Gereformeerde Gemeenten

verworpen

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door verworpen »

-DIA- schreef:Hier meer over de vrije gemeenten die zich vormden rond
P. van den Breevaart
B. Sterkenburg
H. Stam
J. H. Bogaard
H. Hofman
H. Vlot

https://docplayer.nl/27807001-De-breuk- ... enten.html
Opvallend dat het op doc-player staat. Het lijkt een kopie van de site http://www.hofman-preken.nl. Ik vraag me af of betrokkene dit vooraf heeft afgestemd met de beheerder van die site.
De gemeente waar ds. Breevaart, Kot, de Waard en van Prooijen hebben gestaan was een OGG en geen GG. Ten tijde van ds. Bogaard was het een vrije gemeente.

Ds. A. der Waard is inderdaad de vader van ds. A.J. der Waard.
GerefGemeente-lid
Verbannen

Re: RE: Re: RE: Re: RE: Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door GerefGemeente-lid »

Mistig schreef:
GerefGemeente-lid schreef: En ds. A. de Waard stond hier ook. Hij was de vader van ds. A.J. de Waard.
Is dat zo?
Jazeker.
Evangelist

Bericht door Evangelist »

Mistig schreef:
GerefGemeente-lid schreef:Het is wel bijzonder spijtig dat de eerste twee nooit predikant binnen de GG zijn geworden.
Waarom spijtig?
Hartelijke groet,
Evangelist
GerefGemeente-lid
Verbannen

Evangelist schreef:
Mistig schreef:
GerefGemeente-lid schreef:Het is wel bijzonder spijtig dat de eerste twee nooit predikant binnen de GG zijn geworden.
Waarom spijtig?
Wat denk je zelf? Je zou in plaats van 'spijtig' ook 'jammer' of 'teleurstellend' kunnen invullen.

Je mag zelf de toepassing maken.
Ararat

Bericht door Ararat »

GerefGemeente-lid schreef:
Evangelist schreef:
Mistig schreef:
Waarom spijtig?
Wat denk je zelf? Je zou in plaats van 'spijtig' ook 'jammer' of 'teleurstellend' kunnen invullen.

Je mag zelf de toepassing maken.
Je negeerde mijn eerdere post met een toespeling.
Ik snap -jou inmiddels wat beter kennende- waarom je zo redeneert. Toch vind ik het jammer dát je zo redeneert. Ik wil je vragen om niet gelijk wild om je heen te slaan, maar even voor jezelf wil overwegen of dit niet neigt naar kerkisme.
FlyingEagle

Bericht door FlyingEagle »

Ik lees het bericht van GGL meer positief, zo van: ik wilde ook wel dat ze het evangelie in onze gemeenten zouden mogen laten horen. Dus niet dat hij ze het de andere verbanden niet gunt, en daar ben ik het van harte mee eens.
GGotK

Bericht door GGotK »

https://www.rd.nl/artikel/987942-kandid ... rc-corsica

Is deze intrededienst nog na te luisteren?
GerefGemeente-lid
Verbannen

FlyingEagle schreef:Ik lees het bericht van GGL meer positief, zo van: ik wilde ook wel dat ze het evangelie in onze gemeenten zouden mogen laten horen. Dus niet dat hij ze het de andere verbanden niet gunt, en daar ben ik het van harte mee eens.
:super
Dat is een juiste toepassing. ;)
Bezorgd

Bericht door Bezorgd »

GerefGemeente-lid schreef:
FlyingEagle schreef:Ik lees het bericht van GGL meer positief, zo van: ik wilde ook wel dat ze het evangelie in onze gemeenten zouden mogen laten horen. Dus niet dat hij ze het de andere verbanden niet gunt, en daar ben ik het van harte mee eens.
:super
Dat is een juiste toepassing. ;)
Zo las ik het ook. GGL mag dan een diehard GG 'er zijn ;) , maar over kerkmuren heen kijken kan hij wel.
KB_

Bericht door KB_ »

GGotK schreef:https://www.rd.nl/artikel/987942-kandid ... rc-corsica

I Don't think so. Corsica is nog al streng voor de moderne media. was alleen te volgen via een telefoonlijn.
Door de gemeente mocht ds Vergunst een jaar paar jaar lang zijn preken niet online publiceren en ze hebben er ook voor gezorgd dat gemeenten in classis Mid West geen videodiensten mogen uitzenden tijdens corona. Heb helaas ook niet meegeluisterd naar intrede dus hopelijk komt het nog online maar ben bang van niet
"* For God so loved the world, that he gave his only begotten Son, that whosoever believeth in him should not perish, but have everlasting life. *""
Refojongere

Bericht door Refojongere »

Ik ken de prediking in de GG niet zo. Maar wordt er ook wel eens gepreekt over gedeelten die de heiligmaking betreffen? De vruchten of de gaven van de Geest?

Ik heb de indruk dat het veel vaker over de rechtvaardiging gaat (niet eens zozeer qua tekst, maar qua preek) dan over de heiligmaking. Klopt dat? Geldt ook HHK overigens.
GerefGemeente-lid
Verbannen

KB_ schreef:
GGotK schreef:https://www.rd.nl/artikel/987942-kandid ... rc-corsica

I Don't think so. Corsica is nog al streng voor de moderne media. was alleen te volgen via een telefoonlijn.
Door de gemeente mocht ds Vergunst een jaar paar jaar lang zijn preken niet online publiceren en ze hebben er ook voor gezorgd dat gemeenten in classis Mid West geen videodiensten mogen uitzenden tijdens corona. Heb helaas ook niet meegeluisterd naar intrede dus hopelijk komt het nog online maar ben bang van niet
Gold dat alleen voor de preken die hij in Corsica hield of ook die in zijn toenmalige gemeente Waupun?
Geytenbeekje

Bericht door Geytenbeekje »

Refojongere schreef:Ik ken de prediking in de GG niet zo. Maar wordt er ook wel eens gepreekt over gedeelten die de heiligmaking betreffen? De vruchten of de gaven van de Geest?

Ik heb de indruk dat het veel vaker over de rechtvaardiging gaat (niet eens zozeer qua tekst, maar qua preek) dan over de heiligmaking. Klopt dat? Geldt ook HHK overigens.
Ik heb juist het idee dat in de gg(iN) juist veel aandacht wordt gegeven aan Gods leiding in het uitverkoren volk, ook denk ik dan aan ds Vreugdenhil.
Dominees als vd Weg, van Kooten, L Krooneman hebben mijn inziens meer over de heiligmaking dan rechtvaardigmaking
Ook dominees als: van Olst, Roelofsen, Britstra schenken hier zeker (duidelijk) aandacht aan alleen dan vanuit een wat ander perspectief.
Refojongere

Bericht door Refojongere »

Wat bedoel je met Gods leiding aan Gods uitverkoren volk? Zijn dat dus de praktische gedeelten over hoe je moet leven in naastenliefde?

En hoe bedoel je dat ds. Van Olst etc het op een wat andere manier over de heiligmaking hebben?
Geytenbeekje

Bericht door Geytenbeekje »

Refojongere schreef:Wat bedoel je met Gods leiding aan Gods uitverkoren volk? Zijn dat dus de praktische gedeelten over hoe je moet leven in naastenliefde?

En hoe bedoel je dat ds. Van Olst etc het op een wat andere manier over de heiligmaking hebben?
Ja, dan moet je een keer de ene avond een preek van ds Krooneman luisteren en de andere avond een preek van ds van Olst, dan weet je denk ik wel wat ik bedoel. Ik vind het wat lastig uit te leggen.
In de ggin hoor je geregeld terug wat de eigenschappen zijn van Gods kinderen en hoe de Heere hun leven leidt, dat bedoel ik dan met de heiligmaking van Gods kinderen.
Plaats reactie