Gereformeerde Gemeenten
Re: Gereformeerde Gemeenten
@Laag:
Natuurlijk is die wel verschillend. Er zijn onrechtzinnige predikanten en er zijn er die dicht bij de gereformeerde leer staan. De verschillen zijn misschien in het licht van de wereldkerk klein, maar hypercalvinistische dwalingen raken wel de kern van het evangelie.
Al denk ik dat het ook gewoon zo is dat mensen zich bedreigd voelen door landelijke ontwikkelingen. Zodra deze ontwikkelingen de plaatselijke kerk raken, zelfs zonder dat de kerkenraad dat actief bevordert, vertrekken er tientallen mensen, tenzij de kerkenraad een duidelijk beleid voert. Want daar zijn ook voorbeelden van. Alles staat of valt bij het functioneren van de kerkenraad. Dat is hier nog niet genoemd, maar in alle gevallen waarvan ik weet dat er een grote uitstroom is, functioneert de kerkenraad niet goed.
Wat betreft de reactie van ds. Van Eckeveld: die is ofwel naïef, ofwel kerkpolitiek. Ik twijfel, want ook over het curatorium heeft hij zich eerder zo uitgelaten.
Natuurlijk is die wel verschillend. Er zijn onrechtzinnige predikanten en er zijn er die dicht bij de gereformeerde leer staan. De verschillen zijn misschien in het licht van de wereldkerk klein, maar hypercalvinistische dwalingen raken wel de kern van het evangelie.
Al denk ik dat het ook gewoon zo is dat mensen zich bedreigd voelen door landelijke ontwikkelingen. Zodra deze ontwikkelingen de plaatselijke kerk raken, zelfs zonder dat de kerkenraad dat actief bevordert, vertrekken er tientallen mensen, tenzij de kerkenraad een duidelijk beleid voert. Want daar zijn ook voorbeelden van. Alles staat of valt bij het functioneren van de kerkenraad. Dat is hier nog niet genoemd, maar in alle gevallen waarvan ik weet dat er een grote uitstroom is, functioneert de kerkenraad niet goed.
Wat betreft de reactie van ds. Van Eckeveld: die is ofwel naïef, ofwel kerkpolitiek. Ik twijfel, want ook over het curatorium heeft hij zich eerder zo uitgelaten.
-
- Verbannen
Waar baseert de heer Gillessen zich eigenlijk op? Wat is zijn bron? Daar ben ik wel benieuwd naar, eigenlijk...Erskinees schreef:
Bron: Twitter, @danielgillissen (normaliter mag ND hier niet, maar dit staat openbaar op Twitter)
Met het oog op dit plaatje vind ik de reactie van ds. Van Eckeveld wel schokkend. Nu kan het natuurlijk zo zijn dat zijn reactie is ingekort, het was immers maar een kort bericht. Ik ben het met hem eens dat een groot deel de GG heeft verlaten vanwege de hang naar een makkelijkere, of lichtere leer. Toch geven deze cijfers voor 100% aan dat er ook wel aan zelfreflectie gedaan moet worden. Al was dat maar 1 zinnetje geweest. Nu weet ik dat mensen die zitten onder de prediking van ds. VE/in de gemeente van Zeist helemaal niets te klagen hebben, bijzonder gebalanceerde en evangelische prediking. Maar de cijfers gaan over het gehele kerkverband. Ik vind het jammer dat er niets van zelfreflectie uit zijn stukje door blijkt. Of in ieder geval de bereidwilligheid om eens onderzoek te doen of zelfreflectie nodig is.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
uw medeforummer Jantje
Gewoon alle cijfers van alle kerkelijke jaarboeken in een tabelletje zetten. Dan ben je een ochtendje bezig, maar dan heb je een overzichtelijke statistiek.Jantje schreef:Waar baseert de heer Gillessen zich eigenlijk op? Wat is zijn bron? Daar ben ik wel benieuwd naar, eigenlijk...
-
- Verbannen
Staat daar ook in vermeld hoeveel er de GG hebben verlaten?Herman schreef:Gewoon alle cijfers van alle kerkelijke jaarboeken in een tabelletje zetten. Dan ben je een ochtendje bezig, maar dan heb je een overzichtelijke statistiek.Jantje schreef:Waar baseert de heer Gillessen zich eigenlijk op? Wat is zijn bron? Daar ben ik wel benieuwd naar, eigenlijk...
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
uw medeforummer Jantje
Cijfers zijn afkomstig van CSL Janse.Jantje schreef: Waar baseert de heer Gillessen zich eigenlijk op? Wat is zijn bron? Daar ben ik wel benieuwd naar, eigenlijk...
-
- Verbannen
Oké, en wat vindt die van deze cijfers? Daar ben ik dan ook wel heel erg benieuwd naar.Erskinees schreef:Cijfers zijn afkomstig van CSL Janse.Jantje schreef: Waar baseert de heer Gillessen zich eigenlijk op? Wat is zijn bron? Daar ben ik wel benieuwd naar, eigenlijk...

Was getekend,
uw medeforummer Jantje
uw medeforummer Jantje
Jawel. Zie hier in digibron een artikeltje uit het rd over het jaarboek 1986 (de eerste zoekhit die ik tegenkwam).Jantje schreef:Staat daar ook in vermeld hoeveel er de GG hebben verlaten?Herman schreef:Gewoon alle cijfers van alle kerkelijke jaarboeken in een tabelletje zetten. Dan ben je een ochtendje bezig, maar dan heb je een overzichtelijke statistiek.Jantje schreef:Waar baseert de heer Gillessen zich eigenlijk op? Wat is zijn bron? Daar ben ik wel benieuwd naar, eigenlijk...
https://www.digibron.nl/search/detail/0 ... emeenten/0
Laatst gewijzigd door Herman op 24 sep 2018, 11:19, 1 keer totaal gewijzigd.
Dan moet je hem bellen. 't Zal vast niet positief zijn.
Zolang dit niet onderzocht is, is het louter gissen. Is er ooit serieus onderzoek gedaan waarom mensen het kerkverband verlaten? Het is nogal makkelijk om de bal te leggen bij de personen die het kerkverband verlaten.Erskinees schreef:[
Ik ben het met hem eens dat een groot deel de GG heeft verlaten vanwege de hang naar een makkelijkere, of lichtere leer.
Precies.Ik vind het jammer dat er niets van zelfreflectie uit zijn stukje door blijkt. Of in ieder geval de bereidwilligheid om eens onderzoek te doen of zelfreflectie nodig is.
-
- Verbannen
Oké, duidelijk. Dat was me niet bekend dat zo'n overzicht daar ook in stond.Herman schreef:Jawel. Zie hier in digibron een artikeltje uit het rd over het jaarboek 1986 (de eerste zoekfit die ik tegenkwam).Jantje schreef:Staat daar ook in vermeld hoeveel er de GG hebben verlaten?Herman schreef:Gewoon alle cijfers van alle kerkelijke jaarboeken in een tabelletje zetten. Dan ben je een ochtendje bezig, maar dan heb je een overzichtelijke statistiek.Jantje schreef:Waar baseert de heer Gillessen zich eigenlijk op? Wat is zijn bron? Daar ben ik wel benieuwd naar, eigenlijk...
https://www.digibron.nl/search/detail/0 ... emeenten/0
Het zou wel interessant zijn om dit te zien van elke gemeente in het bijzonder. Maar ja, dat is natuurlijk nooit haalbaar.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
uw medeforummer Jantje
-
- Verbannen
Nee, ik ben zeer benieuwd naar zijn visie...Erskinees schreef:Dan moet je hem bellen. 't Zal vast niet positief zijn.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
uw medeforummer Jantje
De indruk die ik krijg bij de mensen die ik ken en de Gereformeerde Gemeenten hebben verlaten is dat het grote aantal leesdiensten een belangrijkere rol speelt dan de leer. Als men trouwt en gaat wonen in een ander dorp of een van beide komt al uit een andere kerk sluit men zich vlugger bij een gemeente aan met dominee dan dat men lid wordt van een vacante GerGem.
Overigens focussen we ons nu op de GerGem, maar de HHG kent volgens mij ook een grote uitstroom. Dit was niet zichtbaar bij het artikel van het RD omdat de cijfers niet bekend zijn, maar ondanks het geboortenoverschot en de instroom vanuit de GG groeit de HHG percentagegewijs nauwelijks meer dan de GerGem. Vanuit een groot aantal HHG gemeenten gaan grote aantallen mensen weg naar minder behoudende gemeenten naar mijn inschatting. In onze gemeente vertrekt ook elk jaar wel een gezin richting PKN.
Overigens focussen we ons nu op de GerGem, maar de HHG kent volgens mij ook een grote uitstroom. Dit was niet zichtbaar bij het artikel van het RD omdat de cijfers niet bekend zijn, maar ondanks het geboortenoverschot en de instroom vanuit de GG groeit de HHG percentagegewijs nauwelijks meer dan de GerGem. Vanuit een groot aantal HHG gemeenten gaan grote aantallen mensen weg naar minder behoudende gemeenten naar mijn inschatting. In onze gemeente vertrekt ook elk jaar wel een gezin richting PKN.
- Wandelende
- Inactief
Dat wordt in het volledige artikel dan ook als aanname geschreven.Ouddorp schreef:De indruk die ik krijg bij de mensen die ik ken en de Gereformeerde Gemeenten hebben verlaten is dat het grote aantal leesdiensten een belangrijkere rol speelt dan de leer. Als men trouwt en gaat wonen in een ander dorp of een van beide komt al uit een andere kerk sluit men zich vlugger bij een gemeente aan met dominee dan dat men lid wordt van een vacante GerGem.
(~)
Ds. C. van Ruitenburg preekt een rijke Christus voor een arme zondaar met de deuren van het Evangelie open. Zeer warme, gunnende en pastorale prediking! Hetzelfde geldt voor Ds. Hakvoort. Je bent in andere kerken (HHK of CGK) soms slechter af.Luther schreef:Ds. Huijser, ds. Hakvoort, ds. Bakker, ds. C. Van Ruitenburg behoren niet tot die vijver. Ds. P. Van Ruitenburg is ziek, ds. Brons stond op vier tweetallen en men is terecht terughoudend om in zijn omstandigheden ds. Zondag te kandideren.
Wat bedoel je hiermee Luther?1. Klopt, en door de zwijgeloze blijvers worden de verschillen niet eens meer gehoord, en zeker niet door mensen die op afstand staan, zie bv de post van Marion en Ad. Ik weet redelijk wat er in de genoemde gemeente speelt. Men geeft er blijk van echt niet te weten wat de verschillen in de prediking zijn, ook met andere voorgaande predikanten.