Re: Sabbat op zondag?
Geplaatst: 20 jul 2009, 16:39
Graag in het Nederlands, Mayflower, of anders in dit subforum.
Waarom toch zo moeilijk doen, want ik kwam deze twee artikelen tegen en die waren in het engels, anders had ik ze natuurlijk in het nederlands verstuurd. Ik dacht dat het juist wel een aanvulling zou zijn rondom deze discussie omdat men al snel romeinen 14:5 gebruikt om geen waarde te hechten aan de sabbath of dag des Heren.Tiberius schreef:Graag in het Nederlands, Mayflower, of anders in dit subforum.
less de titel van het topic nog eens, zou ik zeggen.Tiberius schreef:Waarom zit je hier dan zo te sabbat-drijven?backtobasic schreef:JUISTalbion schreef:Romeinen: „De een acht wel den enen dag boven den anderen dag; maar de ander acht al de dagen gelijk. Een iegelijk zij in zijn eigen gemoed ten volle verzekerd.”backtobasic schreef:
(Laat alles ter ere van God zijn, wat u ook doet, dat word meerder malen gezegd, niet:houd u aan de nieuwe dag, nee dat kon ook niet, die kwam pas 3 eeuwen later)
(Even afgezien van de eigenwillige exegese, die je in één woordje lijkt te zeggen.)
mayflower schreef:Waarom toch zo moeilijk doen, want ik kwam deze twee artikelen tegen en die waren in het engels, anders had ik ze natuurlijk in het nederlands verstuurd. Ik dacht dat het juist wel een aanvulling zou zijn rondom deze discussie omdat men al snel romeinen 14:5 gebruikt om geen waarde te hechten aan de sabbath of dag des Heren.Tiberius schreef:Graag in het Nederlands, Mayflower, of anders in dit subforum.
Nogmaals voor al duidelijkheid ik ben geen sabbaths aanhanger, maar ik sta er verbaasd van de theologie rondom de zondag als de sabbath en dat dat men schriftgedeeltes zoals Romeinen 14:5 wilt gebruiken.
Volgens mij gooi jij hiermee de geloofwaardigheid van de Bijbel te grabbel...luis schreef:Als nieuweling op dit forum heb ik veel gelezen.Ook over de sjabbat. Het is jammer dat er allerlei bijblese argumenten worden aangedragen om de zondag als sjabbat aan te voeren. Het zou gaan om de dag dat Jezus dood ging of zou zijn opgestaan. Het is allemaal onbijbels. De sjabbat is ingesteld tijdens de schepping. In het Hebreeuws hebben alle dagen een nummer maar de sjabbat de laatste dag heeft een naam. Daarin zit het werkwoord zitten (lesjevet) als stam verborgen. In 321 is door Constantijn de grote (wat een naam eigenlijk) uit antisemitische overwegingen de sjabbat afgeschaft en strafbaar gesteld. De geloofsbelijdenis van Nicea is eigenlijk een oproep tegen het volk van God en de menselijke instelling van de verzonnen drie eenheid. Ook het verbod om Pescah te vieren en de keizerlijke bevelen om Pasen op een ander tijdstip te vieren dan de Joden getuigt van antisemitischme puur sang.
De oervader van de kerk Jacobus hield de sjabbat en hield zich aan de wetten. Paulus heeft in de kerken een geheel ander christendom gepredikt dan Jacobus.
Als christen heb je dus de sjabbat te houden en je te houden aan de wet.
Hij doet zijn naam eer aan. Hij zit in onze pels....MarthaMartha schreef:Volgens mij gooi jij hiermee de geloofwaardigheid van de Bijbel te grabbel...
(forumregels al gelezen?)
Over schoppen tegen refo gebruiken gesproken...luis schreef:Als nieuweling op dit forum heb ik veel gelezen.Ook over de sjabbat. Het is jammer dat er allerlei bijblese argumenten worden aangedragen om de zondag als sjabbat aan te voeren. Het zou gaan om de dag dat Jezus dood ging of zou zijn opgestaan. Het is allemaal onbijbels. De sjabbat is ingesteld tijdens de schepping. In het Hebreeuws hebben alle dagen een nummer maar de sjabbat de laatste dag heeft een naam. Daarin zit het werkwoord zitten (lesjevet) als stam verborgen. In 321 is door Constantijn de grote (wat een naam eigenlijk) uit antisemitische overwegingen de sjabbat afgeschaft en strafbaar gesteld. De geloofsbelijdenis van Nicea is eigenlijk een oproep tegen het volk van God en de menselijke instelling van de verzonnen drie eenheid. Ook het verbod om Pescah te vieren en de keizerlijke bevelen om Pasen op een ander tijdstip te vieren dan de Joden getuigt van antisemitischme puur sang.
De oervader van de kerk Jacobus hield de sjabbat en hield zich aan de wetten. Paulus heeft in de kerken een geheel ander christendom gepredikt dan Jacobus.
Als christen heb je dus de sjabbat te houden en je te houden aan de wet.
Voordat je nog een posting doet, verzoek ik je eerst om op dit forum alles te bekijken wat over deze discussie gaat. Deze discussie is in de treure gevoerd. Jij hebt bij inschrijving de forum regels onderschreven. Hieronder valt ook het belijden dat de zondag de rustdag is geworden. En ben je hier het niet mee eens en vind jij de argumenten die hier op dit forum al vele malen naar voren gebracht niet overtuigend, dan verzoeken wij je te distangeren van enig commentaar en je conclusie te trekken dat je de forumregels niet kan onderschrijven!luis schreef:Ik schop niet tegen refo-gebruiken (raar woord eigenlijk) maar ik denk dat er met opzet van dag geruild is uit zuiver antisemitische overwegingen. De eerste dag der week is inderdaad zondag. Maar gezien de scheppingsorde is zaterdag de rustdag. Je mag best denken dat de zondag een speciale dag is voor christenen maar je mag niet pretenderen dat het de dag is. Al duizenden jaren is sjabbat de rustdag. Als de tien geboden worden voorgelezen wordt het ook nog gemoend. Zes dagen zult gij werken maar de zevende dag is de rustdag. Mag ik vragen of je naar bijbelse maatstaffen ook 6 dagen werkt (in het zweet uws aanschijns). Ik niet, ik heb een dag in de week helemaal geen werk en ik kan doen wat ik wil
Op dit forum is dit onderwerp diverse malen uit en te treuren behandeld.luis schreef:Ik schop niet tegen refo-gebruiken (raar woord eigenlijk) maar ik denk dat er met opzet van dag geruild is uit zuiver antisemitische overwegingen. De eerste dag der week is inderdaad zondag. Maar gezien de scheppingsorde is zaterdag de rustdag. Je mag best denken dat de zondag een speciale dag is voor christenen maar je mag niet pretenderen dat het de dag is. Al duizenden jaren is sjabbat de rustdag. Als de tien geboden worden voorgelezen wordt het ook nog gemoend. Zes dagen zult gij werken maar de zevende dag is de rustdag. Mag ik vragen of je naar bijbelse maatstaffen ook 6 dagen werkt (in het zweet uws aanschijns). Ik niet, ik heb een dag in de week helemaal geen werk en ik kan doen wat ik wil