Wat schaft de pot vandaag? ... evt met recepten

Orchidee

Re: Wat schaft de pot vandaag? ... evt met recepten.. [4]

Bericht door Orchidee »

En vannacht buikpijn gehad @Mannetje :fi ;)
Stil mijn ziel wees stil, en wees niet bang voor de onzekerheid van morgen. God omgeeft je steeds, Hij is erbij, in je beproevingen en zorgen!
Mara

Bericht door Mara »

Veldertjes met uitgebakken spekblokjes, appel, gebakken uitjes, groene sla en een mosterdsausje.
Een soort mini captain's dinner. :langue
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
helma

Bericht door helma »

Aangezien ik wekelijks een kilo gehakt krijg als bedankje en ik niet altijd gehaktballen wil eten heb ik vandaag 'meatloaf in muffintins' gemaakt.
Het gehakt gemengd met een bruine boterham/ zout/peper/ gesnipperde ui/ knoflookteentje/ basilicumblaadjes en bieslook (beiden uit eigen tuin)/ ei/melk/ chilipeper. In de ingevette muffinvormpjes gedaan en half uurtje in de oven.

Als sausje: 4 eetlepels applecidervinegar, 3 eetlepels bruine suiker en 125 ml ketchup. Even aan de kook en roeren.

Daarbij eten we een restant spaghetti van gister en maïs van de kolf.
Mmmm....
Johann Gottfried Walther

Bericht door Johann Gottfried Walther »

Ik heb helemaal niets met tomaten, maar verbaas mij met toenemende mate waar men het allemaal instopt, saté/pindasaus, tomaten...
sommige ossenstaartsoep een gortlading tomaten, en dan nog jachtsaus met als bestanddeel tomaten... :bobo
"Zie, de Heere is gekomen met Zijn vele duizenden heiligen, om gericht te houden tegen allen, en te straffen alle goddelozen onder hen, vanwege al hun goddeloze werken, die zij goddelooslijk gedaan hebben, en vanwege alle harde woorden, die de goddeloze zondaars tegen Hem gesproken hebben"
merel

Bericht door merel »

Daarom maak ik zoveel mogelijk zelf. Dan kan je zelf de ingrediënten kiezen.

Vandaag kookt manlief. Ik had ongeveer 5 kg tomaten :huhu op de kop getikt en vandaag wordt er een enorme pan met pastasaus gemaakt met tonijn, courgette, paprika, puntpaprika, champignons, uien. Mmmmm lekker over de volkorenpasta met parmazaanse kaas, nu al zin in
Orchidee

Bericht door Orchidee »

Klinkt goed @Merel :super
Doe je de tonijn er ook helemaal door tijdens het sudderen?
Zeef je het daarna of eet je het "grof"?
Stil mijn ziel wees stil, en wees niet bang voor de onzekerheid van morgen. God omgeeft je steeds, Hij is erbij, in je beproevingen en zorgen!
merel

Bericht door merel »

Ik bemoei mij nooit met de pastasaus. Dat is altijd de versie van manlierf. Volgens mij doet hij de tonijn er op het laatste door om het mee te laten sudderen. Dan trekt de smaak lekker door de saus. Wij eten de saus altijd 'grof'. De stukjes zijn dan inmiddels wel zachtgesudderd.
Orchidee

Bericht door Orchidee »

Ik ga vanavond trouwens couscous met diverse soorten groenten bereiden, benieuwd of het in de smaak valt :?
merel

Bericht door merel »

Heerlijk! echt zomerkost. Ik maak met dit weer regelmatig couscous met ratatouille, ook erg lekker.
Zita
Moderator

Bericht door Zita »

Couscous met kiptajine. http://www.ah.nl/allerhande/recept/R-R9 ... -kiptajine. Voor vier personen verwerk je op deze manier zonder problemen ruim een kilo groenten, en nog erg voordelig ook.
Mara

Bericht door Mara »

Zita schreef:Couscous met kiptajine. http://www.ah.nl/allerhande/recept/R-R9 ... -kiptajine. Voor vier personen verwerk je op deze manier zonder problemen ruim een kilo groenten, en nog erg voordelig ook.
Zij geven aan dat het in een hapjespan klaargemaakt kan worden.
Heb jij een tajine Zita?
Zita
Moderator

Bericht door Zita »

Mara schreef:
Zita schreef:Couscous met kiptajine. http://www.ah.nl/allerhande/recept/R-R9 ... -kiptajine. Voor vier personen verwerk je op deze manier zonder problemen ruim een kilo groenten, en nog erg voordelig ook.
Heb jij een tajine Zita?
Nee. Dat zijn van die ruimte-innemende toestanden die je te weinig gebruikt. Een braadpan zal ook best gaan, neem ik aan.
Zita
Moderator

Bericht door Zita »

Zelfgemaakte citroenlimonade. Da's echt lekker!
5 citroenen even verwarmd in de magnetron (dan krijg je er meer sap uit, geen idee waarom), en uitgeperst. Dat leverde ongeveer 300 ml sap op. Daar heb ik 220 gram rietsuiker bij gedaan en het al roerend laten koken tot alle suiker was opgelost. Gefilterd door een koffiefilter (omdat ik geen zeef blijk te hebben) en in een fles gegoten. Een klein beetje siroop blijkt genoeg te zijn voor een groot glas limonade. Ik vind het heerlijk met koolzuurhoudend water, maar met gewoon water is natuurlijk ook prima.

Overigens schafte de pot ook nog wel een echte maaltijd, maar aangezien ik twee bezoekende nichtjes had, dineerden we bij restaurant De Gouden Bogen. Dat doet het altijd goed bij dames van die leeftijd.
Orchidee

Bericht door Orchidee »

:D
Mara

Bericht door Mara »

Zita schreef:
Mara schreef:
Heb jij een tajine Zita?
Nee. Dat zijn van die ruimte-innemende toestanden die je te weinig gebruikt. Een braadpan zal ook best gaan, neem ik aan.
Ik heb hem ook niet, heb wel eens getwijfeld, maar ik denk dat ik hem dan net zo weinig ga gebruiken als de Römertopf.
Zo'n keukending neemt relatief veel ruimte in, hij gaat steeds hoger de kast in om op het laatst in de kelderkast te verdwijnen.
Eén keer per jaar, meestal s'winters, maak ik er nog wel eens een stoofpotje in.
Ik ben bang dat dit lot een tajine dan ook beschoren is.
Ik heb nu de perfecte wok gevonden (niet met een teflon bodem) deze wordt heel heet, bakt nooit aan en is in een mum schoon.
In die wok bereid ik alle eenpansmaaltijden.
Plaats reactie