Refojongere schreef: ↑05 jun 2025, 00:17
Middenrefo schreef: ↑05 jun 2025, 00:05
Refojongere schreef: ↑04 jun 2025, 23:31
DDD schreef: ↑04 jun 2025, 23:18
Hoezo bronvermeldingen? Je kunt die rapporten toch zo vinden?
Ik verbaas mij erover dat er een synodemeerderheid zou zijn geweest voor het standpunt dat het openstellen van de ambten voor de zusters van de gemeente onschriftuurlijk is. Welk rapport of besluit is dat? Ik volg het wat vanaf de zijlijn en dat zou wel een interessante ontwikkeling zijn.
Ik vermoed dat middenrefo verwijst naar krantenberichten of opinies die synodebesluiten over rapporten eenzijdig interpreteren.
De brochure vrouw ambt 2023 zegt:
"dat de synode van 1998 het toenmalige minderheidsrapport niet principieel veroordeeld heeft, maar wel degelijk heeft afgewezen en dat het daarin verwoorde standpunt geen kerkelijke legitimiteit heeft"
Tja.
Ik verwijs naar het meerderheidsrapport uit 1998 wat met zeer ruime meerderheid is aangenomen ter synode.
De acta staan allemaal op de CGK website. Het minderheidsstandpunt heeft idd geen kerkelijke legitimiteit omdat het niet is aangenomen, dat is duidelijk. Maar niet omdat het in strijd was met Schrift en Belijdenis.
Mijn punt is dat de synode tientallen jaren onvoldoende duidelijkheid heeft gegeven en te laat heeft nagedacht over de vraag wat er gedaan kan worden aan gemeenten die wel vrouwen in de ambten bevestigen.
Daarnaast ben ik als lid van een keurige middengemeente gewoon boos om de bestuurlijke onkunde en onmacht door nu alles bij de lokale kerken te leggen. Middengemeenten zijn tussen al die mensen op links en rechts die het allemaal zo goed en zeker weten de echte slachtoffers van deze kerkelijke crisis.
1.
Het minderheidsrapport is niet aangenomen omdat men het in strijd achtte met de Schrift. Dat is een logische conclusie als je als synode instemt met een rapport dat uitspreek dat er op grond van de Schrift geen ruimte is voor vrouwelijke ambtsdragers...
2. De synode heeft daarmee voldoende duidelijkheid gegeven. Ze heeft gewoon de Kerkorde gevolgd t.a.v. dwalende gemeenten. Wat hadden ze meer kunnen doen dan?
3. In 1998 zijn er vele middengemeenten geweest die voor het meerderheidsrapport hebben gestemd (47 voor, 5 tegen). Dus de middengemeenten zijn slachtoffer van hun eigen keuze.
Dat lijkt mij helemaal geen logische conclusie.
Dat de synode het ene standpunt als bijbels aanvaardt, brengt nog niet automatisch mee dat het andere onschriftuurlijk is. Nu zegt dat woord ook niet zoveel, ik hoor ook wel eens bijbeluitleg die ik onschriftuurlijk vind, maar die uitleg doet niet perse af aan het Schriftgezag. Maar het leek me een nogal opmerkelijke conclusie.
Ik vind het afwijzen van de kinderdoop onschriftuurlijk, maar het zegt niet veel over Schriftgezag. Hoewel er wel een biblicistische tendens achter kan zitten. Maar onschriftuurlijk in mijn ogen kan prima samengaan met iemand anders die eerbiedig naar de Bijbel wil luisteren, maar tot de -mijns inziens- verkeerde conclusies komt.