Pieter Rouwendal houdt pleidooi voor revisie van de Statenvertaling.

Gebruikersavatar
refo
Berichten: 23961
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Re: Pieter Rouwendal houdt pleidooi voor revisie van de Statenvertaling.

Bericht door refo »

-DIA- schreef:Als we het van ons verstaan moeten hebben zou geen mens ooit het Woord verstaan. Daar is meer voor nodig dan ons verduisterde verstand. En al zouden we de Bijbel in de grondtalen lezen, dan nog zal het niets uitwerken.

En als we een Bijbel in het Hottentots zouden lezen, met Geesteslicht bedeeld, en onze ogen werden geopend dan zouden we zien en verstaan. Het ligt dus niet in de eerste plaats aan wat wij verstaan maar wat Gods Geest werkt. Dan kan een verouderde taal zomaar ineens het donker op doen klaren. Zelfs al zouden we in eerste instantie een woordje niet met ons verstand begrijpen.

De Bijbel is een geestelijk boek, dat we van nature nooit kunnen verstaan, ook niet in welke vertaling dan ook. Hier is meer nodig dan met ons verstand verstaan.

En (om mijner verspiederen wil) denk nu ook niet dat ik tegen het krampachtig vasthouden ben van erg verouderde woorden. Maar dit: De oude taal zal de Geest niet in de weg behoeven te staan. Dat bedoel ik.
Nee, Dia, dat is niet zo. Het Pinksterwonder was een taalwonder, geen vertaalwonder. Wij horen hen in onze talen de grote werken Gods spreken. Het zou de Geest in de weg hebben gestaan als ze in een vreemde taal hadden gesproken.
In de eerste Korinthebrief staat: Die een vreemde taal spreekt, die sticht zichzelven; maar die profeteert die sticht de Gemeente. En: 27 En zo iemand een vreemde taal spreekt, dat het door twee, of ten meeste drie geschiede, en bij beurte; en dat een het uitlegge. 28 Maar indien er geen uitlegger is, dat hij zwijge in de Gemeente; doch dat hij tot zichzelven spreke, en tot God. 29 En dat twee of drie profeten spreken, en dat de anderen oordelen. 30 Doch indien een ander, die er zit, iets geopenbaard is, dat de eerste zwijge. 31 Want gij kunt allen, de een na den ander profeteren, opdat zij allen leren, en allen getroost worden. 32 En de geesten der profeten zijn den profeten onderworpen.
33 Want God is geen God van verwarring, maar van vrede, gelijk in al de Gemeenten der heiligen

Jouw zienswijze is nogal Dopers.
-DIA-
Berichten: 32907
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Pieter Rouwendal houdt pleidooi voor revisie van de Statenvertaling.

Bericht door -DIA- »

refo schreef:
-DIA- schreef:Als we het van ons verstaan moeten hebben zou geen mens ooit het Woord verstaan. Daar is meer voor nodig dan ons verduisterde verstand. En al zouden we de Bijbel in de grondtalen lezen, dan nog zal het niets uitwerken.

En als we een Bijbel in het Hottentots zouden lezen, met Geesteslicht bedeeld, en onze ogen werden geopend dan zouden we zien en verstaan. Het ligt dus niet in de eerste plaats aan wat wij verstaan maar wat Gods Geest werkt. Dan kan een verouderde taal zomaar ineens het donker op doen klaren. Zelfs al zouden we in eerste instantie een woordje niet met ons verstand begrijpen.

De Bijbel is een geestelijk boek, dat we van nature nooit kunnen verstaan, ook niet in welke vertaling dan ook. Hier is meer nodig dan met ons verstand verstaan.

En (om mijner verspiederen wil) denk nu ook niet dat ik tegen het krampachtig vasthouden ben van erg verouderde woorden. Maar dit: De oude taal zal de Geest niet in de weg behoeven te staan. Dat bedoel ik.
Nee, Dia, dat is niet zo. Het Pinksterwonder was een taalwonder, geen vertaalwonder. Wij horen hen in onze talen de grote werken Gods spreken. Het zou de Geest in de weg hebben gestaan als ze in een vreemde taal hadden gesproken.
In de eerste Korinthebrief staat: Die een vreemde taal spreekt, die sticht zichzelven; maar die profeteert die sticht de Gemeente. En: 27 En zo iemand een vreemde taal spreekt, dat het door twee, of ten meeste drie geschiede, en bij beurte; en dat een het uitlegge. 28 Maar indien er geen uitlegger is, dat hij zwijge in de Gemeente; doch dat hij tot zichzelven spreke, en tot God. 29 En dat twee of drie profeten spreken, en dat de anderen oordelen. 30 Doch indien een ander, die er zit, iets geopenbaard is, dat de eerste zwijge. 31 Want gij kunt allen, de een na den ander profeteren, opdat zij allen leren, en allen getroost worden. 32 En de geesten der profeten zijn den profeten onderworpen.
33 Want God is geen God van verwarring, maar van vrede, gelijk in al de Gemeenten der heiligen

Jouw zienswijze is nogal Dopers.
Lieve vriend,
Ik bedoel dit vanzelf niet letterlijk, maar figuurlijk. Verder wel met je eens. Dat Pinksterwonder was extraordinair, en daar doelde ik juist niet op. Maar ik doelde op het geestelijk verstaan en onze natuurlijk blindheid.
© -DIA- 18-05-2024: 32800
DDD
Berichten: 29134
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Pieter Rouwendal houdt pleidooi voor revisie van de Statenvertaling.

Bericht door DDD »

@DIA:
Daarmee maak je de spraakverwarring op een geestdrijverige manier groter. Wat jij schrijft, is deels wel waar, maar dat is toch nooit de leer van welke gereformeerde theoloog dan ook geweest. Die hebben altijd gezegd dat de gelovigen de bijbel zelf in hun eigen taal zouden moeten lezen.

Ik vind het een goed pleidooi van dr. P. de Vries. Je ziet dat hij stevige standpunten niet schuwt, maar op zijn manier wel dicht bij de bijbel en gereformeerde traditie wil blijven. Ook de leken moeten de Bijbel in hun eigen taal kunnen lezen. De GBS vindt dat niet, en daarmee is de GBS mijns inziens nog slechts in naam gereformeerd. In de GBS zijn vooral predikanten actief die ver van de hoofdstroom van de gereformeerde leer afstaan, en in een heel aantal gevallen feitelijk hun eigen verhaal houden na het voorlezen van een voor het gros van de luisteraars (en soms ook voor de spreker) deels onbegrijpelijke 'schriftlezing'.

Ik begin steeds duidelijker een verband te zien tussen de mate van fantasie van een predikant en zijn voorliefde voor de GBS. En dat lijkt toch wel een nieuwe ontwikkeling, want L.M.P. Scholten hechtte toch wel degelijk waarde aan de betekenis van de tekst en was daar tamelijk rechtlijnig in. Nu zijn er dominees die de bijbeltekst kriskras doorgaan totdat er een verhaal uitkomt dat past bij hetgeen ze willen vertellen. Ik geloof niet dat de eerste generatie GBS-bestuurders ook zo in elkaar zat, al zijn zij met hun conservatisme wel de aanstichters van veel duisternis en problemen in het verstaan van de heilige Schrift.

@Erskinees:
Ik zie juist weer meer mensen met een BMU, althans in de kerk. Maar goed, ik denk dat mensen onder de 40 die serieus bijbellezen dat zelden uit de SV zullen doen. Die zullen eerder kiezen voor de HSV of de BGT. Uitzonderlijke gevallen, waarin ouders hun kinderen het negentiendeeeuws hebben aangeleerd of zij die kennis zelf hebben verworven, daargelaten. Want dat kan wel. Als je maar slim genoeg bent.
Laatst gewijzigd door DDD op 07 nov 2019, 21:38, 1 keer totaal gewijzigd.
-DIA-
Berichten: 32907
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Pieter Rouwendal houdt pleidooi voor revisie van de Statenvertaling.

Bericht door -DIA- »

Moet ik hierop reageren?
In welke wereld zijn we terechtgekomen?

Dit is duidelijk: (avonddienst over Openbaring 14)
https://elimcapelle.nl/preken-beluisteren/
Laatst gewijzigd door -DIA- op 07 nov 2019, 21:40, 1 keer totaal gewijzigd.
© -DIA- 18-05-2024: 32800
DDD
Berichten: 29134
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Pieter Rouwendal houdt pleidooi voor revisie van de Statenvertaling.

Bericht door DDD »

-DIA- schreef:Moet ik hierop reageren?
In welke wereld zijn we terechtgekomen?
Je bent in ieder geval in een wereld waarin je geregeld commentaar levert met redenen die een schijn van waarheid hebben, maar die de plank toch ernstig misslaan. Dit vind ik daar een duidelijk voorbeeld van. En daar reageer ik op.

Natuurlijk hoef je daar niet inhoudelijk op te reageren. Maar het zou wel fijn zijn voor een zinnig gesprek.
-DIA-
Berichten: 32907
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Pieter Rouwendal houdt pleidooi voor revisie van de Statenvertaling.

Bericht door -DIA- »

DDD schreef:
-DIA- schreef:Moet ik hierop reageren?
In welke wereld zijn we terechtgekomen?
Je bent in ieder geval in een wereld waarin je geregeld commentaar levert met redenen die een schijn van waarheid hebben, maar die de plank toch ernstig misslaan. Dit vind ik daar een duidelijk voorbeeld van. En daar reageer ik op.

Natuurlijk hoef je daar niet inhoudelijk op te reageren. Maar het zou wel fijn zijn voor een zinnig gesprek.
We hebben dat zeker al jaren gehoord, en ik zal niet meer klagen, want we hebben de ook de smaadheid Christi te dragen. Petrus en Johannes, waar ik me niet mee vergelijken durf, waren verblijd smaadheid te dragen om de Naam van Jezus.
© -DIA- 18-05-2024: 32800
Gebruikersavatar
Zita
Moderator
Berichten: 10537
Lid geworden op: 11 aug 2007, 13:12

Re: Pieter Rouwendal houdt pleidooi voor revisie van de Statenvertaling.

Bericht door Zita »

-DIA- schreef:
DDD schreef:
-DIA- schreef:Moet ik hierop reageren?
In welke wereld zijn we terechtgekomen?
Je bent in ieder geval in een wereld waarin je geregeld commentaar levert met redenen die een schijn van waarheid hebben, maar die de plank toch ernstig misslaan. Dit vind ik daar een duidelijk voorbeeld van. En daar reageer ik op.

Natuurlijk hoef je daar niet inhoudelijk op te reageren. Maar het zou wel fijn zijn voor een zinnig gesprek.
We hebben dat zeker al jaren gehoord, en ik zal niet meer klagen, want we hebben de ook de smaadheid Christi te dragen. Petrus en Johannes, waar ik me niet mee vergelijken durf, waren verblijd smaadheid te dragen om de Naam van Jezus.
Niet gelijk krijgen in een forumdiscussie zou ik niet één op één gelijk durven stellen met het dragen van smaadheid om Christus' wil.
Gebruikersavatar
Hollander
Berichten: 2804
Lid geworden op: 26 aug 2019, 11:54
Locatie: Afwezig

Re: Pieter Rouwendal houdt pleidooi voor revisie van de Statenvertaling.

Bericht door Hollander »

DDD schreef:[...]Maar goed, ik denk dat mensen onder de 40 die serieus bijbellezen dat zelden uit de SV zullen doen. Die zullen eerder kiezen voor de HSV of de BGT. Uitzonderlijke gevallen, waarin ouders hun kinderen het negentiendeeeuws hebben aangeleerd of zij die kennis zelf hebben verworven, daargelaten. Want dat kan wel. Als je maar slim genoeg bent.
De SV wordt, weliswaar vaak in BMU vorm, nog heel veel gelezen door de mensen van <40 jaar. De HSV heeft overigens zeker een grote vlucht genomen. De BGT ook wel, maar die zie ik toch minder vaak. Dat komt ook vast door mijn omgeving.

Ik vind het zeer beklagenswaardig dat de SV niet gewoon up-to-date wordt gehouden, zoals dat in het verleden wel normaal was. Desondanks neem ik als <40 jarige geen afstand van de SV.
Dit account wordt niet meer gebruikt.
-DIA-
Berichten: 32907
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Pieter Rouwendal houdt pleidooi voor revisie van de Statenvertaling.

Bericht door -DIA- »

Zita schreef:
-DIA- schreef:
DDD schreef:
-DIA- schreef:Moet ik hierop reageren?
In welke wereld zijn we terechtgekomen?
Je bent in ieder geval in een wereld waarin je geregeld commentaar levert met redenen die een schijn van waarheid hebben, maar die de plank toch ernstig misslaan. Dit vind ik daar een duidelijk voorbeeld van. En daar reageer ik op.

Natuurlijk hoef je daar niet inhoudelijk op te reageren. Maar het zou wel fijn zijn voor een zinnig gesprek.
We hebben dat zeker al jaren gehoord, en ik zal niet meer klagen, want we hebben de ook de smaadheid Christi te dragen. Petrus en Johannes, waar ik me niet mee vergelijken durf, waren verblijd smaadheid te dragen om de Naam van Jezus.
Niet gelijk krijgen in een forumdiscussie zou ik niet één op één gelijk durven stellen met het dragen van smaadheid om Christus' wil.
Daar gaat het niet over, maar het gaat over de Waarheid en die wordt miskent.
© -DIA- 18-05-2024: 32800
DDD
Berichten: 29134
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Pieter Rouwendal houdt pleidooi voor revisie van de Statenvertaling.

Bericht door DDD »

Hollander schreef:
DDD schreef:[...]Maar goed, ik denk dat mensen onder de 40 die serieus bijbellezen dat zelden uit de SV zullen doen. Die zullen eerder kiezen voor de HSV of de BGT. Uitzonderlijke gevallen, waarin ouders hun kinderen het negentiendeeeuws hebben aangeleerd of zij die kennis zelf hebben verworven, daargelaten. Want dat kan wel. Als je maar slim genoeg bent.
De SV wordt, weliswaar vaak in BMU vorm, nog heel veel gelezen door de mensen van <40 jaar. De HSV heeft overigens zeker een grote vlucht genomen. De BGT ook wel, maar die zie ik toch minder vaak. Dat komt ook vast door mijn omgeving.

Ik vind het zeer beklagenswaardig dat de SV niet gewoon up-to-date wordt gehouden, zoals dat in het verleden wel normaal was. Desondanks neem ik als <40 jarige geen afstand van de SV.
Ken jij persoonlijk mensen die serieus de Bijbel lezen en die dat -overwegend- uit de SV doen? Of is dat een aanname? Begrijp mij niet verkeerd, ik ben hier om te leren. Maar dan graag op basis van feiten.

Ik heb het niet over bijbellezen aan tafel omdat dat zo hoort en dat soort dingen. Want dat wil ik nog wel geloven. Dat is in sommige gevallen prima te vergelijken met het reciteren van de Koran, maar dat is niet wat ik met serieus bijbellezen bedoel.
Gebruikersavatar
Hollander
Berichten: 2804
Lid geworden op: 26 aug 2019, 11:54
Locatie: Afwezig

Re: Pieter Rouwendal houdt pleidooi voor revisie van de Statenvertaling.

Bericht door Hollander »

DDD schreef:Ken jij persoonlijk mensen die serieus de Bijbel lezen en die dat -overwegend- uit de SV doen? Of is dat een aanname? Begrijp mij niet verkeerd, ik ben hier om te leren. Maar dan graag op basis van feiten.
Ja, in de door jou genoemde leeftijdscategorie kan ik echt heel wat mensen opnoemen. Datzelfde geldt ook voor de HSV. En een enkeling uit de BGT of een andere vertaling.
Dit account wordt niet meer gebruikt.
Gebruikersavatar
Ad Anker
Moderator
Berichten: 10689
Lid geworden op: 28 feb 2012, 11:11

Re: Pieter Rouwendal houdt pleidooi voor revisie van de Statenvertaling.

Bericht door Ad Anker »

Ik ben zo'n mens. Wij hebben in huis niets anders dan de SV. Wel kanttekeningen en uitleg. Dat wel. En onze kinderen lezen mee in de SV en lezen zelf voor het slapen gaan ook uit de SV.

Op onze school gebruik ik de HSV.
Ik begrijp het betoog van dr. de Vries. Ik denk ook met andere posters hier dat het gebruik van de HSV op korte termijn zal groeien.
Gebruikersavatar
Hollander
Berichten: 2804
Lid geworden op: 26 aug 2019, 11:54
Locatie: Afwezig

Re: Pieter Rouwendal houdt pleidooi voor revisie van de Statenvertaling.

Bericht door Hollander »

Ad Anker schreef:[...] Op onze school gebruik ik de HSV.[...]
Even een tussendoor-vraag. Ben je overgestapt van de zorg naar het onderwijs?
De zorg-reclame met jouw beeltenis kwam recent nog voorbij, dacht ik.
Dit account wordt niet meer gebruikt.
Gebruikersavatar
Ad Anker
Moderator
Berichten: 10689
Lid geworden op: 28 feb 2012, 11:11

Re: Pieter Rouwendal houdt pleidooi voor revisie van de Statenvertaling.

Bericht door Ad Anker »

Hollander schreef:
Ad Anker schreef:[...] Op onze school gebruik ik de HSV.[...]
Even een tussendoor-vraag. Ben je overgestapt van de zorg naar het onderwijs?
De zorg-reclame met jouw beeltenis kwam recent nog voorbij, dacht ik.
Ik werk zowel in de ouderenzorg als in het basisonderwijs.
Gebruikersavatar
Hollander
Berichten: 2804
Lid geworden op: 26 aug 2019, 11:54
Locatie: Afwezig

Re: Pieter Rouwendal houdt pleidooi voor revisie van de Statenvertaling.

Bericht door Hollander »

Ad Anker schreef:
Hollander schreef:
Ad Anker schreef:[...] Op onze school gebruik ik de HSV.[...]
Even een tussendoor-vraag. Ben je overgestapt van de zorg naar het onderwijs?
De zorg-reclame met jouw beeltenis kwam recent nog voorbij, dacht ik.
Ik werk zowel in de ouderenzorg als in het basisonderwijs.
Dat is een mooie combi. ;)
Dit account wordt niet meer gebruikt.
Plaats reactie