memento schreef:Gijs83 schreef:Opmerkingen als de laatste en ook opmerkingen als waar de meeste regels/wetten zijn daar leven de jongeren zich het meest uit in café's e.d.vind ik echt te snerend. Natuurlijk ga ik niet om feit heen dat het gebeurt en dat het fout is, maar om zo'n groep nou te grabbel te gooien

Het enige wat ik stelde, is dat het handhaven van de traditie op basis van harde regels niet werkt. Je ziet dat juist in de groepen die dat het krampachtigst proberen het meest verzet is. Ik pleit daarom om de traditie op een positieve manier te benaderen. Dus te vertellen wat er zo mooi en goed aan is. Dat werkt veel beter dan een streng gebieden en verbieden. En doet daarnaast ook meer recht aan het feit dat we geen RK zijn, en dus het naleven van de traditie niet als noodzakelijk tot zaligheid zien...
Mijn stelling is dus ook: Wie krampachtig met een traditie omgaat, holt haar uit, omdat het staan in die traditie een "moeten" wordt, en een kwestie van "het hoort nu eenmaal zo". Wie zo opgroeit, ziet de waarde van de traditie niet meer, en kan en zal de traditie niet meer met de liefde overdragen, die nodig is om een traditie stand te doen houden.
Dit is geen krampachtig vasthouden aan een 'traditie'. In wezen is het veel meer dan dat. Het zegt iets over het
innerlijk. Of aan de andere kant over het niet koud of heet, maar 'lauw' zijn, want dat is het in feite.
Weet je nog dat (vooral vroeger) een algemene uitdrukkig was dat je het volk Gods kon kennen aan:
Gelaat, gewaad en gepraat? Dat gaat nog altijd op, ook al is er meer nodig als alleen het uiterlijke.
Napraten, en na-apen is er ook altijd bijgeweest. Het genoemde gezegde werd trouwens pas nog aangehaald door
onze domine. Het is bekend hoe daar mee gespot wordt, en de draak mee gestoken wordt. Maar als
de vreze Gods in je hart is, zul je dat niet merken aan het uiterlijk? Mozes kwam van de berg, en zijn
aangezicht blonk, het was te zien dat hij bij God geweest was. Zo is het nu nog. Ik spreek nu dus niet over
na-apen, maar over het wezen. En zijn we de vorm kwijt, dat is zeker het wezen verder weg als we
erg in hebben...