Van der Vlies vertrekt uit de kamer

Gebruikersavatar
Luther
Berichten: 15857
Lid geworden op: 25 jun 2008, 20:16
Contacteer:

Re: Van der Vlies vertrekt uit de kamer

Bericht door Luther »

Josephus schreef:
Luther schreef:Zojuist heb ik de maidenspeech van de opvolger van Van der Vlies gezien.
Ik herzie mijn gereserveerde houding en mening over Elbert Dijkgraaf (ik zag liever Bisschop op zijn plaats), want dit was van grote klasse.
Je herziet je mening toch niet alleen op basis van zijn meidenspeech?
Ja dat doe ik wel. Ik vond Bisschop geschikter dan Dijkgraaf en dacht dat hij ook niet goed zou overkomen. Op beide punten is uit de maidenspeech al gebleken dat ik er totaal naast zat. Daarom draai ik nu mijn mening om: Ik vertrouw erop dat Dijkgraaf een goede en waardige opvolger is en zal zijn, totdat eventueel het tegendeel blijkt.
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
Gebruikersavatar
Mister
Administrator
Berichten: 11440
Lid geworden op: 25 jul 2005, 12:06

Re: Van der Vlies vertrekt uit de kamer

Bericht door Mister »

Luther schreef:
Josephus schreef:
Luther schreef:Zojuist heb ik de maidenspeech van de opvolger van Van der Vlies gezien.
Ik herzie mijn gereserveerde houding en mening over Elbert Dijkgraaf (ik zag liever Bisschop op zijn plaats), want dit was van grote klasse.
Je herziet je mening toch niet alleen op basis van zijn meidenspeech?
Ja dat doe ik wel. Ik vond Bisschop geschikter dan Dijkgraaf en dacht dat hij ook niet goed zou overkomen. Op beide punten is uit de maidenspeech al gebleken dat ik er totaal naast zat. Daarom draai ik nu mijn mening om: Ik vertrouw erop dat Dijkgraaf een goede en waardige opvolger is en zal zijn, totdat eventueel het tegendeel blijkt.
Oftewel: de leer van de veronderstelde bekwaamheid van de nieuwe nummer 2 ;)
Gebruikersavatar
Auto
Berichten: 4533
Lid geworden op: 22 feb 2002, 20:01

Re: Van der Vlies vertrekt uit de kamer

Bericht door Auto »

Luther schreef:
Josephus schreef:
Luther schreef:Zojuist heb ik de maidenspeech van de opvolger van Van der Vlies gezien.
Ik herzie mijn gereserveerde houding en mening over Elbert Dijkgraaf (ik zag liever Bisschop op zijn plaats), want dit was van grote klasse.
Je herziet je mening toch niet alleen op basis van zijn meidenspeech?
Ja dat doe ik wel. Ik vond Bisschop geschikter dan Dijkgraaf en dacht dat hij ook niet goed zou overkomen. Op beide punten is uit de maidenspeech al gebleken dat ik er totaal naast zat. Daarom draai ik nu mijn mening om: Ik vertrouw erop dat Dijkgraaf een goede en waardige opvolger is en zal zijn, totdat eventueel het tegendeel blijkt.
Eigenlijk kan je dat niet zeggen. Want je hebt geen vergelijkingsmateriaal, je weet immers niet hoe Bisschop het gedaan zou hebben tijdens zijn maiden-speech. Dus eigenlijk is het mostert na de maaltijd. Dan voel ik meer voor wat refo zegt, laten we eerst maar eens afwachten ....
Gebruikersavatar
Luther
Berichten: 15857
Lid geworden op: 25 jun 2008, 20:16
Contacteer:

Re: Van der Vlies vertrekt uit de kamer

Bericht door Luther »

Auto schreef:Eigenlijk kan je dat niet zeggen. Want je hebt geen vergelijkingsmateriaal, je weet immers niet hoe Bisschop het gedaan zou hebben tijdens zijn maiden-speech. Dus eigenlijk is het mostert na de maaltijd. Dan voel ik meer voor wat refo zegt, laten we eerst maar eens afwachten ....
Doe ik op basis van een drietal toespraken die ik Bisschop onlangs heb horen houden.

Bovendien: Geef ik eindelijk eens toe dat ik een verkeerde mening had en die wil aanpassen, is het weer niet goed... :bobo
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
Solipsis
Berichten: 513
Lid geworden op: 20 jul 2010, 20:53

Re: Van der Vlies vertrekt uit de kamer

Bericht door Solipsis »

Rens schreef:Begrijpelijk na 30 (!!) jaar, maar jammer is het wél........
Heel spijtig. Ik vond het één van de meest respectabele politici.
-DIA-
Berichten: 32821
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Van der Vlies vertrekt uit de kamer

Bericht door -DIA- »

Solipsis schreef:
Rens schreef:Begrijpelijk na 30 (!!) jaar, maar jammer is het wél........
Heel spijtig. Ik vond het één van de meest respectabele politici.
Maar ondanks dat hij een respectabel politicus was moet de SGP toch verboden worden...
Kan iemand dat met een mensenverstand snappen?
De meest gezagsgetrouwe partij wordt beschuldigd van discriminatie en gevaarkijk fundamentalisme...

Het is dat we beter weten, maar de 'wereld' zou het niet echt moeten kunnen snappen als ze eerlijk zijn...
© -DIA- 18-05-2024: 32800
Mara
Berichten: 23142
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Van der Vlies vertrekt uit de kamer

Bericht door Mara »

Dit gaat denk ik nog wel erger worden.
Alles wat krom is, zal rechtgepraat gaan worden.
Het recht struikelt nu al over de straten, ook dat zal nog erger worden.
Ik ben niet somber, maar realistisch.
Kijk om je heen, we zijn een minderheid geworden, die soms lauw is.
We laten alles maar over ons heen komen.
We laten een dominee beschimpen en bekladden, als hij voor de Waarheid opkomt.
Uit refokringen wordt dan gezegd, ja maar ZO had hij het natuurlijk niet moeten zeggen.
We kijken naar verre landen waar christenen vervolgd worden, maar hier gebeurt het ook, alleen gelukkig (nog) niet in die mate dat we moeten vrezen voor iemands leven. Maar hoe lang nog ?
Dhr v.d. Vlies had de gave met iedereen om te kunnen gaan, iedereen in zijn waarde te laten, ook had hij op de juiste momenten humor.
Hij was door en door integer en dat zag iedereen.
Valt niet mee om dan zijn opvolger te worden !
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
-DIA-
Berichten: 32821
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Van der Vlies vertrekt uit de kamer

Bericht door -DIA- »

Mara schreef:Dit gaat denk ik nog wel erger worden.
Alles wat krom is, zal rechtgepraat gaan worden.
Het recht struikelt nu al over de straten, ook dat zal nog erger worden.
Ik ben niet somber, maar realistisch.
Kijk om je heen, we zijn een minderheid geworden, die soms lauw is.
We laten alles maar over ons heen komen.
We laten een dominee beschimpen en bekladden, als hij voor de Waarheid opkomt.
Uit refokringen wordt dan gezegd, ja maar ZO had hij het natuurlijk niet moeten zeggen.
We kijken naar verre landen waar christenen vervolgd worden, maar hier gebeurt het ook, alleen gelukkig (nog) niet in die mate dat we moeten vrezen voor iemands leven. Maar hoe lang nog ?
Dhr v.d. Vlies had de gave met iedereen om te kunnen gaan, iedereen in zijn waarde te laten, ook had hij op de juiste momenten humor.
Hij was door en door integer en dat zag iedereen.
Valt niet mee om dan zijn opvolger te worden !

Hier val ik bovenop!
Er wordt terecht wel opgemerkt: hoelang mag de zonde nog als zonde op de kansels aangewezen (en veroordeeld) worden?
En ook: Hoe lang dulden ze nog dat het Reformstorisch Daglad de zonden aan de kaak stelt?
Werkelijk, de vervolging kan dichter bij zijn dan velen van ons menen.
Ik verwonder me wel eens hoe overal meer overheen geleefd en overheen gepraat wordt.
Maar het kon ons wellicht wel eens rauw op het dak vallen... om het eens zo te zeggen.
© -DIA- 18-05-2024: 32800
Mara
Berichten: 23142
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Van der Vlies vertrekt uit de kamer

Bericht door Mara »

Je bent het dus met me eens :quoi
Veel mensen zien zonde niet meer als zonde.
Als je nu maar goed leeft voor de buitenkant, goed bent voor een ander enz.
Zo kunnen wij met een ingebeelde hemel voor eeuwig verloren gaan.
We moeten niet lijdelijk worden, maar we kunnen ook niet actief bekeerd worden.
De prediking maar niet te scherp worden, maar ook weer niet te makkelijk.
De waarheid ligt in het midden dus ?
Ik ben wel eens bang voor de toekomst ja. Weet heus dat deze dingen moeten gebeuren, maar zie heel veel kilheid en haat om me heen (in de breedste zin van het woord)
Als het nu weer wereldoorlog zou worden, zouden we ons dan precies zo gedragen als in de jaren 40 ?
Voorlopig gaat het trouwens niet goed met de formatie :hum nog even en we moeten weer naar de stembus.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Jongere
Berichten: 7757
Lid geworden op: 14 apr 2004, 15:45

Re: Van der Vlies vertrekt uit de kamer

Bericht door Jongere »

-DIA- schreef:Hier val ik bovenop!
Mara schreef:Je bent het dus met me eens :quoi
:D Ja, dat is nog niet zo makkelijk om achter te komen bij DIA.
-DIA-
Berichten: 32821
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Van der Vlies vertrekt uit de kamer

Bericht door -DIA- »

Mara schreef:Je bent het dus met me eens :quoi
Veel mensen zien zonde niet meer als zonde.
Als je nu maar goed leeft voor de buitenkant, goed bent voor een ander enz.
Zo kunnen wij met een ingebeelde hemel voor eeuwig verloren gaan.
We moeten niet lijdelijk worden, maar we kunnen ook niet actief bekeerd worden.
De prediking maar niet te scherp worden, maar ook weer niet te makkelijk.
De waarheid ligt in het midden dus ?
Ik ben wel eens bang voor de toekomst ja. Weet heus dat deze dingen moeten gebeuren, maar zie heel veel kilheid en haat om me heen (in de breedste zin van het woord)
Als het nu weer wereldoorlog zou worden, zouden we ons dan precies zo gedragen als in de jaren 40 ?
Voorlopig gaat het trouwens niet goed met de formatie :hum nog even en we moeten weer naar de stembus.
JA ik ben het dus met je eens... Kijk eens hoe er gedicussieerd wordt over allerlei theologische kwesties, en politiek,
zo intensief dat men vergeet in welk een ernstvolle tijd we leven. Net of onze ogen er voor gesloten worden gehouden...
Soms vrees ik wel eens dat wat onze dominee enkele weken terug preekte: Dat onze ogen gesloten zijn om niet te zien
wat er gaande is.
Dit is wel het ergste oordeel, als we onder de oordelen ons verharden, of niet opmerken...
© -DIA- 18-05-2024: 32800
Mara
Berichten: 23142
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Van der Vlies vertrekt uit de kamer

Bericht door Mara »

Ik zie het wel hoor, maar denk dan, ze vinden mij vast te pessimistisch, of te zwaar, of te vroom.
Ik vind het best moeilijk allemaal, wil veel maar kan uiteindelijk niks.
Hoe ouder ik word, hoe meer ik me onmachtig voel.
Probeer dicht bij de Heere te leven, maar er is zoveel wat mij wegtrekt van Hem.
Ik ben dan moeder van een gezin, daar zie ik ook zoveel in gebeuren.
En het glipt je zo uit de vingers.
Ook landelijk, maar zeker wereldgroot gezien, zijn er zoveel problemen.
Wie merkt het op, inderdaad.
Als je het er over hebt met iemand, de tsunami, 11 september, wordt het meteen gerelativeerd, kleiner gemaakt.
Net alsof iedereen nog denkt, op een dag wordt het beter, heus, we streven naar wereldvrede.
Op een forum als dit, gaat het zelfs af en toe nog fout, blijf maar dicht bij jezelf, je wilt geen ruzie, maar hoe zit je er soms toch tussen en middenin ?
En iedereen schijnt maar te verharden.
Het is nog fijn als je iemand ontmoet, waarmee je van hart tot hart kunt spreken.
Gelukkig laat de Heere ons nog mensen over, lantaarndragers, zodat het niet TE donker wordt.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
coupe soleil
Berichten: 323
Lid geworden op: 15 feb 2010, 22:51

Re: Van der Vlies vertrekt uit de kamer

Bericht door coupe soleil »

-DIA- schreef:
Solipsis schreef:
Rens schreef:Begrijpelijk na 30 (!!) jaar, maar jammer is het wél........
Heel spijtig. Ik vond het één van de meest respectabele politici.
Maar ondanks dat hij een respectabel politicus was moet de SGP toch verboden worden...
Kan iemand dat met een mensenverstand snappen?
De meest gezagsgetrouwe partij wordt beschuldigd van discriminatie en gevaarkijk fundamentalisme...

Het is dat we beter weten, maar de 'wereld' zou het niet echt moeten kunnen snappen als ze eerlijk zijn...

Van mij hoeft die partij niet verboden te worden, maar ik heb er verder niet zoveel mee. Diverse standpunten zijn zo vreemd dat je je weleens afvraagt hoe het mogelijk is dat er nog zoveel mensen op stemmen. Maar goed, ieder zijn/haar ding.
coupe soleil
Berichten: 323
Lid geworden op: 15 feb 2010, 22:51

Re: Van der Vlies vertrekt uit de kamer

Bericht door coupe soleil »

-DIA- schreef:
Mara schreef:Dit gaat denk ik nog wel erger worden.
Alles wat krom is, zal rechtgepraat gaan worden.
Het recht struikelt nu al over de straten, ook dat zal nog erger worden.
Ik ben niet somber, maar realistisch.
Kijk om je heen, we zijn een minderheid geworden, die soms lauw is.
We laten alles maar over ons heen komen.
We laten een dominee beschimpen en bekladden, als hij voor de Waarheid opkomt.
Uit refokringen wordt dan gezegd, ja maar ZO had hij het natuurlijk niet moeten zeggen.
We kijken naar verre landen waar christenen vervolgd worden, maar hier gebeurt het ook, alleen gelukkig (nog) niet in die mate dat we moeten vrezen voor iemands leven. Maar hoe lang nog ?
Dhr v.d. Vlies had de gave met iedereen om te kunnen gaan, iedereen in zijn waarde te laten, ook had hij op de juiste momenten humor.
Hij was door en door integer en dat zag iedereen.
Valt niet mee om dan zijn opvolger te worden !

Hier val ik bovenop!
Er wordt terecht wel opgemerkt: hoelang mag de zonde nog als zonde op de kansels aangewezen (en veroordeeld) worden?
En ook: Hoe lang dulden ze nog dat het Reformstorisch Daglad de zonden aan de kaak stelt?
Werkelijk, de vervolging kan dichter bij zijn dan velen van ons menen.
Ik verwonder me wel eens hoe overal meer overheen geleefd en overheen gepraat wordt.
Maar het kon ons wellicht wel eens rauw op het dak vallen... om het eens zo te zeggen.
Kijk maar uit dat je je niet bezeert 8| .

Verder: wat doet de reformatorische men er aan dan alleen maar zwartgallig opsommen wat er allemaal mis is?
coupe soleil
Berichten: 323
Lid geworden op: 15 feb 2010, 22:51

Re: Van der Vlies vertrekt uit de kamer

Bericht door coupe soleil »

Mara schreef: Voorlopig gaat het trouwens niet goed met de formatie :hum nog even en we moeten weer naar de stembus.
Het gaat prima: geen Paars-plus is toch zeker iets om dankbaar voor te zijn. Misschien sommige (veel?) dingen eens positief proberen te bekijken?
Plaats reactie