Dominees die een hoed dragen

Marco

Re: Dominees die een hoed dragen

Bericht door Marco »

Als dat zwart een uitdrukking is van het dragen van de zondenlast, is het juist heel vreemd dat dat zwart aan het avondmaal 'verplicht' zou zijn. Daar mogen we getuigen dat we niet onder de wet, maar onder de genade zijn. Het avondmaal is, naast een heleboel andere dingen, een voorproef van het grote feest dat er zijn zal.

Zou zwart voor dominees niet juist verboden moeten worden?
samanthi

Bericht door samanthi »

Johannes van Dijk schreef:
Refoforum2017 schreef:
Johannes van Dijk schreef:Ik bedoel niks.Ik geef aan dat de wisseling van kleur in kleding en hoeden,dus meer een zaak is van seizoen en mode,dan van ware Godsvreze.Want er zijn er gelukkig ook die zomer en winter in het zwart gaan.Die dus niet met 30 graden of meer,in het overhemdje de eredienst bijwonen.Voel je het verschil? Ik ben geen kenner van het hart,maar wel een beetje van poppenkast.
Het zal wel aan mij liggen, maar volgens mij begrijp ik je nog steeds niet. Enerzijds geef je aan de wisseling van kleur in kleding meer een zaak van seizoen en mode is dan van ware Godsvreze. Daar kan ik geheel in meekomen. Daarna geef je aan dat er 'gelukkig' mensen zijn die zomer en winter in het zwart gaan en dat die niet met een overhemdje in de kerk zitten in de zomer. Je doet alsof je geen oordeel wilt vellen ('ik ben geen kenner van het hart'), maar doet het stiekem toch wel ('maar wel een beetje van poppenkast').Kun je het wat duidelijker verwoorden? Je wilt geen oordeel vellen, maar als ik het goed begrijp horen ware Godsvreze en zwarte kleding wel per definitie bij elkaar. Als ik je visie niet goed verwoord, hoor ik het wel.
Ware Godsvreze en zwarte kleding horen onlosmakelijk bij elkaar.Toch kan zich onder het zwarte kleed een grote hypocriet voordoen.Schijn kan ook bedriegen.
En neem dat beetje kennen/onderscheiden van poppenkast maar als mijn persoonlijke mening.
Ik heb eens een filmpje gezien van een kerkdienst in de zendingsvelden van de Ger Gem, de predikant zei, kijk hier komt de kerkenraad binnen keurig in het zwart, wat bleek? ze liepen op een koker na naakt.
O HEERE, wat is de mens, dat Gij hem kent? Het kind des mensen, dat Gij het acht?
Ambtenaar

Bericht door Ambtenaar »

CvdW schreef:
Duidelijkheid scheppen is niet verschrikkelijk. Maar het had wel iets korter gemogen.
Ik lees nergens in de Bijbel dat een predikant een hoofddeksel moet dragen. Teksten uit het OT over de tempeldienst lijken me niet van toepassing.
Ambtenaar

Bericht door Ambtenaar »

Johannes van Dijk schreef:Ware Godsvreze en zwarte kleding horen onlosmakelijk bij elkaar.
Wat een onzin. Hoe kom je daar nu bij?
Ambtenaar

Bericht door Ambtenaar »

Dodo schreef:Misschien moeten dominees een priesterboordje gaan dragen. Kost bijna niks, en je bent internationaal herkenbaar als pastor. Volgens mij heeft een protestantse predikant het wel eens gedaan, in een grote stad. Beviel goed, onbekende mensen durfden hem aan te spreken.
Als een predikant in zijn complete ambtskleding zich in het openbaar vertoont,hoeft hij zeker geen priesterboordje en is hij als zodanig voor iedereen herkenbaar.
Ambtskleding voor predikanten bestaat helemaal niet, bij mijn weten. In welke kerkorde staat dat predikanten een ambtsgewaad moeten dragen en welke kleur deze kledij zou moeten hebben?
Ambtenaar

Bericht door Ambtenaar »

Johannes van Dijk schreef:]Dat hoef ik niet te vragen,want dat word van de kansels gepredikt.
Als dat word gezegd, dan zou ik me ernstig afvragen of de betreffende predikant wel een Bijbelse boodschap brengt. De conclusie lijkt me evident.
JCRyle

Bericht door JCRyle »

De mensen zien aan wat voor ogen is. En soms is dat een zwart pak. Maar de Heere ziet het hart aan en kijkt door die zwarte buitenlaag heen om te kijken of het Bloed van Zijn Zoon al aan de deurposten van het hart te vinden is. Achter een zwart pak ben je niet veilig, wel achter dat dierbare Bloed van Christus. Haast en spoed u! om uw levenswil.
Luther
Contacteer:

Bericht door Luther »

JCRyle schreef:De mensen zien aan wat voor ogen is. En soms is dat een zwart pak. Maar de Heere ziet het hart aan en kijkt door die zwarte buitenlaag heen om te kijken of het Bloed van Zijn Zoon al aan de deurposten van het hart te vinden is. Achter een zwart pak ben je niet veilig, wel achter dat dierbare Bloed van Christus. Haast en spoed u! om uw levenswil.
!
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
samanthi

Bericht door samanthi »

JCRyle schreef:De mensen zien aan wat voor ogen is. En soms is dat een zwart pak. Maar de Heere ziet het hart aan en kijkt door die zwarte buitenlaag heen om te kijken of het Bloed van Zijn Zoon al aan de deurposten van het hart te vinden is. Achter een zwart pak ben je niet veilig, wel achter dat dierbare Bloed van Christus. Haast en spoed u! om uw levenswil.
Dat kan ook een onverschillige puber in spijkerbroek zijn. Heb dat meerdere keren ervaren, dat er achter die onverschilligheid een liefde tot de Heere schuil ging.
O HEERE, wat is de mens, dat Gij hem kent? Het kind des mensen, dat Gij het acht?
DDD

Bericht door DDD »

Het is komkommertijd, klaarblijkelijk. Toch maar even alles doorgelezen.

Ik blijf een hoed belachelijk vinden, omdat deze onnodig afstand creëert met de normale samenleving en dus vervreemding schept op een niet noodzakelijk punt. Dat geldt trouwens ook al voor een zwart pak, maar dat is minder opvallend.

Overigens ben ik een voorstander van het priesterboordje, en kruis. Dat is duidelijk en je kunt daar verder alles bij aantrekken. Maar dat zullen veel refodominees veel te rooms vinden aandoen.

En verder betwijfel ik inmiddels of Johannes van Dijk uit Middelharnis wel bestaat. Het lijkt me een manier om een punt te maken. Maar ik kan mij vergissen.
Luther
Contacteer:

Bericht door Luther »

DDD schreef:En verder betwijfel ik inmiddels of Johannes van Dijk uit Middelharnis wel bestaat.
:oO Nou, Johannes, er wordt aan je existentie getwijfeld...
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
Marion

Bericht door Marion »

Luther schreef:
DDD schreef:En verder betwijfel ik inmiddels of Johannes van Dijk uit Middelharnis wel bestaat.
Ja hij bestaat!! Ik zag hem onlangs nog in alle waardigheid een kerkgebouw op flakkee binnenschrijden. (zonder hoed!)
Marion

Bericht door Marion »

Luther schreef:
Ja hij bestaat!! Ik zag hem onlangs nog in alle waardigheid een kerkgebouw op flakkee binnenschrijden. (zonder hoed!)
Jantje
Verbannen

Bericht door Jantje »

Jantje schreef:
Dodo schreef:Misschien moeten dominees een priesterboordje gaan dragen. Kost bijna niks, en je bent internationaal herkenbaar als pastor. Volgens mij heeft een protestantse predikant het wel eens gedaan, in een grote stad. Beviel goed, onbekende mensen durfden hem aan te spreken.
Als een predikant in zijn complete ambtskleding zich in het openbaar vertoont,hoeft hij zeker geen priesterboordje en is hij als zodanig voor iedereen herkenbaar.
Heb je al een predikant die jij kent gevraagd of het waar is dat 'een zwarte hoed en zwarte kleding samenhangt met ware Godsvreze'?
Dat hoef ik niet te vragen,want dat word van de kansels gepredikt.
Ik hoor graag de naam/namen van de dominees die dat zouden doen, volgens jou...
Ik wil dan wel eens weten of dat echt waar is dat zij dat verkondigd hebben, of dat jij hun woorden verdraait en uit het verband rukt...

Dus álle bekeerde mensen in de gemeenten op het zendingsveld (van onze Ger. Gem.) zijn niet bekeerd omdat ze niet in het zwart lopen?

Wat bent u toch nameloos arm..., zeker ook omdat u blijft volhouden dat uw gedachte (die gebaseerd is op foto's uit boeken, op gedachten en uitspraken van mensen (hoe veel genade zij ook kenden) en op gedachten 'Met mijn zwarte pak ben ik 'beter' als mensen in lichte(re) kleding..., want die zijn zó slecht.') de waarheid is.

Ik wijs u nogmaals op het volgende: een kind des Heeren die mag geloven dat God hem heeft bekeerd zal, als de zonde is beweend (rouwtijd) het rouwkleed uitdoen en als de verlossing en de dankbaarheid wordt ervaren (trouwtijd) het trouwkleed aandoen. (Hooglied).

En lees nog eens Openb. 22 waar staat dat iemand die iets toevoegt (draag een hoed) aan de Bijbel óf iets afdoet (het evangelie), zijn deel uit het boek des levens zal gedaan worden...

Verhardt u niet! Maar laat u leiden!
Verhardt u niet! Neemt Zijn gena, ootmoedig aan!

Psalm 95, berijmd
Laatst gewijzigd door Jantje op 21 jun 2017, 14:50, 1 keer totaal gewijzigd.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Terri

Bericht door Terri »

Luther schreef:
Z'n avatar heeft een persoonlijk portret....dat gebruik je toch niet van een ander mag ik hopen?
En z'n gedachtegoed komt best veel voor.
Ken in m'n directe omgeving zo al minstens 3 personen die ook zo denken....
Het lastige is dat je niet echt met ze in gesprek kan, want ze hebben punt 1 gelijk, mocht onverhoopt blijken dat ze ongelijk hebben, dan treedt automatisch punt 1 weer in werking.
En je wordt meewarig behandeld, dat praat ook niet fijn.
Gesloten