Beroepingswerk discussie

Madel
Berichten: 64
Lid geworden op: 12 mei 2016, 17:19

Re: Beroepingswerk discussie

Bericht door Madel »

Je zegt het gebed is er wel, maar de verhoring van God niet. Dat zou dus betekenen dat God andere prioriteiten heeft.
Gezien het verloop van de geschiedenis op dit vlak ben ik de mening toegedaan dat er andere zaken voor God belangrijker zien.
Mijn inziens leggen wij dan onze antropologie in God. God wordt dan gelijk aan ons in uw redenering. Wij bidden erom, wij starten gesprekken op om de eenheid te bewerkstelligen, maar God werkt niet mee.
Ik kan het inderdaad niet anders zien. U wel?
We zouden het ook van een andere kant kunnen bekijken i.p.v. God de schuld in de schoenen te schuiven. We kunnen ook de schuld bij ons zelf neerleggen. Want de ene kerk wil niet met de andere kerk overleggen. enz. enz. Het riedeltje kan je zelf afmaken. Maar is ons gebed wel goed? Bidden wij met een verwachtingsvol gebed tot de Koning der Kerk? Of is het alleen maar in wensende zin? Dat is denk ik een punt om over na te denken.
Met mijn visie schuif ik niet de schuld in de schoenen van God. Maar, misschien is de mens of het christendom bezig met zaken die niet op Gods agenda staan. ofwel, we kunnen bidstonden houden etc en Gods zegen en hulp afsmeken maar mijns inziens is dat gezien de tijd waarin we leven een verkeerd gebed. De geschiedenis laat zien dat God blijkbaar niet ingaat op dergelijke gebeden. In 2004 en latere jaren zijn er rechtszaken geweest bij de afscheiding van de pkn tussen kerken. Zouden beiden partijen gebeden hebben op een goede afloop? of zouden ze voor elkaar gebeden hebben! Ergens hoop ik het laatste natuurlijk. :)
Daarnaast staat er in de Bijbel 'bid en werk'. We kunnen wel in afwachtende houding gaan zitten wachten, totdat God wat gaat doen. We zouden ook de armen uit de mouwen kunnen steken en aan de slag gaan. Eén algemene Christelijke kerk? Het zou een wonder zijn als wij dat in Nederland van de grond zouden krijgen. Ja dat is voor ons een illusie! Maar wat bij de mensen onmogelijk is, is mogelijk bij God. Maar hoe moeten we dan werken? Vind jij het niet triest dat de HHK, de GG, de OGG, de GGIN, gedeeltes van CGK en PKN niet één kerk kunnen zijn? Het is toch om te schamen? We kunnen wel samen werken bij de Bijbel met Uitleg, maar na de presenteer-avond gaat ieder weer zijn of haar eigen kant uit. Toch intriest? Ik zou zeggen: vorm één verband! Doe het gewoon en stap over oude pijnlijke punten heen. Diversiteit zal er altijd zijn, in wat voor kerk dan ook. Maar menen, in deze tijd, van elkaar gescheiden te moeten optrekken is mijn inziens on-Christelijk.
De uitdrukking "Bid en werk" komen we niet op deze wijze tegen in de Bijbel. Wees daar voorzichtig mee. De woorden zelf komen we uiteraard wel tegen in verschillende contexten.
De kerkelijke eenheid gaat het tot de wederkomst niet worden. Mijns inziens laat God deze wereld op zijn beloop en wordt er achter de schermen gewerkt. Voor de meeste mensen (gelovigen en ongelovigen) is God de grote afwezige. Je hoort hem niet, je ziet hem niet etc. Ik kan mij goed voorstellen dat er vandaag de dag ongelovigen zijn. Wat een ellende op deze wereld en wat een verdeeldheid in de kerken. En God grijpt kennelijk niet in.
Een algemene christelijke kerk? Die is er niet en komt er niet. Niet in de zin zoals u het beschrijft. Vandaag de dag is er een niet zichtbare gemeente, het Lichaam van Christus, verborgen in God.
Het hele gebeuren omtrent de diverse bijbelvertalingen is uiteraard ook discutabel en heeft ook weer genoeg verdeeldheid opgeleverd. Predikanten die zelfs van de preekstoel tekeer gaan over een bepaalde vertaling als zijnde duivelswerk. En nu weer met de BMU. Ik kan u vertellen dat in onze gemeente alle vertalingen welkom zijn. Elke vertaling heeft genoeg punten die discutabel zijn. Dat geldt zowel de SV als de HSV bijvoorbeeld. Door middel van Bijbelstudie en onderzoek kom je daar wel achter.
Aangezien de meeste predikanten menen een roeping te hebben en dienaangaande hun vermeende waarheid verkondigen zullen zij zelf vooral het grootste struikelblok vormen. De welwillende daargelaten natuurlijk.
Pas na de wederkomst zal er een eenheid komen. Tot die tijd zullen we er het beste van moeten maken met elkaar. Met alle ootmoedigheid, zachtmoedigheid en lankmoedigheid!
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: Beroepingswerk discussie

Bericht door eilander »

Ik denk over de eenheid van de kerk niet meer zoals vroeger, toen zat ik duidelijk op de lijn-Leerling.

Eigenlijk is dat veranderd toen ik in een plaats woonde waar o.a. twee rechtse kerkverbanden best wel nauw samenleefden. Over en weer kwamen bijvoorbeeld diverse kerkenraadsleden bij de doordeweekse diensten, er waren gewoon goede contacten onderling.

Toen dacht ik: stel dat we zouden samengaan. Dan komen oude verhalen weer boven van de totaal verschillende ontstaansgeschiedenis; dan komen ook leerverschillen weer naar voren. Dat heeft tot gevolg dat er eerst een tijd gediscussieerd wordt, vervolgens mogelijk een deel wel meedoet in een fusiegemeente, maar waarschijnlijk aan beide kanten delen overblijven. Gevolg: drie gemeenten in plaats van twee.

Ik denk dat er nu in zekere zin meer eenheid is. En dat lijkt mij wél een gebod: dat we elkaar als vrienden behandelen en niet de rug toekeren als we iemand tegenkomen uit de andere gemeente. Op het plaatselijk vlak zoveel mogelijk de eenheid zoeken, op een laagdrempelige manier.

Dus geen comité oprichten ter bevordering van de eenheid, met als doel om gemeenten of zelfs kerkverbanden te laten samengaan. Begin eerst maar eens met op een fatsoenlijke (meer nog: liefdevolle) manier met elkaar om te gaan, elkaars kerkdiensten te bezoeken, samen een bezinningsavond te organiseren, etc.

En wacht dan maar af wat God doet.

Praat ik hiermee de verdeeldheid goed? Nee, maar echte eenheid zit in het hart. En dan is er misschien in de plaats die ik bedoel wel meer echte eenheid in die twee kerken, dan in een andere gemeente waar een fusie van bovenaf opgelegd is.

Als vandaag mijn zoon uit school komt en daar een flinke vechtpartij met een klasgenoot heeft gehad, mag ik wel zeggen dat hij hem morgen gewoon vriendelijk moet behandelen (dat is een gebod), maar ik hoef nu ook niet te verwachten dat het overmorgen zijn beste vriend is. Dat zou wel ideaal zijn natuurlijk.
CvdW
Berichten: 2986
Lid geworden op: 23 mar 2015, 13:07

Re: Beroepingswerk discussie

Bericht door CvdW »

Hetgeen gebeurd is in Den Helder heeft toch wel mijn voorkeur.
OGG is aangesloten bij HHK. (o.l.v. de heer M. Dankers)

Deze gestalte zie ik niet bij GG(iN).
zonnebloem96
Berichten: 78
Lid geworden op: 25 feb 2016, 16:24

Re: Beroepingswerk discussie

Bericht door zonnebloem96 »

@CvdW
Is dit op basis van 1 voorbeeld concluderen dat de ogg en hhk wel bereid zijn om samen te gaan en de gg(in) niet?
Wat is uw enige troost, beide in leven en in sterven?
zonnebloem96
Berichten: 78
Lid geworden op: 25 feb 2016, 16:24

Re: Beroepingswerk discussie

Bericht door zonnebloem96 »

Zelf heb ik het idee (met nadruk op idee) dat ogg'ers nogal fel zijn wat betreft vasthouden aan een kerkverband. Heb het bij meerdere ogg gemeenten meegemaakt dat zij wel naar een gg dominee gingen als die in hun ogg voorging, maar weigerden om ook maar een voet over de deur van een gg te zetten als betreffende gg dominee in de gg zelf voorging.
Andersom kwamen de mensen uit die ger gems wel gewoon bij betreffende ogg's.
Wat is uw enige troost, beide in leven en in sterven?
Gebruikersavatar
Orchidee
Berichten: 10459
Lid geworden op: 30 dec 2009, 15:06
Locatie: Naast de buren

Re: Beroepingswerk discussie

Bericht door Orchidee »

Den Helder was ook geen "doorsnee" ogg!
Stil mijn ziel wees stil, en wees niet bang voor de onzekerheid van morgen. God omgeeft je steeds, Hij is erbij, in je beproevingen en zorgen!
ejvl
Berichten: 5768
Lid geworden op: 06 jun 2011, 11:15

Re: Beroepingswerk discussie

Bericht door ejvl »

zonnebloem96 schreef:Zelf heb ik het idee (met nadruk op idee) dat ogg'ers nogal fel zijn wat betreft vasthouden aan een kerkverband. Heb het bij meerdere ogg gemeenten meegemaakt dat zij wel naar een gg dominee gingen als die in hun ogg voorging, maar weigerden om ook maar een voet over de deur van een gg te zetten als betreffende gg dominee in de gg zelf voorging.
Andersom kwamen de mensen uit die ger gems wel gewoon bij betreffende ogg's.
Interessant, ik heb namelijk een andere ervaring. OGG-ers komen massaal naar weekdiensten van de GG of GGIN.
Het verschilt plaatselijk blijkbaar nogal.
Gebruikersavatar
johannes
Berichten: 147
Lid geworden op: 12 mar 2010, 11:48
Locatie: holland

Re: Beroepingswerk discussie

Bericht door johannes »

Den Helder was ook geen "doorsnee" ogg!

ben je daar wel eens geweest dan of lid ?
gr J
Ezen
Berichten: 309
Lid geworden op: 12 aug 2014, 14:19

Re: Beroepingswerk discussie

Bericht door Ezen »

Geen een ogg is doorsnee ogg. Het is veelvervig landschap.
Spitten en niet moe worden.
Gebruikersavatar
Orchidee
Berichten: 10459
Lid geworden op: 30 dec 2009, 15:06
Locatie: Naast de buren

Re: Beroepingswerk discussie

Bericht door Orchidee »

Ik ken de gemeente een heel klein beetje
Onze oud-predikant preekte daar regelmatig en die mocht bijv. niet meer in andere ogg's voorgaan.
Stil mijn ziel wees stil, en wees niet bang voor de onzekerheid van morgen. God omgeeft je steeds, Hij is erbij, in je beproevingen en zorgen!
Gebruikersavatar
johannes
Berichten: 147
Lid geworden op: 12 mar 2010, 11:48
Locatie: holland

Re: Beroepingswerk discussie

Bericht door johannes »

Ja dat is natuurlijk weer een beetje jammer.
het was een veelkleurig landschap in de tijd van ds vd Poel en ouwe vd Meer.
Den Helder is jaren een vrije gemeente geweest totdat de HHK werd opgericht
volgens mij.
-DIA-
Berichten: 32830
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Beroepingswerk discussie

Bericht door -DIA- »

Orchidee schreef:Den Helder was ook geen "doorsnee" ogg!
Zeker niet, we konden aan zien komen dat "Helder" er een keertje uit ging stappen.
Ik vraag me soms af of de oude heer Dankers nog leeft. Het laatst wat ik van hem
hoorde was dat hij ernstig ziek was... een paar jaar geleden alweer.
© -DIA- 18-05-2024: 32800
Gebruikersavatar
Orchidee
Berichten: 10459
Lid geworden op: 30 dec 2009, 15:06
Locatie: Naast de buren

Re: Beroepingswerk discussie

Bericht door Orchidee »

Ik geloof dat meneer Dankers nog leeft......
Vorig jaar zat hij nog een keer voor me in de kerk.
Stil mijn ziel wees stil, en wees niet bang voor de onzekerheid van morgen. God omgeeft je steeds, Hij is erbij, in je beproevingen en zorgen!
GGBeroopingswerk
Berichten: 693
Lid geworden op: 26 jun 2008, 13:55

Re: Beroepingswerk discussie

Bericht door GGBeroopingswerk »

speurder schreef: Gereformeerde Gemeenten
Tweetal te
Sheboygan (VS)
Kand. M.T. Al-Chalabi te Genemuiden
Ds. J.M.D. de Heer te Middelburg-Centrum.
Stemmingsdatum: 14 juni 2016.
Ik las een jaar of twee terug in een kerkbode van een NRC (GG in VS/Canada) dat het dringend advies was om geen kandidaten te beroepen, omdat het regelen van een verblijfsvergunning en arbeidsvergunning heel lastig is. Voordeel van kandidaat Al-Chalabi is natuurlijk wel dat hij Engels spreekt.

Mocht hij beroepen worden en dit beroep aannemen, dan moet (door Sheboygan) aan de Theologische School een bedrag ad € 30.000 worden voldaan ter compensatie van de studiekosten.
Gebruikersavatar
Orchidee
Berichten: 10459
Lid geworden op: 30 dec 2009, 15:06
Locatie: Naast de buren

Re: Beroepingswerk discussie

Bericht door Orchidee »

:sweat
Stil mijn ziel wees stil, en wees niet bang voor de onzekerheid van morgen. God omgeeft je steeds, Hij is erbij, in je beproevingen en zorgen!
Gesloten