Kanselruil HHK/CGK

Auto

Re: Kanselruil HHK/CGK

Bericht door Auto »

refo schreef:Rare uitdrukking: kanselruil. Het enige dat NIEt geruild wordt is juist de kansel.
:haha

Ik zag het vroeger altijd voor me dat er dan mannen waren die tegen andere mannen zeiden van 'die van jullie mag nou op onze kansel, en mag die van ons op jullie kansel?' en dat de anderen dan zeiden 'ja, dat mag, maar dan gaan wij met hem mee en jullie met hem mee' ....... en dan de gedachte overhouden ... veranderd er nog wel eens wat?
J.C. Philpot

Bericht door J.C. Philpot »

Erg mooi, de samenwerking in Urk en de kanselruil HHK/CGK. Ik vind het mooi dat er in de rechteflank steeds meer samengewerkt word.

Je ziet de CGK echter wel voor je ogen uiteenvallen. Door de samenwerkingen aan de linker en rechterzijde groeit het kerkverband nog sneller uit elkaar. Ik vraag me af hoe lang de verbrokkeling nog door kan gaan voor de CGK helemaal uiteen valt.
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.

George Whitefield
refo

Bericht door refo »

Daarom zal die samenwerking zo'n vaart niet lopen: uiteindelijk verdwijn je als kerkgenootschap. dat moet je wel willen.
Herman
Moderator

Bericht door Herman »

Max 2020 volgens J.H. Velema. Daarna geen CGK meer, dus we hebben nog 8 jaar de tijd om het goed te regelen.
Mara

Bericht door Mara »

J.C. Philpot schreef:Erg mooi, de samenwerking in Urk en de kanselruil HHK/CGK. Ik vind het mooi dat er in de rechteflank steeds meer samengewerkt word.

Je ziet de CGK echter wel voor je ogen uiteenvallen. Door de samenwerkingen aan de linker en rechterzijde groeit het kerkverband nog sneller uit elkaar. Ik vraag me af hoe lang de verbrokkeling nog door kan gaan voor de CGK helemaal uiteen valt.
Dat is idd een heel verdrietige zaak. Maar kanselruil met HHK is helaas plaatselijk niet altijd mogelijk. Ook niet iedere gemeente wil dit. Ik zou het toejuichen.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Johann Gottfried Walther

Bericht door Johann Gottfried Walther »

J.C. Philpot schreef:Erg mooi, de samenwerking in Urk en de kanselruil HHK/CGK. Ik vind het mooi dat er in de rechteflank steeds meer samengewerkt word.
De genoemde kanselruil in Urk was toch tussen de GB en de CGK?
"Zie, de Heere is gekomen met Zijn vele duizenden heiligen, om gericht te houden tegen allen, en te straffen alle goddelozen onder hen, vanwege al hun goddeloze werken, die zij goddelooslijk gedaan hebben, en vanwege alle harde woorden, die de goddeloze zondaars tegen Hem gesproken hebben"
Schemerlichtje

Bericht door Schemerlichtje »

Johann Gottfried Walther schreef:
De genoemde kanselruil in Urk was toch tussen de GB en de CGK?
Trouwens, het bijzondere vind ik altijd dat er met zangavonden wel allerlei 'soorten dominees' in andere kerken kunnen komen, evenals voor een GBS-dienst (en heel soms een zangavond), maar het op zondag 'eigenlijk niet kan'.....Tsja...
~ Het was zo donker dat ik overal lichtpuntjes zag ~ (Loesje)
Reformer

Bericht door Reformer »

Zondagmorgen een nieuwe vrucht van de kanselruil:
ds. J.P. Boiten uit Sliedrecht hoopt voor te gaan in hersteld hervormd Papendrecht.
En de zaligheid is in geen ander, want er is onder de hemel geen andere Naam onder de mensen gegeven waardoor wij zalig moeten worden.
Mara

Bericht door Mara »

Bijzonder. Daar hij geen eigen kansel meer heeft?
freek

Bericht door freek »

Mara schreef:Bijzonder. Daar hij geen eigen kansel meer heeft?
Dat zou je ook een wat wrangere vrucht kunnen noemen. Maar verder een goede zaak, lijkt me.
freek

Bericht door freek »

Reformer schreef:Zondagmorgen een nieuwe vrucht van de kanselruil:
ds. J.P. Boiten uit Sliedrecht hoopt voor te gaan in hersteld hervormd Papendrecht.
Dat is dan onverwachts, want er staat een ander vermeldt in refdag.
Mara

Bericht door Mara »

freek schreef:
Dat zou je ook een wat wrangere vrucht kunnen noemen. Maar verder een goede zaak, lijkt me.
Maar dan betreft het toch geen kanselRUIL?
freek

Bericht door freek »

Mara schreef:
freek schreef:
Volgens mij is de essentie van kanselruil dat je in een ander kerkverband een dienst vervult.
eilander
Moderator

Bericht door eilander »

freek schreef:
Mara schreef:
freek schreef:
Volgens mij is de essentie van kanselruil dat je in een ander kerkverband een dienst vervult.
En dat je als kerkverbanden de afspraak hebt gemaakt dat je dit over en weer doet. Maar het hoeft natuurlijk niet 1-op-1: als wij ds. X krijgen as. zondag, krijgen jullie ds. Y. Er wordt niet aan het eind van het jaar een telling gemaakt dat het ene kerkverband nog 8x een predikant uit het andere tegoed heeft....
freek

Bericht door freek »

eilander schreef:
freek schreef:
Mara schreef:
freek schreef:

En dat je als kerkverbanden de afspraak hebt gemaakt dat je dit over en weer doet. Maar het hoeft natuurlijk niet 1-op-1: als wij ds. X krijgen as. zondag, krijgen jullie ds. Y. Er wordt niet aan het eind van het jaar een telling gemaakt dat het ene kerkverband nog 8x een predikant uit het andere tegoed heeft....
Inderdaad. Dat zou een beetje klankexegese van het woord kanselruil zijn :)
Plaats reactie