Hoed in eredienst?

Mara

Re: Hoed in eredienst?

Bericht door Mara »

Zita schreef: Alleen een hoed dragen als anderen dat doen, snap ik eerlijk gezegd echt niet. Een hoed is toch een principieel geval, niet een sociaal geval?
Ik zei eerder dat er een verschuiving gaande is, ook in sommige rechtse kringen, dat een rouwdienst niet (meer) als eredienst wordt gezien.
Dus dan is het toch geen principieel geval meer?
Ik draag geen hoed vanwege sociale redenen.
JolandaOudshoorn schreef:De hoed werd voor mij het tegenovergestelde van de betekende zaak. Het was geen kwestie meer van nederigheid, maar van hoogmoed.
Wat vind je van het argument van Jolanda?
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Zita
Moderator

Bericht door Zita »

Mara schreef:
Zita schreef: Alleen een hoed dragen als anderen dat doen, snap ik eerlijk gezegd echt niet. Een hoed is toch een principieel geval, niet een sociaal geval?
Ik zei eerder dat er een verschuiving gaande is, ook in sommige rechtse kringen, dat een rouwdienst niet (meer) als eredienst wordt gezien.
Dus dan is het toch geen principieel geval meer?
Ik draag geen hoed vanwege sociale redenen.
JolandaOudshoorn schreef:De hoed werd voor mij het tegenovergestelde van de betekende zaak. Het was geen kwestie meer van nederigheid, maar van hoogmoed.
Wat vind je van het argument van Jolanda?
De rouwdienst is ook geen eredienst. Dat klopt. Of je daar de conclusie aan moet verbinden dat je daarom geen hoed op hoeft, weet ik niet. Ik dacht dat je het ook over erediensten had. En ik begreep dat je af en toe vanwege sociale redenen (de anderen hebben het ook niet) geen hoed droeg. Dan is het dragen van een hoed dus niet zo heel erg principieel.
Ik herken het probleem van Jolanda wel. Ik vind hoeden leuk en mooi, maar we dragen ze juist niet voor het leuk en mooi. Ik denk zelf dat het niet de juiste weg is om dan de hoed maar af te laten.
Mara

Bericht door Mara »

Zita schreef: De rouwdienst is ook geen eredienst. Dat klopt. Of je daar de conclusie aan moet verbinden dat je daarom geen hoed op hoeft, weet ik niet. Ik dacht dat je het ook over erediensten had.
Als ik bij hoge uitzondering een andere kerkdienst bezoek, is het dat eigenlijk altijd een kerk van een bepaalde ligging, daar ben ik dus nooit de enige vrouw met een hoed en zet hem op, omdat het een eredienst betreft.
Ik raakte echter in verwarring toen ik merkte dat vrouwen uit GerGem, HerstHerv. hun hoed niet opzetten tijdens een rouwdienst.
Later in een gesprek hierover kwam dus het verschil naar voren.
Dat maakt dan dat je het dan eigenlijk niet kunt weten.
Zita schreef:Dan is het dragen van een hoed dus niet zo heel erg principieel.
Voor mij nog steeds, alleen ik weet het niet meer zo zeker w.b. die andere diensten.
Zita schreef:Ik vind hoeden leuk en mooi, maar we dragen ze juist niet voor het leuk en mooi. Ik denk zelf dat het niet de juiste weg is om dan de hoed maar af te laten.
Is het niet bijbels om een sluier te dragen?
Hesther
Verbannen

Bericht door Hesther »

Vooropgesteld dat ik hoeden prachtig vind, maar dat is geen argument heb ik terug gelezen in dit topic.
Ik heb er lang over gedacht, maar blijf worstelen met een aantal zaken waarbij ook lang haar als verplicht wordt gezien en die hoed.
De Hoed als een bedekking dus een beeld van de wet. Want de wet is een bedekking. En het lange haar als de opdracht in de brieven van Paulus waar lang haar zou dienen als een sluier.
Wat dit laatste betreft zie ik dus nooit haren als een sluier dus loshangend langs het gelaat , maar zie ik het haar bij elkaar gebonden tot een wanhopig klein knoetje. Hetzelfde effect dus als kortgeknipt haar.
De Hoed draagt men niet dagelijks maar alleen bij bepaalde gelegenheden, wat ik dus ook niet begrijp.
Als de hoed als een bedekking dient dus ook als een soort tussengordijn tussen de vrouw en de man.. dan begrijp ik niet wat de wet daar mee te maken heeft.
Misschien kan iemand dat uitleggen?
Zita
Moderator

Bericht door Zita »

Hesther schreef:Vooropgesteld dat ik hoeden prachtig vind, maar dat is geen argument heb ik terug gelezen in dit topic.
Ik heb er lang over gedacht, maar blijf worstelen met een aantal zaken waarbij ook lang haar als verplicht wordt gezien en die hoed.
De Hoed als een bedekking dus een beeld van de wet. Want de wet is een bedekking. En het lange haar als de opdracht in de brieven van Paulus waar lang haar zou dienen als een sluier.
Wat dit laatste betreft zie ik dus nooit haren als een sluier dus loshangend langs het gelaat , maar zie ik het haar bij elkaar gebonden tot een wanhopig klein knoetje. Hetzelfde effect dus als kortgeknipt haar.
De Hoed draagt men niet dagelijks maar alleen bij bepaalde gelegenheden, wat ik dus ook niet begrijp.
Als de hoed als een bedekking dient dus ook als een soort tussengordijn tussen de vrouw en de man.. dan begrijp ik niet wat de wet daar mee te maken heeft.
Misschien kan iemand dat uitleggen?
Ik volg je redenering niet zo goed.
Hoed = bedekking = wet? Zo staat het volgens mij niet in de Korinthebrief.
Hoed = bedekking = tussengordijn tussen vrouw en man? Wat bedoel je met tussengordijn?

Ik zie vaak loshangende haren.
De aanwijzingen van Paulus zijn voor de gemeentebijeenkomsten. Misschien zou het beter zijn als de vrouw bij alle gebeden haar hoofd zou bedekken. Ik weet het niet.
JolandaOudshoorn

Bericht door JolandaOudshoorn »

helma schreef:Dan had je dus ook een simpele baret kunnen nemen.
Een baret is ook een mode accessoire. Dat lost het probleem niet op. Ik heb inderdaad heel lang met een "simpele" baret gelopen.
Daarnaast kom ik het probleem tegen dat je bij elke samenkomst van de gemeente, wanneer je bidt en profeteert met een bedekt hoofd moet zitten. Dat zou betekenen dat je altijd iets bijdehand moet hebben.
Overigens is hoofdbedekking meer dan alleen een hoed/baret. Een sjaal of hoofddoek zou dan nog Bijbelser zijn. Maar dan wordt je weer geassocieerd met een andere godsdienst.

Zelf loop ik dus tegen heel wat bezwaren aan wat betreft het dragen van een hoed. Ik respecteer jullie gemak waarmee je een hoed opzet. Of een hoed laat opzetten. Misschien komt die tijd voor mij ook.
Ik weet, mijn Verlosser leeft
Pimpelmees

Bericht door Pimpelmees »

Mara, kun je mij uitleggen waarom deze mensen (wat betreft hoofdbedekking) dat verschil maken tussen eredienst en rouwdienst? In beide gevallen wordt er toch gebeden?
Zita
Moderator

Bericht door Zita »

Pimpelmees schreef:Mara, kun je mij uitleggen waarom deze mensen (wat betreft hoofdbedekking) dat verschil maken tussen eredienst en rouwdienst? In beide gevallen wordt er toch gebeden?
Formeel gezien is een rouwdienst een familiebijeenkomst waarbij een dominee is uitgenodigd. Vanwege de hoeveelheid mensen en dergelijke wordt het meestal in een kerkgebouw gehouden. De ongehoeden zeggen: 'als de dominee bij ons thuis komt, doe ik ook geen hoed op. Dat doe ik alleen bij erediensten. Dus bij een rouwdienst niet. Net zoals ik dat bij de opening van het schooljaar (dat ook in een kerk gehouden wordt maar geen kerkdienst is) niet doe.'
Pimpelmees

Re: RE: Re: Hoed in eredienst?

Bericht door Pimpelmees »

Zita schreef:
Pimpelmees schreef:Mara, kun je mij uitleggen waarom deze mensen (wat betreft hoofdbedekking) dat verschil maken tussen eredienst en rouwdienst? In beide gevallen wordt er toch gebeden?
Formeel gezien is een rouwdienst een familiebijeenkomst waarbij een dominee is uitgenodigd. Vanwege de hoeveelheid mensen en dergelijke wordt het meestal in een kerkgebouw gehouden. De ongehoeden zeggen: 'als de dominee bij ons thuis komt, doe ik ook geen hoed op. Dat doe ik alleen bij erediensten. Dus bij een rouwdienst niet. Net zoals ik dat bij de opening van het schooljaar (dat ook in een kerk gehouden wordt maar geen kerkdienst is) niet doe.'
In al die situaties wordt er gebeden. En daar gaat het toch om in de tekst. Ik ben het Grieks helaas niet machtig maar voor zover ik kan lezen gaat het niet om eredienst ja/nee maar om bidden. Maar ik laat mij graag door een theoloog corrigeren als het niet zo is.
Mara

Bericht door Mara »

Dat is waar. En je kunt dit nog verder doortrekken, zoals het door mij genoemde voorbeeld van de kerstviering, een gebedsuur (al dan niet in de kerk of zaal) of een herdenkingsdienst met een meditatie.
Het was vroeger veel simpeler, vrouwen droegen altijd een hoed, zelfs als ze een dagje uit gingen en bij elke gelegenheid waarbij nette kleding vereist was.
Dus dan zou het versmald worden tot een zondagse eredienst(?)
Overigens zag ik laatst de dienst van het LdH uitgaan en verschillende oudere vrouwen droegen nog het "legerhoedje", met strik.
Ook mijn hoogbejaarde buurvrouw draagt een hoed als ze naar de r.k. vroegmis gaat.
En als de "catechisatie" in de moskee afgelopen is, hollen de meiden naar buiten met een hoofddoekje om.
Terri

Bericht door Terri »

Inderdaad, vroeger droegen ze veelal klederdracht, waar altijd wel een kap of mutsje bij gedragen werd.
En nog ken ik diverse vrouwen die altijd een sjaaltje o.i.d. paraat hebben in hun tas en deze gebruiken zo gauw er gebeden wordt, waar dan ook.
Ook dragen sommigen consequent een royale sjaal en gebruiken die dan als 'gebeds-sjaal' .
helma

Bericht door helma »

Ja, zulke vrouwen ken ik ook, heb er erg veel respect voor.
DDD

Bericht door DDD »

Ik begrijp niet zo goed wat er voor bezwaar tegen is dat mensen die niet uit principe een hoed opzetten, er toch een opdoen om andere mensen niet te ergeren. Als je lid bent van een kerk waarin een belangrijk deel van de leden, in ieder geval landelijk bezien, dat een principekwestie vindt, dan vind ik daar niets mis mee.
Martijn

Re: RE: Re: Hoed in eredienst?

Bericht door Martijn »

parsifal schreef:Inderdaad lijkt Matthew Henry de hoofdbedekking cultureel te verklaren (en wijzend op iets diepers).

Het is verder natuurlijk de vraag of een hoed of hoedje wel voldoet als "akatakaluptos", de oorsprong van het woord lijkt wat meer omvattend en minder bedekking dan een hoofddoek lijkt al te wijzen op een minder letterlijke lezing.
Dat is wat de studiebijbel ook zegt.
Hesther
Verbannen

Bericht door Hesther »

Zita schreef: Ik volg je redenering niet zo goed.
Hoed = bedekking = wet? Zo staat het volgens mij niet in de Korinthebrief.
Hoed = bedekking = tussengordijn tussen vrouw en man? Wat bedoel je met tussengordijn?

Ik zie vaak loshangende haren.
De aanwijzingen van Paulus zijn voor de gemeentebijeenkomsten. Misschien zou het beter zijn als de vrouw bij alle gebeden haar hoofd zou bedekken. Ik weet het niet.
Ik ging er vanuit dat het bekend is dat de hoed een bedekking is en dat het daarom een beeld is van de wet.
Paulus schrijft dat een man met ongedekte hoofde dus moet bidden. Ik zie ook geen hoeden op bij mannen in de bijeenkomsten evenals men keurig zijn pet afdoet of afneemt bij het groeten al is dat inmiddels een achterhaalde, doch zeer goede gewoonte en dat is jammer.
In 1 Kor. 11 vers 5 staat dat iedere vrouw die profeteert of en dat doet met ongedekt hoofd, zij onteert hiermee haar eigen hoofd.
Hier staat dus NIET dat de vrouw iets op haar hoofd MOET doen. Los van het feit dat ik me afvraag in welke kerk er door een vrouw geprofeteerd wordt als Hebr. 1 vers 1 zegt dat God vele malen door de profeten heeft gesproken, maar NU spreekt HIJ door de Zoon, dus via Zijn Woord.
Kortom...wanneer is dat dan nog van toepassing en wat is er mis mee dat de vrouw haar eigen hoofd onteert?
En dan staat er dat als een vrouw niet gedekt is ( rare uitdrukking) maar als ze dus niets op haar hoofd heeft zoals een shawl of zoals ik wel eens zie een zakdoek, en als het lelijk is voor een vrouw geschoren te zijn. ( wat dat ook is) of haar haar is geknipt dan lees ik als een advies dat zij zich dan moet dekken.
Dan verklaart Paulus de typen van verantwoordelijkheden van mannelijk en vrouwelijk binnen de gemeente als het beeld Gods ( zijnde de man) en de vrouw is de heerlijkheid van de man. Dan denk ik weer....En als je nu geen man hebt, of je bent alleenstaand of gescheiden of weduwe?
Dan krijgen we een tekst met Hebr. symboliek, want de vrouw zou de man omvangen en de vrouw is een type van de buitenkant ( Beth=Huis= 2) en de man is de binnenkant ( de Alpha=Hoofd van een rund=1) In de Franse taal makkelijker te verklaren als, het mannelijke ( le) is de inhoud, en het vrouwelijke ( la) is dat wat de buitenkant is.
Het is Le café of le thé dans LA tasse. En zo is de hele taal opgebouwd. Dat laat ik verder liggen, maar dat zie je terug in vers 9: "Want ook is de man niet geschapen om de vrouw, maar de vrouw om de man.

Dan komt het: "daarom moet de vrouw een macht op het hoofd hebben, om der engelen wil".
Er staat dus niet "Om Gods wil". Wat hebben de engelen er dan mee te maken?

En dan geeft Paulus een vrijbrief: "Oordeelt gij onder uzelven, is het betamelijk dat de vrouw ongedekt God bidde?

Hier wordt het profeteren helemaal niet genoemd.

Dan verwijst Paulus naar de natuur zelf. Het is een oneer als de man lang haar draagt.
En voor de vrouw is het een eer dat zij lang haar draagt.

Dan wordt het heel leuk want dan begint Paulus in vers 16 van onderwerp te veranderen en zegt hij: "Doch als iemand twistgierig schijnt te zijn, wij hebben zulke gewoonten niet, noch de Gemeenten Gods.
En dus lijkt het wel of hij ineens alle gewoonten in elk opzicht vergelijkt met ruzieachtige mensen en maakt hij het hele punt helemaal ondergeschikt door het zo te stellen dat het niet de moeite is om hier een twistpunt van te maken.

Het lijkt ineens helemaal niet belangrijk te zijn, waarvan het ook lijkt dat men er zoveel interpretaties in legt van opdrachten die men tot een wet verheft, die er helemaal niet staan.
Opmerkelijk is toch ook dat de mannen in het M.O vaak getekend worden met lang haar en als men het heeft over een lange broek als mannenkleding diezelfde mannen in het M.O> een jurk dragen.
De titel boven het hoofdstuk is niet geïnspireerd, maar ook niet volledig, want het gaat helemaal niet uitsluitend over de vrouwen in de gemeente, nu ik het vers voor vers nog eens lees.
Plaats reactie