GerGem Kruiningen

Moderamen

Re: GerGem Kruiningen

Bericht door Moderamen »

Het gaat erom dat de VGG eigenlijk nergens terecht kan. GGiN niet, OGG niet en vrije OGG niet. Dan blijft er niets over.
Luther
Contacteer:

Bericht door Luther »

Moderamen schreef:Het gaat erom dat de VGG eigenlijk nergens terecht kan. GGiN niet, OGG niet en vrije OGG niet. Dan blijft er niets over.
Het is uiteraard te hopen dat er echte verzoening komt; d.w.z.: weer één kerkelijke gemeente. Mocht dat onverhoopt niet meer kunnen, dan is te hopen dat de VGG Kruiningen toetreedt tot een ander, reeds bestaand kerkverband. De OGGN zou dan toch het meest in de rede liggen.
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
DDD

Bericht door DDD »

Waarom zou dat beter zijn? Dan is er gelijk een scheurmaker als dominee bij in zo'n kerkverband. Ik ben het daar helemaal niet mee eens.

Het is te hopen dat de zondige weg niet kerkelijk gesanctioneerd wordt, al vrees ik het ergste. Om een attestatie wordt helaas niet altijd gevraagd.
DDD

Bericht door DDD »

Overigens heb ik een uitvoerig antwoord gegeven op een vraag van Ambtenaar en ik zou het wel aardig vinden om zijn of haar reactie daarop te lezen.
Jantje
Verbannen

Bericht door Jantje »

DDD schreef:Waarom zou dat beter zijn? Dan is er gelijk een scheurmaker als dominee bij in zo'n kerkverband. Ik ben het daar helemaal niet mee eens.

Het is te hopen dat de zondige weg niet kerkelijk gesanctioneerd wordt, al vrees ik het ergste. Om een attestatie wordt helaas niet altijd gevraagd.
Wat bedoelt u met de laatste zin? Want dat is mij niet geheel duidelijk.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
DDD

Bericht door DDD »

Dat ik de indruk heb dat dominees soms ook zonder attestatie van hun kerkenraad in een ander kerkverband welkom zijn.
Roeline
Inactief

Re: RE: Re: GerGem Kruiningen

Bericht door Roeline »

Tiberius schreef:Hier wat off-topic berichten verwijderd en forummer Habakuk is niet meer onder ons.
Spotten met deze verdrietige situatie is niet gewenst.
Verder on-topic a.u.b.
Bedoel je dat Habakuk is overleden?
Jantje
Verbannen

Bericht door Jantje »

DDD schreef:Dat ik de indruk heb dat dominees soms ook zonder attestatie van hun kerkenraad in een ander kerkverband welkom zijn.
O, oké.
U schreef: Het is te hopen dat de zondige weg niet kerkelijk gesanctioneerd wordt, al vrees ik het ergste. Om een attestatie wordt helaas niet altijd gevraagd.
Maar dat moet dan toch zijn: Het is te hopen dat de zondige weg wél kerkelijk gesanctioneerd wordt, al vrees ik het ergste. Om een attestatie wordt helaas niet altijd gevraagd.
Laatst gewijzigd door Jantje op 21 nov 2017, 21:43, 1 keer totaal gewijzigd.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Jantje
Verbannen

Bericht door Jantje »

Roeline schreef:
Tiberius schreef:Hier wat off-topic berichten verwijderd en forummer Habakuk is niet meer onder ons.
Verder on-topic a.u.b.
Nee... Zij (begreep ik uit een PB) spotte met dit topic-onderwerp.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Zita
Moderator

Bericht door Zita »

Roeline schreef:
Verder on-topic a.u.b.
Nee. Habakuk plaatste ongepaste berichten, o.a. in dit topic. Daarom heeft hij een ban ontvangen, dus hij zal niet meer actief zijn op Refoforum.
Zita
Moderator

Bericht door Zita »

Jantje schreef:
DDD schreef:Dat ik de indruk heb dat dominees soms ook zonder attestatie van hun kerkenraad in een ander kerkverband welkom zijn.
O, oké.
U schreef: Het is te hopen dat de zondige weg niet kerkelijk gesanctioneerd wordt, al vrees ik het ergste. Om een attestatie wordt helaas niet altijd gevraagd.
Maar dat moet dan toch zijn: Het is te hopen dat de zondige weg wél kerkelijk gesanctioneerd wordt, al vrees ik het ergste. Om een attestatie wordt helaas niet altijd gevraagd.
Sanctioneren betekent o.a. goedkeuren. https://onzetaal.nl/taaladvies/sanctioneren/
In dat geval moet het dus 'niet' zijn.
Als je de betekenis 'bestraffen' gebruikt, moet het 'wel' zijn. Maar die tweede betekenis is in deze context wat minder logisch.
DDD

Bericht door DDD »

Jantje schreef:
O, oké.
Dat is een intrigerende vraag. Sanctioneren betekent goedkeuren. Maar een sanctie is juist een berispende maatregel. Dus ik begrijp het misverstand.

@Zita:
De tweede (of in de internetverwijzing derde) betekenis is in het Standaardnederlands onjuist. We zijn hier niet in België, tenslotte.
Jantje
Verbannen

Bericht door Jantje »

Jantje schreef:
O, oké.
O sorry, ik begreep de betekenis van het woord 'gesanctioneerd' verkeerd. Ik dacht dat dit betekende dat er kerkelijk gezien sancties zouden volgen als het kerkverband (als sanctie), een eventueel verzoek tot toetreding van de VGG zou weigeren. Maar ik zie dat het als betekenis 'goedkeuren' o.i.d. betekent. Dus dan klopt het toch.
Weer wat geleerd...!
Laatst gewijzigd door Jantje op 21 nov 2017, 21:53, 1 keer totaal gewijzigd.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
DDD

Bericht door DDD »

Dat geeft niets. Ik moet mij zo eenvoudig mogelijk uitdrukken, maar soms is dat ingewikkeld;-)
emigrant
Verbannen

Bericht door emigrant »

GGBeroopingswerk schreef:
Er zijn in het verleden meer van dit soort afgescheiden gemeenten en delen van gemeenten geweest. Ik kan er alleen niet veel van vinden. Een greep uit de meer recente geschiedenis:

- Goes (uit GGN, even OGG geweest), actuele situatie mij onbekend
- Elspeet (uit GGN, nu OGG), lijkt vrij stabiel
- Kralingse Veer & Den Helder (uit OGG, nu HHK)
- Bolnes (uit OGG, nu OGGbv) lijkt (of is) ten einde
- Sint Philipsland (uit OGG, nu OGGbv) lijkt vrij stabiel
Dus bij voorbaat aangeven dat het 'geen kans maakt' is een - naar mijn mening - wat voorbarige conclusie.
- Goes is een vrije gemeente, tot recent ging ds Van Prooijen uit H.I.Ambacht er geregeld voor.
- Bolnes bestaat nog steeds, alhoewel klein. 20-30 leden.
- Sint Philipsland is inderdaad een stabiele gemeente - ds Van der Meer leeft nog. Maar je weet niet wat er gebeurd als hij wegvalt.

Tel hier ook bij:
Dinteloord, Rijssen en Veenendaal de buitenverbandse GGiN. De laatste 2 gemeenten zijn bij lange na niet meer zo groot als ze ooit waren. Er is daar erg lang geen sacramentsbediening geweest. Allicht kunnen ze Bredeweg gaan vragen.
- Werkendam VGGiN, een tiental leden met een dominee.
Kijk niet naar de spelling en grammatica, ik ben dyslectisch.
Plaats reactie