Calvijn en de oprichting van de staat Israël in 1948

Ben je het eens of oneens met de stelling? Graag keuze in topic toelichten.

Eens
12
40%
Oneens
18
60%
 
Totaal aantal stemmen: 30

Gebruikersavatar
Afgewezen
Berichten: 17323
Lid geworden op: 12 mei 2005, 21:50

Re: Calvijn en de oprichting van de staat Israël in 1948

Bericht door Afgewezen »

albion schreef:Ik vind het artikel wat vandaag in het RD stond betreffende de staat Israël
wel mooi. Er stonden wel een paar opmerkingen in waar ik zelf nooit zo aan gedacht heb.
Zoals?
Gebruikersavatar
Gian
Berichten: 6329
Lid geworden op: 27 nov 2004, 21:24

Re: Calvijn en de oprichting van de staat Israël in 1948

Bericht door Gian »

Las vandaag in een blaadje van mensen die de heidelberger catechismus naar de joden brengen...
De joden moesten nodig aan de Heidelberger.

:bobo
Hedendaagse bijbelstudie is voor een belangwekkend deel het elimineren van traditioneel-theologische en hermeneutische contradicties.
albion
Berichten: 7514
Lid geworden op: 27 dec 2007, 18:23
Locatie: ergens in nederland

Re: Calvijn en de oprichting van de staat Israël in 1948

Bericht door albion »

Afgewezen schreef:
albion schreef:Ik vind het artikel wat vandaag in het RD stond betreffende de staat Israël
wel mooi. Er stonden wel een paar opmerkingen in waar ik zelf nooit zo aan gedacht heb.
Zoals?
Kom ik op terug, nu geen tijd.
De halve waarheid is funester dan de onjuistheid (E. von Feuchtersieben)
Gebruikersavatar
Afgewezen
Berichten: 17323
Lid geworden op: 12 mei 2005, 21:50

Re: Calvijn en de oprichting van de staat Israël in 1948

Bericht door Afgewezen »

Gian schreef:Las vandaag in een blaadje van mensen die de heidelberger catechismus naar de joden brengen...
De joden moesten nodig aan de Heidelberger.

:bobo
Waarom niet?
Gebruikersavatar
Afgewezen
Berichten: 17323
Lid geworden op: 12 mei 2005, 21:50

Re: Calvijn en de oprichting van de staat Israël in 1948

Bericht door Afgewezen »

albion schreef:
Afgewezen schreef:
albion schreef:Ik vind het artikel wat vandaag in het RD stond betreffende de staat Israël
wel mooi. Er stonden wel een paar opmerkingen in waar ik zelf nooit zo aan gedacht heb.
Zoals?
Kom ik op terug, nu geen tijd.
Ik heb het al gelezen. Schokkend, maar die man heeft wel een punt.
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33490
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: Calvijn en de oprichting van de staat Israël in 1948

Bericht door Tiberius »

Afgewezen schreef:
Gian schreef:Las vandaag in een blaadje van mensen die de heidelberger catechismus naar de joden brengen...
De joden moesten nodig aan de Heidelberger.

:bobo
Waarom niet?
In sommige kringen wil men bij voorkeur de belijdenisgeschriften schrappen; dus zeker niet verspreiden.
Gebruikersavatar
Gian
Berichten: 6329
Lid geworden op: 27 nov 2004, 21:24

Re: Calvijn en de oprichting van de staat Israël in 1948

Bericht door Gian »

Ik vind het een prestatie een jood achter de verbondstheologie te krijgen.
Hedendaagse bijbelstudie is voor een belangwekkend deel het elimineren van traditioneel-theologische en hermeneutische contradicties.
Zonderling
Berichten: 4330
Lid geworden op: 19 nov 2005, 12:31

Re: Calvijn en de oprichting van de staat Israël in 1948

Bericht door Zonderling »

Gian schreef:Ik vind het een prestatie een jood achter de verbondstheologie te krijgen.
Er zijn in de geschiedenis vele Joden tot het christendom bekeerd.
En hiervan hebben ook heel wat de Gereformeerde belijdenis aanvaard.
Waaronder ook geleerde rabbi's.
Dat geldt voor diverse landen in Europa, waaronder ook Nederland.
Gisteren nog de geschiedenissen gelezen van Isaac Levinsohn en Abraham Eschel die beiden zelfs predikant werden.
En in vroeger tijd hadden we in Nederland onder meer (Christiaan) Salomon Duysch, een bekeerde rabbi die predikant werd in Mijdrecht. Ook hij heeft de Gereformeerde belijdenis ten volle aanvaard.
Gebruikersavatar
Gian
Berichten: 6329
Lid geworden op: 27 nov 2004, 21:24

Re: Calvijn en de oprichting van de staat Israël in 1948

Bericht door Gian »

Ik ken geen enkele jood die de profetieen vergeestelijkt. De voorbeelden zullen er ongetwijfeld zijn, het zijn de spreekwoordelijke uitzonderingen die de regel bevestigen.
Hedendaagse bijbelstudie is voor een belangwekkend deel het elimineren van traditioneel-theologische en hermeneutische contradicties.
Zonderling
Berichten: 4330
Lid geworden op: 19 nov 2005, 12:31

Re: Calvijn en de oprichting van de staat Israël in 1948

Bericht door Zonderling »

@Gian, begrijp ik het goed dat je zegt dat de Gereformeerde belijdenis gelijk staat aan het vergeestelijken van de profetieën? Dat begrijp ik niet, eerlijk gezegd.
Gebruikersavatar
Afgewezen
Berichten: 17323
Lid geworden op: 12 mei 2005, 21:50

Re: Calvijn en de oprichting van de staat Israël in 1948

Bericht door Afgewezen »

Gian schreef:Ik ken geen enkele jood die de profetieen vergeestelijkt. De voorbeelden zullen er ongetwijfeld zijn, het zijn de spreekwoordelijke uitzonderingen die de regel bevestigen.
Uitzonderingen bevestigen de regels doorgaans niet, ze tonen aan dat een regel niet opgaat.
Stel je voor dat een Jood niet de verbondstheologie aan zou kunnen hangen. Dan hebben we twee Bijbels: één voor de gereformeerden, één voor de Joden. Dat is bijzonder.
Gebruikersavatar
Afgewezen
Berichten: 17323
Lid geworden op: 12 mei 2005, 21:50

Re: Calvijn en de oprichting van de staat Israël in 1948

Bericht door Afgewezen »

Zonderling schreef:@Gian, begrijp ik het goed dat je zegt dat de Gereformeerde belijdenis gelijk staat aan het vergeestelijken van de profetieën? Dat begrijp ik niet, eerlijk gezegd.
De 'verbondstheologie' 'vergeestelijkt' geen profetieën. Maar leest ze zoals ze bedoeld zijn. Chialisten en aanverwanten hebben de neiging veel profetieën te 'verletterlijken', waarmee dan tekort gedaan wordt aan de zin van de Schrift.
Toeschouwer
Berichten: 951
Lid geworden op: 19 jul 2004, 22:47

Re: Calvijn en de oprichting van de staat Israël in 1948

Bericht door Toeschouwer »

Een Jood is per definitie in het Verbond. Wij leden van de gemeente hebben een andere relatie met de Heere.
Ik weet dat weinigen op dit forum dat geloven omdat de vervangingstheologie nog volop geleerd wordt, maar ik kan het toch niet anders zien.
Het komt ook weer tot uiting in de dissertatie van dr. M.A. van den Berg die het met Calvijn eens is in zijn anti-apocalyptische uitleg van het boek Daniël.
Ik ken geen Messias-belijdende Joden die met de Gereformeerde Verbonstheologie op één lijn staan.
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33490
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: Calvijn en de oprichting van de staat Israël in 1948

Bericht door Tiberius »

Toeschouwer schreef:Een Jood is per definitie in het Verbond. Wij leden van de gemeente hebben een andere relatie met de Heere.
Ik weet dat weinigen op dit forum dat geloven omdat de vervangingstheologie nog volop geleerd wordt, maar ik kan het toch niet anders zien.
***zucht***
Toeschouwer schreef:Ik ken geen Messias-belijdende Joden die met de Gereformeerde Verbonstheologie op één lijn staan.
En ik ken geen enkele Messias-belijdende Jood die niet met de gereformeerde verbondstheologie op één lijn staat.
Toeschouwer
Berichten: 951
Lid geworden op: 19 jul 2004, 22:47

Re: Calvijn en de oprichting van de staat Israël in 1948

Bericht door Toeschouwer »

Tiberius schreef:
Toeschouwer schreef:Een Jood is per definitie in het Verbond. Wij leden van de gemeente hebben een andere relatie met de Heere.
Ik weet dat weinigen op dit forum dat geloven omdat de vervangingstheologie nog volop geleerd wordt, maar ik kan het toch niet anders zien.
***zucht***
Toeschouwer schreef:Ik ken geen Messias-belijdende Joden die met de Gereformeerde Verbonstheologie op één lijn staan.
En ik ken geen enkele Messias-belijdende Jood die niet met de gereformeerde verbondstheologie op één lijn staat.
Dat zuchten van jou daar kijk ik niet van op. Maar mag ik je vragen hoeveel Messias-belijdende Joden ken jij?
Plaats reactie