Laatst gekochte boeken

Jongere

Re: Laatst gekochte boeken

Bericht door Jongere »

Ik vind dit gemopper niet zo heel veel recht doen aan het boek van Van Vlastuin, eerlijk gezegd.
Hij kent de Bijbel ook heel goed en ook de teksten die hier van belang zijn.

Punt is dat je na jaren kerkgeschiedenis, waarin medechristenen (!) ook de Bijbel hebben uitgelegd, niet vrolijk kunt gaan doen alsof je de eerste bent die de Bijbel leest. Enerzijds mag je delen in een hele rijke voorgeschiedenis en leren van veel commentaren, anderzijds moet je dat ook doen. Elke tekst die speelt rond dit soort discussies is in het verleden uitgebreid bediscussieerd en zijn achtergronden over uitgediept.

Eerlijk gezegd vind ik het meer integer om dan terug te grijpen op eerdere Bijbeluitleg, dan om zelf te gaan doen alsof je het wiel hebt uitgevonden.
De Bijbel is voor iedereen weer nieuw en ook uit te leggen, maar als het gaat om dit soort discussies (waarover in het verleden is gebleken dat bijbelgetrouwe theologen er verschillende visies op kunnen hebben) doet een theoloog er beter aan die discussies uit het verleden helder in kaart te brengen mét nieuwe inzichten gecombineerd, dan weer op één van de bijbelse visies uit het verleden te gaan staan en zo hard mogelijk te roepen dat dát toch echt de juiste is omdat jij toch echt degene bent die de Bijbel goed uitlegt.
helma

Bericht door helma »

is het boek van ds Vlastuin een beetje te lezen? (ik heb het doorgebladerd maar het lijkt me allemaal nogal theoretisch....)
en het nieuwe boek van Ryle ligt hier bij beide boekhandels niet.
refo

Bericht door refo »

Je kunt wel degelijk 'vrolijk doen of je de eerste bent'. 'Spreek, Heere, want Uw knecht hoort!'. Luisteren naar het Woord gaat voor luisteren naar andere boeken, hoe stichtelijk ook.
Gods Woord brengt niet alleen oude, maar ook nieuwe dingen voort.

Door de uitvinding van de boekdrukkunst verdwijnt die notie teveel ten gunste van 'de oude waarheid' of wat daarvoor is gaan doorgaan. Het gevaar en de ook praktijk is dat je boeken leest die je bevallen en waarvan je dan niet meer afvraagt: klopt dat wel?

(*)
huisman

Bericht door huisman »

helma schreef:is het boek van ds Vlastuin een beetje te lezen? (ik heb het doorgebladerd maar het lijkt me allemaal nogal theoretisch....)
Ryle lag deze week nog bij de Rank. Ds van Vlastuins boek is meer een studie maar wel erg waardevol,Ryle is praktischer en erg de moeite waard. (Beiden zijn te lenen trouwens...ik hoor het wel )
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
helma

Bericht door helma »

huisman schreef:
helma schreef:is het boek van ds Vlastuin een beetje te lezen? (ik heb het doorgebladerd maar het lijkt me allemaal nogal theoretisch....)
Ryle lag deze week nog bij de Rank. Ds van Vlastuins boek is meer een studie maar wel erg waardevol,Ryle is praktischer en erg de moeite waard. (Beiden zijn te lenen trouwens...ik hoor het wel )
Ik heb nog boekenbon; dus dan sta je te dubben. Ryle wil ik dan zelf wel kopen; dan wil ik Vlastuin wel lenen.
Jongere

Bericht door Jongere »

refo schreef:Je kunt wel degelijk 'vrolijk doen of je de eerste bent'. 'Spreek, Heere, want Uw knecht hoort!'. Luisteren naar het Woord gaat voor luisteren naar andere boeken, hoe stichtelijk ook.
Gods Woord brengt niet alleen oude, maar ook nieuwe dingen voort.

Door de uitvinding van de boekdrukkunst verdwijnt die notie teveel ten gunste van 'de oude waarheid' of wat daarvoor is gaan doorgaan. Het gevaar en de ook praktijk is dat je boeken leest die je bevallen en waarvan je dan niet meer afvraagt: klopt dat wel?

(*)
Je kunt ook de Schrift laten spreken met theologen uit het verleden.
Zij zijn ook 'al de heiligen' waarmee wij de hoogte en diepte verstaan (Efeze).
Iemand die een heiligingsstudie schrijft, kun je niet kwalijk nemen dat hij eerdere bijbeluitleg citeert. 99% van de kanten die hij met de teksten op zou willen zijn voor hem al besproken, dus is het wel zo eerlijk om daarnaar terug te verwijzen.
Gods Woord brengt niet nieuwe dingen voort in de zin dat we er elk decennium weer een nieuwe theologie uit kunnen ontwikkelen.
Bonny
Contacteer:

Bericht door Bonny »

Nieuw: The evils of revolution, van Edmund Burke
The Groom's still waiting at the altar
Yesenaer

Bericht door Yesenaer »

Nieuw gekocht: kerkelijk jaarboek 2012 GGiN
huisman

Bericht door huisman »

Yesenaer schreef:Nieuw gekocht: kerkelijk jaarboek 2012 GGiN
Nieuw gekregen kerkelijk jaarboek CGK 2012.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Luther
Contacteer:

Bericht door Luther »

huisman schreef:
Yesenaer schreef:Nieuw gekocht: kerkelijk jaarboek 2012 GGiN
Nieuw gekregen kerkelijk jaarboek CGK 2012.
Waar kun je dat krijgen...:)
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
refo

Bericht door refo »

Rudolf van Reest - Die verre staan
Pearl S Buck - China
Brienen, Van 't Spijker, Graafland e.a. - De nadere reformatie en het gereformeerd piëtisme
Dr. J.H. Bavinck: Mensen rondom Jezus.
WG vd Hulst / IA Kole - Het vertellen
Lagerkvist - Barabbas
Lekturama - 7 delen van een landenserie uit de jaren 80.
1 delige Dierenencyclopedie uit de jaren 60
K Norel - Hans en Grietje op de Rijn (geen sproojkesboek, de kinderen heten zo)
Afgewezen

Bericht door Afgewezen »

Arja Peters, 'De olijke tweeling helpt de dokter'.
Voor 1 euro. :hum
Mara

Bericht door Mara »

Leuk he? :)
Heb je Goud Elsje ook?
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Afgewezen

Bericht door Afgewezen »

Mara schreef:Leuk he? :)
Heb je Goud Elsje ook?
Alleen deel 1. :huhu
huisman

Bericht door huisman »

Afgewezen schreef:Arja Peters, 'De olijke tweeling helpt de dokter'.
Voor 1 euro. :hum

Onze "olijke tweeling" hebben bijna alle delen.
Plaats reactie