Beroepingswerk discussie [4]

Piet Puk

Re: Beroepingswerk discussie [4]

Bericht door Piet Puk »

Isala schreef:
Luther schreef:Verder vind ik dat je erg makkelijk spreekt over ivoren torens en dat anderen tot schuld moeten komen.
Ik spreek er niet gemakkelijk over. Ik spreek vanuit de praktijk.
Hierover heb ik al wel eens wat gedeeld op het forum, dus dat hoef ik niet nogmaals te doen.
En ik heb het over iedereen en niet over anderen.
Dat is een groot verschil en ik vraag je dan ook mij correct te citeren.

Al jaren bidden veel dominees: Wilt U bijeen brengen wat bij elkaar hoort.
Maar ik krijg wel de indruk dat veel dominees ook graag zelf willen bepalen wat bij elkaar hoort. Tenminste, als ik kijk de openstelling van de kansels. Een zangavond gaat nog wel, maar dan houd het al gauw op.
Ik hoor dat ook veel of bijeen gebracht mag worden wat bijeenhoort. Maar wanneer je dan een concreet voorstel daartoe doet, blijkt het opeens lastig en onaanvaardbaar te zijn
Luther
Contacteer:

Bericht door Luther »

Piet Puk schreef:Ik hoor dat ook veel of bijeen gebracht mag worden wat bijeenhoort. Maar wanneer je dan een concreet voorstel daartoe doet, blijkt het opeens lastig en onaanvaardbaar te zijn
Ik vermoed zelfs - en dat bedoel ik niet oneerbiedig - dat velen zouden schrikken als dat gebed verhoord zou worden.
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
huisman

Bericht door huisman »

Luther schreef:
Isala schreef:
Luther schreef:Verder vind ik dat je erg makkelijk spreekt over ivoren torens en dat anderen tot schuld moeten komen.
Hierover heb ik al wel eens wat gedeeld op het forum, dus dat hoef ik niet nogmaals te doen.

Maar ik krijg wel de indruk dat veel dominees ook graag zelf willen bepalen wat bij elkaar hoort. Tenminste, als ik kijk de openstelling van de kansels. Een zangavond gaat nog wel, maar dan houd het al gauw op.
Daar ben ik het mee eens, maar volgens mij ging het nu om iets anders. Ik heb er i.i.g. geen enkele moeite mee dat kand. Roelofsen nu in de VOGG Oldebroek is beroepen.
Ik ook niet. Hij is ook van harte welkom in de CGK. Hij preekt DV 23 dec in CGK Elburg.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Bezorgd

Bericht door Bezorgd »

Een discussie als deze kan over niet al te lange tijd wel eens veel minder relevant zijn.
Als je allerlei kerkverbanden ziet met elk hun eigen zorgen en problemen.
Of het nu de CGK, de GG of de HHK is, in elk kerkverband worstelen gemeenten en leden over hun verhouding tot dat kerkverband. En voelen soms steeds meer herkenning over kerkmuren heen.

ik denk dat je in de toekomst steeds meer autonome gemeenten gaat zien, die nog wel bij een kerkverband horen, maar eigen koers bepalen en lijnen uitzetten.
En het zou wel eens kunnen dat men daar binnen de CGK al het verste mee zijn.
Daar zie je steeds meer gemeenten die predikanten uitnodigen die passen bij de lijn die men voor wil staan en of de prediker dan afkomstig is vanuit de CGK, GG, PKN of HHK , dat is van minder groot belang.
Persoonlijk vind ik dat wel een mooie ontwikkeling.
eilander
Moderator

Bericht door eilander »

Ik denk dat de PKN daar het verste mee is. Of het een goede ontwikkeling is? Ik weet het allemaal niet.
Jantje
Verbannen

Bericht door Jantje »

Luther schreef:
Piet Puk schreef:Ik hoor dat ook veel of bijeen gebracht mag worden wat bijeenhoort. Maar wanneer je dan een concreet voorstel daartoe doet, blijkt het opeens lastig en onaanvaardbaar te zijn
Ik vermoed zelfs - en dat bedoel ik niet oneerbiedig - dat velen zouden schrikken als dat gebed verhoord zou worden.
Inderdaad, jij en ik niet uitgezonderd. ;)

Verder ben ik het in het geheel niet met @Bezorgd eens. Er zijn duidelijke kerkordelijke afspraken waar we ons aan dienen te houden, anders wordt het een zooitje en gaat een ieder doen wat goed is in zijn eigen ogen.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Herman
Moderator

Bericht door Herman »

Jantje schreef:
Luther schreef:
Inderdaad, jij en ik niet uitgezonderd. ;)

Verder ben ik het in het geheel niet met @Bezorgd eens. Er zijn duidelijke kerkordelijke afspraken waar we ons aan dienen te houden, anders wordt het een zooitje en gaat een ieder doen wat goed is in zijn eigen ogen.
Wat mij betreft is niet de kerkorde maar de belijdenis leidend. Dus het gaan om een inhoudelijk gesprek en niet om regeltjes.
Herman
Moderator

Bericht door Herman »

Adagio schreef:
Herman schreef:
Piet Puk schreef:Maar betekent dit dat de Heere kerkverbanden heeft gemaakt of hebben wij als mensen die gemaakt? Ik vind het wel bijzonder altijd dat iedereen een gemeente vind binnen zijn kerkverband
Ik kan hier slecht antwoord op geven, omdat ik niet precies voor mezelf kan bepalen hoe ik dit moet zien. Momenteel hang ik de stelling aan dat de kerkelijke verdeeldheid dermate onbijbels is, dat er in het geheel geen zegen te verwachten is! En dat levert een aardig krampachtige beleving op, kan ik je zeggen. Maar hoe nu verder?
Jes. 66 `Alzo zegt de HEERE: De hemel is Mijn troon en de aarde is de voetbank Mijner voeten; waar zou dat huis zijn, dat gijlieden Mij zoudt bouwen? En waar is de plaats Mijner rust? Want Mijn hand heeft al deze dingen gemaakt, en al deze dingen zijn geweest, spreekt de HEERE; maar op dezen zal Ik zien, op den arme en verslagene van geest en die voor Mijn woord beeft.`
Dank je wel.

Maar als we ruimer mogen spreken, dan geldt het onderstaande ook.

Maar indien wij in het licht wandelen, gelijk Hij in het licht is, zo hebben wij gemeenschap met elkander, en het bloed van Jezus Christus, Zijn Zoon, reinigt ons van alle zonde.
Bezorgd

Bericht door Bezorgd »

Jantje schreef:[

Maar zie jij die ontwikkeling niet gebeuren?
In de GG ook hoor. Er zijn predikanten die regelmatig in de OGG, GGiN, Herv Evang of de CGK preken.
Denk dat dat ook 20 jaar geleden nog anders was.
Jantje
Verbannen

Bericht door Jantje »

Welnee, ds. Mondria preekte toen ook al in die betreffende kerkverbanden. Ds. Fraanje deed het vroeger ook al, meen ik. Dus dat is niet iets van de laatste jaren. Het is misschien wel zo dat het vaker gebeurt, maar nogmaals, ik vind dat daar op kerkordelijk niveau eerst over gesproken moet worden. Anders gaan er gemeenten (en ik heb het nu even over de GG) GKV-predikanten of (O)GGiN-predikanten uitnodigen, en krijg je een heel erg scheef beeld, wat alleen nog maar erger zal worden, dan nu soms al het geval is.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Bezorgd

Bericht door Bezorgd »

Jantje schreef:Welnee, ds. Mondria preekte toen ook al in die betreffende kerkverbanden. Ds. Fraanje deed het vroeger ook al, meen ik. Dus dat is niet iets van de laatste jaren. Het is misschien wel zo dat het vaker gebeurt, maar nogmaals, ik vind dat daar op kerkordelijk niveau eerst over gesproken moet worden. Anders gaan er gemeenten (en ik heb het nu even over de GG) GKV-predikanten of (O)GGiN-predikanten uitnodigen, en krijg je een heel erg scheef beeld, wat alleen nog maar erger zal worden, dan nu soms al het geval is.
Even helder Jantje, Het gaat er ook niet zozeer om wat je mening is. Zo heb ik mijn post ook niet opgeschreven. Het is meer iets dat ik signaleer. En waar ik wel van vermoed dat het toeneemt. Maar jij signaleert dat blijkbaar niet.
Johannes 3:16

Bericht door Johannes 3:16 »

Luther schreef:
Isala schreef:

Daar ben ik het mee eens, maar volgens mij ging het nu om iets anders. Ik heb er i.i.g. geen enkele moeite mee dat kand. Roelofsen nu in de VOGG Oldebroek is beroepen.
Heb je er geen moeite mee dat de VOGG Oldebroek de beroepbaarstelling niet afwacht? Ik kan begrijpen dat, wanneer er binnen de VOGG geen predikanten opgeleid/geroepen worden, er noodgedwongen in andere vijvers gevist moet worden, maar vind wel dat er dan wel respectvol gehandeld moet worden richting het kerkverband van de kandidaat. De VOGG lijkt het nu niet zo nauw te nemen met de opleiding die de kandidaat volgt.
Jantje
Verbannen

Bericht door Jantje »

@Bezorgd,
Het is jouw visie dat je iets signaleert. Mijn mening daaromtrent is dus anders. Dus het gaat wel degelijk om jouw blik daarop. Ik zie dat anders.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
liz boer

Bericht door liz boer »

Jantje schreef:Welnee, ds. Mondria preekte toen ook al in die betreffende kerkverbanden. Ds. Fraanje deed het vroeger ook al, meen ik. Dus dat is niet iets van de laatste jaren. Het is misschien wel zo dat het vaker gebeurt, maar nogmaals, ik vind dat daar op kerkordelijk niveau eerst over gesproken moet worden. Anders gaan er gemeenten (en ik heb het nu even over de GG) GKV-predikanten of (O)GGiN-predikanten uitnodigen, en krijg je een heel erg scheef beeld, wat alleen nog maar erger zal worden, dan nu soms al het geval is.
Is het een keertje gebeurd of was het vaak.
Zo God voor ons is, wie kan tegen ons zijn?
Herman
Moderator

Bericht door Herman »

Feitelijk is alles na de Afscheiding van 1834 wat niet in de vaderlandse kerk één is gebleven één groot pat nat. Dus al dat over en weer gepreek, vindt zijn oorsprong daar dat zij allen dolenden zijn (en niet dolerend van hart).
Gesloten