Luther schreef:coupe soleil schreef:Van mij hoeft die partij niet verboden te worden, maar ik heb er verder niet zoveel mee. Diverse standpunten zijn zo vreemd dat je je weleens afvraagt hoe het mogelijk is dat er nog zoveel mensen op stemmen. Maar goed, ieder zijn/haar ding.
Hééé, dat gaat over de SGP, de partij die ik ook de laatste verkiezingen weer heb gesteund, evenals nog zo'n 163000 mensen. Nu word ik nieuwsgierig, want je twijfelt op z'n minst aan mijn verstandelijke vermogens. Noem me eens 10 zulke vreemden standpunten. (En deze keer niet de vrouwenkwestie noemen, want dat is een beetje afgezaagd...)
Een idee niet kunnen begrijpen is heel iets anders dan twijfelen aan de verstandelijke vermogens van iemand.
Ik heb overigens geen 10 vreemde standpunten nodig om niet op een bepaalde partij te stemmen. En de vrouwenkwestie kan jij afgezaagd vinden, de SGP maakt er nog steeds een halszaak van en vindt het blijkbaar minder afgezaagd. Ik vind dit overigens wel een erg raar standpunt, dat klopt. Ook het feit dat er samenwerking met de CU wordt verbroken vind ik onbegrijpelijk. Kán je samen sterk zijn, haak je af om kleinigheidjes. Gelukkig gaat het soms wel goed, dat geef ik toe.
Verder is het streven naar een theocratie tamelijk onzinnig als politieke partij. Wat doe je dan in de politiek?
Ook zou de SGP wat linkser mogen zijn op het gebied van milieu. Dat is wel zo christelijk.
Ik wil ook het spreken vanuit 'onderbuikgevoelens' -hoewel dat letterlijk wordt ontkend- ten aanzien van de Islam noemen.
Met het promoten van een werkende vader en een opvoedende moeder heb ik ook niet zoveel. Dat kan prima gedeeld worden naar mijn mening, ieder moet daar zelf de juiste keuze in maken.
Tevens ben ik het niet eens met de uitgesproken antipathie van de SGP tegen het samenwonen van mensen van hetzelfde geslacht.
En, om niet meer te noemen, het partijprogramma heeft een heleboel erg ferme standpunten. Een aanzienlijk deel klinkt erg stoer maar is gespeend van elke realiteitszin.
Hopelijk heb ik je bevredigend beantwoord. De SGP heeft heus (veel) goede standpunten. Dat ontken ik niet. Maar het is niet 'mijn' partij. Ik vind er soms wat 'extremistische' trekjes in terug, waarmee ik niet geassocieerd wil worden.