DDD schreef:Hoe komt het dat er ook plaatsen in beide lijsten staan? Zoals Benthuizen en Houten?
Omdat ze in beide plaatsen op dit moment nog de psalmen zingen of op het moment dat ik keek (kan een maand terug zijn) dus de lijsten veranderen constant
Ik noem nog dat Spurgeon in zijn boekje Rondom de schaapskooi naar voren brengt dat wij kinderen het Evangelie onthouden als wij hen alleen in algemene termen over Gods voorzienigheid vertellen. Om in Gods Vaderlijke voorzienig-heid te delen moeten wij als vijanden met God worden verzoend en als schuldige zondaren van de toekomende toorn gered. Deze boodschap mag ook aan kinderen niet woorden onthouden.
Ik merk nog op dat in de Engelstalige wereld er liederen-bundels zijn die kennelijk meer diepgang vertonen in de op-genomen liederen dan in Weerklank het geval. Deze bundels hebben ook geen rubriek met kinderenliederen. Dan nog meen ik met Van Harten dat wij ons beter in de eredienst aan de Psalmen kunnen houden. Van Harten merkt op dat het invoeren van gezangen in de kring van de Gereformeerde Bond niet los te zijn is van de verschuivingen in theologisch en geestelijk klimaat in deze kring. Hij noemt uitdrukkelijk het steeds breder gedeelde uitgangspunt dat de gehele gemeente in de zaligheid deelt. De boodschap van de twee wegen begint meer en meer te ontbreken.
Mara schreef:
Ik merk nog op dat in de Engelstalige wereld er liederen-bundels zijn die kennelijk meer diepgang vertonen in de op-genomen liederen dan in Weerklank het geval. Deze bundels hebben ook geen rubriek met kinderenliederen.
"Kennelijk", dus je weet het zelf niet zo goed? En dan toch maar weer even een steek uitdelen? Onderbouw zo'n uitspraak, of laat 'm anders achterwege, zou ik zeggen.
Van Harten merkt op dat het invoeren van gezangen in de kring van de Gereformeerde Bond niet los te zijn is van de verschuivingen in theologisch en geestelijk klimaat in deze kring. Hij noemt uitdrukkelijk het steeds breder gedeelde uitgangspunt dat de gehele gemeente in de zaligheid deelt. De boodschap van de twee wegen begint meer en meer te ontbreken.
Dat klopt ja: vroeger was de gb garantie van een zuivere preek die het Woord nasprak. Nu is dat jammer genoeg niet meer het geval.
Paul schreef:Van Harten merkt op dat het invoeren van gezangen in de kring van de Gereformeerde Bond niet los te zijn is van de verschuivingen in theologisch en geestelijk klimaat in deze kring. Hij noemt uitdrukkelijk het steeds breder gedeelde uitgangspunt dat de gehele gemeente in de zaligheid deelt. De boodschap van de twee wegen begint meer en meer te ontbreken.
Dat klopt ja: vroeger was de gb garantie van een zuivere preek die het Woord nasprak. Nu is dat jammer genoeg niet meer het geval.
Mara schreef:
Ik merk nog op dat in de Engelstalige wereld er liederen-bundels zijn die kennelijk meer diepgang vertonen in de op-genomen liederen dan in Weerklank het geval. Deze bundels hebben ook geen rubriek met kinderenliederen.
"Kennelijk", dus je weet het zelf niet zo goed? En dan toch maar weer even een steek uitdelen? Onderbouw zo'n uitspraak, of laat 'm anders achterwege, zou ik zeggen.
Je vraag is dus gericht aan ds. P. de Vries, ik quote hem slechts.
Paul schreef:Dat klopt ja: vroeger was de gb garantie van een zuivere preek die het Woord nasprak. Nu is dat jammer genoeg niet meer het geval.
Garantie ook in dit geval, tot aan de (kerk)deur. Een gemeente kan na het vertrek van een predikant zomaar veranderen.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon