Gereformeerde Gemeenten

DDD

Re: RE: Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door DDD »

Job schreef:
DDD schreef:Het spijt me, maar dat is gewoon flauwekul, afgezien van de ontlezing dan misschien. Ik ben blij dat ik zulke dingen nooit hoor.
Ik vind het geen flauwekul. Het is een gegeven dat in kerken waar toegegeven, toegegeven, toegegeven wordt, van goed naar kwaad naar erger, de kennis en innerlijke betrokkenheid bepaald niet toeneemt. Een teken aan de wand. Hét grote probleem zit van binnen.

Wat natuurlijk niet moet inhouden dat de Bijbel voor een deel van de mensen onbegrijpelijk moet zijn in zijn uiterlijke vorm.
Dat is natuurlijk zo. Maar het is evenzo een gegeven dat al in mijn jeugd de OGGiN een voorbeeld waren waar teksten gereciteerd werden in een onbegrijpelijke taal, hetgeen weinig onderdeed voor de gemiddelde toenmalige moskee. Dat is nu al wel iets anders. En natuurlijk leidt dat tot onkunde, maar dan moet je oorzaak en gevolg wel goed onderscheiden.

De HSV is gewoon een verstandige poging om de SV begrijpelijk te houden, net als de editie van de GBS dat in 1880 was.
GerefGemeente-lid
Verbannen

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door GerefGemeente-lid »

Louis2

Bericht door Louis2 »

GerefGemeente-lid schreef:Nieuwsbericht: https://www.rd.nl/artikel/984601-direct ... -gemeenten
Triest, dat belooft niet veel goed. Dergelijke organisaties zijn van levensbelang.
Bezorgd

Bericht door Bezorgd »

Hendrikus schreef:
Bezorgd schreef:
-DIA- schreef:Zijn er nog Geref. Gemeenten die waarschuwen voor de HSV? Of ebt dat weg? In elk geval was er hier ter plaatse, onder onze oud-predikant wel eens een ernstige waarschuwing.
In de preken die ik beluister nooit eigenlijk. Sterker bij het begrijpelijker maken van een tekst hoor ik in de preek wel eens een citaat die letterlijk uit de HSV komt. Al wordt dat laatste er dan niet bij gezegd. Dat vind ik dan wel weer verstandig.
Waarom is dat verstandig? Als je letterlijk citeert, is het toch niet meer dan correct om aan bronvermelding te doen?
Verstandig in die zin, dat je dan niet de discussie op scherp zet.
Mistig

Bericht door Mistig »

Louis2 schreef:
GerefGemeente-lid schreef:Nieuwsbericht: https://www.rd.nl/artikel/984601-direct ... -gemeenten
Triest, dat belooft niet veel goed. Dergelijke organisaties zijn van levensbelang.
Valt mee hoor. Kan bijvoorbeeld een verschil van inzicht zijn. Gebeurt vaker, bijvoorbeeld in het bedrijfsleven.
Het gaat nou eenmaal niet over op welke manier je een muurtje metselt.

Overigens is dhr. K. Bel een prima interimmer in dit soort situaties. Een man die het hoofd altijd koel weet te houden.
'Zie, God is groot, en wij begrijpen Hem niet' - Job 36:26 (HSV)
Job

Re: RE: Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Job »

Mistig schreef:
Louis2 schreef:
Valt mee hoor. Kan bijvoorbeeld een verschil van inzicht zijn. Gebeurt vaker, bijvoorbeeld in het bedrijfsleven.
Het gaat nou eenmaal niet over op welke manier je een muurtje metselt.

Overigens is dhr. K. Bel een prima interimmer in dit soort situaties. Een man die het hoofd altijd koel weet te houden.
Mooie man ja, die meneer Bel.
BSH

Bericht door BSH »

Bezorgd schreef:
Hendrikus schreef:
Bezorgd schreef:
-DIA- schreef:Zijn er nog Geref. Gemeenten die waarschuwen voor de HSV? Of ebt dat weg? In elk geval was er hier ter plaatse, onder onze oud-predikant wel eens een ernstige waarschuwing.
In de preken die ik beluister nooit eigenlijk. Sterker bij het begrijpelijker maken van een tekst hoor ik in de preek wel eens een citaat die letterlijk uit de HSV komt. Al wordt dat laatste er dan niet bij gezegd. Dat vind ik dan wel weer verstandig.
Waarom is dat verstandig? Als je letterlijk citeert, is het toch niet meer dan correct om aan bronvermelding te doen?
Verstandig in die zin, dat je dan niet de discussie op scherp zet.
Zie het positief: Vertalen is kiezen. En bij meerdere vertalingen tegelijkertijd, zie je meer. Dus neem die hsv mee als ze in de kerk sv gebruiken. Ik heb zelf altijd de KJV mee. Mijn dochter een Zuid Afrikaanse vertaling. En waar wees ze me pas op: niet één el tot je lengte toedoen is daar vertaald met: nie één uur tot jou lewe toedoen nie. De dominee legde het later uit als: bedoeld wordt niet één dag tot je leven toedoen. Dus je leert veel van vertalingen naast elkaar.

Ik heb zelf de app van Dagelijks Woord. Ook alle beschikbare vertalingen naast elkaar. Leerzaam!
Hendrikus

Bericht door Hendrikus »

BSH schreef: Zie het positief: Vertalen is kiezen. En bij meerdere vertalingen tegelijkertijd, zie je meer. Dus neem die hsv mee als ze in de kerk sv gebruiken. Ik heb zelf altijd de KJV mee. Mijn dochter een Zuid Afrikaanse vertaling. En waar wees ze me pas op: niet één el tot je lengte toedoen is daar vertaald met: nie één uur tot jou lewe toedoen nie. De dominee legde het later uit als: bedoeld wordt niet één dag tot je leven toedoen. Dus je leert veel van vertalingen naast elkaar.
Het is best wel griezelig als één bepaalde vertaling de status krijgt als ware het Gods woord, en als tegelijkertijd andere vertalingen worden afgeserveerd als duivelswerk.
~~Soli Deo Gloria~~
Ad Anker
Moderator

Bericht door Ad Anker »

Hendrikus schreef:
BSH schreef: Zie het positief: Vertalen is kiezen. En bij meerdere vertalingen tegelijkertijd, zie je meer. Dus neem die hsv mee als ze in de kerk sv gebruiken. Ik heb zelf altijd de KJV mee. Mijn dochter een Zuid Afrikaanse vertaling. En waar wees ze me pas op: niet één el tot je lengte toedoen is daar vertaald met: nie één uur tot jou lewe toedoen nie. De dominee legde het later uit als: bedoeld wordt niet één dag tot je leven toedoen. Dus je leert veel van vertalingen naast elkaar.
Het is best wel griezelig als één bepaalde vertaling de status krijgt als ware het Gods woord, en als tegelijkertijd andere vertalingen worden afgeserveerd als duivelswerk.
Zo, jij hebt je duivelskwartje er ook weer eens ingegooid. :super
GerefGemeente-lid
Verbannen

Bericht door GerefGemeente-lid »

En ondertussen heeft deze het weer prima naar zijn zin over zoveel onchristelijk en mensenmiddelpuntig gezwam wat telkens weer in een kringetje zich herhaalt.

De komkommertijd is weer aangebroken. Ik zou zeggen: ga wat nuttigs doen, in plaats van elkaar op dit forum constant allerlei eendagsvliegen zitten afvangen.
pierre27

Bericht door pierre27 »

Hendrikus schreef:
Bedenk wel dat de griezeligheid vooral zit in jouw schrijverij. Het telkens herhalen van deze argumenten is inmiddels echt zielig te noemen.
Zalig is de mens, welken de Heere de zonden niet toerekent.
-DIA-

Bericht door -DIA- »

pierre27 schreef:
Hendrikus schreef:
Bedenk wel dat de griezeligheid vooral zit in jouw schrijverij. Het telkens herhalen van deze argumenten is inmiddels echt zielig te noemen.
Grote antipathieën moeten eruit, en dan wordt alles aangegrepen. Of men zich dan opgelucht voelt? Ik denk het niet, althans het zal geen echte vreugde zijn. Het zal er op de een of andere manier toch uit moeten. Wellicht niet bedenkend wat dit kan veroorzaken.
© -DIA- 33.950 || ©Dianthus »since 03.10.2008«
Ambtenaar

Bericht door Ambtenaar »

pierre27 schreef:
Zo lang betreffende personen hun uitspraken over de HSV niet hebben ingetrokken, blijven deze gewoon staan.

Of wil jij ontkennen dat dit over de HSV is gezegd?
Ditbenik
Inactief

Bericht door Ditbenik »

-DIA- schreef:
pierre27 schreef:
Hendrikus schreef:
Grote antipathieën moeten eruit, en dan wordt alles aangegrepen. Of men zich dan opgelucht voelt? Ik denk het niet, althans het zal geen echte vreugde zijn. Het zal er op de een of andere manier toch uit moeten. Wellicht niet bedenkend wat dit kan veroorzaken.
Dat heb ik inderdaad ook al jaren bedacht over die uitspraak over de HSV. Die predikant is er nooit op terug gekomen maar ik kan me niet voorstellen dat hij zich daar opgelucht over zal voelen en daar vreugde over ervaart. "Het zal er op de een of andere manier toch uitmoeten. Wellicht niet bedenkend wat dit kan veroorzaken." Een mooie formulering DIA die naar beide kanten opgaat.
Job

Bericht door Job »

Ditbenik schreef:
Dat heb ik inderdaad ook al jaren bedacht over die uitspraak over de HSV. Die predikant is er nooit op terug gekomen maar ik kan me niet voorstellen dat hij zich daar opgelucht over zal voelen en daar vreugde over ervaart. "Het zal er op de een of andere manier toch uitmoeten. Wellicht niet bedenkend wat dit kan veroorzaken." Een mooie formulering DIA die naar beide kanten opgaat.
Wel op teruggekomen, al is het mogelijk niet precies op de door jou gewenste wijze. Men googele de naam van de betreffende predikant en "hsv". https://www.rd.nl/artikel/378842-maak-g ... -tegen-hsv
Plaats reactie