Jij haalt twee dingen door elkaar, zoals ik je al pagina's lang in diverse topics van probeer te overtuigen: het conclusiegeloof en het zaligmakend geloof.Marnix schreef:Want?
Geen van beiden. Je haalt twee dingen door elkaar. Paulus was onderwezen in het Joodse geloof. Dat geloof was het oude testament waarin op de komst van de Messias gewezen was. Iedere Jood geloofde dat er een Messias zou komen. Daarin was Paulus dan ook zeker onderwezen. Ze geloofden echter niet dat Jezus de Messias was en dat door zijn kruisdood er verzoening is. Paulus kende dus de aankondiging van de Messias maar Hij kende de Messias zelf, Jezus Christus, niet als Verlosser. Daarom vervolgde hij hen die leerden dat Jezus de Messias was, todat Jezus zich aan Paulus openbaarde als Verlosser en Gods Zoon en toen geloofde hij.PvS schreef:Paulus, die zo onderwezen was op de hogeschool te Jeruzalem, aan deMarnix schreef:Hij kende het niet en geloofde het niet. Hij kende de schriften maar niet de Messias, Jezus, het vleesgeworden Woord, de Zoon van God, de vervulling van de schriften. Gemaliel had Paulus nooit het evangelie van verzoening door Jezus Christus geleerd. Het "hoewel hij aan de voeten van Gemaliel was opgevoed" heeft dus niets met het evangelie te maken. Paulus kende het echte evangelie helemaal niet, Hij kende Jezus Christus niet als Verlosser.PvS schreef:Paulus kende 'het reddende Evangelie' immers ook nog niet (zielsbevindelijk), hoewel hij aan de voeten van Gemaliël was opgevoed...
Maar als het gebod gekomen is...
voeten van Gamaliël, aangaande de Messias en de weg, om door Hem zalig te worden...
(Justus Vermeer)
Dit komt niet overeen met wat jij aanhaalt, Marnix.
Wie zit er nu naast?
Voordat Paulus op weg ging naar Damascus wist hij hetzelfde zo ongeveer als koning Agrippa voor Handelingen 26, namelijk de Oud Testamentische geschriften.
Na hoofdstuk 26 wisten beiden, zowel Paulus als Agrippa, dat Jezus de Verlosser is.
Paulus wist dat zaligmakend, Agrippa slechts verstandelijk.