Stichting Heartcry

claus

Re: Stichting Heartcry

Bericht door claus »

eilander schreef:
Ik weet niet precies wat bedoeld wordt met losgemaakt worden van een kerkelijke "achtergrond": als dit betekent dat men zich gaat afzetten tegen eigen kerkverband of zelfs tegen de gereformeerde leer, is dat heel kwalijk.
Als dit betekent dat jongeren over kerkmuren heen (leren) kijken, is dat goed.

Die voorbeelden ken ik inderdaad van dichtbij, en dat is zo triest. Mensen gaan zo anders denken en zich negatief uitlaten over de kerk waar ze uitkomen. En ik betwijfel of ze er echt gelukkiger van worden.

Over kerkmuren heenkijken is een ander verhaal. Daar hoef je niet voor naar HC denk ik. Daar zijn dichterbij ook prachtige voorbeelden van. (En ook andersom, kerkisme is nog niet uitgeroeid. )

Dat zich gaan afzetten is er inderdaad, soms op een akelige manier. Toen bijvoorbeeld er eens een catechismuspreek gelezen was van wijlen ds. A. Bac (een beminnelijk man), waarin hij tot drie keer toe het woord 'grijpgeloof' bezigde in Zondag 7, was er venijn en pure vijandschap daarover bij jongeren die de HC-bijeenkomsten regelmatig bijwonen. Dan denk je bij jezelf: 'Slaag ds. Bac de spijker op zijn kop? Voelt de jeugd die naar HC gaat, zich door deze kwalificatie aangesproken?'
Tiberius
Administrator

Bericht door Tiberius »

claus schreef:eilander schreef:
Ik weet niet precies wat bedoeld wordt met losgemaakt worden van een kerkelijke "achtergrond": als dit betekent dat men zich gaat afzetten tegen eigen kerkverband of zelfs tegen de gereformeerde leer, is dat heel kwalijk.
Als dit betekent dat jongeren over kerkmuren heen (leren) kijken, is dat goed.

Die voorbeelden ken ik inderdaad van dichtbij, en dat is zo triest. Mensen gaan zo anders denken en zich negatief uitlaten over de kerk waar ze uitkomen. En ik betwijfel of ze er echt gelukkiger van worden.

Over kerkmuren heenkijken is een ander verhaal. Daar hoef je niet voor naar HC denk ik. Daar zijn dichterbij ook prachtige voorbeelden van. (En ook andersom, kerkisme is nog niet uitgeroeid. )

Dat zich gaan afzetten is er inderdaad, soms op een akelige manier. Toen bijvoorbeeld er eens een catechismuspreek gelezen was van wijlen ds. A. Bac (een beminnelijk man), waarin hij tot drie keer toe het woord 'grijpgeloof' bezigde in Zondag 7, was er venijn en pure vijandschap daarover bij jongeren die de HC-bijeenkomsten regelmatig bijwonen. Dan denk je bij jezelf: 'Slaag ds. Bac de spijker op zijn kop? Voelt de jeugd die naar HC gaat, zich door deze kwalificatie aangesproken?'
Dan begrijpen ze kennelijk in ieder geval wat er bij HeartCry mis is. :super
henriët

Bericht door henriët »

freek schreef:
helma schreef:ik denk dat deze stichtingen (onbedoeld) toch jeugd los maken van hun kerkelijke achtergrond.
Feitelijk is dit zo. Althans, je ziet het veel gebeuren. Het lijkt me een onbedoeld effect van deze stichtingen. Mogelijk is de kerkelijke achtergrond zelf de belangrijkste oorzaak.

@ Henriët
Is de gereformeerde gezindte al niet hol?
Persoonlijk denk ik dat volledige holheid nog niet aanwezig is, maar dat het keihard uitholt, gelukkig zie je ook dat het Woord opengaat.

Maar is juist door zulksoort stichtingen de uitholling nog niet harder aan het gaan, wie de jeugd heeft, heeft de toekomst..
Een vriendelijk woord hoeft niet veel tijd te kosten maar de echo ervan duurt eindeloos....
Tiberius
Administrator

Bericht door Tiberius »

De discussie over de uitwerking van de prediking heb ik verplaatst naar: http://www.refoforum.nl/forum/viewtopic ... 21&t=10826

Hier verder over Stichting HeartCry.
J.C. Philpot

Bericht door J.C. Philpot »

henriët schreef:Persoonlijk denk ik dat volledige holheid nog niet aanwezig is, maar dat het keihard uitholt, gelukkig zie je ook dat het Woord opengaat.

Maar is juist door zulksoort stichtingen de uitholling nog niet harder aan het gaan, wie de jeugd heeft, heeft de toekomst..
Ik ben bang dat het verottingsproces al heel vergaand is. Als onze rijke reformatorische erfenis werkelijk (meer) doorleeft werd, en levend zou zijn in onze gemeenten, dan zou er minder voedingsbodem zijn voor alternatieven. En daar ben ook ik debet aan.
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.

George Whitefield
Luther
Contacteer:

Bericht door Luther »

henriët schreef:Persoonlijk denk ik dat volledige holheid nog niet aanwezig is, maar dat het keihard uitholt, gelukkig zie je ook dat het Woord opengaat.
Zou je dit kunnen uitleggen?
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
henriët

Bericht door henriët »

Luther schreef:
Volledige holheid zou zijn wanneer er geen inhoud meer is.
Wanneer men de leggingdiscussie/ HSV/ noem maar op als zeer belangrijk ziet, bestaat de kans voorbij te gaan aan de kern, nl. Wie is Jezus voor jou/ mij persoonlijk.
In onze gemeente en ook in gemeenten om ons heen, in verschillende kerkverbanden zie ik toch echt een terugkeer naar het Woord.
Anderzijds ben ik het met Philpot eens dat de Ger gez verder weg is dan we denken en we misschien juist door de welvaart geen offers willen brengen. en dan heb je aan beide kanten zowel bij de behoudende als niet behoudende kerken dat het ' doorvloeit'

Ik weet niet of dit afdoende is Luther, kan t beetje moeilijk onder woorden brengen geloof ik.

Misschien dat we in Nl eens afmeten van onze kneuterigheid. En ons verdiepen moeten in het Woord.
Een vriendelijk woord hoeft niet veel tijd te kosten maar de echo ervan duurt eindeloos....
Luther
Contacteer:

Bericht door Luther »

henriët schreef:
Luther schreef:
Wanneer men de leggingdiscussie/ HSV/ noem maar op als zeer belangrijk ziet, bestaat de kans voorbij te gaan aan de kern, nl. Wie is Jezus voor jou/ mij persoonlijk.
In onze gemeente en ook in gemeenten om ons heen, in verschillende kerkverbanden zie ik toch echt een terugkeer naar het Woord.
Anderzijds ben ik het met Philpot eens dat de Ger gez verder weg is dan we denken en we misschien juist door de welvaart geen offers willen brengen. en dan heb je aan beide kanten zowel bij de behoudende als niet behoudende kerken dat het ' doorvloeit'

Ik weet niet of dit afdoende is Luther, kan t beetje moeilijk onder woorden brengen geloof ik.

Misschien dat we in Nl eens afmeten van onze kneuterigheid. En ons verdiepen moeten in het Woord.
Dat laatste ben ik geheel en al met u eens!

Die positieve elementen zie ik slechts sporadisch, maar misschien kijk ik de verkeerde kant op...;)
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
henriët

Bericht door henriët »

Luther schreef:
henriët schreef:
Luther schreef:

Dat laatste ben ik geheel en al met u eens!

Die positieve elementen zie ik slechts sporadisch, maar misschien kijk ik de verkeerde kant op...;)
Het positieve wil en moet je onder ogen blijven zien, zolang Gods Geest werkt, mogen we verwachting hebben en dan kan ik ondanks de absoluut zware tijd voor de kerk niet in geklaag eindigen.
Grace

Bericht door Grace »

Tiberius schreef:
ZWP schreef:
Tiberius schreef:
Grace schreef:Soms is het aan de andere kant ook wel eens goed om eens wat prikkelends te zeggen, zo lijkt het. Het lijkt soms de enige manier om wat los te maken.
Ok, die handschoen wil ik graag oppakken. :)
Ik neem aan dat Grace dat prikkelende niet bepaald positief bedoelde..?
Vanuit HeartCry gezien is het denk ik ook niet zo positief dat met name Baan zich wat distantieert van de koers.
Anderzijds, vanuit gereformeerd perspectief is het wel weer positief.
Ik bedoelde het prikkelen wel positief in die zin dat het goed kan zijn om iets soms wat scherper neer kan zetten dan de werkelijkheid. Daardoor krijg je een gesprek of dicussie op gang. Dat hoeft niet verkeerd te zijn.

De gedachte dat Baan zich wat distantieert van de koers van berust niet op waarheid. Grappig om dat te lezen. Hij is momenteel druk bezig met de afronding van zijn studie (medio zomer klaar) , maar het werk gaat onverminderd door.
Gian

Bericht door Gian »

helma schreef:ik denk dat deze stichtingen (onbedoeld) toch jeugd los maken van hun kerkelijke achtergrond.
Onbedoeld, met een gewenst effect wat mij betreft. Want zijn het niet al die achtergonden die de verdeeldheid in stand houden?
Zo leer je op refoforum ook over kerkmuren heen kijken.
Hedendaagse bijbelstudie is voor een belangrijk deel het elimineren van theologische contradicties.
caprice

Bericht door caprice »

Gian schreef:Zo leer je op refoforum ook over kerkmuren heen kijken.
...en zien dat het nog lang niet verkeerd is waar je zit en je daar blij mee mag zijn...
Gewetensbezwaarde trouwambtenaar - 'De totalitaire staat werpt het geweten van haar burgers weg als een waardeloos vod'
Dr. J.H. Bavinck
JolandaOudshoorn

Bericht door JolandaOudshoorn »

caprice schreef:
Gian schreef:Zo leer je op refoforum ook over kerkmuren heen kijken.
...en zien dat het nog lang niet verkeerd is waar je zit en je daar blij mee mag zijn...
Precies :)
Ik weet, mijn Verlosser leeft
Luther
Contacteer:

Bericht door Luther »

Gian schreef:
Onbedoeld, met een gewenst effect wat mij betreft. Want zijn het niet al die achtergonden die de verdeeldheid in stand houden?
Dat zou alleen positief zijn, als die losgeweekte jeugd dan niet vervolgens afstand neemt van eigen opvoeding en kerkelijke achtergrond.
JolandaOudshoorn

Bericht door JolandaOudshoorn »

Luther schreef:
Gian schreef:
Dat zou alleen positief zijn, als die losgeweekte jeugd dan niet vervolgens afstand neemt van eigen opvoeding en kerkelijke achtergrond.
Voor ons als opvoeders is het wel een bezinnende vraag: wat willen onze kinderen meegeven voor de toekomst. Wat is nu wezenlijk van belang. En kunnen we dan het andere loslaten.
Mijn docent CuMa heeft in zijn les traditie verteld dat hij zijn kinderen de volgende vraag (brief) had gesteld: welk aspect van onze opvoeding neem je mee? Wat was voor jou het belangrijkst?
Ik weet, mijn Verlosser leeft
Plaats reactie