Re: Autoliefhebbers
Geplaatst: 03 jun 2020, 09:01
Het had ook nog Studebaker, Simca of Ssangyong kunnen zijn. Maar ik rijd met zes sterren op mijn auto in plaats van eentje.
Of Singer, Scaldia of Steyr, maar ik dacht: laat ik de merken noemen die meer kans van slagen hebbenAmbtenaar schreef:Het had ook nog Studebaker, Simca of Ssangyong kunnen zijn. Maar ik rijd met zes sterren op mijn auto in plaats van eentje.
Subaru dus.Ambtenaar schreef:Het had ook nog Studebaker, Simca of Ssangyong kunnen zijn. Maar ik rijd met zes sterren op mijn auto in plaats van eentje.
Zeker, onze overbuurvrouw had er één. Het was een rode hatchback type. Haar man reed in een renault 30, hij was directeur bij Pechiney.-DIA- schreef:Wie kent het merk Simca nog? Ik kan me nog herinneren dat dit merk in de top 5 meest verkochte automerken stond.
Of Austin, ooit de grootste autofabrikant van Europa, als we tenminste Groot-Brittannië bij Europa rekenen.
De 30 was rijkere uitvoering van de 20. De 20 was eigenlijk een "poor man 30"CvdW schreef:Zeker, onze overbuurvrouw had er één. Het was een rode hatchback type. Haar man reed in een renault 30, hij was directeur bij Pechiney.-DIA- schreef:Wie kent het merk Simca nog? Ik kan me nog herinneren dat dit merk in de top 5 meest verkochte automerken stond.
Of Austin, ooit de grootste autofabrikant van Europa, als we tenminste Groot-Brittannië bij Europa rekenen.
Dat was geen 100 % Simca. Deze was een product van Chrysler Europe. In Groot-Brittanië waren dat de voormalige merken van de Rootes Group, als Sunbeam, Hillman, enz. Dit hele boeltje stootte Chrysler af, en Peugeot kocht de boedel voor het symbolische bedrag van 1 Britse Pond of zo. Peugeot doopte al die merken om tot Talbot. Dit merk sloeg niet aan, werd opgeslokt door Peugeot. De laatste Talbot was de Peugeot 309. Een typeduiding kunnen we al zien dat dit model niet door Peugeot gepland was. Deze 309 was eerst bedoeld als Talbot. Een vreemd geval dus in de Peugeot-lijn. Net zoals de Volkswagen K70. Dat was in feite een NSU. Maar toen NSU werd ingelijfd door VW besloot men het merk niet te handhaven. De NSU K70 ging Volkswagen K70 heten. En daarmee beconcurreerde men in zekere mate de eigen (meer ouderweste) modellen van de Typ 4, de 411/412-serie.Tiberius schreef:Ik had heel wat jaartjes geleden een Simca 1307:
Helaas waren de draagbalken rot.
Haha van techniek heb ik geen kaas gegeten. Ik meen dat destijds alle Franse auto's (en zelfs alles Zuid-Europese auto's) te boek stonden als roestbakken. Dat zal ook de reden zijn dat er bijna geen echte Simca's zijn overgebleven, als daar zijn de Aronde, de 1000, de 1100, de 1300-1500-serie...Tiberius schreef:Het was wel een erg comfortabele en luxe auto. Nadeel was alleen - behalve die draagbalken - het hoge benzineverbruik.
Precies, dat zal ook de reden zijn dat je bijna nooit meer een Renault 30 of 20 ziet. Ze zijn bijna allen vergaan door de tand des tijds. In musea overleven die modellen nog wel.Tiberius schreef:Ze roesten al in de folder, was destijds een bekend gezegde over die Zuid-Europese auto's.
Dat was de mode toen. In het voormalige oostblok is dit model zelfs gekopieerd door Lada en verwante staatsmerken.Tiberius schreef:Die 1307 leek inderdaad veel op een Renault 20, in ieder geval uiterlijk.