Daar is geen reden voor. Hoezo?DDD schreef:Wat is de reden om deze narigheid wel direct aan God toe te schrijven, maar dat bij positieve ontwikkelingen niet op die manier te doen?
COVID-19
Re: Wuhan virus
Ik kan me op zich nog wel enigszins in het commentaar in de Saambinder vinden, maar de voortdurende nadruk op het oordeel in Gods aanwezigheid vind ik heel eenzijdig. Alle goede dingen komen van God, zegt de Schrift, van de Vader der lichten. Als ik dit draadje lees, lijkt het wel of wij vooral alle droevige dingen aan God te danken hebben. Maar dat is iets om erg voorzichtig mee te zijn, omdat de Bijbel daar ook heel voorzichtig over spreekt.
Het spreken over oordelen door bijvoorbeeld DIA staat mijns inziens haaks op de manier waarop de Bijbel hierover spreekt.
Het spreken over oordelen door bijvoorbeeld DIA staat mijns inziens haaks op de manier waarop de Bijbel hierover spreekt.
Maar denk eens na: Hoe sprak Israël, toen men vlak voor de wegvoering stond? Zei men toen: Sorry, Jeremia, we begrepen u niet? Neen, het volk verhardde zich. Men wilde van geen oordeel horen. Men bouwde op de Tempel te Jeruzalem. Die zou niet verwoest worden! Tenslotte werd de "onheilsprofeet" gedood.DDD schreef:Ik kan me op zich nog wel enigszins in het commentaar in de Saambinder vinden, maar de voortdurende nadruk op het oordeel in Gods aanwezigheid vind ik heel eenzijdig. Alle goede dingen komen van God, zegt de Schrift, van de Vader der lichten. Als ik dit draadje lees, lijkt het wel of wij vooral alle droevige dingen aan God te danken hebben. Maar dat is iets om erg voorzichtig mee te zijn, omdat de Bijbel daar ook heel voorzichtig over spreekt.
Is het niet menigmaal, dat als er een Goddelijk oordeel dreigt, juist dan de mens zich het meest verhardt? 100 jaar eerder had Jesaja en Hosea gesproken. Maar toen Jeremia profeteerde dat het oordeel zeer nabij was, was de tolerantie ten einde: Jeremia moest zwijgen. Laten we hier toch aan denken!
Ik bedoel niet om te profeteren, verre daarvan, maar ik roep slechts op te waakzaamheid. Niet zorgeloos, maar zie wat God hiermee te zeggen heeft. Hij heeft sommigen van Zijn kinderen al jaren tevoren te kennen gegeven dat het oordeel niet meer af te bidden is. Laten we waken en bidden!
© -DIA- 33.630 || ©Dianthus »since 03.10.2008«
-
- Verbannen
Zeker. Dat is allemaal waar. Maar toch geldt ook wat geschreven staat in Matthéüs 24: 6b-8: (...) Want al die dingen moeten geschieden, maar nog is het einde niet. Want het ene volk zal tegen het andere volk opstaan, en het ene koninkrijk tegen het andere koninkrijk; en er zullen zijn hongersnoden, en pestilentiën, en aardbevingen in verscheidene plaatsen. Doch al die dingen zijn maar een beginsel der smarten. Dus in dat verband moeten we toch enige nuchterheid betrachten.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
uw medeforummer Jantje
Waarom dat 'maar', want dat mag er ook best aan toegevoegd worden.Jantje schreef:Zeker. Dat is allemaal waar. Maar toch geldt ook wat geschreven staat in Matthéüs 24: 6b-8: (...) Want al die dingen moeten geschieden, maar nog is het einde niet. Want het ene volk zal tegen het andere volk opstaan, en het ene koninkrijk tegen het andere koninkrijk; en er zullen zijn hongersnoden, en pestilentiën, en aardbevingen in verscheidene plaatsen. Doch al die dingen zijn maar een beginsel der smarten. Dus in dat verband moeten we toch enige nuchterheid betrachten.
Waar komt je één na laatste zin vandaan?-DIA- schreef:Maar denk eens na: Hoe sprak Israël, toen men vlak voor de wegvoering stond? Zei men toen: Sorry, Jeremia, we begrepen u niet? Neen, het volk verhardde zich. Men wilde van geen oordeel horen. Men bouwde op de Tempel te Jeruzalem. Die zou niet verwoest worden! Tenslotte werd de "onheilsprofeet" gedood.DDD schreef:Ik kan me op zich nog wel enigszins in het commentaar in de Saambinder vinden, maar de voortdurende nadruk op het oordeel in Gods aanwezigheid vind ik heel eenzijdig. Alle goede dingen komen van God, zegt de Schrift, van de Vader der lichten. Als ik dit draadje lees, lijkt het wel of wij vooral alle droevige dingen aan God te danken hebben. Maar dat is iets om erg voorzichtig mee te zijn, omdat de Bijbel daar ook heel voorzichtig over spreekt.
Is het niet menigmaal, dat als er een Goddelijk oordeel dreigt, juist dan de mens zich het meest verhardt? 100 jaar eerder had Jesaja en Hosea gesproken. Maar toen Jeremia profeteerde dat het oordeel zeer nabij was, was de tolerantie ten einde: Jeremia moest zwijgen. Laten we hier toch aan denken!
Ik bedoel niet om te profeteren, verre daarvan, maar ik roep slechts op te waakzaamheid. Niet zorgeloos, maar zie wat God hiermee te zeggen heeft. Hij heeft sommigen van Zijn kinderen al jaren tevoren te kennen gegeven dat het oordeel niet meer af te bidden is. Laten we waken en bidden!
Mocht ik dat niet zeggen? Of ergert u dat? Eist u dat ik de namen noem? We mochten toch eens buigen.Zeeuw schreef:Waar komt je één na laatste zin vandaan?-DIA- schreef:Maar denk eens na: Hoe sprak Israël, toen men vlak voor de wegvoering stond? Zei men toen: Sorry, Jeremia, we begrepen u niet? Neen, het volk verhardde zich. Men wilde van geen oordeel horen. Men bouwde op de Tempel te Jeruzalem. Die zou niet verwoest worden! Tenslotte werd de "onheilsprofeet" gedood.DDD schreef:Ik kan me op zich nog wel enigszins in het commentaar in de Saambinder vinden, maar de voortdurende nadruk op het oordeel in Gods aanwezigheid vind ik heel eenzijdig. Alle goede dingen komen van God, zegt de Schrift, van de Vader der lichten. Als ik dit draadje lees, lijkt het wel of wij vooral alle droevige dingen aan God te danken hebben. Maar dat is iets om erg voorzichtig mee te zijn, omdat de Bijbel daar ook heel voorzichtig over spreekt.
-
- Verbannen
1. Het is de situatie van dit moment. De toekomst is voor ons allen ongewis daarom de oproep om geen zorgen voor morgen te hebben maar om bij de dag te leven.eilander schreef:ad 1. Als je in dit stadium zegt dat de aantallen sterfgevallen bij dit virus 'gelukkig vele malen kleiner' zijn, dan is dat exact hetzelfde als dat een Zeeuw op de avond van 31 januari 1953 aan de zeedijk staat en zegt 'tja, het water is weleens hoger geweest'.huisman schreef:1. Volgens mij heb ik niets gezegd over het verloop van de ziekte in de toekomst en ‘redeneer’ alleen over wat nu feitelijk bekent is.
2. Met de twee teksten die ik noem had ik niet de intentie om daar alles mee te zeggen of andere teksten te ‘neutraliseren’ maar ik miste ze in de (over)bezorgdheid.
3. Ik begrijp jouw felheid echt niet. Waarom zou het een christen niet passen om te leven volgens Matthéüs 6:25-34 ?
ad 2. Oké helder. Als correctie op eerdere geluiden, snap ik dat.
ad 3. Het past een christen te leven in de verwachting van de komst van de Heere Jezus. In dat kader roept de Heere ons op om te waken en te bidden. Dat mis ik ten enenmale in jouw bijdragen, sterker nog, je lijkt het weg te redeneren. En omdat ik dat zeker van jou niet verwacht, kom ik wellicht wat fel over.
2. Bedankt voor je begrip.
3. Ik redeneer m.i. niets weg maar probeer feitelijk te blijven in deze media hype. Zie het kaartje van de verspreiding op wereldschaal. https://localfocus2.appspot.com/5e57cde10ca70
Landen zijn donkerrood ingekleurd bv Italië en China ondanks aantallen die zeer klein zijn op hun bevolking. ( China 78000 op een bevolking van 1.4 miljard. Italië 528 op een bevolking van 60.5 miljoen) Zelfs landen met 1 besmetting zijn al roze gekleurd. Lijkt mij ietwat overdreven en daarom is wat nuchterheid op zijn plaats.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Mag ik dat uit piëteit nalaten?Jantje schreef:Ik zou graag namen zien, ja.
Precies.huisman schreef: 1. Het is de situatie van dit moment. De toekomst is voor ons allen ongewis daarom de oproep om geen zorgen voor morgen te hebben maar om bij de dag te leven.
3. Ik redeneer m.i. niets weg maar probeer feitelijk te blijven in deze media hype. Zie het kaartje van de verspreiding op wereldschaal. https://localfocus2.appspot.com/5e57cde10ca70
Landen zijn donkerrood ingekleurd bv Italië en China ondanks aantallen die zeer klein zijn op hun bevolking. ( China 78000 op een bevolking van 1.4 miljard. Italië 528 op een bevolking van 60.5 miljoen) Zelfs landen met 1 besmetting zijn al roze gekleurd. Lijkt mij ietwat overdreven en daarom is wat nuchterheid op zijn plaats.
Virologen - kenners van deze materie - stellen niet voor niets dat de heisa rondom het coronavirus enorm overdreven is.
Mensen leven graag in een maakbare samenleving.
En een global virus als dit geeft de mensen een zeker gevoel van onmacht.
Ik zou willen zeggen: neem je verantwoordelijkheid door passende maatregelen te nemen.
Maar probeer ook nuchter te zijn: angsthazen gedrag is echt niet nodig.
De kans dat je door een verkeersongeluk in het kleine en overbevolkte Nederland om het leven komt is vele malen groter dan dat je door een virus bezwijkt.
Je leest het elke week weer in de krant.
En voor dit soort risico´s wordt blijkbaar niet met het vingertje gezwaaid naar de oordelen Gods (cru gezegd, excuus voor mijn taalgebruik, maar ik kan het niet anders zien).
Nee.-DIA- schreef:Mag ik dat uit piëteit nalaten?Jantje schreef:Ik zou graag namen zien, ja.
Als je iets niet kan of wil verantwoorden, is het beter om er geen melding van te maken.
Spreken is zilver, zwijgen is goud.
Volledig mee eens.huisman schreef:1. Het is de situatie van dit moment. De toekomst is voor ons allen ongewis daarom de oproep om geen zorgen voor morgen te hebben maar om bij de dag te leven.eilander schreef:ad 1. Als je in dit stadium zegt dat de aantallen sterfgevallen bij dit virus 'gelukkig vele malen kleiner' zijn, dan is dat exact hetzelfde als dat een Zeeuw op de avond van 31 januari 1953 aan de zeedijk staat en zegt 'tja, het water is weleens hoger geweest'.huisman schreef:1. Volgens mij heb ik niets gezegd over het verloop van de ziekte in de toekomst en ‘redeneer’ alleen over wat nu feitelijk bekent is.
2. Met de twee teksten die ik noem had ik niet de intentie om daar alles mee te zeggen of andere teksten te ‘neutraliseren’ maar ik miste ze in de (over)bezorgdheid.
3. Ik begrijp jouw felheid echt niet. Waarom zou het een christen niet passen om te leven volgens Matthéüs 6:25-34 ?
ad 2. Oké helder. Als correctie op eerdere geluiden, snap ik dat.
ad 3. Het past een christen te leven in de verwachting van de komst van de Heere Jezus. In dat kader roept de Heere ons op om te waken en te bidden. Dat mis ik ten enenmale in jouw bijdragen, sterker nog, je lijkt het weg te redeneren. En omdat ik dat zeker van jou niet verwacht, kom ik wellicht wat fel over.
Zie daar de hersenspoeling die sommige mensen, zeg maar gerust hele bevolkingsgroepen, de laatste jaren zijn ondergaan van hoog tot laag ik de maatschappij.
Iedere levensstijl en filosofie word uitgeschreeuwd en nageleefd behalve die van God.
Ik sluit me bij deze bij Huisman aan.
''Niemand is armer dan hij die in tijden van nood zijn geloof verliest.''
MODS, als het moet haal mijn woorden dan op verzoek weg! Ik wil geen godvrezende vrienden hier aanhalen, zonder medewetenschap. Verder acht ik het onbehoorlijk om zo wantrouwend te zijn. Het ligt er vanzelf wel aan of een persoon bekend staat om zaken te verkondihgen die bedenkelijk zijn. Als het forum mijn bericht bedenkelijk vindt of eist de naam bekend te maken, dan zou ik van mond tot mond met een mod willen praten. Het kan de mods bekend zijn hoe vaak ik (min of meer) gewantrouwd word.Roos2018 schreef:Nee.-DIA- schreef:Mag ik dat uit piëteit nalaten?Jantje schreef:Ik zou graag namen zien, ja.
Als je iets niet kan of wil verantwoorden, is het beter om er geen melding van te maken.
-
Nee hoor je hoeft niet iets te doen wat je niet wilt.-DIA- schreef:MODS, als het moet haal mijn woorden dan op verzoek weg! Ik wil geen godvrezende vrienden hier aanhalen, zonder medewetenschap. Verder acht ik het onbehoorlijk om zo wantrouwend te zijn. Het ligt er vanzelf wel aan of een persoon bekend staat om zaken te verkondihgen die bedenkelijk zijn. Als het forum mijn bericht bedenkelijk vindt of eist de naam bekend te maken, dan zou ik van mond tot mond met een mod willen praten. Het kan de mods bekend zijn hoe vaak ik (min of meer) gewantrouwd word.Roos2018 schreef:Nee.-DIA- schreef:Mag ik dat uit piëteit nalaten?Jantje schreef:Ik zou graag namen zien, ja.