:14
Groepscirkel schreef: Vandaag, 06:29
Bertiel schreef: Gisteren, 09:26 dat heeft meer met de accijnzen te maken, de ruwe olie was in 2022 nog een kwart duurder en de benzine / diesel goedkoper.
De gasprijs is stabiel op 50 cent, zat in de Oekraïne crisis 3 x zo hoog
Ja, allemaal best, maar wat ik betaal aan de pomp is toch echt realiteit en geen paniekzaaijerij. Tank van vorige week was € 0,20 / L duurder dan die week daarvoor. Deze week staat tanken nog op de planning.
Als je 20.000km per jaar rijdt bij 1 op 12 ben je op jaarbasis €333,- extra kwijt. Misschien jammer maar voor verreweg de meesten onder ons toch echt geen ramp.
Bovendien is de prijs van benzine in vergelijking tot andere producten juist niet zo hard gestegen de afgelopen jaren. Het heeft zelfs nauwelijks de inflatie bijgehouden. Ik zag ergens de berekening hoeveel liter benzine je kunt kopen voor het minimumloon. Dat was gestegen de afgelopen jaren!
Precies. Hopelijk gaan we niet de VS achterna waar het gevoel bij de pomp een belangrijke indicatie is voor de politieke voorkeur van kiezers.

Lagere accijns zijn wat mij betreft wel prima als het totaal van de opbrengsten gelijk blijven. Door de hoge prijzen heeft de overheid meer inkomsten. Dat stukje zou via lagere accijns teruggeven kunnen worden. Hoe lager de prijs hoe minder mensen in het buitenland tanken. Ik vind brandstof niet te duur, maar als het over de grens een stuk goedkoper is dan moeten wij ons bezinnen.
Bertiel

Bericht door Bertiel »

dat 10tje per week gaat in het OV landschap wat wij hier hebben geen verandering brengen
Mijn reistijd woon - werk gaat van 35 minuten naar een uur en 55 minuten
Van mijn vrouw van 50 minuten naar 2 uur en 30 minuten...
Wien heb ik nevens U in den hemel? Nevens U lust mij ook niets op de aarde!
Bezwijkt mijn vlees en mijn hart, zo is God de Rotssteen mijns harten, en mijn Deel in eeuwigheid.

Gib dich zufrieden und sei stille
elbert
Contacteer:

Bericht door elbert »

parsifal schreef: 04 mar 2026, 21:08 https://www.npr.org/2026/03/04/nx-s1-57 ... t-reported

Dit is toch wel behoorlijk slecht als dit komt door nalatigheid. En om eerlijk te zijn geloof ik niet dat ze bij het pentagon niet weten wat de afzender van de bom was die dit veroorzaakte. Daarvoor weten ze veel te veel wel.
De reactie van Trump: "Iran heeft ook Tomahawks", wat natuurlijk een flagrante leugen is. Alleen de VS en enkele westerse landen hebben Tomahawks.
Trump heeft voor elke moeilijke vraag wel een leugen paraat, de ene nog schaamtelozer dan de andere.
Zo zei hij dat de oorlog al bijna voorbij is. Zijn defensieminister zei dat de oorlog maar aan het begin stond. Geconfronteerd met die discrepantie was het antwoord van Trump: "wel, je kunt het allebei zeggen".
Laatst gewijzigd door elbert op 11 mar 2026, 08:41, 1 keer totaal gewijzigd.
MGG

Bericht door MGG »

merel schreef: Vandaag, 08:30
Groepscirkel schreef: Vandaag, 08:19
Groepscirkel schreef: Vandaag, 06:29 Ja, allemaal best, maar wat ik betaal aan de pomp is toch echt realiteit en geen paniekzaaijerij. Tank van vorige week was € 0,20 / L duurder dan die week daarvoor. Deze week staat tanken nog op de planning.
Als je 20.000km per jaar rijdt bij 1 op 12 ben je op jaarbasis €333,- extra kwijt. Misschien jammer maar voor verreweg de meesten onder ons toch echt geen ramp.
Geen ramp. Niet erg ook. Ik constateer alleen. Voor die € 333. heb ik ook nog wel wat boekenwensen. Bij mij komt het met € 0,20 stijging nu uit op ongeveer € 280.
Misschien is dit het moment om vanuit de overheid het openbaar vervoer een impuls te geven.
Het OV kost vermogens. De vraag is in hoeverre de overheid niet rendabele diensten in de lucht moet houden.
MGG

Bericht door MGG »

Bertiel schreef: Vandaag, 08:35 dat 10tje per week gaat in het OV landschap wat wij hier hebben geen verandering brengen
Mijn reistijd woon - werk gaat van 35 minuten naar een uur en 55 minuten
Van mijn vrouw van 50 minuten naar 2 uur en 30 minuten...
En de kosten stijgen waarschijnlijk ook.

Het OV werkt vaak prima als je makkelijk bij het treinstation kan komen. Qua kosten is het meestal alleen interessant als je buiten de spits reist of als je een auto de deur uit kunt doen.
ZWP

Bericht door ZWP »

MGG schreef: Vandaag, 08:39
Groepscirkel schreef: Vandaag, 08:19

Geen ramp. Niet erg ook. Ik constateer alleen. Voor die € 333. heb ik ook nog wel wat boekenwensen. Bij mij komt het met € 0,20 stijging nu uit op ongeveer € 280.
Misschien is dit het moment om vanuit de overheid het openbaar vervoer een impuls te geven.
Het OV kost vermogens. De vraag is in hoeverre de overheid niet rendabele diensten in de lucht moet houden.
Je moet niet alleen naar de kosten kijken, maar ook naar de niet-financiële opbrengsten zoals minder files, minder CO2 uitstoot, betere bereikbaarheid etc.
Groepscirkel

Bericht door Groepscirkel »

merel schreef: Vandaag, 08:30Misschien is dit het moment om vanuit de overheid het openbaar vervoer een impuls te geven.
Vergeet het maar. De overheid heeft geen geld voor het OV. Het onderhoud van de infrastructuur, met name bruggen en tunnels, kost al miljarden. Als er ergens in nieuwe infrastructuur geïnvesteerd kan worden, dan maken projecten het meeste kans als Defensie er voordeel van heeft. In de nieuwe NAVO-norm zit 1,5 procentpunt ruimte voor overige investeringen.
MGG

Bericht door MGG »

ZWP schreef: Vandaag, 08:44
MGG schreef: Vandaag, 08:39
Groepscirkel schreef: Vandaag, 08:19 Geen ramp. Niet erg ook. Ik constateer alleen. Voor die € 333. heb ik ook nog wel wat boekenwensen. Bij mij komt het met € 0,20 stijging nu uit op ongeveer € 280.
Je moet niet alleen naar de kosten kijken, maar ook naar de niet-financiële opbrengsten zoals minder files, minder CO2 uitstoot, betere bereikbaarheid etc.
Eens, het is een totaalplaatje dat afgewogen moet worden.
Martijn

Bericht door Martijn »

huisman schreef: Gisteren, 16:50
Jeremiah schreef: Gisteren, 16:22
ZWP schreef:Duidelijk is wel dat er geen goed plan is. Dat zelfs de samenwerking tussen Israël en de VS te wensen overliet.
En dat er van regimechange nog geen sprake is. Op vele vlakken een teleurstellend resultaat.

Wie had hier nou voordeel van? De kliek om Trump zelf heen waarschijnlijk?
Een regimechange lijkt mij (en talloze mensen die er verstand van hebben) niet mogelijk met alleen bombardementen.
Dat is maar goed ook. Regimechange moet komen uit de bevolking. Wat ‘wij’ kunnen doen is het regime verzwakken en dat is zeker gebeurd. Intern zal dit gerommel geven en hopelijk komt er dan nig dit jaar een einde aan dit kwaadaardig regime. Ik verwacht het wel maar ben nu eenmaal een positief mens.
Het lijkt een religieus conflict te worden vanuit kamp Hegseth.
Plaats reactie