Oké, eens. Er zijn inderdaad altijd wel mensen waarbij je zorgen kwijt kunt. Hopelijk kan iedereen daarin ook de juiste persoon vinden.Jantje schreef:Als je werkelijk zorg hebt over de geestelijke ontwikkelingen in je kerkverband, is er altijd wel een dominee, classispredikant, ouderling, of wie dan ook te vinden, waar je je zorgen kwijt kunt. Dat weet ik zeker. Dus ik kan dat dan inderdaad ook heel moeilijk begrijpen.
Dat houdt dan soms ook in dat er sprake gaat worden van "gedeelde smart" en dat kan in sommige gevallen ook gedeelde smart gaan worden. Dat houdt nog echter niet in dat er ook een breder luisterend oor is. Er zijn ook kerkenraden waar een bezorgde persoon terecht kan bij één of twee kerkenraadsleden, maar die vervolgens weer geen gehoor vinden bij het grotere geheel. Dan blijft het alsnog een muur waar men tegenop loopt. De meerderheid beslist namelijk in veel gevallen, of drukt het stempel. Want luisteren naar terechte zorgen zijn we over het algemeen wel verleerd.
Tjah… dan wordt het moeilijk spreken inderdaad. Want de één zal beweren dat het wel zo is en de ander zal beweren dat het niet zo is.Bovendien herken ik me absoluut niet in de reactie die @Luther schetst, dat er teveel een raster ligt over de prediking en er teveel in schema's wordt gedacht. Dat ís gewoon niet zo.
De zorgen strekken zich verder dan wat accentverschillen. Het is prima te doen als de ene dominee meer de nadruk legt op de Wet en de ander op het Evangelie, als er maar wel sprake blijft van de volledige waarheid. Je hebt het dan veel meer over, plat gezegd, 'aanvliegroutes' dan over de inhoud. Het gaat dieper, lees de redenen van @Tiberius, @Luther, @Bezorgd e.a. nog eens door.Bovendien: dat betekent nog steeds niet dat je je kerkverband dan maar mag verlaten. Je verloochent anders je ja-woord op je Belijdenis. Ik ken in de gehele GG géén predikant die niet volgens Gods Woord zou preken, werkelijk waar niet. Natuurlijk, de ene dominee legt meer de nadruk op de Wet en de ander meer op het Evangelie. Maar dat is niet een reden om dan de kerk maar te verlaten.