Omdat de reactie op C1, Opel Karl, enz. (in "Voorstellen") wat uitgebreid wordt, in dit topic.
Allereerst iets over het weer behalen van de rijbevoegdheid, ter verduidelijking.
Om met 1 hand en 1 been (beide links) dat te kunnen en te mogen doen moet allereerst een medische verklaring verkregen worden.
Dan rijles bij een speciaal daarop toegeruste rijschool (was Van Buuren opleidingen).
Drie maand les gehad in een aangepaste VW Polo.
De (vr.) rijinstructeur was daarin gespecialiseerd.
Met links gas geven en remmen (auto had schakel robot), wende snel.
Maar met 1 hand sturen, op een rotonde op het juiste tijdstip richting aangeven was moeilijker.
Het CBR heeft voor de 1-hands stuurtechniek een A4 waar de richtlijnen beschreven zijn.
Eis: "te allen tijd goede controle over het voertuig" en "te allen tijde adequaat kunnen ingrijpen bij onverwachte situaties".
In febr. 2019 was er een hernieuwde rijbevoegdheid.
Direct een Opel Karl besteld.
In dec 2018 was de keuze reeds gemaakt, m.b.v. familie.
Eerst een Corsa (toen nog E) geprobeerd. Deuren en achterklep te zwaar om makkelijk (op voorn. 1 been steunende) te kunnen openen en sluiten.
Toen een Opel Karl, dat ging wel goed. De Auto was bekend, zie
review.
18 maart 2019 kon de auto bij Broekhuis, met aanpassingen (volgens richtlijnen van het CBR) opgehaald worden.
Kostprijs incl. aanpassingen, ca. €17.000,-.
A-segment
Terug naar Aygo, C1, enz.
Op internet was voor de eerste aanschaf in 2016 uitgebreid gezocht naar info op internet.
Daar kwam naar voren, de Karl is de top van het A-segment (ook duurder).
+ Zeer stil, tot 100 km/h is de motor niet te horen bij constante snelheden, op de snelweg bij 120 km/h, voorn. windgeruis.
+ goede wegligging
+ fijne motor, trekt ook bij weinig toeren
++ De schakel robot, werkt bijna perfect.
+ Veel opties, 7" scherm, cruise control, climatecontrol, en meer.
+ ruimte, meer dan concurrenten, 20 cm groter
+ Belasting en verzekering (All risk incl. noclaim gar., minder dan €400,-)
+/- Minder zuinig dan concurrenten
+/- zitpositie, minder dan in Corsa
- Behoorlijk duurder in aanschaf dan bijv. C1, 108 of Aygo.
- Enkele kleine details, o.a. geen koord tussen hoedenplank en klep.
Mijn idee, een auto uit het A-segment met de wens ook redelijk comfort, en langere afstanden mogelijk, dan is de Karl geschikt.
Alleen korte afstanden, comfort minder belangrijk, min. kosten, dan lijken mij concurrenten geschikter.