Gereformeerde Gemeenten

Ararat

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Ararat »

:haha mooi! Ik heb 2 kruisjes gezet op mijn bingokaart! Hoop dat ie snel vol is!
GerefGemeente-lid
Verbannen

Bericht door GerefGemeente-lid »

Ararat schreef::haha mooi! Ik heb 2 kruisjes gezet op mijn bingokaart! Hoop dat ie snel vol is!
;)
rian

Bericht door rian »

Gisteren het artikel ook gelezen maar idd de moeite waard!
'Al wat uit het geloof niet is, dat is zonde'
Romeinen 14:23
Bezorgd

Bericht door Bezorgd »

Henk J schreef:
GerefGemeente-lid schreef:Nou, ik wacht op je uitleg (mag ook per mail).
Ds Harinck is al jarenlang kritisch op de 'standenleer' die toch door een behoorlijk deel van de predikanten geleerd wordt in de GG. Tot op zekere hoogte komt dat overeen met de kritiek van dr. Van den Brink, hoewel Van der Brink veel verder gaat in zijn kritiek.
Dit ja.
Ds. Harinck uit regelmatig zijn zorgen over de versmalde prediking binnen de GG.
Dat hoor ik jou, GGL, niet snel doen.
GerefGemeente-lid
Verbannen

Bezorgd schreef:
Henk J schreef:
GerefGemeente-lid schreef:Nou, ik wacht op je uitleg (mag ook per mail).
Ds Harinck is al jarenlang kritisch op de 'standenleer' die toch door een behoorlijk deel van de predikanten geleerd wordt in de GG. Tot op zekere hoogte komt dat overeen met de kritiek van dr. Van den Brink, hoewel Van der Brink veel verder gaat in zijn kritiek.
Dit ja.
Ds. Harinck uit regelmatig zijn zorgen over de versmalde prediking binnen de GG.
Dat hoor ik jou, GGL, niet snel doen.
Zeker niet.

Maar desalniettemin kijk ik wel graag over de kerkmuren heen. Gisterenavond een zeer indringende en leerzame preek mogen horen (GGiN) en eerder deze week ook al (HHK). En as. zondag weer 2 keer een predikant op de preekstoel uit een ander deel van de GG dan afgelopen zondag.

Allen verkondigen het Evangelie. Dus dan heb ik maar te luisteren wat God bij monde van hen tot mij zegt.
Bezorgd

Bericht door Bezorgd »

Ik geloof niet dat je ds Harinck begrijpt.
GerefGemeente-lid
Verbannen

Bezorgd schreef:Ik geloof niet dat je ds Harinck begrijpt.
Ik geloof van wel.
J.C. Philpot

Bericht door J.C. Philpot »

Je kunt ook iemand begrijpen en waarderen, en tegelijkertijd je eigen zienswijze blijven hebben ;)

Maar ik ben met je eens dat GGL soms zaken zegt die niet op één lijn liggen met de benadering van ds. C. Harinck.
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.

George Whitefield
Bezorgd

Bericht door Bezorgd »

J.C. Philpot schreef:
Je kunt ook iemand begrijpen en waarderen, en tegelijkertijd je eigen zienswijze blijven hebben ;)

Maar ik ben met je eens dat GGL soms zaken zegt die niet op één lijn liggen met de benadering van ds. C. Harinck.

Eens. Maar waarding, respect en begrip klinkt anders.
Heel lovend spreken over iemand waar je het eigenlijk niet mee eens bent hoor je niet vaak. Maar GGL kan het ;)
GerefGemeente-lid
Verbannen

J.C. Philpot schreef:

Weet je wat ik zo jammer vind?

Ik word soms gedrongen een kamp te kiezen. Als je 'voor' ds. Harinck ben, ben je tegen de rechterflank. Als je 'voor' ds. Kersten ben, ben je tegen de linkerflank.

Ik heb wel eens naar enkele mensen in een pb (toen dat nog kon) of in een mail geschreven dat het voor mij in wezen niet uitmaakt wie er op de preekstoel staat. In het begin van de Coronacrisis hebben mij twee preken zeer bemoedigd. 1 over Psalm 42 en 1 over Psalm 91. Ik zal de namen van beide predikanten hier maar niet noemen. Maar de meesten zouden niet begrijpen dat je binnen 1 week van deze predikanten een bemoedigende preek kunt horen. Meestal wordt dat niet begrepen.

En dat vind ik zeer verdrietig.
DDD

Bericht door DDD »

Ik heb in dit onderwerp niet het idee dat GG-lid niet zou begrijpen wat hij zegt.
Bezorgd

Bericht door Bezorgd »

Nee beste kerel, je kiest zelf een kamp.
Over het algemeen noem je in je postings de linkerflank als zorgpunt en rechts als het oude vertrouwde GG.
Dat is het beeld wat je van jezelf schetst.
Prima. Maar daar komen dus vragen over als je opeens weer heel wat anders post.
J.C. Philpot

Bericht door J.C. Philpot »

GerefGemeente-lid schreef:Weet je wat ik zo jammer vind?

Ik word soms gedrongen een kamp te kiezen. Als je 'voor' ds. Harinck ben, ben je tegen de rechterflank. Als je 'voor' ds. Kersten ben, ben je tegen de linkerflank.

Ik heb wel eens naar enkele mensen in een pb (toen dat nog kon) of in een mail geschreven dat het voor mij in wezen niet uitmaakt wie er op de preekstoel staat. In het begin van de Coronacrisis hebben mij twee preken zeer bemoedigd. 1 over Psalm 42 en 1 over Psalm 91. Ik zal de namen van beide predikanten hier maar niet noemen. Maar de meesten zouden niet begrijpen dat je binnen 1 week van deze predikanten een bemoedigende preek kunt horen. Meestal wordt dat niet begrepen.
Ik kan zelf ook wel redelijk breed luisteren moet ik zeggen (binnen de bandbreedte van schrift en belijdenis). Dat waardeer ik als positief, en behoed ook voor eenzeidigheden.

Tegelijkertijd vind ik ook dat we verschillen niet hoeven te verdoezelen, en respectvol en eerlijk mogen benoemen. Zonder partijschap uiteraard.
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.

George Whitefield
GerefGemeente-lid
Verbannen

Bezorgd schreef:Nee beste kerel, je kiest zelf een kamp.
Over het algemeen noem je in je postings de linkerflank als zorgpunt en rechts als het oude vertrouwde GG.
Dat is het beeld wat je van jezelf schetst.
Prima. Maar daar komen dus vragen over als je opeens weer heel wat anders post.
Grote kans als ik op de Veluwe zou zijn geboren en opgegroeid dat ik andere zorgen gehad zou hebben.

Het is maar net wat je referentiekader is.
Tiberius
Administrator

Bericht door Tiberius »

Ik denk dat ik GGlid wel begrijp.
Je hoeft het toch niet voor 100% met iemand eens te zijn, om datgene waarmee je het wél eens bent (al is het maar 10% of zo) te waarderen?
En in zo'n Terdege-artikel staat hooguit een paar procent van wat iemand over van alles en nog wat vindt.
Plaats reactie