Eens. Maar toch: naar aanleiding van je eerste alinea: bedenk wel dat men in die tijd a) gewend was aan langere monologen b) men meer woorden nodig had om zaken te verwoorden en c) er allerlei pauzes ingelast werden. De pinksterdienst zal geen reformatorische eredienst zijn geweest. Daar zal ondertussen gegeten en gedronken zijn, heen en weer gelopen etc. Ik vind het daarom lastig om een vergelijking te maken tussen onze erediensten en zulke Bijbelse opwekkingen.J.C. Philpot schreef: ↑28 jun 2023, 20:35 Ik denk niet dat men tijdens de pinksterdienst waar 3000 mensen bekeerd werden, ongeduldig op hun horloge zat te kijken. Tijdens latere opwekkingen was men overigens ook niet weg te slaan bij diensten die tot diep in de nacht duurden.
Ik blijf het vreemd vinden dat de onkunde in deze tijd toeneemt, wereldgelijkvormigheid vermeerderd, het aantal krachtdadige bekeringen afneemd, en dat dan de oplossing zou zijn: minder diensten, kortere preken, en vooral niet te moeilijk.
We hebben geen kortere diensten nodig, maar radikale prediking van zonde en genade, en een bezoeking door Gods Geest.
Hoe was je zondag [2]?
Re: Hoe was je zondag [2]?
Ik denk dat de kwaliteit van een preek vooral af te meten is aan het feit of de Geest er is. En de Geest is daar, waar een verbroken en verslagen hart is.
Als het beleidsplan volstaat met zinnen als: het taalgebruik van dominees is te ingewikkeld, laten we een gastvoorgangerslijst opstellen, laten we een commissie samenstellen die bepaalt welke gastvoorgangers preken. kunnen we kindernevendiensten uitbreiden tot hogere groepen, de nieuwjaarsdienst heeft geen Bijbelse oorsprong laten we die afschaffen, middagdiensten veranderen we in "ouderen" diensten (waarin veel ob en oude gezangen worden gezongen), kunnen de preken wat korter duren. Als een beleidsplan hiermee vol staat dan vraag ik me af wat er onderliggend aan de hand is. Buigen mensen nog voor Koning Jezus? Erkennen we nog dat geloof en bekering samengaan? Zien we predikanten als dienaren van het Woord door God geroepen en uitgezonden? Geloven we dat Gods Woord scherp is en ons ook terechtwijst, schuldig stelt en ook vrijspreekt?
Dat hoeft niet. De Geest werkt door de dwaasheid van de prediking heen. Zegt dus zeker niets over de kwaliteit van de preek.
Fides Quaerens Intellectum
Zeker, de Geest werkt dmv de prediking en het Woord, maar zonder de Geest is de letter dood. De Geest maakt de prediking levend.
Zeker niet! Gods Woord is levend en krachtig (Hebr. 4:12). Ons hart is dood en die moet dit het werk van de Geest levend gemaakt worden.
Fides Quaerens Intellectum
Ik vind dit lastig. Woord en Geest horen bij elkaar. Je kunt het niet los van elkaar verkrijgen.
Ik vind het begrip Woord van God nog wel eens verwarrend, volgens mij bedoelt niet iedereen hetzelfde.
Wat wordt bedoeld met het Woord van God?
De betekenis die het begrip woord in de theologie heeft is verre van eenduidig. Het kan duiden op het spreken van God, op de goddelijke openbaring, op de Tora, op de bijbel als geheel, op Jezus. De bijbel is het boek van het woord.
Wat wordt bedoeld met het Woord van God?
De betekenis die het begrip woord in de theologie heeft is verre van eenduidig. Het kan duiden op het spreken van God, op de goddelijke openbaring, op de Tora, op de bijbel als geheel, op Jezus. De bijbel is het boek van het woord.
Volgens de Bijbel duurde de preek van Petrus op die dag ongeveer een paar minuten. Wat een groot impact had deze toespraak! Aan de andere kant heb je Paulus, die het uitgebreid Avondmaal vierde en een lange toespraak in de avond hield, voordat hij naar Troas ging. Er is vrijheid denk ik. Eens, we hebben een heldere prediking nodig.J.C. Philpot schreef: ↑28 jun 2023, 20:35 Ik denk niet dat men tijdens de pinksterdienst waar 3000 mensen bekeerd werden, ongeduldig op hun horloge zat te kijken. Tijdens latere opwekkingen was men overigens ook niet weg te slaan bij diensten die tot diep in de nacht duurden.
Ik blijf het vreemd vinden dat de onkunde in deze tijd toeneemt, wereldgelijkvormigheid vermeerderd, het aantal krachtdadige bekeringen afneemd, en dat dan de oplossing zou zijn: minder diensten, kortere preken, en vooral niet te moeilijk.
We hebben geen kortere diensten nodig, maar radikale prediking van zonde en genade, en een bezoeking door Gods Geest.
De "dwaasheid van de prediking" betekent niet dat elke vorm van prediking, ongeacht de inhoud of kwaliteit, door God wordt aanvaard.
De "dwaasheid van de prediking" verwijst eenvoudigweg naar het Bijbels waarheid dat de boodschap van het evangelie, zoals beschreven in Gods Woord, met de nadruk op de verlossing door het lijden en sterven van Jezus Christus, voor de wereld dwaasheid lijkt. Dit betekent dat de boodschap van het evangelie ingaat tegen de menselijke wijsheid en logica.
- Johann Gottfried Walther
Goed bijbel lezen is ook een vak, Handelingen 2 vers 40; En met veel meer andere woorden legde hij getuigenis af en spoorde hij hen aan: Laag u behouden uit dit verkeerde geslacht.Arja schreef: ↑29 jun 2023, 19:00Volgens de Bijbel duurde de preek van Petrus op die dag ongeveer een paar minuten. Wat een groot impact had deze toespraak! Aan de andere kant heb je Paulus, die het uitgebreid Avondmaal vierde en een lange toespraak in de avond hield, voordat hij naar Troas ging. Er is vrijheid denk ik. Eens, we hebben een heldere prediking nodig.J.C. Philpot schreef: ↑28 jun 2023, 20:35 Ik denk niet dat men tijdens de pinksterdienst waar 3000 mensen bekeerd werden, ongeduldig op hun horloge zat te kijken. Tijdens latere opwekkingen was men overigens ook niet weg te slaan bij diensten die tot diep in de nacht duurden.
Dus de preek van Petrus kan niet met recht gebruikt woorden als reden voor korte preken.
Onverwijld blijft dat de Heere God 1 woord kan gebruiken 1 zin.
"Zie, de Heere is gekomen met Zijn vele duizenden heiligen, om gericht te houden tegen allen, en te straffen alle goddelozen onder hen, vanwege al hun goddeloze werken, die zij goddelooslijk gedaan hebben, en vanwege alle harde woorden, die de goddeloze zondaars tegen Hem gesproken hebben"
Bedankt voor het corrigeren.Johann Gottfried Walther schreef: ↑29 jun 2023, 19:28Goed bijbel lezen is ook een vak, Handelingen 2 vers 40; En met veel meer andere woorden legde hij getuigenis af en spoorde hij hen aan: Laag u behouden uit dit verkeerde geslacht.Arja schreef: ↑29 jun 2023, 19:00Volgens de Bijbel duurde de preek van Petrus op die dag ongeveer een paar minuten. Wat een groot impact had deze toespraak! Aan de andere kant heb je Paulus, die het uitgebreid Avondmaal vierde en een lange toespraak in de avond hield, voordat hij naar Troas ging. Er is vrijheid denk ik. Eens, we hebben een heldere prediking nodig.J.C. Philpot schreef: ↑28 jun 2023, 20:35 Ik denk niet dat men tijdens de pinksterdienst waar 3000 mensen bekeerd werden, ongeduldig op hun horloge zat te kijken. Tijdens latere opwekkingen was men overigens ook niet weg te slaan bij diensten die tot diep in de nacht duurden.
Dus de preek van Petrus kan niet met recht gebruikt woorden als reden voor korte preken.
Onverwijld blijft dat de Heere God 1 woord kan gebruiken 1 zin.
En zo eens met je laatste zin.
Morgendienst:
Ds. G. Clements
Tekst: 2 Kronieken 33: 13
Toen bekende Manasse dat de HEERE God is.
1. Ontkennen
2. Bekennen
3. Erkennen
Avonddienst
Ds. G.W.S. Mulder
Tekst: Handelingen 14:15
1. Bekering na een wonder
2. Bekering van de ijdele dingen
3. Bekering als werk van de levende God
Ds. G. Clements
Tekst: 2 Kronieken 33: 13
Toen bekende Manasse dat de HEERE God is.
1. Ontkennen
2. Bekennen
3. Erkennen
Avonddienst
Ds. G.W.S. Mulder
Tekst: Handelingen 14:15
1. Bekering na een wonder
2. Bekering van de ijdele dingen
3. Bekering als werk van de levende God
'Al wat uit het geloof niet is, dat is zonde'
Romeinen 14:23
Romeinen 14:23
Gisteren avondmaalszondag
Beide diensten ds P.C. Hoek
Gisterenmorgen schriftlezing 1 Timotheus 1: 12-17, tekst :15
Gisterenavond Schriftlezin Kolossenzen 3: 1-17 en 1 Timotheus 1:12-17, tekst : 16&17
Aan de tafels werd uit Psalm 51 en Jesaja 53 gelezen.
Beide diensten ds P.C. Hoek
Gisterenmorgen schriftlezing 1 Timotheus 1: 12-17, tekst :15
Gisterenavond Schriftlezin Kolossenzen 3: 1-17 en 1 Timotheus 1:12-17, tekst : 16&17
Aan de tafels werd uit Psalm 51 en Jesaja 53 gelezen.
Wien heb ik nevens U in den hemel? Nevens U lust mij ook niets op de aarde!
Bezwijkt mijn vlees en mijn hart, zo is God de Rotssteen mijns harten, en mijn Deel in eeuwigheid.
Bezwijkt mijn vlees en mijn hart, zo is God de Rotssteen mijns harten, en mijn Deel in eeuwigheid.
-
Bij ons twee keer onze eigen dominee.
In de morgendienst, waar de familie van de ouderling die overleden is rouw in de kerk kwam brengen, ging het over Johannes 10:28 met als thema 'behouden schapen'.
In de avonddienst stond D/L H 3/4 art. 14 centraal. Hier wijzen de Dordtse vaderen erop dat het de Heere is die het willen en het werken bewerkt in de mens als die tot geloof komt. De vraag is dus altijd waar ons geloof vandaan komt, zelf iets opgebouwd of een geschonken geloof van de Heere? Tegelijkertijd mag dit geen uitvlucht zijn om maar af te wachten.
In de morgendienst, waar de familie van de ouderling die overleden is rouw in de kerk kwam brengen, ging het over Johannes 10:28 met als thema 'behouden schapen'.
In de avonddienst stond D/L H 3/4 art. 14 centraal. Hier wijzen de Dordtse vaderen erop dat het de Heere is die het willen en het werken bewerkt in de mens als die tot geloof komt. De vraag is dus altijd waar ons geloof vandaan komt, zelf iets opgebouwd of een geschonken geloof van de Heere? Tegelijkertijd mag dit geen uitvlucht zijn om maar af te wachten.