Vader, ik klaag u aan!

Matthijs

Bericht door Matthijs »

Oorspronkelijk gepost door Pied
"Men gaat dat als maatstaaf gebruiken! Je moet eerst snachts es snikkend en schreeuwend wakker gelegen hebben. Als je dat niet meegemaakt hebt, dan is jouw geloof voor hen geen stuiver waard. Dat soort dingen dus."
Stellig, erg stellig. Geloof ik niet.
Dat geloof ik!

Maar ik merk dat zelfs hier in de ger. gem. bij mijn ger. gemse vrienden... Ik ben het werkelijk waar bijna nooit met ze eens. En mijn geloof is dus idd. geen stuiver waard voor hen..

Ik zal je vertellen he!
Weet je wat mijn ex-vriendin eens zei?? De meeste mensen worden rond hun dertigste bekeerd!!! En zekerheid over je geloof?? Dat kun je hier niet hebben. Dat maken maar enkele mensen mee hier op aarde, dat ze het zeker mogen weten. Dat is echt heel bijzonder dat je dat weet. En weet je he?? Ik ben ongelofelijk blij en nog eens blij dat het nu UIT IS!! Nadat ik het anders ben gaan zien, is de verkering na een half jaar pas uit gegaan. 't Is waar en alleen maar om de kerk. Triest genoeg.

Ik heb zelf ook in die waan rondgelopen dat je eerst dit moest meemaken en dan dat. En dat je je niet kon bekeren. En ondertussen lekker luisteren naar de duivel... Want God moet je bekeren en maar hopen dat je uitverkoren ben.
Liever Turks dan Paaps
kridje
Contacteer:

Bericht door kridje »

Dus toch wel weer dat "linkse deel", dat gelukkig wel goed is, maar o zo verdrukt. Toch zijn er nog heel veel van die goede linkse gemeenten.
Gaat het verhaaltje al een beetje veranderen, of zie ik dat verkeerd?
Volgens mij begrijp je mij niet goed!!! Ik zeg helemaal niet dat alleen linkse gemeentes goed zijn; ik zeg dat linkse gemeentes in de hoek worden geduwt! En aangezien ik ook tot een linkse gemeente hoort vind ik dit erg triest. Op deze wijze wijkt de eenheid en wordt er een scheuring uitgedaagt! Zo hebben wij afgelopen keer geen afkomend student op de lijst gezet van beroepen. Normaal is dat de gewoonte maar ik kerkraad is het er gewoon niet mee eens! En tja dan worden we in het hoekje gedrukt want dan heb je weinig keus dan bestaande predikanten. Nogmaals ze zijn niet zielig maar het gaat om eerlijkheid en openheid. En... we moeten met zijn alle terug naar Gods Woord en de belijdenisgeschriften. Maar die kans is denk ik erg klein want dan zullen personen van hun troon af moeten. Klink misschien raar maar wel waar!
Matthijs

Bericht door Matthijs »

[quote]Oorspronkelijk gepost door jacob
Nou pied daar komtie dan.

Beste Matthijs,

Je slaat absoluut door met je kritiek op de gergem. Met een preek van een ds die je maar 1 keer hebt gehoord kan je niet een heel kerverband de prullebak in gooien. Ja de term Gods volk leert het zo word weleens gebruikt. (niet vaak hoor) Deze term wordt ook vaak goed uitgelegd. Zolang dat niet tegen de bijbel is zal deze term wat mij betreft mogen worden gebruikt. Ik begrijp je kritiek wel maar probeer wat subtieler te reageren. Ga ook eens naar Groningen, en de veluwe heeft nog meer gergem ds-en hoor.

Lees ff een paar reacties naar onderen, dan zie je, dat ik de eerste ben, die zegt dat we niet de hele ger. gem in de prullebak moeten gooien. Ik moet zeggen dat ik Vreugdenhil een goeie ds. vindt. Heel veel mensen kijken naar zijn uiterlijkheden en maken dan een mening. Hij loopt bijvoorbeeld in de korte broek over de markt in Groningen. Ik heb daar zelf gestaan op de markt. Ik denk maar zo: Doet naar zijn woorden en niet naar zijn daden.

Ik heb genoeg ger. gem. dominees gehoord. Omdat ik een meisje uit die kerk had.

Verder moet me dit nog eff van het hart Matthijs. Ik krijg nooit zo'n hoogte van je. De ene keer denk ik met een ultra orthodoxe te maken te hebben en dan weer met een ultra linkse. Sommige noemen dat zwabberen. Of heb ik het mis?
Uiteraard overdrijf ik schromelijk maar mijn punt is helder nu denk ik.

Ik geloof dat wij eens avondje bij elkaar op de koffie moeten komen, Jacob. Ik denk dat je dan een heeeeel ander beeld van mij krijgt;)

matthijs
Liever Turks dan Paaps
Pied

Bericht door Pied »

Zowel door Parsifal als door Kridje wordt er op gewezen dat we terug moeten naar Gods Woord alleen (en de belijdenisgeschriften, volgens Kridje).
Daar ben ik het volkomen mee eens. Maar dan is het wel de vraag of dit Woord (en deze belijdenisgeschriften) wel verstaan worden. Hoe wordt er uitgelegd? Parsifal meent dat er buiten de tekst om gepreekt wordt en dat dit steeds op hetzelfde neerkomt. Vreemd, dat is mij nooit zo opgevallen. Het is bovendien een goede gewoonte om in de middagdienst de Heidelberger Catechismus te behandelen. De preek daarover komt zeker niet steeds op hetzelfde neer.
Pied

Bericht door Pied »

Beste Matthijs, ik weet niet hoe lang het geleden is dat je verkering uitgegaan is, maar ik heb het idee dat het nog vrij vers is; sterkte met de verwerking dan.

Maar je wilt me nu toch niet vertellen, dat je van mening bent dat je jezelf kunt bekeren? Dat je door te zeggen "ik geloof" automatisch Gods hulp ontvangt en dus ook daadwerkelijk gelooft tot zaligheid?
Pied

Bericht door Pied »

Parsifal, ik vind het vreemd dat Hegger God de Vader aanklaagt. Kan jij mij uitleggen wat hij daarmee bedoelt?
kridje
Contacteer:

Bericht door kridje »

Zowel door Parsifal als door Kridje wordt er op gewezen dat we terug moeten naar Gods Woord alleen (en de belijdenisgeschriften, volgens Kridje).
Daar ben ik het volkomen mee eens. Maar dan is het wel de vraag of dit Woord (en deze belijdenisgeschriften) wel verstaan worden. Hoe wordt er uitgelegd? Parsifal meent dat er buiten de tekst om gepreekt wordt en dat dit steeds op hetzelfde neerkomt. Vreemd, dat is mij nooit zo opgevallen. Het is bovendien een goede gewoonte om in de middagdienst de Heidelberger Catechismus te behandelen. De preek daarover komt zeker niet steeds op hetzelfde neer.
Daarom haal ik naast de Bijbel ook de belijdenisgeschriften aan. De Bijbel staat hoog boven aan en daaronder de belijdenisgeschriften. Wij belijden dat de belijdenisgeschriften bijbels gegrond zijn en daarom noem ik ze ook. De belijdenisgeschriften geven een richtlijn zoals volgens ons Gods Woord moet worden uitgelegd. Waarom blijven we met zijn alle moeilijk doen? Is het dan echt zo moeilijk om naar deze bronnen terug te gaan zonder al de poes pas van deze tijd?
Lecram

Bericht door Lecram »

"Kislev mag geen belijdenis doen, omdat hij naar de jongeravonden toe gaat."
Volgens mij is er meer aan de hand. Hij is compleet tegen de leer die in zijn kerk geleerd wordt en ze zouden hem vervolgens toelaten te huichelen dat hij het eens is met die leer?
Hem toelaten is 'diplomatiek', geeft heel wat minder onrust en ongenoegen. Dat doen ze niet. Dus ze zijn geveinsden.

Ik denk dat de diverse kerkenraden van de GG maar eens een goede virusscanner door hun ledenbestand moeten halen. Volgens mij vinden ze dan flink wat Trojaanse paarden en B-lastervirussen.
Volgens mij moet je het niet eens willen, belijdenis doen in een kerk waar je het niet eens bent met de leer. Dat is niet goed voor jezelf en voor de kerk. Het trieste is, dat hij in een gereformeerde gemeente een paar kilometer verderop (bij wijze van spreken) wel achter de leer zou kunnen staan.

In elke gemeente heb je trojaanse paarden en b-Lastervirussen. Zowel linkse als rechtse. Laat maar lekker zitten, de Labadie wilde die ook weg hebben. Anders kunnen ze ook nog een deel van de kerkenraden en predikanten afzetten......
Matthijs

Bericht door Matthijs »

Beste Matthijs, ik weet niet hoe lang het geleden is dat je verkering uitgegaan is, maar ik heb het idee dat het nog vrij vers is; sterkte met de verwerking dan.

Maar je wilt me nu toch niet vertellen, dat je van mening bent dat je jezelf kunt bekeren? Dat je door te zeggen "ik geloof" automatisch Gods hulp ontvangt en dus ook daadwerkelijk gelooft tot zaligheid?
Pied, als je nou even paar reacties van mij hier onder leest, dan zul je zien, dat ik zo niet denk. Ik haal daar namelijk Bijbelteksten aan.

Die verkering is vorig jaar Maart uit gegaan. Dus ja, wat is kort. Maar ik heb er 2 en een half jaar mee rondgelopen. Wat een spijt heb je daar achteraf toch van.. Maar ik vind het ook enorm spijtig dat we het laatste halfjaar niet meer op één lijn lagen. En dat eigenlijk allemaal te danken aan de leidslieden van de ger. gem.
Liever Turks dan Paaps
Matthijs

Bericht door Matthijs »

Parsifal, ik vind het vreemd dat Hegger God de Vader aanklaagt. Kan jij mij uitleggen wat hij daarmee bedoelt?

Ik zal over een paar uur een gedeelte digitaliseren uit dat boek.. 'k Heb immers nog vakantie!!!:)
Liever Turks dan Paaps
Pied

Bericht door Pied »

Laat maar lekker zitten?
Dat kun je niet menen! De tucht moet toch ook aanwezig zijn? Heeft niks met De Labadie te maken.
Pim
Contacteer:

Bericht door Pim »

Volgens mij heeft hij eerst zijn moeder(kerk) (RKK) aangeklaagd en nu klaagt hij aan de andere kant (hij gebruikt dan de tegenstelling vader-moeder)tegen rechts protestant.

Heeft niks met God de Vader te maken (volgens mij).

Pim.
Hartelijke groet,

Pim.

Het is vandaag een dag van Goede Boodschap. PrekenWeb.nl
Pied

Bericht door Pied »

"En dat eigenlijk allemaal te danken aan de leidslieden van de ger. gem." Nee hoor, aan Adam en Eva.
Ik bedoel maar, je kan zo ver van jezelf afgaan als je wilt. Volgens mij is het vooral een zaak tussen jou en haar.
Pied

Bericht door Pied »

"Volgens mij heeft hij eerst zijn moeder(kerk) (RKK) aangeklaagd en nu klaagt hij aan de andere kant (hij gebruikt dan de tegenstelling vader-moeder)tegen rechts protestant."
Aha, dat verduidelijkt veel.
Is-ie zeker toch nog erg rooms in z'n denken, want welke protestant noemt de kerk nou z'n vader?!
jacob

Bericht door jacob »

Als je de tucht wil gaan uitoefen hoe mensen het aanbod van genade benaderen. Dan vrees ik dat de gergem uiteenvalt in 250.000 (of hoeveel hebben we er eigenlijk) nieuwe kerkjes.
Plaats reactie