GerGem Kruiningen

Charles

Re: GerGem Kruiningen

Bericht door Charles »

Zeer waarschijnlijk zal over enige tijd (jaren wellicht) de groep Bredeweg zich aansluiten bij een bestaand verband.

Zoals een GG ouderling met een zeer lange staat van dienst opmerkte: les voor de GG is (onder andere) dat kerkenraden moeten leren om daadwerkelijk de leidinggevende van de predikant te zijn. Bepaald dominant gedrag of preekstoel als steekstoel moet door een kerkenraad direct de pas worden afgesneden. Wanneer een predikant een baasje is en teveel ruimte neemt en krijgt gaat het escaleren wanneer uiteindelijk een keer opgetreden moet gaan worden. Betreffende ouderling handelt overigens overeenkomstig, naar twee zijden overigens.
Hendrikus

Bericht door Hendrikus »

Charles schreef:Zeer waarschijnlijk zal over enige tijd (jaren wellicht) de groep Bredeweg zich aansluiten bij een bestaand verband.

Zoals een GG ouderling met een zeer lange staat van dienst opmerkte: les voor de GG is (onder andere) dat kerkenraden moeten leren om daadwerkelijk de leidinggevende van de predikant te zijn. Bepaald dominant gedrag of preekstoel als steekstoel moet door een kerkenraad direct de pas worden afgesneden. Wanneer een predikant een baasje is en teveel ruimte neemt en krijgt gaat het escaleren wanneer uiteindelijk een keer opgetreden moet gaan worden. Betreffende ouderling handelt overigens overeenkomstig, naar twee zijden overigens.
Natuurlijk. Wat moeten de Bredeweggianen als Bredeweg wegvalt? Worden doop en belijdenis van zijn groepje erkend in andere kerkverbanden? Zoiets kan op den duur geen stand houden.

Wat je zegt over predikanten is waar, absoluut, maar geldt evenzeer voor kerkenraadsleden. Dáárom pleit ik ervoor de regels van de DKO daadwerkelijk toe te passen en te werken met ambtstermijnen. Gewoon omdat ik het mis heb zien gaan met mensen die veel te lang in de kerkenraad zaten en heersers werden. @Jongere wijst dan op de voorbeelden van mannen die heel lang in de kerkenraad dienen en waar het echt goed gaat. Gelukkig zijn die er ook. Maar het hanteren van ambtstermijnen is wel een middel om uitwassen te voorkomen of vroegtijdig te elimineren.
~~Soli Deo Gloria~~
Delftenaar

Bericht door Delftenaar »

Hendrikus schreef: Wat moeten de Bredeweggianen als Bredeweg wegvalt?
Dit soort gemeenten krimpen langzaam door overlijden etc. en vrijwel geen nieuwe aanwas. Als ds. Bredeweg wegvalt gaat dit proces versnelt door totdat de gemeente opgeheven wordt.
Gijs Diederik
Verbannen

Bericht door Gijs Diederik »

Denk eens aan al die kinderen die door hun ouders worden meegesleept naar deze vrije GG.
Dat is toch zielig. Weg al je vrienden en vriendinnen.
Geen jeugdverereniging meer, geen zondagschool, noem maar op.
Treurig hoor. Neem je als dhr. Bredeweg wel even een verantwoordelijkheid op je.
Mara

Bericht door Mara »

Gijs Diederik schreef:Denk eens aan al die kinderen die door hun ouders worden meegesleept naar deze vrije GG.
Treurig hoor. Neem je als dhr. Bredeweg wel even een verantwoordelijkheid op je.
Nou hoho, niet alleen hij. Je moet je ook nog eens mee laten slepen.
Daar ben je als volwassene zelf verantwoordelijk voor.
Maar ik begrijp het wel hoor, veel mensen zijn gemakkelijk geestelijk te chanteren.
Ook is er nogal sociale controle in bepaalde families.
Als je dan wat zwakker in je schoenen staat, laat je je dus meeslepen.
Delftenaar schreef:Dit soort gemeenten krimpen langzaam door overlijden etc. en vrijwel geen nieuwe aanwas. Als ds. Bredeweg wegvalt gaat dit proces versnelt door totdat de gemeente opgeheven wordt.
Ja klopt. Soms is er wel een opvolger, maar die wijkt dan dermate af in prediking of in algeheel herderschap, dat de groep uiteen gaat vallen, teleurgesteld geraakt.
Een vrije gemeente kan voordelen hebben, maar zeker ook nadelen.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Posthoorn

Bericht door Posthoorn »

Mara schreef:
Gijs Diederik schreef:Denk eens aan al die kinderen die door hun ouders worden meegesleept naar deze vrije GG.
Nou hoho, niet alleen hij. Je moet je ook nog eens mee laten slepen.
Daar ben je als volwassene zelf verantwoordelijk voor.
Maar ik begrijp het wel hoor, veel mensen zijn gemakkelijk geestelijk te chanteren.
Ook is er nogal sociale controle in bepaalde families.
Als je dan wat zwakker in je schoenen staat, laat je je dus meeslepen.
Het gaat hier over 'kinderen'. :huhu
Zita
Moderator

Bericht door Zita »

Laten we wel respectvol blijven, zowel tov ds Bredeweg als tov degenen die naar zijn gemeente gaan. Deze gemeenteleden kunnen op basis van hun persoonlijke overtuiging deze keuze hebben gemaakt. Ik vind het wat ver gaan om van geestelijke chantage te spreken.
Jantje
Verbannen

Bericht door Jantje »

https://www.omroepzeeland.nl/nieuws/102 ... op-stoelen
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Jantje
Verbannen

Bericht door Jantje »

Zita schreef:Laten we wel respectvol blijven, zowel tov ds Bredeweg als tov degenen die naar zijn gemeente gaan. Deze gemeenteleden kunnen op basis van hun persoonlijke overtuiging deze keuze hebben gemaakt. Ik vind het wat ver gaan om van geestelijke chantage te spreken.
Wordt deze post nu geschreven op basis van uw eigen mening of op basis van moderatie? Want het bericht is niet groen...
De meesten zijn familie van elkaar. En ik neem aan dat de jeugd van degenen die meegingen, niet zelf mócht kiezen van hun ouders. Ik weet niet de gemiddelde leeftijd, maar als de helft dooplid (jongeren) is, dan is de helft onvrijwillig meegegaan...
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
pierre27

Bericht door pierre27 »

Zita schreef:Laten we wel respectvol blijven, zowel tov ds Bredeweg als tov degenen die naar zijn gemeente gaan. Deze gemeenteleden kunnen op basis van hun persoonlijke overtuiging deze keuze hebben gemaakt. Ik vind het wat ver gaan om van geestelijke chantage te spreken.
Ik ben blij met deze opmerking. Hoeveel moeite je ook kunt hebben met een stap van Ds Bredeweg (die heb ik ook) laten we in elk geval wel het goede voorbeeld meegeven en met meer respect over hem en de mensen die met hem meegegaan zijn. Nu is bij sommigen of het neerzetten van deze Ds niet vergenoeg kan gaan....
Zalig is de mens, welken de Heere de zonden niet toerekent.
Wandelende
Inactief

Bericht door Wandelende »

Jantje schreef:
Wordt deze post nu geschreven op basis van uw eigen mening of op basis van moderatie? Want het bericht is niet groen...
De meesten zijn familie van elkaar. En ik neem aan dat de jeugd van degenen die meegingen, niet zelf mócht kiezen van hun ouders. Ik weet niet de gemiddelde leeftijd, maar als de helft dooplid (jongeren) is, dan is de helft onvrijwillig meegegaan...
Kruiningen GG bestond voor ongeveer de helft uit doopleden. Dus is dan ook de helft onvrijwillig blijven zitten? Kromme redenering natuurlijk. Per definitie ontstaat een sociaal verband met ouders en kinderen niet uit 100% wilsbesluiten van alle betrokken personen. Van welke kant dan ook.
(~)
Jantje
Verbannen

Bericht door Jantje »

Wandelende schreef:
Jantje schreef:
Kruiningen GG bestond voor ongeveer de helft uit doopleden. Dus is dan ook de helft onvrijwillig blijven zitten? Kromme redenering natuurlijk. Per definitie ontstaat een sociaal verband met ouders en kinderen niet uit 100% wilsbesluiten van alle betrokken personen. Van welke kant dan ook.
Ten eerste wordt je geboren in een familie die behoort tot een bepaald kerkverband. En als er gebeurt, wat er nu is gebeurd in Kruiningen, zijn er onder degenen die hun ouders volgden, misschien wel jongeren (15 jaar en ouder, die nog geen belijdenis hebben gedaan), die de stap van hun ouders niet begrijpen en dus niet mee wilden en tóch door hun ouders werden geacht mee te gaan. Ik verwacht niet dat dit er veel van de 150 leden (Of zijn het er toch 250, zoals men het RD wil doen geloven?) zijn, maar toch, als er 20 doopleden in die leeftijdscategorie zijn, die onvrijwillig met hun ouders mee moesten, terwijl ze geboren zijn ín de Ger. Gem., dan zouden ze eigenlijk in dit specifieke geval zélf de keuze hebben moeten bepalen. Want in zo'n geval mag je (mijns inziens) God meer gehoorzaam zijn dan de mensen.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Zita
Moderator

Bericht door Zita »

Jantje schreef:
Wandelende schreef:
Jantje schreef:
Ten eerste wordt je geboren in een familie die behoort tot een bepaald kerkverband. En als er gebeurt, wat er nu is gebeurd in Kruiningen, zijn er onder degenen die hun ouders volgden, misschien wel jongeren (15 jaar en ouder, die nog geen belijdenis hebben gedaan), die de stap van hun ouders niet begrijpen en dus niet mee wilden en tóch door hun ouders werden geacht mee te gaan. Ik verwacht niet dat dit er veel van de 150 leden (Of zijn het er toch 250, zoals men het RD wil doen geloven?) zijn, maar toch, als er 20 doopleden in die leeftijdscategorie zijn, die onvrijwillig met hun ouders mee moesten, terwijl ze geboren zijn ín de Ger. Gem., dan zouden ze eigenlijk in dit specifieke geval zélf de keuze hebben moeten bepalen. Want in zo'n geval mag je (mijns inziens) God meer gehoorzaam zijn dan de mensen.
Andersom kan dat dus ook het geval zijn. Die groepen kun je als je de omvang van beide gemeenten probeert te bepalen dus tegen elkaar wegstrepen. Met andere woorden: ik kan niks met dit soort speculaties.
Tiberius
Administrator

Bericht door Tiberius »

Hier wat off-topic berichten verwijderd en forummer Habakuk is niet meer onder ons.
Spotten met deze verdrietige situatie is niet gewenst.
Verder on-topic a.u.b.
GGBeroopingswerk

Bericht door GGBeroopingswerk »

Er worden nogal een aantal vragen gesteld, waarop geen antwoord. Daarom zelf aan het zoeken geweest in de geschiedenis.

Allereerst dat de kerkenraad (het deel dat nog zat) een front leek te trekken met ds. Bredeweg, maar nu ineens hem laat vallen en zelf achterblijft. In 1950 werd ds. R. Kok geschorst. Het gemeentelid dat de zaak daar aan het rollen heeft gebracht, heette Jansen. Maar dat terzijde. De kerkenraad bleef ds. Kok trouw en een groot deel van de gemeente ook. Tot in 1956 de beslissing genomen werd tot aansluiting bij de CGK. Toen haakten alsnog velen af en zochten onderdak bij... de GG. Zou dat hier ook kunnen zijn. Dat trouw aan het kerkverband toch net iets dieper zit dan trouw aan de dominee?

Er zijn in het verleden meer van dit soort afgescheiden gemeenten en delen van gemeenten geweest. Ik kan er alleen niet veel van vinden. Een greep uit de meer recente geschiedenis:

- Goes (uit GGN, even OGG geweest), actuele situatie mij onbekend
- Elspeet (uit GGN, nu OGG), lijkt vrij stabiel
- Kralingse Veer & Den Helder (uit OGG, nu HHK)
- Bolnes (uit OGG, nu OGGbv) lijkt (of is) ten einde
- Sint Philipsland (uit OGG, nu OGGbv) lijkt vrij stabiel
Dus bij voorbaat aangeven dat het 'geen kans maakt' is een - naar mijn mening - wat voorbarige conclusie.
Plaats reactie