Nashville-verklaring (vh: Transgender)

Thuisvrouw

Re: Wist je dat........[7]

Bericht door Thuisvrouw »

DDD schreef:
Thuisvrouw schreef:Ienand heeft ook 1 geslacht. De crux is dat hij of zij dat niet zo ervaart. En daarom van geslacht wil veranderen dmv operatie. De vraag blijft dus gewoon staan van @jantje
Als het niet zo ernstig was, zou het ontzettend grappig zijn. Wij zijn het dus niet eens.
Hoeft ook niet. Maar de vraag blijft staan.

Ernstig? Het was toch een middelmatige kwestie?
Laatst gewijzigd door Thuisvrouw op 07 nov 2018, 09:59, 1 keer totaal gewijzigd.
Lilian197

Bericht door Lilian197 »

liz boer schreef:
Jantje schreef:@Goudleus, een heel eenvoudige vraag: Ben jij het eens met de stelling: Het geslacht van elk mens is door God bepaald?

Eigenlijk zeg je, als je dit goedkeurt, wat jij allemaal zegt, dat je het niet eens bent met hoe God je geschapen heeft. En dat vind ik heel ernstig.
Hier kom je niet mee weg
De stelling God heeft bepaald dat je kanker krijgt of dat je met een schsis geboren wordt is net zo.
God heeft ons niet geschapen met ziekte. De oorzaak ligt in onze zonde. Betekent dat dat alle wegen geoorloofd zijn? Zelfs in de strijd tegen kanker en de medische mogelijkheden zijn grenzen in hoe ermee om te gaan. Of niet soms?
Goudleus

Bericht door Goudleus »

Lilian1975 schreef:Ik denk dat je eerst helder moet hebbn wat kruisdragen achter Hem aan werkelijk is. En dan zul je zien dat dat geen gemakkelijke weg is, maar een weg waarin we alles verliezen wat van ons is om alles het hoogste geluk in Hem gevonden te hebben. Is daarmee alle pijn en verdriet ltijd weg? Nee, maar het is wel draagbaar omdat we Hem kennen als Iemand die meelijd.
Dat is geen goedkope opmerking.
En in het omgaan met degene die zo worsteld is m.i. niet de liefde om ons eigen verlangen te stillen. Maar samen de weg te bewandelen waarin de Heere gedient wordt.
Ik blijf het goedkoop vinden klinken. Bovendien hebben we een Hogepriester die medelijden heeft met onze zwakheden.
Goudleus

Bericht door Goudleus »

Jantje schreef:
Goudleus schreef:
Jantje schreef: En verder ben ik een 'hij'.
Zo zie je maar hoe onduidelijk dat soms is. :langue
Dat vind ik een erg denigrerende opmerking. Als je mijn posts leest, bijvoorbeeld in het draadje over de mannendag, had je het gewoon kunnen weten.
Ik had het kunnen weten, maar ik wist het niet. Overigens was het een grap, getuige de emoticon.
Goudleus

Bericht door Goudleus »

Lilian1975 schreef:
liz boer schreef:
Jantje schreef:@Goudleus, een heel eenvoudige vraag: Ben jij het eens met de stelling: Het geslacht van elk mens is door God bepaald?

Eigenlijk zeg je, als je dit goedkeurt, wat jij allemaal zegt, dat je het niet eens bent met hoe God je geschapen heeft. En dat vind ik heel ernstig.
Hier kom je niet mee weg
De stelling God heeft bepaald dat je kanker krijgt of dat je met een schsis geboren wordt is net zo.
God heeft ons niet geschapen met ziekte. De oorzaak ligt in onze zonde. Betekent dat dat alle wegen geoorloofd zijn? Zelfs in de strijd tegen kanker en de medische mogelijkheden zijn grenzen in hoe ermee om te gaan. Of niet soms?
We hebben het er hier niet over of alles geoorloofd is in de strijd tegen ziekte. Dit soort opmerkingen vertroebelen de discussie nogal.
liz boer

Bericht door liz boer »

Lilian1975 schreef:
liz boer schreef:

Hier kom je niet mee weg
Nee... dat zeker niet, God heeft ons ook niet geschapen met psychische nood of nood of je man of vrouw bent. Ook heb ik voor mezelf dat er grenzen aan behandelingen.
Ik heb zoals ik al eerder schreef echt mijn mening wel en wil die in een pb als je sturen,als je dat zou willen, maar niet plein plubliek om noemand te beschadigen, omdat ik heel veel leed hier omtrend gezien heb, ook na verandering van geslacht.
Zo God voor ons is, wie kan tegen ons zijn?
Lilian197

Bericht door Lilian197 »

Goudleus schreef:
Lilian1975 schreef:Ik denk dat je eerst helder moet hebbn wat kruisdragen achter Hem aan werkelijk is. En dan zul je zien dat dat geen gemakkelijke weg is, maar een weg waarin we alles verliezen wat van ons is om alles het hoogste geluk in Hem gevonden te hebben. Is daarmee alle pijn en verdriet ltijd weg? Nee, maar het is wel draagbaar omdat we Hem kennen als Iemand die meelijd.
Dat is geen goedkope opmerking.
En in het omgaan met degene die zo worsteld is m.i. niet de liefde om ons eigen verlangen te stillen. Maar samen de weg te bewandelen waarin de Heere gedient wordt.
Ik blijf het goedkoop vinden klinken. Bovendien hebben we een Hogepriester die medelijden heeft met onze zwakheden.
Ik kan je verzekeren dat het geen goedkope weg is. Het heeft Zijn Bloed gekost om het eeuwig geluk bij Hem te vinden. Het Leven. En dat betekent ook alles wat van mij is, mijn zonde, mijn verdriet, mijn verlangens aan Het kruis gespijkert te zien.
En ja Hij kent onze zwakheden. En ik als medemens van de ander ken ook strijd. Maar Hij kent onze zwakheden is niet hetzelfde als wegen zoeken wat tegen de wil van Zijn Vader gaat.
Maar in die strijd juist de Wil van de Vader te zoeken.

Ik ben benieuwd wat je van de link vind die Philpot plaatste.
Goudleus

Bericht door Goudleus »

Lilian1975 schreef:Ik ben benieuwd wat je van de link vind die Philpot plaatste.
Waar ik heel blij van wordt, is dat ds. Klomp allereerst pleit voor een plaats in het lichaam van Christus voor alle transgenders. Daarnaast vind ik het mooi om te merken dat hij eerst zijn pastorale hart laat spreken door een vertrouwenspersoon voor te stellen. Bovendien zegt hij dat ze samen met de persoon in gesprek willen gaan over een menswaardig bestaan. Dat onderschrijf ik van harte en lijkt me ook een weg naar de geest van Gods woord.
Lilian197

Bericht door Lilian197 »

Goudleus schreef:
Lilian1975 schreef:
liz boer schreef:

Hier kom je niet mee weg
We hebben het er hier niet over of alles geoorloofd is in de strijd tegen ziekte. Dit soort opmerkingen vertroebelen de discussie nogal.
Nee, juist niet. Want in alles hebben we de weg te zoeken wat Gods wil is. In de weg van ziekte, in de weg van het huidige onderwerp. Die weg ligt in de eerste plaats achter Hem aan. En dat kan alleen als je weet Wie Hij is. En Wie Hij vo o r jou is. En wanneer dat werkelijkheid is, staat niet ik en mijn ziekte, mijn gevoel, mijn psyche centraal. Maar Hij alleen. Dat is een weg waarin constant je eigen ik wordt gekruizigd. En laat dat nu juist de mens buiten Christus een doorn in het oog zijn.
Thuisvrouw

Dat is geen issue lijkt me. Niemand op dit forum zal zeggen dat je deze medemensen weg moet trappen. Ds. Klomp reageert echter wel uit het standpunt dat een operatie niet geoorloofd is.

En daar ging de discussie over
Goudleus

Bericht door Goudleus »

Thuisvrouw schreef:Dat is geen issue lijkt me. Niemand op dit forum zal zeggen dat je deze medemensen weg moet trappen. Ds. Klomp reageert echter wel uit het standpunt dat een operatie niet geoorloofd is.

En daar ging de discussie over
Ik vind het zeker wel een issue, omdat het gemak waarmee er hier wordt gezegd `het mag niet` of `je moet je kruis opnemen` best wel schadelijk kunnen zijn voor betrokkenen. Ds. Klomp zegt dat je niet allereerst moet zeggen `Jij bent verkeerd bezig`, dat is zijn uitgangspunt. Hij heeft het standpunt inderdaad dat een transitie niet toegestaan is vanuit de Bijbel. Hij geeft er echter geen onderbouwing bij. Althans, dat wordt niet weergegeven in het interview.
Goudleus

Bericht door Goudleus »

Lilian1975 schreef:Nee, juist niet. Want in alles hebben we de weg te zoeken wat Gods wil is. In de weg van ziekte, in de weg van het huidige onderwerp. Die weg ligt in de eerste plaats achter Hem aan. En dat kan alleen als je weet Wie Hij is. En Wie Hij vo o r jou is. En wanneer dat werkelijkheid is, staat niet ik en mijn ziekte, mijn gevoel, mijn psyche centraal. Maar Hij alleen. Dat is een weg waarin constant je eigen ik wordt gekruizigd. En laat dat nu juist de mens buiten Christus een doorn in het oog zijn.
Jezelf verloochenen kan op zovele manieren. Dat is een weg die je samen met God gaat, en waar een buitenstaander maar moeilijk iets over kan zeggen. Bovendien lijkt me dat voor iedereen geldt dat het moeilijk is om met lijden geconfronteerd te worden, ook zij die Jezus liefhebben en volgen. Dat is precies wat ik zo makkelijk vind aan de redenering.
Thuisvrouw

Misschien is het goed om ons eerst af te vragen wat leidend is. M. A. W wat bepaalt onze identiteit? Het lichaam wat God geschapen heeft of de gevoelswereld? Of beide?

En wat zou er in het geval van psychische nood (het ervaren van vrouw zijn in een mannenlichaam en andersom) aanpassing behoeven :de gevoelswereld of de lichamelijke wereld?
DDD

Bericht door DDD »

Thuisvrouw schreef:
DDD schreef:
Thuisvrouw schreef:Ienand heeft ook 1 geslacht. De crux is dat hij of zij dat niet zo ervaart. En daarom van geslacht wil veranderen dmv operatie. De vraag blijft dus gewoon staan van @jantje
Als het niet zo ernstig was, zou het ontzettend grappig zijn. Wij zijn het dus niet eens.
Hoeft ook niet. Maar de vraag blijft staan.

Ernstig? Het was toch een middelmatige kwestie?
De kwestie op zich is middelmatig. De manier waarop jij die -in ieder geval schriftelijk- benadert, is daarentegen erg verontrustend en vermakelijk tegelijk, al moet ik zeggen dat je bij je laatste bijdrage in ieder geval laat zien dat je begrijpt waar het gesprek over moet gaan.

En om daarop te reageren: Wellicht is het het beste om afhankelijk van het geval te bezien wat het eenvoudigst veranderd kan worden, het lichaam of de geest. Dat lijkt mij de meest praktische oplossing voor iedereen. Maar dat is geen mening, maar een idee. Want ik heb er in het geheel geen verstand van en het zou goed zijn als iedereen die ergens geen verstand van heeft zich zou onthouden van al te vérgaande uitspraken.

En nu ga ik weer even van mijn vrije dag genieten;-)
Goudleus

Bericht door Goudleus »

Thuisvrouw schreef:Misschien is het goed om ons eerst af te vragen wat leidend is. M. A. W wat bepaalt onze identiteit? Het lichaam wat God geschapen heeft of de gevoelswereld? Of beide?

En wat zou er in het geval van psychische nood (het ervaren van vrouw zijn in een mannenlichaam en andersom) aanpassing behoeven :de gevoelswereld of de lichamelijke wereld?
God maakte ons als ziel en lichaam. Ik denk dat het niet Bijbels is om die uit elkaar te halen voor je identiteit. Dus beide.

Ik ben het met je eens dat er goede psychische hulp nodig is. Er is overigens sowieso een minderheid die uiteindelijk kiest voor een transitie. Ik denk dat ds. Klomp hierop ook doelt als hij het heeft over een menswaardig bestaan. Maar je eigen identiteitsbesef aanpassen lukt niet. Dat zou betekenen dat met goede therapie een homo ook hetero zou kunnen worden.
Plaats reactie