Valcke schreef:Erskinees schreef:Valcke schreef:
Ook zeg ik dat onze gereformeerde vaderen hier heel anders over dachten en in de praktijk heel anders mee omgingen tijdens bv. de pestepidemie.
Legden onze gereformeerde vaderen het accent m.b.t. de doop ook niet net wat anders/positiever? Wellicht dat daarom de doop belangrijker geacht werd dan heden ten dage.
Dat ligt er mi maar aan met wie je een vergelijking maakt. Ik geloof niet dat zij de doop overschatten en ook niet zij deze onderschatten.
Wel was het zo dat de dooppraktijk anders was. Kinderen werden bijna steeds de eerste zondag na de geboorte gedoopt in aanwezigheid van veelal de vader (en doopgetuigen). Deze gewoonte maakte het natuurlijk heel ongewoon om in tijden van epidemieën dit niet te doen. Evenzeer dat men de gewone diensten niet naliet ten tijde van epidemieën, liet men ook de sacramenten niet na. Sterker nog: juist in tijden van gevaar oordeelde men dit het allermeest nodig te hebben. En iemand als Koelman wilde zelfs speciale diensten organiseren voor de pestlijders (waarbij hij wilde preken), omdat die in de gewone diensten niet welkom waren.
Ik wil toch even een kanttekening plaatsen. CORVID-19 is eigenlijk niet te vergelijken met de pest. Corona verspreidt zich van persoon tot persoon, terwijl slechts een van de drie vormen van de pest, de longontsteking, dat deed; de rest had alles te maken met de
bacterie Yersinia pestis, die verspreid werd door vlooien (die met name op de zwarte rat parasiteren). Het vereiste dus beten van vlooien en geen hoestbui of niesbui om ziek te worden
Beter zouden we corona kunnen vergelijken met de Spaanse griep. Ook tijdens de 'Spaanse griep' in 1918, miljoenen mensen doodde annuleerden de kerken in Amerika hun de diensten en de christenen richtten zich op het voeden en verzorgen van de armen. Sommige kerken werden zelfs ingericht als ziekenhuizen omdat stadsziekenhuizen mensen afwezen. Hoewel de kerken niet samenkwamen, waren veel leden 'bezig met het verzorgen van de zieken', dat een Goede Boodschap was.