Luther schreef:Hoe oordelen jullie over mensen die voluit de gereformeerde belijdenis onderschrijven, en lid zijn van een kerkelijke gemeente waar de kerkenraad gemeend heeft, om over te moeten stappen naar de HSV? Kun je je aansluiten bij zulk een gemeente? Moet je daar blijven, als je er zit?
Laten we eenvoudig luisteren. Dan hoeven we hierop geen antwoord te geven. Volgens onze Belijdenis moeten wij ons voegen bij de ware kerk. Dat is die kerk, zoals die in de onze belijdenis is omschreven, als de reine prediking en de uitoefening van de kerkelijke tucht. Als een kerk(enraad) zich daaraan houdt blijft een kerk -al is het ook soms uitwendig- bij de leer van Dordt.
Ik ken trouwens geen enkele behoudende kerk(enraad) die is overgegaan tot het invoeren van de HSV. Wie goed luistert zal dat vaak in de prediking kunnen merken. Er is namelijk al wel een en ander (soms al jaren geleden) gebeurd, of veranderd, waardoor de prediking ook een ander karakter kreeg.
Zaken die het eerst veranderen zijn dan vaak: Een nauwe toetsingen aan de Schrift, het ernstig waarschuwen voor het nabijkomend werk, het verklaren van de zielslegering van Gods volk, de standen in het genadeleven worden verzwegen of zelfs helemaal ontkend.
Dergelijke zaken moeten eerst gepasseerd zijn aleer er een kerkenraad zal overgaan om deze nieuwe vertaling te gaan gebruiken. Ik geloof toch dat dit overal wel duidelijk is. Het verschil dat hier nu openbaar komt is mijns inziens een al langer sluimerd verschil. Misschien is het verschil ook te noemen als: Voorwerpelijke prediking/onderwerpelijke prediking.
*Punten om bovenstaand te toetsen:
Beluister behoudende predikanten, wat velen (zo blijkt wel) ontwent lijken te zijn.
Toets nauwkeurig de inhoud van de prediking aan de ons overgeleverde leer (Schrift en Belijkdenis),
dan moet een goed verstaander het verschil merken, dacht ik.
Vanzelf kunnen wij als mens geen scherpe lijnen trekken, en ons oordeel is zo vaak verduisterd.
Bovendien past het niet om over de staat van een ziel te oordelen, maar we kunnen wel eens wat
zaken als genoemde opmerken. Ik hoop niet dat deze separerende tekst tot een ban leidt, maar je
wordt door de vraag als het wat gedwongen om zaken te noemen die niet zo graag gehoord worden.
Nogmaals, voor de duidelijkheid: de toets ligt in de eerste plaats bij Schrift en Belijdenis. Alleen dan
zullen we rechte wegen gaan.