De GG kunnen niet mee met de HSV

Hendrikus

Re: De GG kunnen niet mee met de HSV

Bericht door Hendrikus »

-DIA- schreef:Voor mij is een andere Bijbel een ander geloof.
Een geloof dat voor mij niet meer reformatorisch is.
En met zulken kan ik dus ook echt niet mee in discussie.
We hebben immers verschillende gronden?
Denk er eens over na.
DIA, je gaat op vakantie naar Duitsland. Kom je daar in gesprek met een gelovige Duutser.
Maar hij heeft een andere Bijbel dan jij. Dus die is niet reformatorisch? En daar ga je dus niet mee in gesprek? Sorry meneer, we hebben immers verschillende gronden?
~~Soli Deo Gloria~~
-DIA-

Bericht door -DIA- »

huisman schreef:
-DIA- schreef:
Orchidee schreef:
-DIA- schreef:Getuige deze vermoeiende discussie blijkt mijn stelling helaas waar...

Als gereformeerde gezindte valt weg -wat ons nog bond- de Bijbel als samenbindende bron.
De oude beproefde Bijbel, waar we samen op konden terug vallen....
Velen laten die vallen...
De scheur is werkelijkheid.
Laten we die dan ook alsjeblieft niet verbloemen.
Helaas gaan we nu onderling niet alleen over het verstaan van Gods Woord twisten
maar over dat Woord zelf.
Het is geen bindmiddel meer, en alles wat er tussen zit zal toch leem zijn vermengd net ijzer.

Het lijkt me dat we een verschrikkelijke bange toekomst tegemoet gaan.
We hoeven echt geen profeten te zijn om alles te zien.
Maar we slapen.

Zouden we nog eens wakker mogen worden?
:bobo Dit bedoel ik nou...waar is het wederzijds respect :quoi

Voor mij is een andere Bijbel een ander geloof.
Denk er eens over na.
Iemand die de HSV gaat gebruiken kan net zo reformatorisch zijn als een SV gebruiker.
@ DIA denk eens aan al die ware kinderen Gods buiten Nederland die met soms gebrekkige bijbelvertalingen het ware geloof deelachtig zijn geworden.

Dominee de Leeuw zei het: De Engelde en Nederlandse Bijbel zijn de beste vertalingen ter wereld.
Anderen moeten zo'n Bijbel missen. maar als die er niet in je eigen taal is...
Maar wij hebben geen onverstaanbare Bijbel.
Wat ik eerder hoorde: mensen die er interesse in hebben kunnen zich een technische taal
met computertermen meester maken... en... de oude vertaling is voor die wijzen ineens onverstaanbaar?

Zou het dan toch niet waar zijn dat het voor de wijzen en verstandigen verborgen is?
© -DIA- 33.630 || ©Dianthus »since 03.10.2008«
Willem

Bericht door Willem »

huisman schreef:@ DIA denk eens aan al die ware kinderen Gods buiten Nederland die met soms gebrekkige bijbelvertalingen het ware geloof deelachtig zijn geworden.
Al die ware kinderen Gods - ook in het buitenland - hebben het gedaan met de beste vertaling die voorhanden was. En Dia pleit ervoor om dat ook in NL te - blijven - doen.
Willem

Bericht door Willem »

Germanicus schreef:Zit jij op de troon van God? Ik bedoel dit serieus. Jij veroordeelt ('voor mij') op dit moment miljoenen christenen.
Verwar kritiek op het gebruik van een andere vertaling dan de SV niet met het veroordelen van de persoon. Dat zegt Dia ook helemaal niet, het wordt enkel zo opgevat. Dit in de trant van: "Als je wat van mijn daden zegt, veroordeel je dus mijn geloof, christen zijn. Dat mag niet, want het oordeel komt God toe dus kritiek mag ook niet"

Het klassieke onderscheid tussen de persoon en z'n daden is onder invloed van de geest der eeuw niet alleen bij het seculiere denken aan het vervagen. Ook op Refoforum is het een bedenkelijke ontwikkeling aan het worden.
Germanicus

Bericht door Germanicus »

Willem schreef:
Germanicus schreef:Zit jij op de troon van God? Ik bedoel dit serieus. Jij veroordeelt ('voor mij') op dit moment miljoenen christenen.
Verwar kritiek op het gebruik van een andere vertaling dan de SV niet met het veroordelen van de persoon. Dat zegt Dia ook helemaal niet, het wordt enkel zo opgevat. Dit in de trant van: "Als je wat van mijn daden zegt, veroordeel je dus mijn geloof, christen zijn. Dat mag niet, want het oordeel komt God toe dus kritiek mag ook niet"

Het klassieke onderscheid tussen de persoon en z'n daden is onder invloed van de geest der eeuw niet alleen bij het seculiere denken aan het vervagen. Ook op Refoforum is het een bedenkelijke ontwikkeling aan het worden.
En toch weet ik dat niet zo net. Als jij iemand op basis van het gebruik van een bepaalde Bijbelvertaling afserveert met de uitspraak dat je met zo iemand niet in gesprek wilt gaan, heeft dat wel degelijk een veroordelend element in zich.
Hier beneden is het niet.
helma

Bericht door helma »

Het is niet de bedoeling dat we elkaar gaan veroordelen over het gebruik van een bijbelvertaling. Laat ieder vrij om die keus zelf te maken; iedereen is daar zelf verantwoordelijk voor.
Dit forum is bedoeld voor discussie; niet om te (ver)oordelen
Joannah

Bericht door Joannah »

Willem schreef:
huisman schreef:@ DIA denk eens aan al die ware kinderen Gods buiten Nederland die met soms gebrekkige bijbelvertalingen het ware geloof deelachtig zijn geworden.
Al die ware kinderen Gods - ook in het buitenland - hebben het gedaan met de beste vertaling die voorhanden was. En Dia pleit ervoor om dat ook in NL te - blijven - doen.
"wie Hem ernstig zoekt, zal zeker beloond worden" of "wie de beste vertaling leest , krijgt de hoofdprijs"?
Niet de letter, maar de GEEST maakt levend.
De zaligheid hangt niet af van een paar theologische verschillen, m.a.w. wat je leest, maar hoe je het leest.
Er komt weer een scheuring aan, dat is duidelijk.
Een zoveelste overwinning voor Satan. deze spint garen bij iedere twist en veroordeling.
Why do we spend money we don’t have on things we don’t need to create impressions that don’t last on people we don’t care about ?
FlyingEagle

Bericht door FlyingEagle »

Volgens mij hebben we nog iets anders wat ons bindt, dit zou meer benadrukt moeten worden in de discussies.

Het enige wat ons bindt en dat zal altijd zo zijn is Jezus Christus en die gekruisigd.
Ander

Bericht door Ander »

Joannah schreef:Er komt weer een scheuring aan, dat is duidelijk.
Een zoveelste overwinning voor Satan. deze spint garen bij iedere twist en veroordeling.
Dat is inderdaad het trieste van deze ontwikkeling.
Marnix

Bericht door Marnix »

-DIA- schreef:
huisman schreef:
-DIA- schreef:
Orchidee schreef: :bobo Dit bedoel ik nou...waar is het wederzijds respect :quoi

Voor mij is een andere Bijbel een ander geloof.
Denk er eens over na.
Iemand die de HSV gaat gebruiken kan net zo reformatorisch zijn als een SV gebruiker.
@ DIA denk eens aan al die ware kinderen Gods buiten Nederland die met soms gebrekkige bijbelvertalingen het ware geloof deelachtig zijn geworden.

Dominee de Leeuw zei het: De Engelde en Nederlandse Bijbel zijn de beste vertalingen ter wereld.
Anderen moeten zo'n Bijbel missen. maar als die er niet in je eigen taal is...
Maar wij hebben geen onverstaanbare Bijbel.
Wat ik eerder hoorde: mensen die er interesse in hebben kunnen zich een technische taal
met computertermen meester maken... en... de oude vertaling is voor die wijzen ineens onverstaanbaar?

Zou het dan toch niet waar zijn dat het voor de wijzen en verstandigen verborgen is?
Sorry, maar dat is te kort door de bocht. Allereerst hebben velen het niet in zich om zich een technische taal met computertermen meester te maken. Talloze mensen hebben een lager niveau of voor dit soort dingen totaal geen aanleg. Dat geldt niet vooral de "wijzen en verstandigen" maar vooral ook kinderen, mensen met minder hoog opleidingsniveau enzovoorts. Dat jij een voorbeeld met technisiche taal en computertermen aanhaalt geeft al aan dat het blijkbaar erg ingewikkeld is.

Daarnaast heb je ook nog een hele grote groep mensen die niet gelooft. Wat is dan de volgorde? Zijn ze eerst geinteresseerd in de Bijbel en gaan het lezen van de Bijbel dan leren lezen en de inhoud begrijpen? Het kost een hoop moeite om de SV te leren verstaan, maar waarom zouden ze dat gaan doen als ze de inhoud niet kennen? Daar moeten ze toch eerst wat van gaan zien voor ze denken: Dit moet ik leren lezen? Nederlanders die niet geloven en geinteresseerd raken in de Bijbel zullen gaan kijken naar een moderner alternatief, wat volgens jou niet goed is.

Je hebt het steeds over wat reformatorisch is, maar ik weet wel dit: Het is volkomen onreformatorisch dat het gewone volk eerst een taal moet leren voordat ze de Bijbel kunnen lezen, omdat de Bijbel niet in hun eigen taal geschreven is.
Do not waste time bothering whether you ‘love’ your neighbor; act as if you did. As soon as we do this we find one of the great secrets. When you are behaving as if you loved someone, you will presently come to love him."
refo

Bericht door refo »

FlyingEagle schreef:Volgens mij hebben we nog iets anders wat ons bindt, dit zou meer benadrukt moeten worden in de discussies.

Het enige wat ons bindt en dat zal altijd zo zijn is Jezus Christus en die gekruisigd.
Dat kun je wel doen, maar dan zeggen ze: daar heb je dat Jezus-mannetje weer.

We gaan wel zien hoe de HSV zich gaat inburgeren.
Op de preekstoel SV, hoewel dat maar 1 á 2 teksten per week zijn.
Thuis de HSV om te lezen en op te zoeken wat er echt staat.

Het zou aldus naast elkaar kunnen bestaan, als de GG en aanverwanten maar gewetensvrijheid toestaan en in de praktijk toepassen.
Erasmiaan

Bericht door Erasmiaan »

refo schreef:
FlyingEagle schreef:Volgens mij hebben we nog iets anders wat ons bindt, dit zou meer benadrukt moeten worden in de discussies.

Het is ook best triest. Dan heb je heel je leven (hoe oud ben je?) de Statenvertaling gelezen en dan weet je nog niet wat er staat (hoewel je hier wel vaak anderen terecht wijst mbt exegese).
Joannah

Bericht door Joannah »

Erasmiaan schreef:
refo schreef:

Het is ook best triest. Dan heb je heel je leven (hoe oud ben je?) de Statenvertaling gelezen en dan weet je nog niet wat er staat (hoewel je hier wel vaak anderen terecht wijst mbt exegese).
Troost je, niet de letter maar de GEEST maakt vrij.
Je kunt iedere vertaling uit je hoofd kennen, maar als je ogen en hart niet geopend worden, is het allemaal voor niets geweest.
Why do we spend money we don’t have on things we don’t need to create impressions that don’t last on people we don’t care about ?
FlyingEagle

Bericht door FlyingEagle »

refo schreef:

Het zou aldus naast elkaar kunnen bestaan, als de GG en aanverwanten maar gewetensvrijheid toestaan en in de praktijk toepassen.
Dat zal dan wel maar niemand kan zonder Jezus zalig worden of men de SV, HSV of NBV leest. Dat zullen de voor en tegenstanders onderschrijven. Dan is dat het gene wat ons nog bindt, het geloof in Jezus gewerkt door de Geest om dan te kunnen zeggen, "wij hebben hem lief omdat hij ons eerst heeft liefgehad".

Dat wilde ik wel even in deze discussie inbrengen.
albion

Bericht door albion »

Erasmiaan schreef:
refo schreef:

Ben het hier wel mee eens. Er wordt gediscusseerd over zaken die we zelf niet goed begrijpen.
De halve waarheid is funester dan de onjuistheid (E. von Feuchtersieben)
Gesloten