Dodo schreef:Met laatdunkende opmerkingen erbij. Waarom moet het op die toon?
Schrijf je dit tegen mij? Omdat het de eerstvolgende post is.
Dodo schreef:Dit is een teer onderwerp. Ik vind het wel naar om te zien hoe het ene "kamp" zo makkelijk claimt de bijbelse lijn te volgen en daarmee de ander om de oren slaat. Met laatdunkende opmerkingen erbij. Waarom moet het op die toon? Je zou er op z'n minst van uit kunnen gaan dat de ander ook naar Gods geboden wil leven.
Daarbij komt dat ik vind dat de Bijbelse onderbouwing van het niet mogen ondergaan van geslachtsveranderende operaties maar mager vindt. Losse teksten vooral.
Probeer eens in liefde en geduld naar elkaar te luisteren, zonder elkaar weg te zetten. En dan dat "je zei dat je geen mening had en nu zie ik toch een mening", toe nou.
Liefde en geduld dienen zich volgens mij altijd te richten op een persoon. Niet op de zonde. Volgens mij gaat het precies daarover in deze discussie.
Hij benadrukt dat de werkgroep niet voor een geslachtsveranderende operatie is, "omdat daarmee hét probleem niet wordt opgelost".
En dat geloof is eerlijk gezegd ook, dat het probleem niet met een operatie is opgelost.
"Zo iemand zullen we in Jezus' naam moeten accepteren. Wij hebben niet het recht om te zeggen: 'Jij bent helemaal verkeerd bezig'. Nooit en te nimmer mogen we boven iemand anders gaan staan. Dat neemt niet weg dat we kunnen zeggen dat in Gods ogen het volgens ons niet acceptabel is dat iemand zich laat ombouwen. "
Waarheid en liefde zijn geen tegenovergestelde zaken, maar horen samen te gaan.
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.
Je gaat er in de vraagstelling vanuit dat iemand één geslacht heeft, en dat is nu juist precies het punt waar het over gaat. En daarmee is het verwijt dat je maakt omgekeerd juist op jou van toepassing.
Goudleus schreef:Is het ook medisch noodzakelijk als iemand daardoor van een groot deel van zijn lijden wordt verlost?
Voor mij persoonlijk zeg ik: nee.
Of je daarmee een opening voor de zonde geeft is juist de zoektocht. Er wordt hier wel heel makkelijk gezegd wat God allemaal niet wil. De vraag is of dat terecht is.
Vandaar dat ik begon met een vraag, twee postings geleden.
Er wordt in de Bijbel nergens positief gesproken over de zonde. God is onverenigbaar met zonde.
God wil door Zijn Zoon wel een onmetelijk grote bron van genade geven voor de zondaar. En in dat laatste is elk mens begrepen, hoe groot of klein de zonden ook zijn.
Het probleem hier is misschien juist dat wij het, als het ons persoonlijk niet aangaat, makkelijk als zonde kunnen wegzetten. Of, zoals al eerder genoemd, mensen aansporen om dit kruis vrolijk te dragen. Mijns inziens gaan we dan erg gemakkelijk om met deze nood. Laten we allereerst pastoraal zijn. Dogmatisch zijn kan altijd nog. Ik moet vaak aan Jezus´ houding ten opzichte van de dogmatisch-zuivere schriftgeleerden denken. Naar de letter hadden ze misschien wel gelijk, maar er is meer dan de letter van de wet. De liefde is de vervulling van de wet.
Ienand heeft ook 1 geslacht. De crux is dat hij of zij dat niet zo ervaart. En daarom van geslacht wil veranderen dmv operatie. De vraag blijft dus gewoon staan van @jantje
Jantje schreef:@Goudleus, een heel eenvoudige vraag: Ben jij het eens met de stelling: Het geslacht van elk mens is door God bepaald?
Eigenlijk zeg je, als je dit goedkeurt, wat jij allemaal zegt, dat je het niet eens bent met hoe God je geschapen heeft. En dat vind ik heel ernstig.
Het enige dat ik constateer is dat voor een deel van de mensen hun eigen geslacht op z´n minst niet duidelijk is. Mijn opvatting is dat God ieder mens heeft gewild en uniek gemaakt heeft.
Thuisvrouw schreef:Ienand heeft ook 1 geslacht. De crux is dat hij of zij dat niet zo ervaart. En daarom van geslacht wil veranderen dmv operatie. De vraag blijft dus gewoon staan van @jantje
De vraag van @jantje mag blijven staan. Maar volgens mij weet ze voor zichzelf prima het antwoord, en blijft ze de vraag stellen totdat het antwoord overeenkomt met haar eigen opvatting.
Het gaat nu om mensen van wie duidelijk is dat ze man of vrouw zijn, maar zich zelf zo niet voelen. Is dat laatste dan niet een gevolg van de zonde waar men tegen zou moeten strijden, in plaats van het toe te geven?
Met dit standpunt wat jij bezigt is het ook toegestaan om met iemand van het eigen geslacht te verkeren. Want dat is dan misschien naar de letter van de wet ook niet goed, maar ja, de liefde is de vervulling.
En verder ben ik een 'hij' en is je laatste reactie erg op mijn persoon.
Laatst gewijzigd door Jantje op 07 nov 2018, 09:48, 1 keer totaal gewijzigd.
Thuisvrouw schreef:Ienand heeft ook 1 geslacht. De crux is dat hij of zij dat niet zo ervaart. En daarom van geslacht wil veranderen dmv operatie. De vraag blijft dus gewoon staan van @jantje
Als het niet zo ernstig was, zou het ontzettend grappig zijn. Wij zijn het dus niet eens.
Goudleus schreef:Is het ook medisch noodzakelijk als iemand daardoor van een groot deel van zijn lijden wordt verlost?
Voor mij persoonlijk zeg ik: nee.
Of je daarmee een opening voor de zonde geeft is juist de zoektocht. Er wordt hier wel heel makkelijk gezegd wat God allemaal niet wil. De vraag is of dat terecht is.
Vandaar dat ik begon met een vraag, twee postings geleden.
Er wordt in de Bijbel nergens positief gesproken over de zonde. God is onverenigbaar met zonde.
God wil door Zijn Zoon wel een onmetelijk grote bron van genade geven voor de zondaar. En in dat laatste is elk mens begrepen, hoe groot of klein de zonden ook zijn.
Het probleem hier is misschien juist dat wij het, als het ons persoonlijk niet aangaat, makkelijk als zonde kunnen wegzetten. Of, zoals al eerder genoemd, mensen aansporen om dit kruis vrolijk te dragen. Mijns inziens gaan we dan erg gemakkelijk om met deze nood. Laten we allereerst pastoraal zijn. Dogmatisch zijn kan altijd nog. Ik moet vaak aan Jezus´ houding ten opzichte van de dogmatisch-zuivere schriftgeleerden denken. Naar de letter hadden ze misschien wel gelijk, maar er is meer dan de letter van de wet. De liefde is de vervulling van de wet.
Ik denk dat je eerst helder moet hebbn wat kruisdragen achter Hem aan werkelijk is. En dan zul je zien dat dat geen gemakkelijke weg is, maar een weg waarin we alles verliezen wat van ons is om alles het hoogste geluk in Hem gevonden te hebben. Is daarmee alle pijn en verdriet ltijd weg? Nee, maar het is wel draagbaar omdat we Hem kennen als Iemand die meelijd.
Dat is geen goedkope opmerking.
En in het omgaan met degene die zo worsteld is m.i. niet de liefde om ons eigen verlangen te stillen. Maar samen de weg te bewandelen waarin de Heere gedient wordt.