Nou dat is het hem juist, en dat probeer ik al even duidelijk te maken, dat is NIET normaal.Genade door recht schreef:Bureaucraat schreef:Genade door recht schreef: Een rouwdienst staat onder verantwoordelijkheid van een kerkenraad, dus de overledene had bij leven kunnen weten welke regels de kerkenraad ongeveer heeft. Met alle respect voor de overledene en zijn nabestaanden vind ik het nogal naïef een liturgie op te stellen die niet met die regels overeenstemt.
Enige flexibiliteit m.b.t. een liturgie zou toch wel aanbevelenswaardig zijn. Uiteindelijk zullen dergelijke mensen een dienst gaan organiseren buiten de kerkelijke gemeente om.
Dat is hun verantwoordelijkheid; niet die van de kerkenraad. Ik zeg niet dat een kerkenraad zich star moet opstellen, maar een kerkenraad kan wel regels en grenzen stellen. De een wil spreken, de volgende wil zingen, een derde wil een gedicht, en waarom kan er niet een blokfluit bij het versje. Opa vond dat zijn lievelingskleindochter dat zou goed kon... enz. Maar als opa 80 jaar lid is van de GG te X, wordt hij ook begraven volgens de regels van de kerkenraad van X. Dat vind ik volstrekt normaal.
Ze hebben er niets mee van doen. Het valt buiten hun verantwoordelijkheid.
Ze mogen zelfs GEEN rouwdiensten beleggen, en dat doen ze op deze manier wel.