Evangelisch

Jan Klaassen

Bericht door Jan Klaassen »

Iemand definieerde evangelischen eens (spottend bedoeld): Dat zijn mensen die tijdens het preken steeds van bijbeltekst naar bijbeltekst springen, om te bewijzen dat wat ze zeggen waar is. Ik zou willen dat dominees in onze kringen dat ook deden.
Wilhelm

Bericht door Wilhelm »

Wilhelm schreef:En ik hoop van harte dat de rest van de serie ook waarschuwend, leerzaam en goed onderbouwd zal zijn in een stijl die iedereen aanspreekt.
Want dan kunnen we het echt over de inhoud hebben.
Eerlijk is eerlijk , het tweede artikel, vandaag in de SB komt een stuk beter over.

En Aritha, een stukje "kerkgeschiedenis" in de SB wat gaat over Andrew Gray :wink:
Kaw
Contacteer:

Bericht door Kaw »

Wilhelm schreef:
Wilhelm schreef:En ik hoop van harte dat de rest van de serie ook waarschuwend, leerzaam en goed onderbouwd zal zijn in een stijl die iedereen aanspreekt.
Eerlijk is eerlijk , het tweede artikel, vandaag in de SB komt een stuk beter over.

En Aritha, een stukje "kerkgeschiedenis" in de SB wat gaat over Andrew Gray :wink:
Kan iemand het plaatsen? Ben heel benieuwd!
aritha

Bericht door aritha »

Wilhelm schreef:

Ja?
Ik ga aan mijn vriendin vragen of ik de SB mag inzien. :D
Unionist

Bericht door Unionist »

Jan Klaassen schreef:Iemand definieerde evangelischen eens (spottend bedoeld): Dat zijn mensen die tijdens het preken steeds van bijbeltekst naar bijbeltekst springen, om te bewijzen dat wat ze zeggen waar is. Ik zou willen dat dominees in onze kringen dat ook deden.
Ir van der Graaf zei eens: Je hebt preken waarbij de dominee strak bij zijn tekst blijft, je hebt ook preken waar je tijdens de dienst door heel de BIjbel zit te bladeren en je hebt preken die bij de voorbereiding al klaar waren maar waarbij de dominee alleen nog maar een tekst hoefde te zoeken.
Bij 7500 postings kom ik weer terug (en af en toe tussendoor als ik zin heb)
Wilhelm

Re: Evangelisch

Bericht door Wilhelm »

Met dank aan het ND waar we wel meer dan 50 woorden van een artikel mogen gebruiken :
www.nd.nl schreef:
Teleurgesteld door de evangelische praktijk
MIDDELBURG - Ds. J.M.D. de Heer - predikant van de Gereformeerde Gemeenten - schreef een portret van de evangelische beweging. En hij evalueert. ,,De praktijk heeft mij behoorlijk teleurgesteld.''

,,Best kritisch'' noemt ds. J.M.D. de Heer zijn evaluatie van de evangelische beweging in brede zin: van pinkstergemeenten tot het Evangelisch Werkverband in de Protestantse Kerk in Nederland. In zijn boek De Evangelische Beweging (Den Hertog, Houten), dat net uit is, klinkt hij heel stellig. ,,Kunnen we onszelf toevertrouwen aan de boodschap die in de evangelische beweging gangbaar is? Op die vraag kan ik maar één antwoord geven: nee, dat kan niet.''

De Heer, predikant van de Gereformeerde Gemeente van Middelburg-Centrum, zegt een objectief portret van de evangelischen te schetsen. Als kerkredacteur van het Reformatorisch Dagblad (van 1996 tot 2001) raakte hij ,,ondergedompeld'' in de evangelische beweging. Zijn ervaringen heeft hij aangevuld met literatuur uit evangelische kring.

Een evaluatie hoort daarbij, vindt hij. Hoewel de beweging ook een spiegel biedt, bijvoorbeeld in het evangelisatiewerk, slaat ,,de balans kritisch door''. ,,De boodschap is op een aantal fundamentele punten niet in overeenstemming te brengen met de Schrift.'' Hij waarschuwt reformatorische kerken waar de evangelische boodschap voet aan de grond krijgt.

Wat zijn volgens u de belangrijkste kenmerken van de evangelische beweging?

,,Ik blijf graag bij de punten die ze zelf noemt: het volledig aanvaarden van Gods Woord, de godheid van Christus en het offer van Christus aan het kruis, de noodzaak van een persoonlijke band met God en de oproep het goede nieuws te delen.''

Hoe klinkt dat?

,,Het zijn mooie punten, zeker in confrontatie met de moderne theologie. Maar het gaat al mis bij de vraag voor wie Christus is gestorven en bij de toe-eigening van het heil. De stelling is: Jezus stierf voor alle mensen en de mens kan uit vrije wil Jezus aannemen. Het fundament is dus anders dan de boodschap die in de Reformatie naar ons toe is gekomen. In de uitwerking vind ik dat de Amerikaanse evangelist Billy Graham in zijn boeken accenten legt waarin de stelligheid van deze punten minder prominent naar voren komt. Dat is anders bij een nu populaire schrijver als Max Lucado. De praktijk van de talloze evangelische bijeenkomsten die ik als journalist bezocht, heeft mij behoorlijk teleurgesteld.''

Kunt u concrete punten daarvan noemen?

,,Het losjes, gemakkelijk spreken over God. De heiligheid van God klinkt naar mijn overtuiging niet door. Dat doet mij zeer. Ik herinner mij de EO-familiedag in 2000, waar de presentator applaus vroeg voor God vanwege het mooie weer. Er volgde een daverend applaus. Dat heeft bij mij echt iets gedaan. Het besef van Gods heiligheid is dan weg.

Ik doel ook op de gemakkelijke keuze: je 'neemt Jezus aan'. Tijdens evangelische bijeenkomsten gaan mensen naar voren om 'hun hart aan Jezus te geven'. Maar er zijn meer voorbeelden: een boekenlegger waarop je je naam invult en klaar, je bent bekeerd. Of de tip van EO-nazorg: 'bid dit gebed en dan ben je kind van God'. Dat denken is diep geworteld, zelfs bij vooraanstaande schrijvers als John Stott.''

En zo is het niet?

,,Ik heb nooit gelezen hoe zo'n zondaarsgebed als beslissende stap voor de bekering te funderen is in Gods woord. Het gemak waarmee de bekering soms wordt voorgesteld, staat mij echt tegen. De mens komt in het middelpunt te staan: de mens kiest voor God. Achteraf wordt wel gezegd dat de keuze komt door de kracht van God, maar uiteindelijk heeft de mens zelf de keuze gemaakt. Getuigenissen van evangelische mensen gaan ook bijna altijd terug naar de stap die zij hebben gezet.''

Hoe zou u het formuleren?

,,God staat helemaal aan het begin. God kiest voor mensen, God overtuigt mensen. God wint mensen in voor zijn genade. Hij buigt het hart zo dat ze de boodschap van zijn genade ontvangen.''

Daar komt geen menselijke stap bij kijken?

,,Het geloof is daarin cruciaal, het geloof dat door God geschonken wordt. Het Bijbelse woord aannemen betekent ontvangen. Het betekent niet: iets naar je toe trekken. Ik kom dat 'ontvangen' weinig tegen in de evangelische beweging - overigens af en toe wel in persoonlijke gesprekken. Zo had ik een keer een interview met Hans Keijzer van de Evangelische Zendingsalliantie. Hij vertelde dat hij bad: 'God, zonder U is alles hopeloos'. Die beleving van zondaar voor God zijn, gaf veel herkenning.''

U kritiseert de evangelischen. Weinig verrassend voor een predikant van de Gereformeerde Gemeenten.

,,Ik ben me niet in de evangelische beweging gaan verdiepen omdat ik een boek wilde schrijven. Mijn eerste kennismaking was half jaren negentig door een serie artikelen uit reformatorische kring, waarin werd gepleit voor een kruisbestuiving tussen reformatorischen en evangelischen.

Dat vond ik interessant. Bij het Reformatorisch Dagblad heb ik mij verder in de beweging kunnen verdiepen en ontstond het idee een serie artikelen te schrijven. Die verscheen uiteindelijk vorig jaar in De Saambinder , het weekblad van de Gereformeerde Gemeenten. Daaruit vloeit dit boek voort.

Ik baseer mij wat betreft de persoonlijke indrukken vooral op mijn tijd bij het RD . Maar ik blijf bij via bladen als EO-Visie en het blad Idea van de Evangelische Alliantie en via internet. Daaruit blijkt dat mijn beeld nog steeds actueel is.''

Wat is volgens u de invloed van de evangelische beweging in de reformatorische kerken?

,,De invloed is naar mijn inschatting fors. Op het gebied van liederen en muziek, maar ook als het gaat om de algemene verzoening. Dat komt doordat de boodschap van de evangelischen iets heel aantrekkelijks heeft voor ons, mensen. Je kunt uiteindelijk zelf beschikken over de zaligheid; er is openheid voor de moderne cultuur en er ligt een grote nadruk op de sfeer.''

En hoe zit het met behoudende kerken zoals de Gereformeerde Gemeenten?

,,Daar is de invloed moeilijker te meten. Er zijn geen predikanten die zich nadrukkelijk positief uitlaten over de evangelische beweging. Synodes en instanties hebben een kritische houding.

De uitstroom naar evangelische gemeenten is niet zo groot, maar er gaan natuurlijk ook kerkleden naar bijvoorbeeld een Gereformeerde Bondsgemeente met evangelische invloeden. Onder jongeren is er een aantal dat de EO-jongerendag bezoekt en een groep die graag naar gospelmuziek luistert.''

De evangelische beweging en de kerken groeien naar elkaar toe. Is daarin niets positief te ontdekken?

,,Op punten waar je samen op kunt trekken, moet je dat doen, zeker in onze geseculariseerde tijd. Alleen, wat betekent samen optrekken? Een gezamenlijke visie uitdragen op punten waarover je hetzelfde denkt, of elkaar omarmen en na verloop van tijd zo naar elkaar toe groeien dat er geen verschillen meer zijn? Juist vanwege fundamentele verschillen in leer en praktijk ben ik niet enthousiast over de zogenaamde oecumene van het hart. Vooral omdat ik geen verdieping van de identiteit van de evangelische beweging zie, maar wel verbleking van de reformatorische identiteit in de gevestigde kerken.''

Uw boek is dus ook een kritische noot naar kerken die in hun ogen positieve elementen uit de evangelische beweging overnemen?

,,Ik zeg vooral: wees alert. Deels zijn ze dat wel. Onlangs stond in het Gereformeerde Bondsblad de Waarheidsvriend een serie over evangelicalisering in de gemeenten, waarin ook kritische noten stonden. Maar het mag wel wat kritischer, geprofileerder.''
Ik waardeer het diepgaand onderzoek wat Ds de Heer gedaan heeft voor zijn beschrijving van de gevaren in de Evangelische beweging. Het zijn niet zomaar wat gevoelsargumenten.
Maar uitgaande van de stijl van de SB artikelen lijkt het me wel raadzaam om, voor de soms broodnodige nuanceringen, naast dit boekje van Ds de Heer ook het boekje van L Snoek te lezen : "Reformatorisch en Evangelisch" uitgegeven door de Jeugdbond GG.
Laatst gewijzigd door Wilhelm op 07 nov 2009, 10:46, 1 keer totaal gewijzigd.
refo

Bericht door refo »

Ik denk dat we als 'behoudende kerken' best samen zouden kunnen gaan met de evangelischen. Natuurlijk zijn er verschillen, maar in de geloofsbeleving, wat in beide denominaties toch vooral een 'gevoel' is kunnen ze elkaar de hand hartelijk schudden.
--------------
Voorts ben ik van mening dat portretten van oudvaders, reformatoren en andere theologen niet zouden moeten worden toegestaan als avatar.
Gian

Bericht door Gian »

Is het boek een serieuze studie, of zijn het allen de saambinder stukjes?
Hedendaagse bijbelstudie is voor een belangrijk deel het elimineren van theologische contradicties.
Luther
Contacteer:

Bericht door Luther »

Gian schreef:Is het boek een serieuze studie, of zijn het allen de saambinder stukjes?
Beide!
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
Ander

Bericht door Ander »

Wilhelm schreef:
Ik waardeer het diepgaand onderzoek wat Ds de Heer gedaan heeft voor zijn beschrijving van de gevaren in de Evangelische beweging. Het zijn niet zomaar wat gevoelsargumenten.
Maar uitgaande van de stijl van de SB artikelen lijkt het me wel raadzaam om, voor de soms broodnodige nuanceringen, naast dit boekje van Ds de Heer ook het boekje van L Snoek te lezen : "Reformatorisch en Evangelisch" uitgegeven door de Jeugdbond GG.
Nee, nee, nee, ophouden met dat genuanceer. Daar is de zaak veel te serieus voor!
Ik heb tabak van zulk soort adviezen. Prachtig dat een predikant zo'n studie heeft willen maken. Daar kunnen we ons voordeel mee doen. Laat snoeken maar zwemmen.
Wilhelm

Bericht door Wilhelm »

Ander schreef:
Wilhelm schreef:
Nee, nee, nee, ophouden met dat genuanceer. Daar is de zaak veel te serieus voor!
Ik heb tabak van zulk soort adviezen. Prachtig dat een predikant zo'n studie heeft willen maken. Daar kunnen we ons voordeel mee doen. Laat snoeken maar zwemmen.

Wat een onwaardige reactie...
Jammer.
Gian

Bericht door Gian »

Als het alleen de sb stukjes zijn neem ik het niet serieus. Ds de Heer heeft op veel punten gelijk en ik deel de zorg met hem als het gaat over de heiligheid van God, wereldgelijkvormigheid en zo nog een aantal punten. Voor de vele bijbelgetrouwe Gemeenten is geen aandacht, die blijken niet te bestaan. Ook heeft hij geen enkel begrip voor mensen die na jarenlange ongelijke strijd in eigen Gemeente zich genoodzaakt voelen over te stappen. Die mensen worden als dom, onkundig en dwaas afgeschilderd terwijl men niet eens een normaal antwoord krijgen.
Dat is pas dom, en een blinde vlek is in de gg-kringen. Als je evangelisch wordt ben je bij voorbaat verdwaald, de weg kwijt ect.
Misschien komt er nog een boek over de gg-balk, dat zou ze sieren.
Laatst gewijzigd door Gian op 07 nov 2009, 11:22, 1 keer totaal gewijzigd.
Hedendaagse bijbelstudie is voor een belangrijk deel het elimineren van theologische contradicties.
Ander

Bericht door Ander »

Wilhelm schreef:

Jammer.
Ach, jouw bijdrage getuigt er van dat de artikelen in de SB (enigszins) stijlloos zijn en daarbij ook nog ongenuanceerd. In die geest mag je mijn reactie ook lezen. Ik hou daar niet zo van.
Wilhelm

Bericht door Wilhelm »

Ander schreef:
Wilhelm schreef:

Jammer.
Ach, jouw bijdrage getuigt er van dat de artikelen in de SB (enigszins) stijlloos zijn en daarbij ook nog ongenuanceerd. In die geest mag je mijn reactie ook lezen. Ik hou daar niet zo van.

Beste Ander, ik heb dat niet zo gezegd.
Wel denk ik dat het uitgangspunt van Snoek : Evangelischen zijn onze medechristenen, een hele zuivere is.
Daarbij richt Snoek zich ook op de goede elementen en hij houdt onze gezindte daadwerkelijk een spiegel voor. Tegelijkertijd waarschuwt hij ernstig voor de gevaren die er zijn in de Evangelische beweging.

En deze tweeerlei houding is van levensbelang. Afgelopen week een hervormingsdienst beluisterd en een classis verslag gelezen, steeds wordt er weer gewezen over het ontbreken van vruchten op de prediking. Dan benauwd me dat en als dat nu werkelijkheid is binnen onze gemeenten, behoren we wel de hand op de mond te doen over anderen.
Dan blijft er maar een ding over : schuld en boetvaardigheid , Wij , wij !! zijn van het heilspoor afgegaan !
Ander

Bericht door Ander »

Wilhelm schreef:
Ander schreef:
Wilhelm schreef:

Jammer.

Beste Ander, ik heb dat niet zo gezegd.
Wel denk ik dat het uitgangspunt van Snoek : Evangelischen zijn onze medechristenen, een hele zuivere is.
Daarbij richt Snoek zich ook op de goede elementen en houd onze gezindte daadwerkelijk een spiegel voor. Tegelijkertijd waarschuwt hij ernstig voor de gevaren die er zijn in de Evangelische beweging.

En deze tweeerlei houding is van levensbelang. Afgelopen week een hervormingsdienst beluisterd en een classis verslag gelezen, steeds wordt er weer gewezen over het ontbreken van vruchten op de prediking. Dan benauwd me dat en als dat nu werkelijkheid is binnen onze gemeenten, behoren we wel de hand op de mond te doen over anderen.
Dan blijft er maar een ding over : schuld en boetvaardigheid , Wij , wij !! zijn van het heilspoor afgegaan !
Natuurlijk Wilhelm, dat snap ik best. En zo'n emotionele oproep is prima, alleen voegt hierin weinig toe. We hebben het over het boek van ds. de Heer. Ik heb overigens alleen de artikelen en de interviews gelezen. In dat boek wijst hij op de gevaren van de Evangelische beweging. Die tweeërlei houding die jij noemt heeft ds. De Heer (beluister eens een paar preken van hem) ook. En dat het benauwend is dat classisverslagen gewagen van het ontbreken van de vrucht deel ik met je.
Ik krijg het idee dat jij bij zo'n boek direct heb: 'kijk eens, zo'n GG-dominee die denkt dat hij beter is en dat er op ons niets aan te merken is.' Ik hoop dat ik het mis heb.
Gesloten