De tijd waarin wij leven...

GerefGemeente-lid
Berichten: 6760
Lid geworden op: 14 apr 2021, 23:55
Locatie: Zeeland

Re: De tijd waarin wij leven...

Bericht door GerefGemeente-lid »

DDD schreef:
GerefGemeente-lid schreef:
Dus misschien is het toch goed om je eens te verplaatsen in medechristenen die menen dat ds. Huijser wel gelijk heeft. Want je bent, samen met @DDD, tot nu toe de enige persoon die zo fel van leer trekt tegen ds. Huijser.
Waarin vind je dat ik fel van leer trek? Mara heeft haar eigen toon, maar ik bedoel niets anders te zeggen dan wat zij zegt.
Het feit dat je ds. Huijser vergelijkt met een blinde.
Gebruikersavatar
Ad Anker
Moderator
Berichten: 10650
Lid geworden op: 28 feb 2012, 11:11

Re: De tijd waarin wij leven...

Bericht door Ad Anker »

Een aantal zaken geknipt i.v.m. disrespect en op de persoon.
DDD
Berichten: 28971
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: De tijd waarin wij leven...

Bericht door DDD »

GerefGemeente-lid schreef:
DDD schreef:
GerefGemeente-lid schreef:
Dus misschien is het toch goed om je eens te verplaatsen in medechristenen die menen dat ds. Huijser wel gelijk heeft. Want je bent, samen met @DDD, tot nu toe de enige persoon die zo fel van leer trekt tegen ds. Huijser.
Waarin vind je dat ik fel van leer trek? Mara heeft haar eigen toon, maar ik bedoel niets anders te zeggen dan wat zij zegt.
Het feit dat je ds. Huijser vergelijkt met een blinde.
Je trekt het spreekwoord geheel uit zijn verband. Dit slaat nergens op. Je hebt niet begrepen wat ik schreef. Dat is een kwestie van het nog eens goed doorlezen.

Ik vind overigens niet dat ik fel van leer trek. Ik vraag mij gewoon af waarom iemand niet begrijpt dat bidden tegen een natuurverschijnsel, of dat nu zonneschijn, regen of Corona is, iets anders is dan bidden voor iemands leven als hij in levensgevaar is.

Ik kan er gewoon met mijn pet niet bij dat er mensen zijn die niet begrijpen dat dit voor anderen, namelijk gemiddelde Nederlander, twee totaal verschillende kwesties zijn, die alleen in een voor de gemiddelde Nederlander bizar universum aan elkaar kunnen worden
gerelateerd.

Overigens staat bidden voor alle dingen persoonlijk niet eens zo ver van mij af, maar deze vergelijking wel. Nog los daarvan dat er erg weinig gedankt wordt voor de oplossingen voor corona. Maar dat is weer een heel ander verhaal.
Laatst gewijzigd door DDD op 10 jul 2021, 21:45, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Posthoorn
Berichten: 6551
Lid geworden op: 04 dec 2008, 11:22

Re: De tijd waarin wij leven...

Bericht door Posthoorn »

Tiberius schreef:
Posthoorn schreef:@Tiberius en @DDD, ik vraag mij af waarom jullie continu je afzet tegen de bubbel waar Refoforum deel van uitmaakt. Wat doe je hier dan?
Ik vraag me af waarom je dit vraagt in de context van dit topic.
De 'bubbel waar Refoforum deel van uitmaakt' is best duidelijk omschreven in de forumregels, namelijk: 'de Bijbel en de 3 formulieren van enigheid als grondslag, en in de lijn van Reformatie en Nadere Reformatie'.
Volgens mij laat noch de Bijbel, noch de 3FVe ruimte om over iemands hart te oordelen, wat hier duidelijk wel gebeurt.
Hoe kom je daarbij! Natuurlijk mogen wij oordelen op grond van iemands belijdenis en levenswandel. Hoe kan de Heere Jezus zeggen dat je geen paarlen voor de zwijnen moet werpen, als je niemand als een 'zwijn' kunt beschouwen, omdat dit dan 'oordelen over het hart' zou zijn?
Zover ik weet (en invloed heb) is er hier op het forum nooit ruimte geweest voor GPPB-achtige (en anderen) oordelen.
Tot mijn spijt moet ik constateren dat dat steeds meer aan het oprukken is in de gereformeerde gezindte.
Het is zoals ik hierboven al schrijf: iets hoeft maar een klein beetje af te wijken van wat men gewend is, of het wordt al neergesabeld.
Dus onze regering wijkt 'maar een klein beetje af' van wat je mag verwachten van christenen en hun levensstijl? :jongle
DDD
Berichten: 28971
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: De tijd waarin wij leven...

Bericht door DDD »

@Posthoorn:
Je legt anderen woorden in de mond. Dat doe je bij mij, en nu ook bij een ander. Dat is niet eerlijk en ook niet nodig, want je bent uitstekend in staat om te begrijpen wat er staat.
Gebruikersavatar
Lilian1975
Berichten: 3085
Lid geworden op: 21 jun 2018, 20:12

Re: De tijd waarin wij leven...

Bericht door Lilian1975 »

Bezorgd schreef:Ik lees niets raars.
Het zijn ongeveer de woorden die ik zei tegen mijn vrouw toen ik het hoorde.
In 1,5 jaar tijd, de hele wereld onder de slaande hand van de Heere hoor je niets over gebed van onze regering, een bij een aanslag op een individu noemt iedereen het. Dat is toch vreemd. Al kun je het positief duiden dat er dus op de bodem van het hart een besef overblijft dat er een God is die helpen en redden kan.
Toch kan ik me herinneren dat Grapperhaus ook iets zei over dat kerkmensen moesten bidden en corona, vorig jaar ergens.
CvdW
Berichten: 2986
Lid geworden op: 23 mar 2015, 13:07

Re: De tijd waarin wij leven...

Bericht door CvdW »

Ik maak me ernstige zorgen om hetgeen wat je hier allemaal schrijft. Je hebt het over alles wat 'maar een klein beetje afwijkt'. Maar het punt en de grote zorg is nou juist dat álles afwijkt van Gods Woord! Hoe kun je belijdend christen zijn en tevens op zondag buigen voor koning Voetbal? Hoe kun je belijdend christen zijn en tevens een motie ondertekenen die versoepelingen voor abortus en euthanasie voorstelt? Hoe kun je belijdend christen zijn en anderhalf jaar zwijgen over de sprake Gods die over ons land en de wereld gaat?

Je zegt hele vreemde dingen. Ik vraag me werkelijk af of je ook beseft wat je zegt. Want in je laatste zinnen veroordeel je wel de gehele reformatorische gezindte, inclusief je medeforummers. Ik sluit me aan bij @Posthoorn.

En ik ben benieuwd wat anderen van deze visie vinden. Ik vind het verbazingwekkend en uitermate vervreemdend.


Wellicht goed om dichtbij te blijven.
Hoe kun je belijdend christen zijn en zondag een ouderling bevestigen die liegt. Hoe kun je een belijdend christen zijn en er voor zorgen dat een classis geen onderzoek doet naar de praktijken van een kerkenraad.
Ik zie wel een lijn in een het topic beroepingswerk.
Gebruikersavatar
Ad Anker
Moderator
Berichten: 10650
Lid geworden op: 28 feb 2012, 11:11

Re: De tijd waarin wij leven...

Bericht door Ad Anker »

CvdW schreef: Wellicht goed om dichtbij te blijven.
Hoe kun je belijdend christen zijn en zondag een ouderling bevestigen die liegt. Hoe kun je een belijdend christen zijn en er voor zorgen dat een classis geen onderzoek doet naar de praktijken van een kerkenraad.
Ik zie wel een lijn in een het topic beroepingswerk.
Ik meen dat je hier een aparte topic voor geopend hebt, onlangs. Graag in die topic dat onderwerp (blijven) bespreken, zodat we hier enigszins on topic kunnen blijven.
merel
Berichten: 10037
Lid geworden op: 08 jun 2015, 10:58

Re: De tijd waarin wij leven...

Bericht door merel »

Posthoorn schreef:
DDD schreef:O, maar ik heb niets tegen publiek commentaar. Maar dan wel graag iets zinnigs. Niet constateringen zonder enig kenbaar begrip van de situatie, pratend vanuit een geheel eigen wereldbeeld.

Een dominee die commentaar heeft op de ander, moet op zijn minst de ander verstandelijk begrijpen. Is dat niet het geval, dan is zijn mening een curiositeit, maar het RD zou die niet als opiniërend moeten plaatsen. Als de blinde de blinde leidt, dan vallen ze beiden in de gracht, zei onze Heere Jezus al.
Blijkbaar kun jij wel beoordelen dat ds. Huijser een blinde is. Wellicht kan ds. Huijser dan ook beoordelen dat Rutte niet als een christen leeft.
Aan welke ontzettend zondige uitspattingen maakt Rutte zich dan schuldig om dit te kunnen beoordelen? Hij heeft recent nog aangegeven in een interview dat hij dagelijks bid. Ik was juist blij dat hij dit zo naar voren bracht.
Ik vind het juist heel stuitend om iemands geloof zo op een weegschaal te leggen. Daar gaat een predikant niet over.
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33421
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: De tijd waarin wij leven...

Bericht door Tiberius »

Lilian1975 schreef: Toch kan ik me herinneren dat Grapperhaus ook iets zei over dat kerkmensen moesten bidden en corona, vorig jaar ergens.
Inderdaad.
Bovendien kan het ook een verandering zijn, waar het afgelopen jaar in veel kerken voor gebeden is.
De zelfbenoemde hartenkenners en keurmeesters zijn er dan als de kippen bij om het publiekelijk verdacht te maken, in plaats van het als 'een wolkje als eens mans hand' te verwelkomen.

@Posthoorn, jammer dat je niet een klein béétje serieus op mijn argumenten ingaat, maar ze vanuit je eigengemaakte karikaturen en premissen bestrijdt.
Maar goed, laat maar, het signaal is inmiddels wel weer helder.
Erskinees
Berichten: 2778
Lid geworden op: 14 jun 2018, 21:15

Re: De tijd waarin wij leven...

Bericht door Erskinees »

Het blijft vreemd dat een predikant als ds. Huijser, en anderen in onze gezindte, wel hartenkenners zijn als het gaat om het afkeuren van mensen, maar bij een belijdenisdienst (en in andere situaties) is die gave om in het hart te kijken opeens verdwenen. Is dat niet het probleem van onze gezindte? We zijn veel te veel bezig met afkeuren en oordelen.
Gebruikersavatar
J.C. Philpot
Berichten: 9022
Lid geworden op: 22 dec 2006, 15:08

Re: De tijd waarin wij leven...

Bericht door J.C. Philpot »

Ik zie het probleem eerlijk gezegt niet zo.

De Dordtse Leerregels schrijven:
Verder: van diegenen die hun geloof uiterlijk belijden en hun leven beteren, moet men naar het voorbeeld van de apostelen het beste oordelen en spreken; want het binnenste van het hart is ons onbekend.

Als publieke figuren zich publiek over allerlei zaken uitlaten die tegen Gods woord in gaan, dan is het duidelijk dat ze niet hun geloof uiterlijk belijden, en niet hun leven beteren. Ik denk bijvoorbeeld aan de uitlatingen van Rutte aan het adres van Hongarije (Orban) naar aanleiding van het bevorderen van traditionele familiewaarden, en het definieren van het huwelijk als zijnde tussen 1 man en 1 vrouw.

Dat heeft niks met veroordelen te maken, maar is simpelweg wat iedereen die zijn bijbel leest en tegelijkertijd de media volgt kan constateren. Paulus spreekt net zo over personen die openlijk hun ongeloof belijden, en daar naar handelen. Een ander verhaal is het als je jezelf beter vind dan die ander, maar dat wil niet zeggen dat je de waarheid maar onder de tafel moet vegen onder het mom van "liefde".
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.

George Whitefield
Gebruikersavatar
Maanenschijn
Berichten: 4172
Lid geworden op: 01 jan 2016, 14:33

Re: De tijd waarin wij leven...

Bericht door Maanenschijn »

J.C. Philpot schreef:Ik zie het probleem eerlijk gezegt niet zo.

De Dordtse Leerregels schrijven:
Verder: van diegenen die hun geloof uiterlijk belijden en hun leven beteren, moet men naar het voorbeeld van de apostelen het beste oordelen en spreken; want het binnenste van het hart is ons onbekend.

Als publieke figuren zich publiek over allerlei zaken uitlaten die tegen Gods woord in gaan, dan is het duidelijk dat ze niet hun geloof uiterlijk belijden, en niet hun leven beteren. Ik denk bijvoorbeeld aan de uitlatingen van Rutte aan het adres van Hongarije (Orban) naar aanleiding van het bevorderen van traditionele familiewaarden.

Dat heeft niks met veroordelen te maken, maar is simpelweg wat iedereen die zijn bijbel leest en tegelijkertijd de media volgt kan constateren. Paulus spreekt net zo over personen die openlijk hun ongeloof belijden, en daar naar handelen. Een ander verhaal is het als je jezelf beter vind dan die ander, maar dat wil niet zeggen dat je de waarheid maar onder de tafel moet vegen onder het mom van "liefde".
Geheel eens, dank voor je post. Ik zat een heel verhaal te tikken, maar dit verwoordt het beter en korter :).
Wie lege handen heeft, kan ze altijd vouwen.
Gebruikersavatar
Ad Anker
Moderator
Berichten: 10650
Lid geworden op: 28 feb 2012, 11:11

Re: De tijd waarin wij leven...

Bericht door Ad Anker »

GerefGemeente-lid schreef:Ik maak me ernstige zorgen om hetgeen wat je hier allemaal schrijft. Je hebt het over alles wat 'maar een klein beetje afwijkt'. Maar het punt en de grote zorg is nou juist dat álles afwijkt van Gods Woord! Hoe kun je belijdend christen zijn en tevens op zondag buigen voor koning Voetbal? Hoe kun je belijdend christen zijn en tevens een motie ondertekenen die versoepelingen voor abortus en euthanasie voorstelt? Hoe kun je belijdend christen zijn en anderhalf jaar zwijgen over de sprake Gods die over ons land en de wereld gaat?

Je zegt hele vreemde dingen. Ik vraag me werkelijk af of je ook beseft wat je zegt. Want in je laatste zinnen veroordeel je wel de gehele reformatorische gezindte, inclusief je medeforummers. Ik sluit me aan bij @Posthoorn.

En ik ben benieuwd wat anderen van deze visie vinden. Ik vind het verbazingwekkend en uitermate vervreemdend.
Ik volg Tib wel. Ik vindt jouw verhaal heel herkenbaar maar onbijbels en zorgelijk. Je noemt allemaal zonden van de ander en concludeert daarmee dat een predikant die zondaar in de krant kan veroordelen. Dit is wel één hoofdzonden van onze gezindte. Ik ben geen dief omdat ik steel, of een overspeler omdat ik overspel pleeg. Nee, ik ben een dief en daarom steel ik, ik ben een overspeler en daarom pleeg ik overspel.

Jezus leert ons dat in Johannes 8:1-11.

Mag je het over de zonden hebben? Jazeker. Mag je ervoor waarschuwen? Jazeker, dat moet zelfs. Maar laat vers 11 even tot je doordringen.
Gebruikersavatar
Ad Anker
Moderator
Berichten: 10650
Lid geworden op: 28 feb 2012, 11:11

Re: De tijd waarin wij leven...

Bericht door Ad Anker »

Maanenschijn schreef:
J.C. Philpot schreef:Ik zie het probleem eerlijk gezegt niet zo.

De Dordtse Leerregels schrijven:
Verder: van diegenen die hun geloof uiterlijk belijden en hun leven beteren, moet men naar het voorbeeld van de apostelen het beste oordelen en spreken; want het binnenste van het hart is ons onbekend.

Als publieke figuren zich publiek over allerlei zaken uitlaten die tegen Gods woord in gaan, dan is het duidelijk dat ze niet hun geloof uiterlijk belijden, en niet hun leven beteren. Ik denk bijvoorbeeld aan de uitlatingen van Rutte aan het adres van Hongarije (Orban) naar aanleiding van het bevorderen van traditionele familiewaarden.

Dat heeft niks met veroordelen te maken, maar is simpelweg wat iedereen die zijn bijbel leest en tegelijkertijd de media volgt kan constateren. Paulus spreekt net zo over personen die openlijk hun ongeloof belijden, en daar naar handelen. Een ander verhaal is het als je jezelf beter vind dan die ander, maar dat wil niet zeggen dat je de waarheid maar onder de tafel moet vegen onder het mom van "liefde".
Geheel eens, dank voor je post. Ik zat een heel verhaal te tikken, maar dit verwoordt het beter en korter :).
Veroordeel de zonde, niet de zondaar.
Gesloten