dr. Steenblok

Gebruikersavatar
Pim
Berichten: 4033
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:42
Locatie: Zuid-Holland
Contacteer:

Bericht door Pim »

Oorspronkelijk gepost door Afgewezen
De tekst was 2 Kor. 5:19. Maar of het daar nou ook echt over ging...
In ieder geval kan hij wel vertellen hoe een mens bekeerd wordt (dat hoor je ook niet bij iedere dominee).
Daar kom je toch vanzelf achter als je je probeert te bekeren?
Hartelijke groet,

Pim.

Het is vandaag een dag van Goede Boodschap. PrekenWeb.nl
Lecram

Bericht door Lecram »

Oorspronkelijk gepost door Afgewezen
De tekst was 2 Kor. 5:19. Maar of het daar nou ook echt over ging...
In ieder geval kan hij wel vertellen hoe een mens bekeerd wordt (dat hoor je ook niet bij iedere dominee).
Dat is geweldig! En nu maar hopen dat de toehoorders, die dat nog niet gedaan hadden, die avond massaal voor Jezus hebben gekozen. Ze weten in ieder geval nu hoe het moet.
Gebruikersavatar
Ariene
Berichten: 2687
Lid geworden op: 08 jul 2005, 15:44

Bericht door Ariene »

18En al deze dingen zijn uit God, Die ons met Zichzelven verzoend heeft door Jezus Christus, en ons de bediening der verzoening gegeven heeft.
19 Want God was in Christus de wereld met Zichzelven verzoenende, hun zonden hun niet toerekenende; en heeft het woord der verzoening in ons gelegd.
20 Zo zijn wij dan gezanten van Christus wege, alsof God door ons bade; wij bidden van Christus wege: laat u met God verzoenen.


Ik hoop van harte dat je er nog meer van geleerd heb, want het is een hele mooie tekst!
WSO
Berichten: 607
Lid geworden op: 11 jun 2002, 16:02

Bericht door WSO »

Maar wat zou Paulus nou met vers 20 bedoelen?

'laat' je met God 'verzoenen'. Als God dat doet, dan gaat dat toch automatisch? Of wordt van de niet verzoende mens nog een handeling verwacht?
MS

Bericht door MS »

Oorspronkelijk gepost door WSO
Maar wat zou Paulus nou met vers 20 bedoelen?

'laat' je met God 'verzoenen'. Als God dat doet, dan gaat dat toch automatisch? Of wordt van de niet verzoende mens nog een handeling verwacht?

Dacht pas aan de bekering van Paulus, hij werd stil gezet door God, lang niet iedereen wordt op zo'n manier bekeerd.
Maar... Toen dacht ik het volgende, er zijn best veel mensen die denken dat je zelf nog wat moet doen, als dat zo is, dan zou dit toch heel oneerlijk zijn, Paulus wordt zo stil gezet, ik niet. Ik moet het zelf doen, dat is toch in wezen niet eerlijk?

Dat vindt ik een goed argument om aan te tonen dat het een eenzijdig Godswerk is.

Zitten er fouten in mijn argumentatie? (ik hoop dat ik het duidelijk geformuleerd heb)

[Aangepast op 24/8/05 door MS]
WSO
Berichten: 607
Lid geworden op: 11 jun 2002, 16:02

Bericht door WSO »

Het is niet de bedoeling dat je je zelf stilzet.

De vraag is: had Paulus nog keus na de ontmoeting met Jezus?
Blijkbaar geloofde hij terstond, maar was het hem ook mogelijk geweest tegen beter weten in de genade niet te accepteren?
MS

Bericht door MS »

Oorspronkelijk gepost door WSO
Het is niet de bedoeling dat je je zelf stilzet.

De vraag is: had Paulus nog keus na de ontmoeting met Jezus?
Blijkbaar geloofde hij terstond, maar was het hem ook mogelijk geweest tegen beter weten in de genade niet te accepteren?
O.K.....

Als dat mogelijk was, dan is God afhankelijk van ons mensen en volgens mij is het andersom.

Maar hier zal het verschil waarschijnlijk inzitten.
Lecram

Bericht door Lecram »

Oorspronkelijk gepost door MS
Oorspronkelijk gepost door WSO
Maar wat zou Paulus nou met vers 20 bedoelen?

'laat' je met God 'verzoenen'. Als God dat doet, dan gaat dat toch automatisch? Of wordt van de niet verzoende mens nog een handeling verwacht?

Dacht pas aan de bekering van Paulus, hij werd stil gezet door God, lang niet iedereen wordt op zo'n manier bekeerd.
Maar... Toen dacht ik het volgende, er zijn best veel mensen die denken dat je zelf nog wat moet doen, als dat zo is, dan zou dit toch heel oneerlijk zijn, Paulus wordt zo stil gezet, ik niet. Ik moet het zelf doen, dat is toch in wezen niet eerlijk?

Dat vindt ik een goed argument om aan te tonen dat het een eenzijdig Godswerk is.

Zitten er fouten in mijn argumentatie? (ik hoop dat ik het duidelijk geformuleerd heb)

[Aangepast op 24/8/05 door MS]
Als de Heilige Geest de wil vernieuwd heeft, hoeven we geen seconde langer te wachten.
M.a.w.: als we willen, direct naar Jezus, de Geest heeft je wil vernieuwd. We willen nl. alleen maar als de Heilige Geest de wil heeft vernieuwd.

Door de "dat gaat zomaar niet" houding van velen zich gereformeerd noemdenden twijfelen helaas veel mensen daaraan.
MS

Bericht door MS »

Oorspronkelijk gepost door Lecram
Oorspronkelijk gepost door MS
Oorspronkelijk gepost door WSO
Maar wat zou Paulus nou met vers 20 bedoelen?

'laat' je met God 'verzoenen'. Als God dat doet, dan gaat dat toch automatisch? Of wordt van de niet verzoende mens nog een handeling verwacht?

Dacht pas aan de bekering van Paulus, hij werd stil gezet door God, lang niet iedereen wordt op zo'n manier bekeerd.
Maar... Toen dacht ik het volgende, er zijn best veel mensen die denken dat je zelf nog wat moet doen, als dat zo is, dan zou dit toch heel oneerlijk zijn, Paulus wordt zo stil gezet, ik niet. Ik moet het zelf doen, dat is toch in wezen niet eerlijk?

Dat vindt ik een goed argument om aan te tonen dat het een eenzijdig Godswerk is.

Zitten er fouten in mijn argumentatie? (ik hoop dat ik het duidelijk geformuleerd heb)

[Aangepast op 24/8/05 door MS]
Als de Heilige Geest de wil vernieuwd heeft, hoeven we geen seconde langer te wachten.
M.a.w.: als we willen, direct naar Jezus, de Geest heeft je wil vernieuwd. We willen nl. alleen maar als de Heilige Geest de wil heeft vernieuwd.

Door de "dat gaat zomaar niet" houding van velen zich gereformeerd noemdenden twijfelen helaas veel mensen daaraan.
Wanneer wil je is dan de vraag. Wil je als je verlangen voelt of wil je als je alles er voor over hebt of .....
Gebruikersavatar
Kaw
Berichten: 5448
Lid geworden op: 07 jun 2003, 08:42
Contacteer:

Bericht door Kaw »

Ook dit komt weer uit het gesprek tussen Adrianus en mij :)
Je zou kunnen zeggen dat Jezus als priester aantrekkelijk is, maar is Jezus dan ook voor jou Koning en Leraar?

Het gevolg van het kiezen voor Jezus is als volgt:
Hij vraagt van je om je oude leven achter je te laten en dat houdt in dat je een afkeer moet hebben van je vleselijke begeerten, het wereldse leven en de zonde in het algemeen. Indien je toch in zonden valt, dan moet je elke dag weer oprecht je zonden belijden en een voornemen hebben om niet weer die zonden te doen. Daar staat wel tegenover dat je er vast van verzekerd bent dat Jezus je wil vergeven. Dat is Jezus als priester.
Hij vraagt van je dat je in vervolg een hartelijke liefde heb in de dienst voor Hem. Dat is uit liefde voor God en de naaste zorgen voor de armen, zieken en gevangenen en het verkondigen van het evangelie. Daartegenover staat dat je schatten zult hebben in de hemel.
Dat is Jezus als koning.
Hij vraagt je om in vervolg je leven en beslissingen te delen met Hem. Om Zijn woorden te onderzoeken en te bestuderen. Ja, in alle dingen van het leven Zijn wijsheid te zoeken en toe te passen. Daar tegenover staat dat je vruegde, rust, liefde en vrede in je hart zult hebben.
Dat is Jezus als leraar.

Wil je dat?

[Aangepast op 24/8/05 door Kaw]
Lecram

Bericht door Lecram »

Oorspronkelijk gepost door MS
Oorspronkelijk gepost door Lecram
Oorspronkelijk gepost door MS
Oorspronkelijk gepost door WSO
Maar wat zou Paulus nou met vers 20 bedoelen?

'laat' je met God 'verzoenen'. Als God dat doet, dan gaat dat toch automatisch? Of wordt van de niet verzoende mens nog een handeling verwacht?

Dacht pas aan de bekering van Paulus, hij werd stil gezet door God, lang niet iedereen wordt op zo'n manier bekeerd.
Maar... Toen dacht ik het volgende, er zijn best veel mensen die denken dat je zelf nog wat moet doen, als dat zo is, dan zou dit toch heel oneerlijk zijn, Paulus wordt zo stil gezet, ik niet. Ik moet het zelf doen, dat is toch in wezen niet eerlijk?

Dat vindt ik een goed argument om aan te tonen dat het een eenzijdig Godswerk is.

Zitten er fouten in mijn argumentatie? (ik hoop dat ik het duidelijk geformuleerd heb)

[Aangepast op 24/8/05 door MS]
Als de Heilige Geest de wil vernieuwd heeft, hoeven we geen seconde langer te wachten.
M.a.w.: als we willen, direct naar Jezus, de Geest heeft je wil vernieuwd. We willen nl. alleen maar als de Heilige Geest de wil heeft vernieuwd.

Door de "dat gaat zomaar niet" houding van velen zich gereformeerd noemdenden twijfelen helaas veel mensen daaraan.
Wanneer wil je is dan de vraag. Wil je als je verlangen voelt of wil je als je alles er voor over hebt of .....
Je weet toch zelf wel wanneer je iets wilt? Dat is inderdaad een verlangen naar iets. Maar je moet er wel wat voor over hebben. In het geval van geloof, alles.

Als je wel de hemel wilt, maar geen bekering, kan je je afvragen of je wil wel echt is. Jezus moet Heerser over je worden.
Gebruikersavatar
ndonselaar
Berichten: 3105
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:34
Contacteer:

Bericht door ndonselaar »

Oorspronkelijk gepost door WSO
Maar wat zou Paulus nou met vers 20 bedoelen?

'laat' je met God 'verzoenen'. Als God dat doet, dan gaat dat toch automatisch? Of wordt van de niet verzoende mens nog een handeling verwacht?
Laat u met God verzoenen. In het Grieks staat daar een passieve vorm met een gebiedende wijs. Een beetje vreemde combinatie, maar ik denk dat nu juist het mysterie verwoordt. Wij kunnen alleen verzoend worden. Aan de andere kant ook het gebod: Laat u!
In necessariis unitatem custodiant, in non necessariis libertatem, in utrisque prudentiam et charitatem, in omnibus conscientiam inoffensam in diem Domini
WSO
Berichten: 607
Lid geworden op: 11 jun 2002, 16:02

Bericht door WSO »

Oorspronkelijk gepost door Kaw
Ook dit komt weer uit het gesprek tussen Adrianus en mij :)
Je zou kunnen zeggen dat Jezus als priester aantrekkelijk is, maar is Jezus dan ook voor jou Koning en Leraar?

Het gevolg van het kiezen voor Jezus is als volgt:
Hij vraagt van je om je oude leven achter je te laten en dat houdt in dat je een afkeer moet hebben van je vleselijke begeerten, het wereldse leven en de zonde in het algemeen. Indien je toch in zonden valt, dan moet je elke dag weer oprecht je zonden belijden en een voornemen hebben om niet weer die zonden te doen. Daar staat wel tegenover dat je er vast van verzekerd bent dat Jezus je wil vergeven. Dat is Jezus als priester.
Hij vraagt van je dat je in vervolg een hartelijke liefde heb in de dienst voor Hem. Dat is uit liefde voor God en de naaste zorgen voor de armen, zieken en gevangenen en het verkondigen van het evangelie. Daartegenover staat dat je schatten zult hebben in de hemel.
Dat is Jezus als koning.
Hij vraagt je om in vervolg je leven en beslissingen te delen met Hem. Om Zijn woorden te onderzoeken en te bestuderen. Ja, in alle dingen van het leven Zijn wijsheid te zoeken en toe te passen. Daar tegenover staat dat je vruegde, rust, liefde en vrede in je hart zult hebben.
Dat is Jezus als leraar.

Wil je dat?

[Aangepast op 24/8/05 door Kaw]
is die Adrianus een autoriteit if zo? Waarom moet die aangehaald worden? Kennen we hem? Ds Moerkerken heet ook A. Is hij dat? :)
Ik vind het raar dat iemand die zich heeft teruggetrokken wegens verregaande ketterij (ik heb de award nog steeds in bezit) nu steeds wel reageert.

Maar het is allemaal theorie. David heeft na de zonde met Bathseba minstens een jaar niet aan enige voorwaarde van A. voldaan.

Verder is het allemaal wel erg technisch.
Gebruikersavatar
Kaw
Berichten: 5448
Lid geworden op: 07 jun 2003, 08:42
Contacteer:

Bericht door Kaw »

WSO,

Adrianus en ik zijn wel vrienden, maar niet bepaald in de leer. Daarom is het wel grappig dat we er beiden in konden vinden.

Ik vind deze tekst nu niet bepaald technisch, maar vooral juist praktisch. Ik snap niet dat je daar nu weer wat negatiefs uit kunt halen.
Gebruikersavatar
Ariene
Berichten: 2687
Lid geworden op: 08 jul 2005, 15:44

Bericht door Ariene »

Oorspronkelijk gepost door MS
Oorspronkelijk gepost door WSO
Maar wat zou Paulus nou met vers 20 bedoelen?

'laat' je met God 'verzoenen'. Als God dat doet, dan gaat dat toch automatisch? Of wordt van de niet verzoende mens nog een handeling verwacht?

Dacht pas aan de bekering van Paulus, hij werd stil gezet door God, lang niet iedereen wordt op zo'n manier bekeerd.
Maar... Toen dacht ik het volgende, er zijn best veel mensen die denken dat je zelf nog wat moet doen, als dat zo is, dan zou dit toch heel oneerlijk zijn, Paulus wordt zo stil gezet, ik niet. Ik moet het zelf doen, dat is toch in wezen niet eerlijk?

Dat vindt ik een goed argument om aan te tonen dat het een eenzijdig Godswerk is.

Zitten er fouten in mijn argumentatie? (ik hoop dat ik het duidelijk geformuleerd heb)

[Aangepast op 24/8/05 door MS]
M.i. wijzen de woorden "laat u "ons duidelijk op de 100% eigen verantwoordelijk heid die wij hebben.
De Heere spreekt ons, hier ook door Paulus, aan op deze verantwoordelijkheid.

Overigens blijft staan dat het een eenzijdig Godswerk is, dit zal niemand hier in twijfel trekken.

Niemand die gezocht, geklopt en gevraagd heb, en heeft ontvangen, zal zeggen dat het kwam doordat hij zo goed gebeden of gezocht heeft.
Plaats reactie