Pagina 12 van 33

Geplaatst: 08 sep 2006, 23:23
door Christiaan
geledu schreef:
Christiaan schreef:
geledu schreef:kun je wel noten lezen ??
Heb je het tegen mij??
ja
Ja zeker, autodidact geleerd.

Geplaatst: 08 sep 2006, 23:26
door geledu
Gelukkig, ik maakte me er al zorgen over :wink:

Eigenlijk mag ik niets zeggen, voor mij is het acabradabra :oops:

Geplaatst: 08 sep 2006, 23:27
door Christiaan
geledu schreef:Gelukkig, ik maakte me er al zorgen over :wink:

Eigenlijk mag ik niets zeggen, voor mij is het acabradabra :oops:
O, ja helemaal geen muziek?
Bespeel je geen instrument of luister je nooit muziek??

Geplaatst: 08 sep 2006, 23:27
door wim
Christiaan schreef:Ik zeg niet dat ik een expert ben maar heb op basis van ervaring meerdere gespreken gehad met organisten en over bepaalde dingen weet ik wel degelijk meer dan andere.
Maar waar ik mij aan stoor is dat ik niet zou mogen uitkomen voor iets waarvan ik wel degelijk wat af weet. Met al deze reacties heb ik nog geen reactie gehad op de waarde van die kerktoonssoorten.
Jullie spreken mij steeds maar tegen maar als ik vragen heb blijft het stil??
Vreemd jullie zeggen het beter te weten maar als ik dan eenvoudig vraag hoe of wat blijf het stil of krijg ik andere reacties.
Je hebt voldoende antwoord gehad volgens mij.
Om slechts een stukje te spelen maakt het niet ontzettend veel uit of je veel weet over kerktoonsoorten. Zodra je muziek wil gaan bewerken, transponeren, etc.. maakt het ineens wel heel veel uit. Zonder deze kennis kun je niet eens een simpel koraal componeren of noteren. Als je zo goed bent dat je kunt improviseren, is het ook handig om te weten welk notenmateriaal binnen een toonsoort voorhanden is en welke muzikale principes daarbinnen gelden. Zelf weet ik er helaas veel te weinig van. Maar ik weet wat ik mis. Jij schijnt dat besef niet te hebben.

Verder is het zo dat het je pas duidelijk wordt wanneer je eenmaal bepaalde kennis hebt. Op de basisschool besef je ook niet altijd wat je aan al die rekensommetjes en schrijfoefeningen hebt. Dat besef komt later pas.

Geplaatst: 08 sep 2006, 23:28
door geledu
ja, ja. zoals ik al in een eerder topic heb aangegeven : met twee vingers Ps 81 op cijferakkoorden !!

Geplaatst: 08 sep 2006, 23:29
door wim
Christiaan schreef:
geledu schreef:
Christiaan schreef:
geledu schreef:kun je wel noten lezen ??
Heb je het tegen mij??
ja
Ja zeker, autodidact geleerd.
Ik wed dat je het verschil niet weet tussen een fis en een ges.

Geplaatst: 08 sep 2006, 23:30
door Miscanthus
wim schreef:Ik wed dat je het verschil niet weet tussen een fis en een ges.
ahum.... 8)

Geplaatst: 08 sep 2006, 23:31
door Christiaan
wim schreef:
Christiaan schreef:Ik zeg niet dat ik een expert ben maar heb op basis van ervaring meerdere gespreken gehad met organisten en over bepaalde dingen weet ik wel degelijk meer dan andere.
Maar waar ik mij aan stoor is dat ik niet zou mogen uitkomen voor iets waarvan ik wel degelijk wat af weet. Met al deze reacties heb ik nog geen reactie gehad op de waarde van die kerktoonssoorten.
Jullie spreken mij steeds maar tegen maar als ik vragen heb blijft het stil??
Vreemd jullie zeggen het beter te weten maar als ik dan eenvoudig vraag hoe of wat blijf het stil of krijg ik andere reacties.
Je hebt voldoende antwoord gehad volgens mij.
Om slechts een stukje te spelen maakt het niet ontzettend veel uit of je veel weet over kerktoonsoorten. Zodra je muziek wil gaan bewerken, transponeren, etc.. maakt het ineens wel heel veel uit. Zonder deze kennis kun je niet eens een simpel koraal componeren of noteren. Als je zo goed bent dat je kunt improviseren, is het ook handig om te weten welk notenmateriaal binnen een toonsoort voorhanden is en welke muzikale principes daarbinnen gelden. Zelf weet ik er helaas veel te weinig van. Maar ik weet wat ik mis. Jij schijnt dat besef niet te hebben.

Verder is het zo dat het je pas duidelijk wordt wanneer je eenmaal bepaalde kennis hebt. Op de basisschool besef je ook niet altijd wat je aan al die rekensommetjes en schrijfoefeningen hebt. Dat besef komt later pas.
Ondanks dat ik geen kennis heb van de kerktoonsoorten is het geen probleem een zetting te improviseren.
Ik weet wat ik heb, en dat is kennis van specifieke dingen, zoals erg onbekende orgelmuziek. Ik zie nog niet de waarde van kerktoonsoorten om dat ik er nog op geen enkele manier gemist heb.

Geplaatst: 08 sep 2006, 23:33
door Miscanthus
Christiaan schreef: Ik zie nog niet de waarde van kerktoonsoorten om dat ik er nog op geen enkele manier gemist heb.
wat niet weet, wat niet deert..... :wink:

Geplaatst: 08 sep 2006, 23:35
door Christiaan
wim schreef:
Christiaan schreef:
geledu schreef:
Christiaan schreef: Heb je het tegen mij??
ja
Ja zeker, autodidact geleerd.
Ik wed dat je het verschil niet weet tussen een fis en een ges.
Natuurlijk wel, een fis is een verhoogde f (f met een kruis) en een ges een verlaagde g (g met mol) (en dat zonder theorieboek)

Geplaatst: 08 sep 2006, 23:38
door wim
Christiaan schreef: Ondanks dat ik geen kennis heb van de kerktoonsoorten is het geen probleem een zetting te improviseren.
Ik weet wat ik heb, en dat is kennis van specifieke dingen, zoals erg onbekende orgelmuziek. Ik zie nog niet de waarde van kerktoonsoorten om dat ik er nog op geen enkele manier gemist heb.
Je hebt ze inderdaad niet gemist: ze waren er al die tijd. Wees blij dat je er nu nader kennis mee maakt.
Zie je wel de waarde van de 24 toonsoorten van Bach?
Als jij een zetting improviseert en die is zo steengoed dat je hem vast wil leggen voor het nageslacht. Hoe doe je dat dan? Weet je hoe je dit noteert?

Geplaatst: 08 sep 2006, 23:41
door wim
Christiaan schreef:
wim schreef:
Christiaan schreef:
geledu schreef: ja
Ja zeker, autodidact geleerd.
Ik wed dat je het verschil niet weet tussen een fis en een ges.
Natuurlijk wel, een fis is een verhoogde f (f met een kruis) en een ges een verlaagde g (g met mol) (en dat zonder theorieboek)
En waarom noteer je die zelfde toets soms als een g met een mol en een andere keer als een f met een kruis?

Geplaatst: 08 sep 2006, 23:42
door Christiaan
wim schreef:
Christiaan schreef: Ondanks dat ik geen kennis heb van de kerktoonsoorten is het geen probleem een zetting te improviseren.
Ik weet wat ik heb, en dat is kennis van specifieke dingen, zoals erg onbekende orgelmuziek. Ik zie nog niet de waarde van kerktoonsoorten om dat ik er nog op geen enkele manier gemist heb.
Je hebt ze inderdaad niet gemist: ze waren er al die tijd. Wees blij dat je er nu nader kennis mee maakt.
Zie je wel de waarde van de 24 toonsoorten van Bach?
Als jij een zetting improviseert en die is zo steengoed dat je hem vast wil leggen voor het nageslacht. Hoe doe je dat dan? Weet je hoe je dit noteert?
Ja, maar dat lukt meestal niet maar dat heb ik met meer muziek die ik improviseer. Ik kan deze meestal niet noteren. Ik heb wel verschillende werken geschreven (van zeer verschillend niveau) maar doe dit nooit met orgel. Hoe zo?

Geplaatst: 08 sep 2006, 23:45
door wim
Christiaan schreef: Ja, maar dat lukt meestal niet maar dat heb ik met meer muziek die ik improviseer. Ik kan deze meestal niet noteren.
Met kennis van de toonsoorten en de notatieprincipes moet dat toch mogelijk zijn.
Ik heb wel verschillende werken geschreven (van zeer verschillend niveau) maar doe dit nooit met orgel. Hoe zo?
Je hebt deze genoteerd? Hoe doe je dat?

Geplaatst: 08 sep 2006, 23:45
door Hendrikus
Christiaan schreef:Ondanks dat ik geen kennis heb van de kerktoonsoorten is het geen probleem een zetting te improviseren.
Ik weet wat ik heb, en dat is kennis van specifieke dingen, zoals erg onbekende orgelmuziek. Ik zie nog niet de waarde van kerktoonsoorten om dat ik er nog op geen enkele manier gemist heb.
En hoe zit het met je kennis van de harmonieleer? Je kunt een zetting improviseren, zeg je, maar beheers je het ambacht ook of grabbel je maar wat? Kijk, een zetting vol verboden parallellen bij elkaar grabbelen, dat kan m'n buurvrouw ook. Autodidact, weetjewel. Maar is dat improviseren, is dat harmoniseren? Welnee, dat is accoorden grabbelen.

Het is verbazingwekkend hoe je weet vol te houden aan je cirkelredenatie "ik zie de waarde niet in van X want ik heb het nog nooit gemist". Nee, logisch, dat probeert Wim je ook steeds duidelijk te maken: van sommige dingen ga je pas snappen wat je gemist hebt zodra je het je eigen hebt gemaakt.

Wat moet ik me voorstellen bij jouw specifieke kennis over erg onbekende orgelmuziek? Geef eens een voorbeeld? Of stel eens een vraag die wij vast niet kunnen beantwoorden, over erg onbekende orgelmuziek?

Die composities van jou, mogen we die eens zien en horen?