Wat wordt bedoeld met de 'standenleer'?
Re: Wat wordt bedoeld met de 'standenleer'?
Uiteraard kan je die quote en die bijbelteksten wel met elkaar verbinden. Ik zou niet weten waarom niet.
Deze oa 1 Korintiërs 3Herman schreef:Uiteraard kan je die quote en die bijbelteksten wel met elkaar verbinden. Ik zou niet weten waarom niet.
2 Ik heb u met melk gevoed, en niet met vaste spijs; want gij vermocht toen nog niet; ja, gij vermoogt ook nu nog niet. 3 Want gij zijt nog vleselijk; want dewijl onder u nijd is, en twist, en tweedracht, zijt gij niet vleselijk, en wandelt gij niet naar den mens?
Dit gaat over baby's die blijven Harrewarren en niet over mensen die de Vader nog niet kennen.
O HEERE, wat is de mens, dat Gij hem kent? Het kind des mensen, dat Gij het acht?
Dus jij denkt dat een kind in de genade die veel vleselijke kenmerken vertoond toch een oprechte en eerlijke band met Zijn Vader heeft?
Geenszins. De Heere zal Zijn gunst van dat kind weghouden. Een kind van God dat zondigt blust de Geest uit en zal alle gevoel van genade verliezen.
Geenszins. De Heere zal Zijn gunst van dat kind weghouden. Een kind van God dat zondigt blust de Geest uit en zal alle gevoel van genade verliezen.
Herman schreef:Dus jij denkt dat een kind in de genade die veel vleselijke kenmerken vertoond toch een oprechte en eerlijke band met Zijn Vader heeft?
Dat gaat over iemands die niet leefde zoals God dat wilt, niet over iemand die net de Heere heeft leren kennen.
O HEERE, wat is de mens, dat Gij hem kent? Het kind des mensen, dat Gij het acht?
Alle gevoel van genade misschien wel, maar de genade zelf niet.Herman schreef:Dus jij denkt dat een kind in de genade die veel vleselijke kenmerken vertoond toch een oprechte en eerlijke band met Zijn Vader heeft?
De wereld staat in brand, maar wij gooien olie op het vuur door ons toekijken aan de kant
Ik ben zeer zeker niet op zoek naar een meetlat. Meetlat neigt naar veroordeling van iedereen die niet exact langs de meetlat past, en dat lijkt me niet goed. Maar om te onderzoeken wat de standenleer precies inhoud, is het wel handig om te weten wat alle standen in het genadeleven inhouden.Maanenschijn schreef:De standen in het genadeleven vallen mijns inziens in het stuk van de heiligmaking.
In het stuk van de heiligmaking is er een innerlijk verlangen naar meerdere toename van de kennis van en in Christus. Opwas in de genade. Efeze 4 beschrijft dit onder andere. In de aangereikte boeken (sws bijzonder nuttige stof om te lezen) zul je vooral deze opwas nader uitgewerkt zien. Bij het lezen van dit soort stoffen is het als bij een goede preek: je zult verwonderd zijn dat er geschreven is wat je in je binnenste hebt ervaren, maar ook jaloers zijn op datgene wat je in je eigen ervaring nog mist.
Daarom: zoek niet naar een lijstje. Als het een meetlat wordt, om daaraan aan af te lezen ‘ hoe ver je bent’ gaat het mis. Overigens ben ik er grote voorstander van om te blijven bij de bijbelse termen als opwas in de genade en meerdere kennis van Christus. Al is het maar om begripsverwarring te voorkomen.
Dit zal toch allang een keer uitgewerkt geweest zijn, dus ergens zal zo een lijstje toch wel zijn?
De wereld staat in brand, maar wij gooien olie op het vuur door ons toekijken aan de kant
- Maanenschijn
Re: RE: Re: Wat wordt bedoeld met de 'standenleer'?
Ik heb de dogmatiek van Kersten in de kast staan. Naar aanleiding van deze discussie er nog op nageslagen. Kersten spreekt in zijn dogmatiek over 'trappen' maar krijgt het niet uitgelegd. Zelfs niet een beetje.Forummer schreef:Ik ben zeer zeker niet op zoek naar een meetlat. Meetlat neigt naar veroordeling van iedereen die niet exact langs de meetlat past, en dat lijkt me niet goed. Maar om te onderzoeken wat de standenleer precies inhoud, is het wel handig om te weten wat alle standen in het genadeleven inhouden.Maanenschijn schreef:De standen in het genadeleven vallen mijns inziens in het stuk van de heiligmaking.
In het stuk van de heiligmaking is er een innerlijk verlangen naar meerdere toename van de kennis van en in Christus. Opwas in de genade. Efeze 4 beschrijft dit onder andere. In de aangereikte boeken (sws bijzonder nuttige stof om te lezen) zul je vooral deze opwas nader uitgewerkt zien. Bij het lezen van dit soort stoffen is het als bij een goede preek: je zult verwonderd zijn dat er geschreven is wat je in je binnenste hebt ervaren, maar ook jaloers zijn op datgene wat je in je eigen ervaring nog mist.
Daarom: zoek niet naar een lijstje. Als het een meetlat wordt, om daaraan aan af te lezen ‘ hoe ver je bent’ gaat het mis. Overigens ben ik er grote voorstander van om te blijven bij de bijbelse termen als opwas in de genade en meerdere kennis van Christus. Al is het maar om begripsverwarring te voorkomen.
Dit zal toch allang een keer uitgewerkt geweest zijn, dus ergens zal zo een lijstje toch wel zijn?
Ik denk dat ik voor de uitwerking van het lijstje maar blijf bij de reeds aanbevolen oude schrijvers.
Wie lege handen heeft, kan ze altijd vouwen.
- Maanenschijn
Overigens als het regelmatig in de preek langs komt zal desbetreffende predikant het ook wel kunnen duiden, verwacht ik.
Wie lege handen heeft, kan ze altijd vouwen.
@Forummer:
Natuurlijk is er geen lijstje, en als het er wel is, dan is dat louter fantasie.
Natuurlijk is er geen lijstje, en als het er wel is, dan is dat louter fantasie.
Wij zijn vacant, het zijn dus verschillende predikanten en leespreken. Maar geduid wordt het eigenlijk niet. Ik denk dat er veronderstelt wordt dat het wel algemeen bekend is. Dat is dus niet zo.Maanenschijn schreef:Overigens als het regelmatig in de preek langs komt zal desbetreffende predikant het ook wel kunnen duiden, verwacht ik.
Maar als er een standenleer is, dan moeten die standen toch beschreven zijn?DDD schreef:@Forummer:
Of bestaat die hele standenleer dan niet? Of geeft ieder er zijn eigen invulling aan?
Er zijn zeker wel lijstjes. Volgens mij heeft Van Lieburg dat in zijn studie over de stille luyden in kaart gebracht.DDD schreef:@Forummer:
Wetenschappelijk lijkt er op internet geen definitie te vinden. Een aanzet is dan de zoekterm stadia te gebruiken.
Precies. Ieder geeft er zijn eigen invulling aan. Extreme types vinden bovendien dat mensen die een andere invulling geven niet helemaal rechtzinnig zijn.Forummer schreef:Maar als er een standenleer is, dan moeten die standen toch beschreven zijn?DDD schreef:@Forummer:
Of bestaat die hele standenleer dan niet? Of geeft ieder er zijn eigen invulling aan?
Ik zou je adviseren om je er niet druk om te maken, want het is buitengewoon onbelangrijk. Daarentegen is het heel bijbels dat gelovigen opgroeien in de genade en kennis van Jezus Christus. Voor zover dat niet aan de orde is, doen alle onderscheidingen er niet toe.
Nog een boek dat misschien goed te lezen is:DDD schreef:Precies. Ieder geeft er zijn eigen invulling aan. Extreme types vinden bovendien dat mensen die een andere invulling geven niet helemaal rechtzinnig zijn.Forummer schreef:Maar als er een standenleer is, dan moeten die standen toch beschreven zijn?DDD schreef:@Forummer:
Ik zou je adviseren om je er niet druk om te maken, want het is buitengewoon onbelangrijk. Daarentegen is het heel bijbels dat gelovigen opgroeien in de genade en kennis van Jezus Christus. Voor zover dat niet aan de orde is, doen alle onderscheidingen er niet toe.
TRAPPEN VAN HET GEESTELIJK LEVEN
door
Theodorus á Brakel
http://www.theologienet.nl/documenten/B ... rappen.pdf
-
- Verbannen
Nou, @Forummer, ik heb nog wat leesvoer voor je opgezocht: https://www.refoforum.nl/forum/viewtopi ... 80#p767722.
Begin met de discussie van 2018. Succes! Het zijn 51 pagina's.
Begin met de discussie van 2018. Succes! Het zijn 51 pagina's.

Was getekend,
uw medeforummer Jantje
uw medeforummer Jantje