Pagina 13 van 14

Re: Artikelen uit De Waarheidsvriend over de HSV

Geplaatst: 03 jan 2012, 19:58
door Marieke
huisman schreef:
Marieke schreef:Toch ben ik dat niet met je eens. Er zijn mensen die zeggen in de traditie van de puriteinen te staat, maar die citeren zo eenzijdig, dat ze wel zeggen in die traditie te staan, maar eigenlijk staan ze niet in die traditie, want de andere helft van de boeken van die beste puriteinen laten ze liggen, want anders wordt het te nauw.
Dit wordt wel vaker gezegd maar is dit wel waar? Je hoeft maar één belangrijk werk te lezen van Thomas Boston (Het Verbond der Genade) en je zult zien dat die juist eenzijdig geciteerd wordt door de "rechterkant". Toen ik vele jaren geleden dit boek voor het eerst las was het of ik een heel ander boek las dan steeds werd aangeprezen door predikanten uit de "rechterkant"van onze gezindte. Wat een "Evangelisch" boek met als climax Hoofdeel 6 ( In mijn versie (1931) van af blz 291). Dit heb ik daarna steeds ervaren bij de grote werken van de puriteinen.
B.v. De Viervoudige staat van Boston, De Hoofdsom van de geloofsleer van Watson,de vele preken van de Erskines,De uitleg van Ps 130 van Owen, De werken van Rutherford,Flavel enz. Maar ook als ik nederlandse oudvaders lees b.v. Hellenbroek (De Kruisverdienste) Koelman, Teelinck, Avinck enz. merk ik steeds een groot verschil met preken van hedendaagse predikanten uit de "rechterkant" van onze gezindte.


Disclaimer: Met de kwalificatie "rechterkant" bedoel ik GGiN/OGG/rechtsGG , deze kwalifictie is voor de duidelijkheid in de discussie en is niet negatief bedoeld.
Dat is nou precies wat ik bedoel. Die predikant uit de "rechterkant" die jij hoorde heeft dan wellicht eenzijdig geciteerd. Dat is waar ik nou zo bang voor ben. Dat gebeurt overal, zowel aan de "linkerkant" als aan de "rechterkant". De ene neemt altijd een citaat over het ruime aanbod en de andere plukt altijd een citaat over de uitverkiezing eruit. En die citaten zijn zowel bij de puriteinen als bij Comrie/v.d. Groe te vinden.

Re: Artikelen uit De Waarheidsvriend over de HSV

Geplaatst: 03 jan 2012, 22:56
door huisman
Marieke schreef:
huisman schreef:
Marieke schreef:Toch ben ik dat niet met je eens. Er zijn mensen die zeggen in de traditie van de puriteinen te staat, maar die citeren zo eenzijdig, dat ze wel zeggen in die traditie te staan, maar eigenlijk staan ze niet in die traditie, want de andere helft van de boeken van die beste puriteinen laten ze liggen, want anders wordt het te nauw.
Dit wordt wel vaker gezegd maar is dit wel waar? Je hoeft maar één belangrijk werk te lezen van Thomas Boston (Het Verbond der Genade) en je zult zien dat die juist eenzijdig geciteerd wordt door de "rechterkant". Toen ik vele jaren geleden dit boek voor het eerst las was het of ik een heel ander boek las dan steeds werd aangeprezen door predikanten uit de "rechterkant"van onze gezindte. Wat een "Evangelisch" boek met als climax Hoofdeel 6 ( In mijn versie (1931) van af blz 291). Dit heb ik daarna steeds ervaren bij de grote werken van de puriteinen.
B.v. De Viervoudige staat van Boston, De Hoofdsom van de geloofsleer van Watson,de vele preken van de Erskines,De uitleg van Ps 130 van Owen, De werken van Rutherford,Flavel enz. Maar ook als ik nederlandse oudvaders lees b.v. Hellenbroek (De Kruisverdienste) Koelman, Teelinck, Avinck enz. merk ik steeds een groot verschil met preken van hedendaagse predikanten uit de "rechterkant" van onze gezindte.


Disclaimer: Met de kwalificatie "rechterkant" bedoel ik GGiN/OGG/rechtsGG , deze kwalifictie is voor de duidelijkheid in de discussie en is niet negatief bedoeld.
Dat is nou precies wat ik bedoel. Die predikant uit de "rechterkant" die jij hoorde heeft dan wellicht eenzijdig geciteerd. Dat is waar ik nou zo bang voor ben. Dat gebeurt overal, zowel aan de "linkerkant" als aan de "rechterkant". De ene neemt altijd een citaat over het ruime aanbod en de andere plukt altijd een citaat over de uitverkiezing eruit. En die citaten zijn zowel bij de puriteinen als bij Comrie/v.d. Groe te vinden.
Het ruime aanbod kan er alleen maar zijn omdat er een verkiezend God is. Geen tegenstelling dus. Je hebt trouwens gelijk dat er ook ter linkerzijde eenzijdig geciteerd wordt, soms op het extreme af.
Conclusie: Lees de puriteinen in zijn geheel en geen citaten reeksen of los uitgegeven preekjes.

Re: Artikelen uit De Waarheidsvriend over de HSV

Geplaatst: 03 jan 2012, 23:34
door BJD
Hendrikus schreef:
memento schreef:constateren dat de gereformeerde gezindte uit elkaar gegroeid is. De ene flank (HHK, CGK BWP en links en links-midden GG) hebben zich in hun theologie gericht op de Reformatie, Puriteinen en Schotten, de rechterflank (rechts GG, OGG, GGiN) hebben een met name negatieve theologie ontwikkeld (afzetten tegen afwijkingen) en hebben doorgetheologieerd in de lijn van Comrie en 19e eeuwse gezelschapstheologie.
Scherpe analyse, moedige formulering die je niet door iedereen in dank afgenomen zal worden.
idd, scherpe, heldere analyse.

Re: Artikelen uit De Waarheidsvriend over de HSV

Geplaatst: 03 jan 2012, 23:42
door Bert Mulder
BJD schreef:
Hendrikus schreef:
memento schreef:constateren dat de gereformeerde gezindte uit elkaar gegroeid is. De ene flank (HHK, CGK BWP en links en links-midden GG) hebben zich in hun theologie gericht op de Reformatie, Puriteinen en Schotten, de rechterflank (rechts GG, OGG, GGiN) hebben een met name negatieve theologie ontwikkeld (afzetten tegen afwijkingen) en hebben doorgetheologieerd in de lijn van Comrie en 19e eeuwse gezelschapstheologie.
Scherpe analyse, moedige formulering die je niet door iedereen in dank afgenomen zal worden.
idd, scherpe, heldere analyse.
Hoewel niet in alle detail op de waarheid gebaseerd...

Zoals, dat er bijvoorbeeld op het gebied verbond in de vaderlandse kerk haast altijd 2 stromingen geweest zijn...

Re: Artikelen uit De Waarheidsvriend over de HSV

Geplaatst: 04 jan 2012, 12:15
door Tiberius
Humor hebben de HSV'ers wel:
Zojuist sprak Enny de Bruijn op het predikantencontio van Gereformeerde Bond: "Revius kwam met een nieuwe psalmberijming, maar noemde die de Herziene Datheen".
:)

Re: Artikelen uit De Waarheidsvriend over de HSV

Geplaatst: 04 jan 2012, 12:17
door Luther
Tiberius schreef:Humor hebben de HSV'ers wel:
Zojuist sprak Enny de Bruijn op het predikantencontio van Gereformeerde Bond: "Revius kwam met een nieuwe psalmberijming, maar noemde die de Herziene Datheen".
:)
Wat vind je hier zo humor aan?

Het verbaast me overigens dat je werkelijk al je energie lijkt in te zetten om de HSV maar in een kwaad daglicht te zetten. Valt me toch een beetje tegen.

Re: Artikelen uit De Waarheidsvriend over de HSV

Geplaatst: 04 jan 2012, 12:26
door Johann Gottfried Walther
Tiberius schreef:Humor hebben de HSV'ers wel:
Zojuist sprak Enny de Bruijn op het predikantencontio van Gereformeerde Bond: "Revius kwam met een nieuwe psalmberijming, maar noemde die de Herziene Datheen".
:)
Ik snap hem niet.
De berijming van Revius was ook een herziening/verbetering/aanpassing van de berijming van Datheen.

Re: Artikelen uit De Waarheidsvriend over de HSV

Geplaatst: 04 jan 2012, 12:55
door Tiberius
Luther schreef:
Tiberius schreef:Humor hebben de HSV'ers wel:
Zojuist sprak Enny de Bruijn op het predikantencontio van Gereformeerde Bond: "Revius kwam met een nieuwe psalmberijming, maar noemde die de Herziene Datheen".
:)
Wat vind je hier zo humor aan?

Het verbaast me overigens dat je werkelijk al je energie lijkt in te zetten om de HSV maar in een kwaad daglicht te zetten. Valt me toch een beetje tegen.
Hoezo in een kwaad daglicht? Nu zeg ik iets positiefs, is het weer niet goed. Dat valt mij dan weer tegen.
Ik heb overigens wel meer energie dan hier op het forum; dit is maar voor tussendoor. :)
Humor is moeilijk uit te leggen, dus laat maar.

Re: Artikelen uit De Waarheidsvriend over de HSV

Geplaatst: 04 jan 2012, 14:42
door Luther
Tiberius schreef:
Luther schreef:
Tiberius schreef:Humor hebben de HSV'ers wel:
Zojuist sprak Enny de Bruijn op het predikantencontio van Gereformeerde Bond: "Revius kwam met een nieuwe psalmberijming, maar noemde die de Herziene Datheen".
:)
Wat vind je hier zo humor aan?

Het verbaast me overigens dat je werkelijk al je energie lijkt in te zetten om de HSV maar in een kwaad daglicht te zetten. Valt me toch een beetje tegen.
Hoezo in een kwaad daglicht? Nu zeg ik iets positiefs, is het weer niet goed. Dat valt mij dan weer tegen.
Ik heb overigens wel meer energie dan hier op het forum; dit is maar voor tussendoor. :)
Humor is moeilijk uit te leggen, dus laat maar.
Weleens van cynisme gehoord?
Ik heb het gevoel dat je in o.a. de HSV-discussie daaraan een beetje lijdt. En dat vind ik verontrustend.

Re: Artikelen uit De Waarheidsvriend over de HSV

Geplaatst: 04 jan 2012, 14:48
door memento
Luther schreef:Weleens van cynisme gehoord?
Ik heb het gevoel dat je in o.a. de HSV-discussie daaraan een beetje lijdt. En dat vind ik verontrustend.
Volgens mij lijdt de HSV-discussie vooral aan teleurstelling. De HSV-voorstanders zijn teleurgesteld hoe er vanuit de andere hoek gereageerd is (vanuit hun oogpunt op een onredelijke manier en op onchristelijke toon), de middengroep is teleurgesteld hoe beiede andere groepen met elkaar omgaan, en de HSV-tegenstanders zijn teleurgesteld dat al hun waarschuwen de anderen geheel niet overtuigd heeft.

Cynisme is nog een vriendelijke vorm van het uiten van die teleurstelling en frustraties.

Re: Artikelen uit De Waarheidsvriend over de HSV

Geplaatst: 04 jan 2012, 15:08
door Tiberius
memento schreef:Cynisme is nog een vriendelijke vorm van het uiten van die teleurstelling en frustraties.
:super

Re: Artikelen uit De Waarheidsvriend over de HSV

Geplaatst: 04 jan 2012, 16:21
door TSD
Al met al diep droevig voor alle partijen.

Re: Artikelen uit De Waarheidsvriend over de HSV

Geplaatst: 04 jan 2012, 18:42
door Germanicus
memento schreef: Volgens mij lijdt de HSV-discussie vooral aan teleurstelling. De HSV-voorstanders zijn teleurgesteld hoe er vanuit de andere hoek gereageerd is (vanuit hun oogpunt op een onredelijke manier en op onchristelijke toon), de middengroep is teleurgesteld hoe beiede andere groepen met elkaar omgaan, en de HSV-tegenstanders zijn teleurgesteld dat al hun waarschuwen de anderen geheel niet overtuigd heeft.

Cynisme is nog een vriendelijke vorm van het uiten van die teleurstelling en frustraties.
Ik ben, als HSV-voorstander, niet teleurgesteld door alle discussies hier en in kerkelijke media. Wel ben ik er van overtuigd dat al die discussies (zo goed als) vruchteloos zijn. En daardoor feitelijk zinloos zijn geworden. Mijn tip: neem kennis van de argumenten van de voorstanders, neem kennis van de argumenten van de tegenstanders, neem desgewenst eens een HSV ter hand en kom vervolgens tot een persoonlijke afweging.

Het mag inmiddels duidelijk zijn dat ik erg blij ben met de komst van de HSV en ik maar er dan ook dankbaar gebruik van. Tegelijkertijd voeg ik er (cynisch ;) ) aan toe dat ik erg benieuwd ben naar de initiatieven van de GBS naar het verstaanbaar maken/houden van de de SV. De struisvogelpolitiek ('Is er een taalprobleem dan?!'), de zogenaamd didactische kant ('Als je maar genoeg in de SV leest, ga je die taal op den duur best begrijpen') of de 'geestelijke variant' ('Als Gods Geest er in meekomt, begrijpen is de taal van de SV geen enkel prolbeem meer.') lijken me op den duur niet houdbaar.

Re: Artikelen uit De Waarheidsvriend over de HSV

Geplaatst: 04 jan 2012, 21:10
door jakobmarin
TSD schreef:Al met al diep droevig voor alle partijen.
nee hoor, ik ben enorm blij met de HSV, mijn kinderen lezen er ook graag in, en snap sommige reacties niet van de 'tegenstanders' van de HSV, verder ben ik er niet bedroefd over.

Re: Artikelen uit De Waarheidsvriend over de HSV

Geplaatst: 04 jan 2012, 21:43
door Gian
Door al het gedoe rondom vertalingen zijn we er iig bewuster van geworden dat een vertaling een vertaling is.