Maatregelen kerk ivm coronavirus

Jantje
Verbannen

Re: Maatregelen kerk ivm coronavirus

Bericht door Jantje »

DDD schreef:Ik verwacht toch eerder een grootschalige tijdelijke uitbreiding van ziekenhuizen dan dat mensen een jaar lang niet naar de kerk zouden mogen. Dat zou mijns inziens althans een heel vérgaande maatregel zijn.

Als de overheid zou besluiten dat de horeca en bioscopen weer open mogen, maar kerken niet, dan zou ik dat wel een beetje vinden lijken op godsdienstvervolging. In een kerk zitten mensen toch meestal op dezelfde plek en hoesten is er nogal opvallend, zeker de eerste jaren. Kerkdiensten zijn vermoedelijk veel minder gevaarlijk dan popconcerten.
Helemaal eens. ;)

Ik heb toevallig van de week nog gelezen dat de kans groter is, dat je besmet wordt van een winkelwagentje wat niet is schoongemaakt, dan van druppels die in de kerk in de lucht rondgaan tijdens het zingen.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
windorgel

Bericht door windorgel »

Jantje, heb je de laatste alinea van dit artikel ook gelezen?
https://nos.nl/artikel/2329846-milde-co ... t-dat.html
Jantje
Verbannen

Bericht door Jantje »

Precies. Die alinea bedoelde ik. Volgens mij staat daar niets anders dan wat ik beweer. Al zie ik dat het niet specifiek over zingen alleen gaat. Maar goed, ik denk dat dan de grootste kans op besmetting is.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Herman
Moderator

Bericht door Herman »

Bedankt voor de leestip. Eerder heb ik daar een andere opinie over gehoord, namelijk dat de wijze waarop je besmet wordt helemaal niets zegt over het verloop van de ziekte. Maar deze viroloog gaat uit van een verband tussen mate van blootstelling, ziekte en immuniteit.
Germanicus

Bericht door Germanicus »

Het zou me niet verbazen als het nog maanden gaat duren voor er weer kerkdiensten belegd kunnen worden zoals in het pré-coronatijdperk. En ik maak me daar, met alle begrip die ik heb voor de huidige maatregelen, best wel een beetje zorgen over de impact daarvan op het kerkelijk leven her en der.
Hier beneden is het niet.
windorgel

Re: RE: Re: Maatregelen kerk ivm coronavirus

Bericht door windorgel »

Jantje schreef:Precies. Die alinea bedoelde ik. Volgens mij staat daar niets anders dan wat ik beweer. Al zie ik dat het niet specifiek over zingen alleen gaat. Maar goed, ik denk dat dan de grootste kans op besmetting is.
Nee, er staat juist dat je van een paar virusdeeltjes op een winkelwagentje wellicht veel minder ziek wordt dan van vochtdruppeltjes tijdens een kerkdienst. Hoe meer virusdeeltjes je binnen krijgt, hoe zieker je kan worden.
Jantje
Verbannen

Bericht door Jantje »

windorgel schreef:
Jantje schreef:Precies. Die alinea bedoelde ik. Volgens mij staat daar niets anders dan wat ik beweer. Al zie ik dat het niet specifiek over zingen alleen gaat. Maar goed, ik denk dat dan de grootste kans op besmetting is.
Nee, er staat juist dat je van een paar virusdeeltjes op een winkelwagentje wellicht veel minder ziek wordt dan van vochtdruppeltjes tijdens een kerkdienst. Hoe meer virusdeeltjes je binnen krijgt, hoe zieker je kan worden.
Dat staat er helemaal niet: Mariet Feltkamp, viroloog in het LUMC, is stellig: "Elke medisch viroloog zal beamen dat er een verband bestaat tussen de mate van blootstelling, ziekte en immuniteit. Ik denk ook dat je beter besmet kunt worden door een paar virusdeeltjes die via een supermarktkarretje op je handen komen, dan via vochtdruppeltjes in een twee uur durende kerkdienst."
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Nathanaël

Bericht door Nathanaël »

Jantje schreef:
windorgel schreef:
Dat staat er helemaal niet: Mariet Feltkamp, viroloog in het LUMC, is stellig: "Elke medisch viroloog zal beamen dat er een verband bestaat tussen de mate van blootstelling, ziekte en immuniteit. Ik denk ook dat je beter besmet kunt worden door een paar virusdeeltjes die via een supermarktkarretje op je handen komen, dan via vochtdruppeltjes in een twee uur durende kerkdienst."
Precies. Ze bedoelt daarmee exact wat Windorgel zegt. Je kunt beter besmet worden via een supermarktkarretje, omdat je dan waarschijnlijk minder last hebt, vanwege de mindere mate van blootstelling aan het virus.
Lilian197

Bericht door Lilian197 »

Germanicus schreef:Het zou me niet verbazen als het nog maanden gaat duren voor er weer kerkdiensten belegd kunnen worden zoals in het pré-coronatijdperk. En ik maak me daar, met alle begrip die ik heb voor de huidige maatregelen, best wel een beetje zorgen over de impact daarvan op het kerkelijk leven her en der.
Ik verwacht dat het straks wel weer mag * met beperkingen)
Ik maak me ook zorgen. Onder andere over de jongeren en ouderen die innerlijk al lang min of meer zijn afgehaakt. Die nu verborgen blijven. Die makkelijker aan het oog onttrokken kunnen worden. Gewend raken aan niet naar de kerk gaan of ergens anders gaan shoppen. Die je mist bij de huisbezoeken die niet meer doorgaan. Maar ook de band met elkaar. Zeker in streekgemeenten waar je elkaar niet zomaar even tegen komt op straat. Voor predikanten die de interactie met de gemeente gaan missen. Minder zicht krijgen op wat er speelt en leeft binnen de gemeente om daar herdelijk op in te gaan. Te vermanen of te vertroosten of te onderwijzen. Het is gewoon een zeer ongezonde situatie. Maar oom hoe gaat het dan met de sacramenten?
Laatst gewijzigd door Lilian197 op 09 apr 2020, 22:30, 2 keer totaal gewijzigd.
Jantje
Verbannen

Bericht door Jantje »

Nathanaël schreef:
Jantje schreef:
windorgel schreef:
Precies. Ze bedoelt daarmee exact wat Windorgel zegt. Je kunt beter besmet worden via een supermarktkarretje, omdat je dan waarschijnlijk minder last hebt, vanwege de mindere mate van blootstelling aan het virus.
:banghead

Ik schaam me diep. Ik heb het helemaal verkeerd gelezen... :fi
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Germanicus

Bericht door Germanicus »

Lilian1975 schreef:Ik maak me ook zorgen. Onder andere over de jongeren en ouderen die innerlijk al lang min of meer zijn afgehaakt. Die nu verborgen blijven. Die makkelijker aan het oog onttrokken kunnen worden. Gewend raken aan niet naar de kerk gaan. Die je mist bij de huisbezoeken die niet meer doorgaan. Maar ook de band met elkaar. Zeker in streekgemeenten waar je elkaar niet zomaar even tegen komt op straat. Voor predikanten die de interactie met de gemeente gaan missen. Minder zicht krijgen op wat er speelt en leeft binnen de gemeente om daar herdelijk op in te gaan. Te vermanen of te vertroosten of te onderwijzen. Het is gewoon een zeer ongezonde situatie.
Precies. Daar komt bij dat ik in mijn omgeving (kleine) kerkelijke gemeenten zie die zelf geen digitale kerkdiensten meer (kunnen) beleggen en verwijzen naar een dienst in een buurgemeente of die in plaats van een kerkdienst ‘slechts’ een meditatief moment uitzenden.
Hier beneden is het niet.
Lilian197

Bericht door Lilian197 »

Germanicus schreef:
Lilian1975 schreef:Ik maak me ook zorgen. Onder andere over de jongeren en ouderen die innerlijk al lang min of meer zijn afgehaakt. Die nu verborgen blijven. Die makkelijker aan het oog onttrokken kunnen worden. Gewend raken aan niet naar de kerk gaan. Die je mist bij de huisbezoeken die niet meer doorgaan. Maar ook de band met elkaar. Zeker in streekgemeenten waar je elkaar niet zomaar even tegen komt op straat. Voor predikanten die de interactie met de gemeente gaan missen. Minder zicht krijgen op wat er speelt en leeft binnen de gemeente om daar herdelijk op in te gaan. Te vermanen of te vertroosten of te onderwijzen. Het is gewoon een zeer ongezonde situatie.
Precies. Daar komt bij dat ik in mijn omgeving (kleine) kerkelijke gemeenten zie die zelf geen digitale kerkdiensten meer (kunnen) beleggen en verwijzen naar een dienst in een buurgemeente of die in plaats van een kerkdienst ‘slechts’ een meditatief moment uitzenden.
Omdat ze de middelen niet hebben om digitaal uit te zenden? Luisteren en of kijken? Of waarom een meditatief moment ipv een (lees)dienst? Hoe kan er dan bijvoorbeeld nog voorbeden gedaan worden voor gemeenteleden?
Klinkt inderdaad zorgelijk.
Terri

Bericht door Terri »

Ik verbaas me over de stelligheid van Lilian w.b. de kerkelijke huwelijksbevestiging.
Mijn ouders trouwden niet in de kerk, dat deed je niet zo maar, want daar ging je iets beloven wat je niet na kan komen, was de gedachte. Enkel Gods kinderen deden dat, en die waren spaarzaam.....
Het is maar net in welke tijd je leeft, welke tradities er zijn en welke (vreemde) godsdienstige regels er heersen.
Om een huwelijk zonder kerkdienst zo te veroordelen, vind ik te ver gaan.
Ik kijk er soms van op als ik zie/hoor wie er in de kerk knielen en antwoord geven op de zo ernstige vragen, beseffen we die ernst wel?
Maar goed ik ben duidelijk van een andere generatie en weet van andere 'gewoontes'. En ik ben heel erg off topic :blush
Lilian197

Bericht door Lilian197 »

Terri schreef:Ik verbaas me over de stelligheid van Lilian w.b. de kerkelijke huwelijksbevestiging.
Mijn ouders trouwden niet in de kerk, dat deed je niet zo maar, want daar ging je iets beloven wat je niet na kan komen, was de gedachte. Enkel Gods kinderen deden dat, en die waren spaarzaam.....
Het is maar net in welke tijd je leeft, welke tradities er zijn en welke (vreemde) godsdienstige regels er heersen.
Ik kijk er soms van op als ik zie/hoor wie er in de kerk knielen en antwoord geven op de zo ernstige vragen, beseffen we die ernst wel?
Maar goed ik ben duidelijk van een andere generatie en weet van andere 'gewoontes'. En ik ben heel erg off topic :blush
ik heb niet veroordelend over wllen komen. Maar druk wel mijn verbazing uit. Als dat mag. En ja of we de ernst beseffen. Is zeker een terechte vraag. Maar ik ben ook van mening dat het niet gewoon is of zou moeten zijn dat we eerst trouwen en dan pas denken aan bekeren. Ipv andersom. Die nood dat het niet zo is. En ondertussen gewoon doorgaan is eigenlijk schokkend in de zin het tekent wie en hoe we zijn. En dan toch christen genaamd willen worden.

Maar goed dat zijn wat innerlijke gedachten.wbt je ouders. Ik ken die gedachte inderdaad niet. Juist omdat we niet trouw zijn van onszelf. Vraag je daarin hulp en bijstand. Niet in eigen kracht maar in Zijn kracht zeg maar...
Terri

Bericht door Terri »

Lilian1975 schreef:
Terri schreef:Ik verbaas me over de stelligheid van Lilian w.b. de kerkelijke huwelijksbevestiging.
ik heb niet veroordelend over wllen komen. Maar druk wel mijn verbazing uit. Als dat mag. En ja of we de ernst beseffen. Is zeker een terechte vraag. Maar ik ben ook van mening dat het niet gewoon is dat we eerst trouwen en dan pas denken aan bekeren. Ipv andersom. Die nood dat het niet zo is. En ondertussen gewoon doorgaan is eigenlijk schokkend in de zin het tekent wie en hoe we zijn. En dan toch christen genaamd willen worden.

Maar goed dat zijn wat innerlijke gedachten.wbt je ouders. Ik ken die gedachte inderdaad niet. Juist omdat we niet trouw zijn van onszelf. Vraag je daarin hulp en bijstand. Niet in eigen kracht maar in Zijn kracht zeg maar...
Met dat laatste ben ik het uiteraard eens, maar het gemak en de vanzelfsprekendheid waarmee er nu soms 'in de kerk' getrouwd wordt is voor mij best een lastige.
Plaats reactie